2017-03-30, 20:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mja .. jag vill nog hävda att FN inte har så stort inflytande i Kongo.

Absolut - men samtidigt visar väl Molands död och utredningen kring det - där norska utredare fick åka till Kongo -- att det betyder mycket lite om de officiellt får "delta".

Nja, du har helt missat en viktig detalj.

Zaida var en FN-tjänsteman utsänd av säkerhetsrådet.
Det innebär att FN är ansvarig för de göromål som normalt faller på de länder som en person är medborgare av.
Det handlar inte det minsta om FN's inflytande i Kongo utan om Generalsekreterarens funktion i de konventioner som berör FN-tjänstemän.

Moland arbetade inte för FN, eller har jag fel?
Citera
2017-03-30, 20:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Det innebär att FN är ansvarig för de göromål som normalt faller på de länder som en person är medborgare av.
Det handlar inte det minsta om FN's inflytande i Kongo utan om Generalsekreterarens funktion i de konventioner som berör FN-tjänstemän.

Korrekt - Moland arbetade inte för FN -- däremot är FN illa sedda i Kongo .. så jag tror faktiskt det talar i motsats riktning jämfört med vad som gäller i andra länder.
Citera
2017-03-30, 20:17
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ja, det beror på att man bor i Sverige när man föds -- flyttar man ifrån Sverige så avförs man från folkbokföringen ..

Du är alltså inte folkbokförd i Sverige om du bott utomlands mer än ett år .. Zaida bör inte heller ha varit det - eftersom hon inte agerade som FN utsänd från Sverige utan ifrån Chile ..

Edit:

14 § Den som är utsänd för anställning på utländsk ort i svenska statens tjänst folkbokförs under denna tjänstgöring tillsammans med sin medföljande familj på den fastighet och i den kommun där den utsände senast var eller borde ha varit folkbokförd eller, om ändrade förhållanden föranleder det, endast i kommunen.
Den utsände får efter ansökan medges att tillsammans med sin medföljande familj folkbokföras på en fastighet i en kommun där den utsände eller någon annan i familjen disponerar en bostad.
Vad som sägs i 11 § ska tillämpas på medföljande barn som för skolgång vistas i utlandet på annan ort än den där den utsände är stationerad. Lag (2013:380).

Är alltså undantagen ...

Fasen, ta nu och sansa dig micro. Jag har varit registrerad som utflyttad sedan 90-talet men jag är fortfarande folkbokförd och till och ifrån så har jag skatteverket att utfärda personbevis.
Om jag inte är folkbokförd så kan polisen inte utfärda pass - då jag i sådana fall misstänks ha erhållit annat medborgarskap.

Folkbokföring och bosättning i Sverige är inte några synonymer. Att någon registreras som Utflyttad av folkbokföringsregistret innebär INTE att namnet stryks ur folkbokföringsregistret.

Zaida var född i Sverige av föräldrar som var folkbokförda i Sverige (eller har jag fel?) och i sådana fall så finns hon i folkbokföringsregistret även om registrerad som utflyttad.

Kan vi släppa den här debatten nu?
Citera
2017-03-30, 20:19
Medlem
Citat:
Folkbokföringslag:

Avregistrering från folkbokföringen

20 § Den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av fjärde stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utom landet.

En person anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet om han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan där minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

Om en utlänning som måste ha uppehållstillstånd för att få vistas i landet saknar ett sådant tillstånd, ska det särskilt beaktas vid tillämpningen av första och andra styckena.

En vistelse utom landet som föranleds av uppdrag som ledamot av Europaparlamentet efter val i Sverige ska inte leda till avregistrering enligt första stycket om ledamoten har anknytning till landet genom att disponera en bostad här. På ansökan av ledamoten får dock Skatteverket besluta om avregistrering under de förutsättningar som anges i första stycket. Lag (2013:380).
Varför kollar ni inte Ratsit, istället för dessa ändlösa spekulationer. Hon finns i Ratsit vilket betyder att hon är folkbokförd i Sverige, dvs inte utflyttad. Vad hennes medborgarskap beträffar så var hon svensk medborgare. Barn till exilchilenare som var födda i Sverige fick inte medborgarskap i Chile så länge Pinochet hade makten. Hon kan ha ansökt och fått medborgarskap i Chile efter Pinochets fall vilket inte innebär att hon skulle ha behövt avsäga sig sitt svenska medborgarskap. Såväl Chile som Sverige tillåter dubbelt medborgarskap. Jag hänger inte med när det gäller vikten av hennes medborgarskap och bosättning. Men iofs förstår jag inte heller varför det skulle vara av vikt om blev våldtagen innan hon dödades och i så fall av hur många män. Om hennes mördare hittas så riskerar de dödsstraff i Kongo, helt oavsett om våldtog henne innan eller inte. Det lindrigare brottet, dvs våldtäkt konsumeras av det svårare brottet, dvs mord.
Citera
2017-03-30, 20:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Fasen, ta nu och sansa dig micro. Jag har varit registrerad som utflyttad sedan 90-talet men jag är fortfarande folkbokförd och till och ifrån så har jag skatteverket att utfärda personbevis.
Om jag inte är folkbokförd så kan polisen inte utfärda pass - då jag i sådana fall misstänks ha erhållit annat medborgarskap.

Folkbokföring och bosättning i Sverige är inte några synonymer. Att någon registreras som Utflyttad av folkbokföringsregistret innebär INTE att namnet stryks ur folkbokföringsregistret.

Zaida var född i Sverige av föräldrar som var folkbokförda i Sverige (eller har jag fel?) och i sådana fall så finns hon i folkbokföringsregistret även om registrerad som utflyttad.

Kan vi släppa den här debatten nu?
Nej, du är inte folkbokförd i Sverige -- om du inte ljugit - läs lagen..

Och jo -- det är det land du är medborgare i, inte det du är folkbokförd i, som utfärdar pass.

Borde du inte veta det om du nu bor utomlands?

Edit:
Nej, Zaida arbetade för Chile - inte Sverige - så hon bör INTE ha varit folkbokförd i Sverige, utan avskriven.
Citera
2017-03-30, 20:21
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ja, det beror på att man bor i Sverige när man föds -- flyttar man ifrån Sverige så avförs man från folkbokföringen ..

Du är alltså inte folkbokförd i Sverige om du bott utomlands mer än ett år .. Zaida bör inte heller ha varit det - eftersom hon inte agerade som FN utsänd från Sverige utan ifrån Chile ..

Edit:

14 § Den som är utsänd för anställning på utländsk ort i svenska statens tjänst folkbokförs under denna tjänstgöring tillsammans med sin medföljande familj på den fastighet och i den kommun där den utsände senast var eller borde ha varit folkbokförd eller, om ändrade förhållanden föranleder det, endast i kommunen.
Den utsände får efter ansökan medges att tillsammans med sin medföljande familj folkbokföras på en fastighet i en kommun där den utsände eller någon annan i familjen disponerar en bostad.
Vad som sägs i 11 § ska tillämpas på medföljande barn som för skolgång vistas i utlandet på annan ort än den där den utsände är stationerad. Lag (2013:380).

Är alltså undantagen ...

Kommer det här ältandet från dig leda någonstans?
Citera
2017-03-30, 20:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Kommer det här ältandet från dig leda någonstans?
Det är ju lite kärnan i frågan varför Sverige skall ta ansvar för en polisutredning och inte Chile som hon representerade.
Citera
2017-03-30, 20:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Varför kollar ni inte Ratsit, istället för dessa ändlösa spekulationer. Hon finns i Ratsit vilket betyder att hon är folkbokförd i Sverige, dvs inte utflyttad. Vad hennes medborgarskap beträffar så var hon svensk medborgare. Barn till exilchilenare som var födda i Sverige fick inte medborgarskap i Chile så länge Pinochet hade makten. Hon kan ha ansökt och fått medborgarskap i Chile efter Pinochets fall vilket inte innebär att hon skulle ha behövt avsäga sig sitt svenska medborgarskap. Såväl Chile som Sverige tillåter dubbelt medborgarskap. Jag hänger inte med när det gäller vikten av hennes medborgarskap och bosättning. Men iofs förstår jag inte heller varför det skulle vara av vikt om blev våldtagen innan hon dödades och i så fall av hur många män. Om hennes mördare hittas så riskerar de dödsstraff i Kongo, helt oavsett om våldtog henne innan eller inte. Det lindrigare brottet, dvs våldtäkt konsumeras av det svårare brottet, dvs mord.
Läs chilenska tidningar - hon hade dubbelt medborgarskap .. och fick hon stå kvar i svensk folkbokföring trots att hennes uppdrag gällde Chile och var grundat i hennes chilenska medborgarskap så är det ju bara rövslickeri för en politiker ... och mot vad lagen säger.
Citera
2017-03-30, 20:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Nej, du är inte folkbokförd i Sverige -- om du inte ljugit - läs lagen..

Och jo -- det är det land du är medborgare i, inte det du är folkbokförd i, som utfärdar pass.

Borde du inte veta det om du nu bor utomlands?

Precis, och när jag förnyar mitt pass så kontrollerar polisen folkbokföringsregistret, annars blir det problem med att få ett nytt pass.
Och där står jag registrerad med namn, personnummer och med "Utflyttad år.....". Det står även registrerat min adress utomlands så att jag blir kvar i röstlängden (frivilligt).
Utöver detta så finns även registrerat att jag är gift (utomlands) och även den registreringen var frivillig.
Men mitt namn, personnummer och noteringen att jag är utflyttad kommer att stå kvar tills jag flyttar hem, dör eller av folkbokföringen räknas som avliden (efter lång tid).

Skulle jag inte finnas med i folkbokföringen då jag förnyar mitt Svenska pass så har jag ett helvetes problem att bevisa att jag är Svensk medborgare.
Så enkelt är det.
Nu avslutar jag den här fåniga debatten, särskilt då nantale har bekräftat att Zaida är folkbokförd som boende i Sverige.
Citera
2017-03-30, 20:28
Medlem
Citat:

Tjostolv Moland och Joshua French var fd armeofficerare (norska) som sedan blev säkerhetsfolk, dvs antagligen personskydd åt dignitärer osv. Dvs livvakter kan man säga
Citera
2017-03-30, 20:31
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inget sådant kommer att släppas vare sig till anhöriga eller till svenskar i övrigt. Det är ju inte en FUP som kommer att bli tillgänglig som vid vanliga brottmål i Sverige.

Inte för att jag tror att uppgifterna blir offentliga men vad kommer vara meningen med att utföra en rättsmedicinsk undersökning om inte ens anhöriga får ta del av den?

För att slösa tid och få en mapp som arkiveras och aldrig når ut ens till de anhöriga eller för att fastställa identiteten?

Frågan är väl varför den ska göras just i Sverige öht?
Citera
2017-03-30, 20:33
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Läs chilenska tidningar - hon hade dubbelt medborgarskap .. och fick hon stå kvar i svensk folkbokföring trots att hennes uppdrag gällde Chile och var grundat i hennes chilenska medborgarskap så är det ju bara rövslickeri för en politiker ... och mot vad lagen säger.

Hennes uppdrag var inte för Chile, hennes uppdrag var för Säkerhetsrådet.
Hon var utsänd som expert från säkerhetsrådet och det finns även speciella regler i konventionen som styr de regler och den immunitet som då råder.
Hon kanske fick jobbet tack vare ett Chilenskt medborgarskap, men hon arbetade för FN och var utsänd av säkerhetsrådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in