Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-01, 13:28
  #1645
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Missionären pratade om livet som vit, kvinnlig, biståndsarbetare i Kongo. Vad hon sade kan ha relevans i frågan om varför Catalan och den andra FN arbetaren inte hade eskort. Catalan dödades knappast pga sin hudfärg, eller för att hon var kvinna. Att du skriver om att svensk media "lyckas hitta en missionsstation grundad av en svart läkare" säger allt om dina obetliga kunskaper om Kongo och din ovilja lära dig någonting nytt.

Men hudfärg och kön borde ha ökat risken.

Det är väldigt lätt att tro att två svarta kongolesiska män hade haft det lättare att överleva.

Vill du inte tro på det så ge oss ett scenario där riskerna blir desamma.

Och varför tala om denna läkare? Alla vet att det finns intelligenta svarta. Försök att sätta dig in i deras situation. De måste gråta blod över den skit som förekommer där. När du skriver som du gör, nantale, ringer rasistklockorna. Ja tänk, där var det ändå en neger som kunde något, så som om du själv inte trodde på det.

Och på vilket vis är Naipaul kontroversiell? Han har ett nobelpris i litteratur. Det går väl knappast att bli mer etablerad som författare?
Citera
2017-04-01, 14:04
  #1646
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men hon gjorde dessa uttalanden om hemska vita män i början av 2000-talet när hon var ung. Man kan faktiskt tro att hon lämnade politiken för att hon växte upp och blev trött på den skiten. Hon har inte uttalat sig politiskt om vita män sedan 2010 så där finns nu den möjligheten hon insåg hur absurt detta tankesätt var och bestämde sig för att göra något viktigt istället. Därav då att först åka till Afghanistan som sedan i sin tur ledde till FN-arbete i Kongo. Om nu så ska hon ha all respekt att faktiskt försöka göra världen till en bättre plats än att sitta som en har det allt och lite till låtsasfeminist som skyller på just de vita män som nu gett kvinnor en precis lika röst i allt. Sett till världen och icke vita män så är kvinnor fortsatt extremt förtryckta och hon kanske insåg detta då 2010.

Jag vill också gärna tolka hennes resa som en personlig utvecklingsresa, blandat med botgöring för all skit hon snackat tidigare i livet.

Trots allt är det hedervärt att åka taxi brousse into the great wide open, under a sky of blue, för att find out things. Även om det förstås var vansinne, med facit i hand.
Citera
2017-04-01, 14:07
  #1647
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Catalan dödades knappast pga sin hudfärg, eller för att hon var kvinna.

Halshuggningen hade alldeles säkert med hennes kön att göra. Om det var vidskepelse för att hon sagt hon var häxa, eller om det skulle se ut som vidskepelse för att peka mot någon vidskeplig GM är förstås oklart. Eller kanske bara för att chock-and-awe-effekten är lite större med en halshuggen kvinna än en halshuggen man.
Citera
2017-04-01, 14:14
  #1648
Avstängd
wwrs avatar
Inte många FN-anställda skulle riskera livet genom att smyga runt utan livvakter, bara för att ev kunna skriva en bättre rapport.

Min gissning är att de bara hade tillgång till livvakter för officiella uppdrag och kanske i vissa andra situationer. För övrigt kanske de antogs att vistas där de bodde och säkerheten var garanterad.

Det kanske blev för monotont och de ville göra något privat ärende till vilket livvakter inte kunde erhållas vilket fick dessa tragiska konsekvenser.

Det kunde ju media försöka ta reda på, istället för att intervjua svenskar som jobbar på sjukhus under svart ledning, i samma land. (Dessa svenskar kanske donerar sin arbetstid och deras organisationer donerar läkemedel och utrustning. - En helt annan situation. )
__________________
Senast redigerad av wwr 2017-04-01 kl. 14:19.
Citera
2017-04-01, 14:23
  #1649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men hudfärg och kön borde ha ökat risken.

Det är väldigt lätt att tro att två svarta kongolesiska män hade haft det lättare att överleva.

Vill du inte tro på det så ge oss ett scenario där riskerna blir desamma.

Och varför tala om denna läkare? Alla vet att det finns intelligenta svarta. Försök att sätta dig in i deras situation. De måste gråta blod över den skit som förekommer där. När du skriver som du gör, nantale, ringer rasistklockorna. Ja tänk, där var det ändå en neger som kunde något, så som om du själv inte trodde på det.

Och på vilket vis är Naipaul kontroversiell? Han har ett nobelpris i litteratur. Det går väl knappast att bli mer etablerad som författare?
Tråden handlar inte om Naipaul men om du vill veta så var han kontroversiell pga sina åsikter och världsbild. För den skull vara han säkert inte en dålig författare. Om vi återgår till mordet Catalan och hennes kollega så tycker jag att en representant för International Crisis Group som intervjuades i Dagens Eko idag sade en viktig sak: Då det inte kan uteslutas att den kongolesiska regeringen ligger bakom morden borde en oberoende internationell kommission ta över utredningen. Han menade också att FN fjäskar för Kongos regering och har dessutom agerat för sent och för lite redan från början när offren kidnappades. Fast där tycker jag man kan ha viss förståelse för FN som är i Kongo på regeringens villkor. Det betyder förstås inte att FN ska fjäska för Kabilas regering och bortse från brott begångna av regeringen, men viss diplomati måste FN ändå iaktta för kunna vara kvar i landet.
Citera
2017-04-01, 14:27
  #1650
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hon blev väl troligen mördad för att hon var med och utredde maktmissbruk i ett korrumperat land styrt av svarta.
Men det vill inte svenska media tala om. Istället lyckas man hitta en missionsstation grundad av en svart läkare, vad jag förstår. Som du skriver är ju det en annan sak.

