2017-03-31, 13:35
Medlem
Snälla, mata inte trollet bottenslam! Han är bara ute efter att förstöra all diskussion.
Citera
2017-03-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Eller leta upp inlägg där jag eller andra förklarat detta tidigare.

Detta inlägget har jag helt missat. Det måste ju vara mycket lättare för dig att länka till det om du vet att du har skrivit det.

Stopp! Nej! Sluta slingra dig nu. Länka till inlägget bara, det var du som la det på bordet.
Citera
2017-03-31, 13:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det står inte däri, jag har kollat. De visar hur energi lånas ur historien och används igen, och det är exakt vad man inte får göra. Så förklara hur energin i systemet kan öka när tillförseln är konstant men mängden molekyler som delar på energin ökar. Och observationer visar mindre värmestrålning från atmosfären. Du vet att ökad absorption betyder att temperaturen har sjunkt, eller?
Se tidigare svar. Detta finns beskrivet i länken och i tidigare inlägg. Om du har några frågor för att få hjälp att förstå får du fråga... Edit: Nvm.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-03-31 kl. 13:43.
Citera
2017-03-31, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Snälla, mata inte trollet bottenslam! Han är bara ute efter att förstöra all diskussion.

Hej, bög.

Hur kommer det sig att växthusteorin påstår att iskall luft och kolsyresnö som ökar absorptionen av värme, kan öka temperatur? När ökad absorption betyder sjunkande temperatur?

240W=390W. Hur går det till?
Citera
2017-03-31, 13:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du påstår att harvard gör fel i sina beräkningar av växthusteorin.

Nej, kan du inte läsa? Är du imbecill på riktigt?

Citat:
Det var du som påstod saker om svartkroppar, inte jag. Jag påpekade att ovanstående citat är något du måste förklara, eftersom din egen teori säger att du har fel. Då länkade du till ett annat inlägg om svartkroppar för att försöka skyla över att du påstår att man inte ska använda s-b lagen för atmosfären. Kolla här, du skriver det här:

Projektion kallas det när man försöker överföra sina egna svagheter på någon annan.
Det är du som många gånger påstått att atmosfären inte kan värma jorden därför att temperaturen högre upp normalt är kallare än jordytan och refererat till svartkroppsstrålning.
Har du äntligen tagit tillbaka det korkade påståendet så är det en framgång!
Din logik var lika korkad som om du påstod att Solen inte kan värma Jorden därför att strålningen har passerat den -270°C kalla rymden. Det har du dock ännu inte påstått, vad jag vet.

Citat:
Hela växthusteorin utgår från den, och använder den, dock felaktigt, för sina beräkningar. Du påstår i princip att all fysik kring strålning och värme är fel, eftersom de använder s-b lagen för gaser, och även att växthusteorin är fel för att de använder s-b lagen för atmosfären. Du skriver att:

Växthuseffekten är inte en teori. Det är en konstaterad företeelse. Inte ens en imbecill skulle förneka den. Jo, kanske en imbecill...

Citat:
Så... problemet är inte svartkroppar som du försökte ljuga dig fram till att jag påstått. Utan att du ifrågasätter hela vetenskapen om temperatur och strålning i relation till kroppar och gaser.
Jag tror detta är den mest pinsamma demonstrationen av din brist på ens grundläggande kunskap om ämnet. Men det är svårt att säga, du kissar ju ner dig också. Det är rätt jävla kul det med.
Vad tycker du?`

Jag tycker det är bra att du slutat med att behandla atmosfären som en svartkropp. Jag tycker också att det är bra att du har förstått att växthuseffekten finns.
Det är stora framsteg tycker jag! Grattis!

Citat:
Känns jävligt pinsamt va?

Du menar att det är pinsamt att du har skrivit att man bör betrakta atmosfären som en svartkropp och att det inte finns någon växthuseffekt?
Glöm det och gå vidare! Tänk på hur mycket nivån på diskussionen i tråden kan höjas om du nu verkligen har kommit till till insikten att det du skrev bara var korkat.
Du kanske inte är imbecill trots allt?

Kanske kan vi få se prov på framsteg när det gäller att förstå statistik också. Så småningom...
Ta det lugnt bara. Ett steg i taget...
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Citera
2017-03-31, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Citat:
Det handlar inte om emissivitet.
Du kan inte använda Stefan Bolzmanns lag för en gas. Det har inte att göra med om emissiviteten är 1 eller mindre. Du kan inte göra det under några omständigheter.

