2017-03-30, 20:35
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju lite kärnan i frågan varför Sverige skall ta ansvar för en polisutredning och inte Chile som hon representerade.

I din egna frågeställning ja. Den här tråden handlar om mordet på Zaida catalán. Inte huruvida Sverige skall ta ansvar för en polisutredning eller inte. Nu är det så att Svensk polis och åklagare ska samarbeta i utredningen med FN och utrikesdepartementet. Så varför inte bara acceptera det och gå vidare, du är expert att älta onödigt skit i kriminaltrådarna.
Citera
2017-03-30, 20:35
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Inte för att jag tror att uppgifterna blir offentliga men vad kommer vara meningen med att utföra en rättsmedicinsk undersökning om inte ens anhöriga får ta del av den?

För att slösa tid och få en mapp som arkiveras och aldrig når ut ens till de anhöriga eller för att fastställa identiteten?

Frågan är väl varför den ska göras just i Sverige öht?

Om en "vanlig" Svensk dör utomlands och en rättsmedicinsk undersökning sker så försöker alltid den Svenska ambassaden i landet få ta del av undersökningen och man ser då normalt till att anhöriga får ta del av den.
Men i fallet med Zaida så kan man ju undra hur det kommer att gå?
Citera
2017-03-30, 20:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
I din egna frågeställning ja. Den här tråden handlar om mordet på Zaida catalán. Inte huruvida Sverige skall ta ansvar för en polisutredning eller inte. Nu är det så att Svensk polis och åklagare ska samarbeta i utredningen med FN och utrikesdepartementet. Så varför inte bara acceptera det och gå vidare, du är expert att älta onödigt skit i kriminaltrådarna.
Det är jag som startat tråden - och givetvis är vilken nation som skall stå för kostnader och varför relevant nu när hon hittats död.

Jag förstår fortfarande inte varför Svensk polis skall belastas med att utreda ett ärende gällande en chilensk medborgare som verkat som företrädare för Chile.
Citera
2017-03-30, 20:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Om en "vanlig" Svensk dör utomlands och en rättsmedicinsk undersökning sker så försöker alltid den Svenska ambassaden i landet få ta del av undersökningen och man ser då normalt till att anhöriga får ta del av den.
De kommer att få ta del av undersökningen -- frågan är väl hur korrekt det de får ta del av kommer att vara.
Citera
2017-03-30, 20:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hennes uppdrag var inte för Chile, hennes uppdrag var för Säkerhetsrådet.
Hon var utsänd som expert från säkerhetsrådet och det finns även speciella regler i konventionen som styr de regler och den immunitet som då råder.
Hon kanske fick jobbet tack vare ett Chilenskt medborgarskap, men hon arbetade för FN och var utsänd av säkerhetsrådet.
Hon skickades ut som representant för Chile - inte Sverige.
Citera
2017-03-30, 20:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Precis, och när jag förnyar mitt pass så kontrollerar polisen folkbokföringsregistret, annars blir det problem med att få ett nytt pass.
Och där står jag registrerad med namn, personnummer och med "Utflyttad år.....". Det står även registrerat min adress utomlands så att jag blir kvar i röstlängden (frivilligt).
Utöver detta så finns även registrerat att jag är gift (utomlands) och även den registreringen var frivillig.
Men mitt namn, personnummer och noteringen att jag är utflyttad kommer att stå kvar tills jag flyttar hem, dör eller av folkbokföringen räknas som avliden (efter lång tid).

Skulle jag inte finnas med i folkbokföringen då jag förnyar mitt Svenska pass så har jag ett helvetes problem att bevisa att jag är Svensk medborgare.
Så enkelt är det.
Nu avslutar jag den här fåniga debatten, särskilt då nantale har bekräftat att Zaida är folkbokförd som boende i Sverige.
Nej, det blir det inte -- precis som det inte blir problem när utländska medborgare i Sverige får förnya sina pass på sina ambassader ..

