2018-11-27, 20:37
Medlem
Ny information kring Zaida Catalan och Micheal som mördades i kongo.
Nya bevis tyder på en tydlig cover-up av FN och kongolesiska militären.

Läs mer:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/fn-s-hogsta-ledning-morkade-uppgifter-om-mordet-pa-zaida-catal-n-pekar-ut-kongolesiska-regimen

Uppdrag granskning:
https://www.svtplay.se/video/20179034/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-19-fn-och-morklaggningen?start=auto

Om ni jobbar på FN, tro inte att FN ger er någon respekt när era huvuden hänger på spätt.
Har ni fått uppdrag av FN att åka in till risk-zoner och IQ / Flumm områden där människor har 0 empati och det enda dom kan känna är skräck som en förvrängd coolhetsfaktor och agerar hundar med rabies om dom inte får sin bit kött.

Tack till uppdrag granskning och SVT (även om SVT tydligt inte vågar ta upp extrem-feminism och vetenskapliga studier som talar emot samhällets numera normer)
Citera
2018-11-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Text-TV
Jag anser ju, som jag skrivit tidigare, att det råder en extrem mörkläggningskampanj från medierna. I praktiken lägger sig FN, UD och medierna platt för mördare, som inte ens har mandat att regera landet. Videon är falsk. Det är min bestämda uppfattning. Den har jag motiverat tidigare.

Möjligen har det väl gått så pass mycket tid nu att medierna vågat börjat svänga något i riktning mot det som är den troliga förklaringen, dvs att regeringen ligger bakom morden.
Falsk hur? Vill inte se den riktigt ännu, men jag är ändå nyfiken.
Citera
2018-11-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zsaedrews
Japp. Det är Michael som är tveksam till vad dessa individer vill och talar deras språk som blir skjuten först. Sällan det finns så klara bevis och bilder på de skyldiga. Inte som det verkar hjälpt utredningen...

Efter detta klipp när Zaida blivit skjuten förmodligen till döds högg de huvudet av henne. Som de även verkar sparat då det inte är återfunnit utan bara kroppen.

Varken Michael eller Zaida kunde tala tshiluba.
Citera
2018-11-27, 21:17
Medlem
Måste säga att den äldre mannen som försökte varna dem borde få cred... asen som övertalar fel och är hemliga agenter till kongos säkerhetspolis är ju riktiga fuckers som säger "ah det är lugnt bara att åka, utan problem, garanterar" medans gamlingen sitter bredvid och pratar på sitt språk och säger "nej, åk inte dit ni vet inte vad som väntar, ni kommer bli attackerade".
Citera
2018-11-27, 21:38
Medlem
Åstadkommer FN någonting förutom att mörka mord, pedofili och folkmord. Att skydda världens avskum verkar alltid stå högst på agendan.
Citera
2018-11-27, 21:47
Medlem
Vad som blir intressant att följa är hur den svenska regeringen kommer att agera. Min gissning är att de kommer vara helt tysta. Sverige brukar ju lyda vartenda pip som kommer från FN.

Dessutom finns det säkert en hel del inom svenska UD som ser sina ev. framtida poster inom FN som hotade om man väsnas för mycket.
Citera
2018-11-27, 22:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vad som blir intressant att följa är hur den svenska regeringen kommer att agera. Min gissning är att de kommer vara helt tysta. Sverige brukar ju lyda vartenda pip som kommer från FN.

Dessutom finns det säkert en hel del inom svenska UD som ser sina ev. framtida poster inom FN som hotade om man väsnas för mycket.

Jag har tidigare i tråden tagit upp en synnerligen viktig omständighet som både media och den Svenska regeringen borde ha "ångvältat" FN med.

I operationen så finns mycket klara säkerhetsregler som baseras på en mycket detaljerad säkerhetsplan.
Detaljerna kring dessa regler och säkerhetsplaner har jag tidigare postat i tråden.

När Zaida och Michael anlände till operationen i Kongo så skulle de ha briefats om de gällande reglerna. Det skulle ha stått väldigt klart att det inte tas någon taxi till rebellområde.
Varje form av avsteg skall godkännas av beslutsfattare enligt säkerhetsplanen.

När FN i Kongo har färdigställt säkerhetsplanen så skall den godkännas av högre chefer i New York. Vid större operationer så är det brukligt att FN sänder säkerhetspersonal som bistår med planen. Det skulle inte förvåna mig om FN i Kongo även hade en säkerhetschef placerad inom operationen.

FN i New York kan inte instruera Zaida och Michael att arbeta oberoende från FN's Kongorepresentation.

Av det skälet så är det fan i mig en skandal att media har gett fan i att sätta press på den flata Svenska regeringen med den ännu flatare Svenska utrikesministern.