Kan man använda s-b lagen för atmosfären, herr kissbyxa?

Citat:
Projektion kallas det när man försöker överföra sina egna svagheter på någon annan.
Det är du som många gånger påstått att atmosfären inte kan värma jorden därför att temperaturen högre upp normalt är kallare än jordytan och refererat till svartkroppsstrålning.

Temperaturen är kallare på högre altitud. Svartkroppsstrålning är konceptet som beskriver hur hög och låg temperatur förhåller sig till varandra hos strålkroppar. S-b lagen används för att beräkna energidensiteten hos strålkroppar. Du påstod att den inte ska användas för atmosfären, eller hur?

Harvard gör det, använder s-b lagen för atmosfären, då anser du att de gör fel?

Citat:
Växthuseffekten är inte en teori. Det är en konstaterad företeelse. Inte ens en imbecill skulle förneka den. Jo, kanske en imbecill...

Kan du ge en källa som visar fysiken som gör att värmeenergi kan överföras från en kall kropp till en varm. Nej, inte cirkelreferenser till växthusteorin. Ge en källa som visar hur kall gas höjer temperaturen hos sin egen värmekälla.

Du vet visst inte ens vad en teori är....

Citat:
Jag tycker det är bra att du slutat med att behandla atmosfären som en svartkropp. Jag tycker också att det är bra att du har förstått att växthuseffekten finns.
Det är stora framsteg tycker jag! Grattis!

Du påstår att s-b lagen inte kan användas för atmosfären, här gör du det:

Citat:
Du kan inte använda Stefan Bolzmanns lag för en gas. Det har inte att göra med om emissiviteten är 1 eller mindre. Du kan inte göra det under några omständigheter.

Här är ytterligare ett exempel på när scienceofdoom gör det:

https://scienceofdoom.com/2017/02/01/basics-emissivity-and-the-stefan-boltzmann-equation/

Borde du inte höra av dig till bloggen och säga till honom att han inte under några omständigheter får göra det?

Citat:
Du menar att det är pinsamt att du har skrivit att man bör betrakta atmosfären som en svartkropp och att det inte finns någon växthuseffekt?
Glöm det och gå vidare! Tänk på hur mycket nivån på diskussionen i tråden kan höjas om du nu verkligen har kommit till till insikten att det du skrev bara var korkat.
Du kanske inte är imbecill trots allt?

Jag kommer aldrig att glömma det. Det kan användas som argument mot allt du säger, eftersom det visar att du inte kan någonting.

Citat:
Kanske kan vi få se prov på framsteg när det gäller att förstå statistik också. Så småningom...
Ta det lugnt bara. Ett steg i taget...

Härligt, nu påstår du att detta är en fråga om statistik också. Du kanske skulle prova lite astrologi också. Hypnos?

Gå och måla pilar med dina kritor och gör ett klimathoroskop istället. Så slipper du göra sådana här pinsamheter:

Citat:

Herr kissbyxa, klimatastrolog.
Citera
2017-03-31, 15:15
Medlem
Citat:
Se tidigare svar. Detta finns beskrivet i länken och i tidigare inlägg. Om du har några frågor för att få hjälp att förstå får du fråga... Edit: Nvm.

Det här är en modell av två koncentriska sfärer som mottar strålningsdensitet motsvarande solkonstanten. En helt ren enkel geometrisk transformation av energi. Inte flöden, utan ett tillstånd med de minimala nödvändiga mängder som måste finnas i delarna av systemet för att balansera solkonstanten vid en och samma tidpunkt.

TSI/(4/3)^2 =2σT_surface^4

σT_surface^4=σT_effective ^4+σT_tropopause^4

Den stämmer nästan exakt med uppmätta medel för jorden. Jordens energiinnehåll i de olika delarna i form av medelvärden stämmer överens med två koncentriska sfärer som bestrålas på en sida.

Med Q finner vi takten av värmetransfer till och inom systemet:

Q=σ(T_TSI^4-T_surface^4)/4=σT_effective^4

Q=σ(T_surface^4-T_effective ^4)=σT_tropopause^4

Med Q bekräftas modellen när vanlig hederlig värmetransfer ger samma värden som är de observerade genomsnitten. Genom att endast veta värdet på solkonstanten och att jorden består av två sfäriska volymer kan jag beräkna rätt yttemperatur. Eftersom vi vet genom observation vad den effektiva temperaturen är, så är det ju bra att stämma av mot den, och det gick ju utmärkt.

