2017-03-30, 22:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
FN är ingen stat. Jobbar man för FN jobbar man inte för staten. Som tjänsteman i EU - du lyder under EU och inte någon stat.
Nej, verkligen inte ..

Läs på och kom igen.

Edit:
Förstår dock inte relevansen i inlägget - ingen har sagt att hon brutit mot någon lag.
Senast redigerad av micro113 2017-03-30 kl. 22:19.
Citera
2017-03-30, 22:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
En svensk åklagare kan förstås ta upp fallet.

Men med tanke på att svensk polis avskriver fall där det finns bildbevis och DNA-spår med "spaningsuppslag saknas" blir jag upprörd om inte detta fall läggs ner lika fort som det öppnades.

Om nånsin "spaningsuppslag saknas" är ett skäl för svensk polis att göra inget, så är det väl i det här fallet.

Eller är somliga mer lika inför lagen än andra?
Citera
2017-03-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det som spelar roll och är topic är att hennes tjänstgöring för FN inte är ett svenskt statsuppdrag utan ett chilenskt och att hon fått arbetet i egenskap av chilensk - inte svensk - medborgare .

Så alltså borde utredningen ske av chilensk polis - inte svensk. Och kostnaderna i övrigt bör falla på FN och Chile - inte Sverige...

Om du tror att det är topic så kan du väl starta en tråd om det? AboK handlar väl om just det oavsett om du startade tråden eller inte? Följderna kanske diskuteras bäst i Politik eller Juridik, vad vet jag..

Zaida var svensk medborgare så hur mycket jag än ogillar henne eller hennes politiska gärning tycker jag nog att kongolesisk polis är den som ska utreda först och främst och att svensk polis bistår i den grad att de i Sverige bosatta anhöriga får ta del av den infon som man kan få därifrån.

Vi betalar redan stora pengar till FN och tänkta momspengar glider nog redan som en flod från de redan hårt prövade svenska skattebetalarnas fickor då dom göder alla de bidrag/bidragssjobb väldigt många chilenare fortfarande livnär sig på här i Sverige.

En snabb utredning och låt föräldrarna få någon vetskap och "ro" sen får vi släppa tramset. Jag tror det blir billigast så.
Citera
2017-03-30, 22:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Fast det är ju i sig fel att hon är det - eftersom hon inte bott i Sverige på flera år och är anställd av främmande makt -- alltså inte i §14 undantag.
De svenska skattemyndigheterna jagar inte folk för att de ska skriva ut sig från Sverige. Jag känner folk som har bott permanent utomlands 15-20 år men alltid varit skrivna i Sverige. *

De svenska skattemyndigheterna jagar istället folk som anser sig utflyttade och vill skriva sig utomlands. Minsta lilla anknytning till Sverige så accepterar inte skattemyndigheten att de skriver sig utomlands.

Själv har jag alltid varit skriven i Sverige men ändå bott utomlands i olika perioder på flera år vid många tillfällen.

* Det enda fall jag någonsin har hört talas om är Mal*in Berg*hagen som skrev lite för mycket i alla tidningar om hur trevligt det var att bo på Mallorca. Då skrevs hon ut från Sverige av det svenska skatteverket.
Citera
2017-03-30, 22:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De svenska skattemyndigheterna jagar inte folk för att de ska skriva ut sig från Sverige. Jag känner folk som har bott permanent utomlands 15-20 år men alltid varit skrivna i Sverige. *

Ett viktigt undantag är de som gifter sig utomlands med en icke-svensk. Då innebär internationella konventioner att utskrivning sker per automatik. Av Skatteverket.

Ed: Hela denna medborgarskapsdiskussion lär bli raderad.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-30 kl. 22:22.
Citera
2017-03-30, 22:22
Medlem
Ja detta var ju inte oväntat.
Såg dock inget om det hela på aftonbladet lite märkligt fast nej det är fullt jävla logiskt och solklart med deras agenda.

Vart det något om detta i SVT?

Edit såg att det kom ut för någon dag sedan.

Löjligt att det ska göras en Svensk förundersökning. Vad fan innebär det ens?
Mailar de FN om information och kallar det förundersökning eller vad...
Senast redigerad av randomuser 2017-03-30 kl. 22:25.
Citera
2017-03-30, 22:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Om du tror att det är topic så kan du väl starta en tråd om det? AboK handlar väl om just det oavsett om du startade tråden eller inte? Följderna kanske diskuteras bäst i Politik eller Juridik, vad vet jag..