- Vilka instruktioner fick Zaida och Michael av FN i New York?
- Anmälde FN i New York Zadias och Michaels uppdrag och resplan till FN i Kongo?
- Erhöll Zaida och Michael den mycket viktiga briefingen om säkerhet efter ankomsten till Kongo?

Om inte massmedia och den Svenska regeringen varit så förbannat flata så hade Zaidas familj kunnat ställa krav på FN.

Att Zaida och Michael demonstrerade en enorm naivitet och usla omdömen råder det inte någon tvekan om.
Men om FN hade följt sina egna regler så är det troligt att Zaida och Michael hade levt idag.
Citera
2018-11-27, 22:39
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag har tidigare i tråden tagit upp en synnerligen viktig omständighet som både media och den Svenska regeringen borde ha "ångvältat" FN med.

I operationen så finns mycket klara säkerhetsregler som baseras på en mycket detaljerad säkerhetsplan.
Detaljerna kring dessa regler och säkerhetsplaner har jag tidigare postat i tråden.

När Zaida och Michael anlände till operationen i Kongo så skulle de ha briefats om de gällande reglerna. Det skulle ha stått väldigt klart att det inte tas någon taxi till rebellområde.
Varje form av avsteg skall godkännas av beslutsfattare enligt säkerhetsplanen.

När FN i Kongo har färdigställt säkerhetsplanen så skall den godkännas av högre chefer i New York. Vid större operationer så är det brukligt att FN sänder säkerhetspersonal som bistår med planen. Det skulle inte förvåna mig om FN i Kongo även hade en säkerhetschef placerad inom operationen.

FN i New York kan inte instruera Zaida och Michael att arbeta oberoende från FN's Kongorepresentation.

Av det skälet så är det fan i mig en skandal att media har gett fan i att sätta press på den flata Svenska regeringen med den ännu flatare Svenska utrikesministern.

- Vilka instruktioner fick Zaida och Michael av FN i New York?
- Anmälde FN i New York Zadias och Michaels uppdrag och resplan till FN i Kongo?
- Erhöll Zaida och Michael den mycket viktiga briefingen om säkerhet efter ankomsten till Kongo?

Om inte massmedia och den Svenska regeringen varit så förbannat flata så hade Zaidas familj kunnat ställa krav på FN.

Att Zaida och Michael demonstrerade en enorm naivitet och usla omdömen råder det inte någon tvekan om.
Men om FN hade följt sina egna regler så är det troligt att Zaida och Michael hade levt idag.

Ajdå. Svidande kritik mot den första svenska feministiska regeringen.
Citera
2018-11-27, 23:05
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Falsk hur? Vill inte se den riktigt ännu, men jag är ändå nyfiken.

Jag har inte sett hela Uppdrag granskning än men journalisten Sonia Rolley har under många år jobbat i Kongo och analyserat avrättningsfilmer. Hon har djupgranskat språket i den här videon.
Det som inte stämmer i videon är ju språket de talar, först talar milismännen det lokala språket tshiluba, men då order ges av någon som inte syns i bild, så sägs ordern på den kongolesiska armens språk lingala. "beta, tire" "Tirez, tirez lisusu" (och det är order att skjuta Zaida och Michael). Varje gång denne som inte syns i bild säger "Skjut!" så sägs det på lingala. Varje gång han säger "skjut!" så skjuter milisen, och det är därmed välorganiserat, säger Sonia Rolley. Kamuina Nsapu är inte vana att skjuta på order sådär. Kamuina Nsapu pratar inte lingala. De avskyr "grisspråket" (som de kallar det) lingala. "Hur kan de ge order på ett språk de avskyr, att skjuta någon?" frågar Sonia Rolley sig.

(Fast skulle de inte kunna göra så ifall de vill lägga skulden på den kongolesiska armen då, tänker jag? Men jag är inte insatt.)

Sen finns det ju inspelat att tolkarna inte översätter, varningen, från mannen från Kamuina Nsapu.
Senast redigerad av dialektiker 2018-11-27 kl. 23:56.
Citera
2018-11-27, 23:50
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Om man vill försöka förändra världen till en bättre plats, så kan man inte gärna låsa in sig i sin egen lägenhet/villa och vara feg hela livet..

Rättvist att en oskyldig person blir avrättad? Jadu, fina värderingar du ståtar med..

Hennes idealism gjorde världen inte bättre. Tvärtom. Hennes ideologi är skadligt. Hon gjorde självmord.
Citera
2018-11-28, 00:17
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Lägg också till att bistånd kommer att fortsätta betalas ut i vanlig ordning.
Citera
2018-11-28, 03:46
Bannlyst
I UG hade dom tillgång till film där halshuggningen visas, den har väl inte läckt ut på nätet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in