Har du inte ljugit är du inte folkbokförd i Sverige.

Flyttar du hem igen så kommer du tvingas uppsöka skatteverket för att registrera dig i folkbokföringen igen.
Citera
2017-03-30, 20:44
Medlem
Citat:

Närmast anhöriga är väl föräldrarna och eventuella syskon.

Känns ju rätt orimligt att dom inte får möjlighet att ta del av en rättsmedicinsk undersökning om nu den finns att tillgå i Sverige.

Det var därför jag ställde frågan till micro113 som tror att anhöriga inte kommer få ta del av den.

Om tex dödsorsak skulle stämplas med sekretess enbart för att det finns dubbelt medborgarskap eller för att Zaida arbetade för FN så låter det ju helt vansinnigt och öppnar ju rätt obehagliga dörrar.
Citera
2017-03-30, 20:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej, det blir det inte -- precis som det inte blir problem när utländska medborgare i Sverige får förnya sina pass på sina ambassader ..

Har du inte ljugit är du inte folkbokförd i Sverige.

Flyttar du hem igen så kommer du tvingas uppsöka skatteverket för att registrera dig i folkbokföringen igen.

Man finns med i folkbokföringsregistret om man ska uttrycka sig korrekt, folkbokförd avses precist att man är registrerad som bosatt här. I registret kan det tas ut personbevis som visar vilka perioder man bott i Sverige även om man händelsevis vid tillfället skulle vara registrerad som utvandrad.
Citera
2017-03-30, 20:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man finns med i folkbokföringsregistret om man ska uttrycka sig korrekt, folkbokförd avses precist att man är registrerad som bosatt här. I registret kan det tas ut personbevis som visar vilka perioder man bott i Sverige även om man händelsevis vid tillfället skulle vara registrerad som utvandrad.
Ja, vi är överens.
Citera
2017-03-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Ja det låter ju rimligt och diskussionen verkar handla mest om ordklyveri och petitesser samt skräpar ner tråden å det grövsta.

Som att diskutera om det finns utlandssvenskar eller inte när man diskuterar ett mord.
Citera
2017-03-30, 20:51
Medlem
Citat:
Läs chilenska tidningar - hon hade dubbelt medborgarskap .. och fick hon stå kvar i svensk folkbokföring trots att hennes uppdrag gällde Chile och var grundat i hennes chilenska medborgarskap så är det ju bara rövslickeri för en politiker ... och mot vad lagen säger.
Visst. Jag har förstått att hon hade dubbelt medborgarskap. Det har många andra också trots att de bor i Sverige. Jag har inte hittat någon info om att hon skulle ha flyttat till Chile. Att hon fick FN- uppdraget tack vare att hon var medborgare i Chile betyder ingenting. Hennes uppdrag "gällde" inte Chile. Hennes uppdrag gällde Kongo och uppdragsgivaren var FN. I och med att hon var medborgare i Sverige, tillika bosatt här, ser jag inget som helst problem med att svenska myndigheterna bistår i utredningen. Vem vet, kanske kommer även chilenska myndigheter att bistå.
Citera
2017-03-30, 20:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Visst. Jag har förstått att hon hade dubbelt medborgarskap. Det har många andra också trots att de bor i Sverige. Jag har inte hittat någon info om att hon skulle ha flyttat till Chile. Att hon fick FN- uppdraget tack vare att hon var medborgare i Chile betyder ingenting. Hennes uppdrag "gällde" inte Chile. Hennes uppdrag gällde Kongo och uppdragsgivaren var FN. I och med att hon var medborgare i Sverige, tillika bosatt här, ser jag inget som helst problem med att svenska myndigheterna bistår i utredningen. Vem vet, kanske kommer även chilenska myndigheter att bistå.
Du har fått info om att hon bor utomlands och att det inte handlar om tjänstgöring för svenska staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in