Zaida var svensk medborgare så hur mycket jag än ogillar henne eller hennes politiska gärning tycker jag nog att kongolesisk polis är den som ska utreda först och främst och att svensk polis bistår i den grad att de i Sverige bosatta anhöriga får ta del av den infon som man kan få därifrån.

Vi betalar redan stora pengar till FN och tänkta momspengar glider nog redan som en flod från de redan hårt prövade svenska skattebetalarnas fickor då dom göder alla de bidrag/bidragssjobb väldigt många chilenare fortfarande livnär sig på här i Sverige.

En snabb utredning och låt föräldrarna få någon vetskap och "ro" sen får vi släppa tramset. Jag tror det blir billigast så.
Jag vet att konsekvenserna av det som hänt henne är topic, eftersom det -- även kostnaderna och vem som utreder - är ett resultat av det brott hon utsattes för...

Zaida var inte i Kongo som svensk medborgare utan i egenskap av chilensk medborgare men uppdrag från främmande makt (Chile) som hon representerade i sitt FN uppdrag ..

Och det är inom topic.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, verkligen inte ..

Läs på och kom igen.
Jo verkligen - du blandar ihop politiker, lobyister och tjänsteman... Tjänstemannen är opolitiska och lyder under respektive organ inom EU och inte staterna.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Ja detta var ju inte oväntat.
Såg dock inget om det hela på aftonbladet lite märkligt fast nej det är fullt jävla logiskt och solklart med deras agenda.

Vart det något om detta i SVT?
Ja, det har rapporterats om det i nyheterna.
Citera
2017-03-30, 22:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo verkligen - du blandar ihop politiker, lobyister och tjänsteman... Tjänstemannen är opolitiska och lyder under respektive organ inom EU och inte staterna.
Jag vet inte ens varför du drar du in EU i detta .. Hon var chilensk medborgare med uppdrag från Chile att företräda dem i ett FN uppdrag.
Citera
2017-03-30, 22:27
Medlem
Citat:
Instämmer -- dock förklarar det fortfarande inte varför Sverige skall ta ansvar för att utreda en utflyttad som i egenskap av annat medborgarskap går i tjänst för främmande makt ..

Det borde vara Chiles - inte Sveriges - ansvar.

Vad det borde vara är ju din subjektiva åsikt kan jag tycka.

Utlandssvenskar kan söka hjälp med olika saker på svenska ambassader runtom i världen och Zaidas föräldrar som är svenska medborgare borde väl även dom kunna få hjälp av det svenska rättssystemet?

Sen går det ju alltid att diskutera vad som ska ingå i ett medborgarskap. Tex borde det främst vara FN, förädlar eller tex försäkringsbolag(om försäkring finns) som betalar likets flygbiljett hem tex.

Självklart är det inte skattebetalarnas uppgift att öppna lädret när alla vet att detsamma inte gäller för vilken svensk som helst.
Citera
2017-03-30, 22:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vad det borde vara är ju din subjektiva åsikt kan jag tycka.

Utlandssvenskar kan söka hjälp med olika saker på svenska ambassader runtom i världen och Zaidas föräldrar som är svenska medborgare borde väl även dom kunna få hjälp av det svenska rättssystemet?
Nej, de kan inte begära det -- och hon är liksom rätt död och kan inte heller be om assistans från Sverige.
Citat:
Sen går det ju alltid att diskutera vad som ska ingå i ett medborgarskap. Tex borde det främst vara FN, förädlar eller tex försäkringsbolag(om försäkring finns) som betalar likets flygbiljett hem tex.
Nej, jag anser att det inte är så mycket att diskutera i det här fallet .. om hon hade åkt på svenskt uppdrag så hade det varit självklart att Sverige tog kostnaden .. nu var det inte så ..

Och det är lite jävla tröttsamt att Sverige skall ta ansvar för allt alltid - eftersom det sker på bekostnad av andra grupper som behöver de resurser som läggs ner på ärenden som egentligen borde hanteras av andra nationer.

Citat:
Självklart är det inte skattebetalarnas uppgift att öppna lädret när alla vet att detsamma inte gäller för vilken svensk som helst.
Fast som vanligt när någon mellanlandat i Sverige på något sätt så skall skattebetalarna betala och resurser tas från andra ärenden i Sverige ..

Det sista polisen behöver -- givet att de inte ens har resurser att utreda grova brott i Sverige - är väl att ta på sig ett ansvar som borde falla på Chile.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in