Utan albedo, 4 kalla solar och kolsyresnö så definierar jag jordens energifördelning mycket mer exakt än växthusteorin. En fin detalj är att modellen är reversibel. Växthuseffekten är inte det, det är vad man kan kalla en nackdel. Eller katastrof.

Och jag behöver inte säga emot termodynamikens andra lag. Utan att säga att modellen är korrekt, kan du visa vad som är fel i den? Och i vilken del ska kolsyresnön lägga till 333W/m^2? Och albedo, varför tror ni att det är en orsak till temperatur när den är en effekt av temperatur? Och varför påstår ni att jordytans emission orsakas av det externa tillståndet i atmosfären, när vi vet från teorin om strålkroppar att emission endast beror på det interna tillståndet?

Blir resultatet bättre av att bygga en teori på motsatsen till vetenskap?
Senast redigerad av bottenslam 2017-03-31 kl. 16:06.
Citera
2017-03-31, 15:33
Medlem
Citat:
Kolla länken du fick. Eller leta upp inlägg där jag eller andra förklarat detta tidigare.

Snälla, länka till dina inlägg. Jag vill se hur förklaringen ser ut. Jag kan inte hitta.

Citat:
Den extra effekten mot jordytan skapas inte i atmosfären. Energi kan inte skapas eller förstöras(termodynamikens första huvudsats).

Eftersom den andra satsen säger att ingen energi som kan värma upp en kropp, kan komma från en kallare kropp, så är ju växthuseffekten en motsägelse mot den andra satsen.

Den första satsen har du ju skrivit korrekt. Men du påstår ju att solen endast tillför 240W/m^2 till systemet, och vi vet att jordytan avger 390W/m^2. Du påstår att energin som får ytan att avge 390W/m^2 kommer från den iskalla atmosfären.

Hur funkar det, skapas energin i atmosfären så att 240W=390W genom att bryta mot termodynamikens första och andra sats på samma gång?

Får de två satserna motsatt effekt när båda bryts på samma gång i växthusteorin? Är det därför lasternassumma kissar ner sig hela tiden och mumlar varmt och skönt, kallt och blött om vartannat?

Är det för att ni tror att absorption av värmen i kisset lägger till energi och skapar ett kretslopp med rundgång som får jorden och era blöta byxor att brinna upp av den skapade energin från iskall luft och blöta byxor?

Kan ett system som tillförs 240W värmeenergi avge 390W värmeenergi? Om inte, varför gör jorden det enligt växthusteorin?
Citera
2017-03-31, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Är detta inlägget ett exempel på vad du kallar att förstöra all diskussion?:

Eller handlar det om att jag inte vill använda statistik för att beskriva fysikaliska fenomen? Eller för att jag motsätter mig er beskrivning av att co2 som ökar absorptionen av värme i ett system med konstant tillförsel av energi, innebär stigande temperatur? Det är ju en motsägelse mot teorin om strålkroppars absorption, varför behöver ni inte förklara det?

Varför kan växthusteorin bryta mot två av termodynamikens satser på samma gång när inga andra teorier gör det?
Citera
2017-03-31, 15:53
Medlem
Citat:

Jag hittade en till sida som använder s-b för atmosfären:

https://skepticalscience.com/

Du borde säga till dem också att de inte under några omständigheter får göra det.

Jag ska bli snäll mot dig nu, jag ska hjälpa dig istället för att klaga på dig. Jag ska hitta de ställen som du påstår gör fel och använder s-b lagen för atmosfären. För det här gäller fortfarande va?:

Citat:

Jag har hittat sjukt många sidor som faktiskt använder s-b för just atmosfären. Mest växthusteori-sidor, eller typ bara GH-sidor. Du kan vara lugn, jag kommer posta dem här så att du kan fixa det. Och citera dig som ovan, så att vi är fokuserade på uppdraget. Jag finns för dig här.
Citera
2017-03-31, 16:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Temperaturen är kallare på högre altitud.

Oftast, men inte alltid, avtar temperaturen med höjden i troposfären. Har du hört talas om inversion?
Oftast, men inte alltid, stiger temperaturen med höjden i stratosfären.
Oftast, men inte alltid, avtar temperaturen med höjden i mesosfären.

Citat:
Om vi hade haft en rekordhög medeltemperatur, så MÅSTE den innefatta rekordvärden också. Ett antal ENSKILDA platser MÅSTE ha uppmätta temperaturer som aldrig har uppmätts förut. Om t.ex september är en rekordmånad, då måste ett antal av mätstationerna uppvisa värden som aldrig tidigare är uppmätta. Har du svårt med begreppet medeltemperatur så kan jag hjälpa dig.

Om du har så svårt med grundläggande statistikbegrepp ska du nog inte ge dig in på klimat, för det är lite svårare än 1+1...

Citat:
Det finns ingen växthuseffekt eftersom atmosfären är kallare än jorden.

Det är inte så det fungerar.

Citat:
Jag räknar på atmosfären som om den vore en svartkropp.

Det kan man inte göra.

"Once reflection and translation are properly considered, it is simple to understand why gases can never emit as blackbodies."

Några fler citat:
"Real gases can never meet the requirements for generating a blackbody spectrum, as they possess both convection and reflection."
"Gases primarily respond to energy by channeling it into translational (not simply in their vibrational, rotational, or electronic) degrees of freedom. Gases increase their average kinetic energy, hence their temperature. When confronted with heat, the atoms of a gas do not simply conserve their kinetic energy in order to promote emission. Therefore, gases can never act as blackbodies, since they can easily access convection. This situation is completely unlike a solid, like graphite, which cannot invoke convection to deal with the influx of energy."
"Planck insisted that blackbodies have rigid walls."

http://www.ptep-online.com/index_files/2014/PP-38-07.PDF

Atmosfären är inte en svartkropp. Man kan inte räkna på atmosfären som om den vore en svartkropp.

Om man ändå gör det som kan man komma fram till de mest löjliga resultat av den typ som vi i tråden brukar kalla "bottenslam-resultat".

Citera
2017-03-31, 16:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag hittade en till sida som använder s-b för atmosfären:

https://skepticalscience.com/

Du borde säga till dem också att de inte under några omständigheter får göra det.

Du glömde visa var dom påstår att man kan räkna på atmosfären som om den vore en svartkropp.
Om dom inte gör det så kan det vara för att dom, i motsats till klenbegåvade som du, vet att man inte kan behandla atmosfären som en svartkropp.

Citat:
Jag ska bli snäll mot dig nu, jag ska hjälpa dig istället för att klaga på dig. Jag ska hitta de ställen som du påstår gör fel och använder s-b lagen för atmosfären. För det här gäller fortfarande va?:

Du glömde visa var dom påstår att man kan räkna på atmosfären som om den vore en svartkropp.

Citat:
Jag har hittat sjukt många sidor som faktiskt använder s-b för just atmosfären. Mest växthusteori-sidor, eller typ bara GH-sidor. Du kan vara lugn, jag kommer posta dem här så att du kan fixa det. Och citera dig som ovan, så att vi är fokuserade på uppdraget. Jag finns för dig här.

Kan du visa var dom påstår att man kan räkna på atmosfären som om den vore en svartkropp?
När du ändå håller på kan du väl visa att det inte finns någon växthuseffekt och att jordens medelemperatur är -18°C? Om du har kommit till insikten att det är fel så kan du väl berätta.
Du behöver inte länka till källa, för vi andra vet det redan.

Citat:
Om vi hade haft en rekordhög medeltemperatur, så MÅSTE den innefatta rekordvärden också. Ett antal ENSKILDA platser MÅSTE ha uppmätta temperaturer som aldrig har uppmätts förut. Om t.ex september är en rekordmånad, då måste ett antal av mätstationerna uppvisa värden som aldrig tidigare är uppmätta. Har du svårt med begreppet medeltemperatur så kan jag hjälpa dig.

Hmmm. Har du studerat statistik på samma plats som där du studerat matematik och fysik?
Du borde berätta var, så att ingen mer behöver kasta bort sin tid på att få villfarelser serverade...

Vi vill ju inte att fler ska bil så förvirrade som du och dessa är:
1. MPs Pernilla Hagberg i Vingåker som tror på "chemtrails".
2. Republikanska Pennsylvania state senatorn Scott Wagner som tror att den globala uppvärmningen beror på kroppsvärme och att avståndet till Solen minskar.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in