Problem är att landet är en otrolig röra....en korrumperad regering, klaner med inflytande och andra klaner som söker inflytande, kriminella skitungar och alla har vapen, fulla med klantraditioner och shamanerna står högt i kurs.

Orsaken till att hon blev mördad kommer nog att förbli en öppen fråga? Oavsett vad man kommer fram till, oavsett vilka som beskylls, så föreligger den stora risken att det är en konstruktion för att dölja sanningen.
Citera
2017-04-01, 14:35
  #1651
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666
finns det muslimer i området, eller brukar helt "vanliga" kaosnegrer också halshugga människor?

för övrigt var det extremt naivt att tro man kan resa runt i världens farligaste platser på vanlig moppe utan militäreskort. Men hon var väl van att tro bara för att hon var vit kvinna så var hon immun mot dårarna i Kongo.

om den gröna feministen som hatar män har förolämpat männen som tog henne så lär hon få skylla sig själv om de hugg av huvudet på henne. Självklart blev hon våldtagen av hela gruppen flera dagar tills de tröttnad på henne gnäll

För mig som har arbetat i mindre utvecklade områden i Afrika så är min erfarenhet att religionen (Islam eller Kristendom) egentligen inte har en större betydelse då samma människor går till shamanen som tyder "tecken", rekommenderar offer, att bränna ärr i huden för att skydda mot HIV, etc.
Jag har sett både Muslimska och Kristna kvinnor med stolthet demonstrera sina ärr över ryggarna då de går på gatorna då ärren inger stor respekt. Samma ärr betyder även att kvinnorna har genomgått kvinnlig omskärelse.

A och O är klantillhörigheten och inte religionen. (I de områden där jag arbetade)
Citera
2017-04-01, 14:44
  #1652
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tråden handlar inte om Naipaul men om du vill veta så var han kontroversiell pga sina åsikter och världsbild. För den skull vara han säkert inte en dålig författare. Om vi återgår till mordet Catalan och hennes kollega så tycker jag att en representant för International Crisis Group som intervjuades i Dagens Eko idag sade en viktig sak: Då det inte kan uteslutas att den kongolesiska regeringen ligger bakom morden borde en oberoende internationell kommission ta över utredningen. Han menade också att FN fjäskar för Kongos regering och har dessutom agerat för sent och för lite redan från början när offren kidnappades. Fast där tycker jag man kan ha viss förståelse för FN som är i Kongo på regeringens villkor. Det betyder förstås inte att FN ska fjäska för Kabilas regering och bortse från brott begångna av regeringen, men viss diplomati måste FN ändå iaktta för kunna vara kvar i landet.

Jäpp, att säga att de inte kan utreda det, är att tråda en vilsen stig. Det var sådant som ledde till världskrig 1914.

Den du lyssnade på var också en rasist. Det är konstigt att ni inte kan se era egna fel.

Jag tror du kommer att finna att mängder av nobelpristagare är kontroversiella - det räcker liksom inte med att det är något man läst de senaste åren.

Här är vad Churchill skrev en gång om en sparfond inför hans 80-årsdag.

"If it's for me, so that I can do what I want with it. I would like it very much. But I don't want them to raise a sum for charity just to bring home some coloured gentleman from Jamaica to complete his education. I'd rather they did nothing..."

Jag tror att du har ett rasistproblem nantale. Det kan vara dags att göra något åt det.
Citera
2017-04-01, 14:44
  #1653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Halshuggningen hade alldeles säkert med hennes kön att göra. Om det var vidskepelse för att hon sagt hon var häxa, eller om det skulle se ut som vidskepelse för att peka mot någon vidskeplig GM är förstås oklart. Eller kanske bara för att chock-and-awe-effekten är lite större med en halshuggen kvinna än en halshuggen man.
Jag vet inte om hon blev halshuggen. Det florerar olika uppgifter om det, från att hon hade skador på halsen av kniv eller annat tilhygge till att hon hade blivit dekapiterad.
Citera
2017-04-01, 15:31
  #1654
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Man ska dock ha i bakhuvudet, att den guldgruva som rapporten behandlar ligger i en helt annan del av Kongo, 80-100 mil eller så från den plats där de blev mördade.
Ja det är sant.

Området hon/de verkade i skall också ha varit lugnt och detta är tydligen första gången som någon FN-personal kidnappas där, enligt FOX News.

Sharp and Catalan's disappearance is the first time U.N. experts have been reported missing in Congo, Human Rights Watch reported, and it is the first recorded disappearance of international workers in the Kasai provinces.
http://www.foxnews.com/world/2017/03...nselessly.html
Citera
2017-04-01, 15:34
  #1655
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet inte om hon blev halshuggen. Det florerar olika uppgifter om det, från att hon hade skador på halsen av kniv eller annat tilhygge till att hon hade blivit dekapiterad.


Government spokesman Lambert Mende said the woman’s body had been decapitated.
http://presstv.ir/Detail/2017/03/29/...tonio-Guterres
Citera
2017-04-01, 15:37
  #1656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Government spokesman Lambert Mende said the woman’s body had been decapitated.
http://presstv.ir/Detail/2017/03/29/...tonio-Guterres
Precis, regeringens talesman. Kan man lita på denna information är frågan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback