Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Vad som blir intressant att följa är hur den svenska regeringen kommer att agera. Min gissning är att de kommer vara helt tysta. Sverige brukar ju lyda vartenda pip som kommer från FN.
Dessutom finns det säkert en hel del inom svenska UD som ser sina ev. framtida poster inom FN som hotade om man väsnas för mycket.
Jag har tidigare i tråden tagit upp en synnerligen viktig omständighet som både media och den Svenska regeringen borde ha "ångvältat" FN med.
I operationen så finns mycket klara säkerhetsregler som baseras på en mycket detaljerad säkerhetsplan.
Detaljerna kring dessa regler och säkerhetsplaner har jag tidigare postat i tråden.
När Zaida och Michael anlände till operationen i Kongo så skulle de ha briefats om de gällande reglerna. Det skulle ha stått väldigt klart att det inte tas någon taxi till rebellområde.
Varje form av avsteg skall godkännas av beslutsfattare enligt säkerhetsplanen.
När FN i Kongo har färdigställt säkerhetsplanen så skall den godkännas av högre chefer i New York. Vid större operationer så är det brukligt att FN sänder säkerhetspersonal som bistår med planen. Det skulle inte förvåna mig om FN i Kongo även hade en säkerhetschef placerad inom operationen.
FN i New York kan inte instruera Zaida och Michael att arbeta oberoende från FN's Kongorepresentation.
Av det skälet så är det fan i mig en skandal att media har gett fan i att sätta press på den flata Svenska regeringen med den ännu flatare Svenska utrikesministern.
- Vilka instruktioner fick Zaida och Michael av FN i New York?
- Anmälde FN i New York Zadias och Michaels uppdrag och resplan till FN i Kongo?
- Erhöll Zaida och Michael den mycket viktiga briefingen om säkerhet efter ankomsten till Kongo?
Om inte massmedia och den Svenska regeringen varit så förbannat flata så hade Zaidas familj kunnat ställa krav på FN.
Att Zaida och Michael demonstrerade en enorm naivitet och usla omdömen råder det inte någon tvekan om.
Men om FN hade följt sina egna regler så är det troligt att Zaida och Michael hade levt idag.