Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
"Endast" är det bara du som hävdar, i övrigt:
Länk.
Om du inte menar att detta är den fullständiga (och därmed enda) förklaringen så kvarstår ju exakt samma problem som tidigare, om än i något mindre skala. En studie som approximerar IQ från en rad andra test igen? Ja, det ger oss väl en anledning att misstänka att det ligger någonting i det du säger, men det är som studien själv skriver någonting som faktiskt måste prövas med ett riktigt IQ-test.
Citat:
Provar vi igen: "In 2012, the journal Annual Review of Psychology published an overview of the field of intelligence research, authored by Deary.[7]"
Ja, det är alltså
en artikel författad av Deary. Man kan förstås hävda att en översiktsartikel utgör en "review" i något avseende, men det är ju fortfarande bara en artikel författad av en enskild forskare som du lutar dig mot, vilket var min poäng. Att Deary citerar sina egna resultat i en översiktsartikel gör dem knappast mer mainstream.
Citat:
Ah, det skulle vara sannolikheten 1.0 inte korrelationen 1.0.
Du verkar genomgående förväxla de här begreppen. Varför är du tvungen att dra in sannolikhet i diskussionen överhuvudtaget?
Citat:
Korrelation inom samma urval är, som jag redan nämnt, en konstant och således lika i båda riktningarna.
Fast är det inte så att du tidigare ifrågasatte mig när jag försökte förklara för dig att korrelationen mellan A och B är densamma som korrelationen mellan B och A? Du gör det verkligen svårt när du vägrar vara konsekvent när man ställer dig mot väggen.
Citat:
Vad vi diskuterar är om sambandet i verkligheten går från en variabel till en annan ex. att någonting alltid sker före något annat (vilket ex. är ett kriterium för kausalitet).
Fast jag har väl aldrig ifrågasatt att två mätningar eller andra händelser skulle kunna äga rum vid skilda tidpunkter? Vad jag ifrågasatt är följande påståenden:
- Att det här förhållandet skulle beskrivas som att korrelationen går "i riktningen" från den ena variabeln till den andra.
- Att korrelationskoefficienten skulle påverkas av vilken "riktning" vi antar att korrelationen går i.
- Att du kan dra slutsatsen att förändring av en variabel leder till en förändring av den andra utifrån att de korrelerar.
Citat:
Nej, inom samma urval är det som bekant en konstant. Har vi olika urval kan vi få olika korrelationer. Ex. bra resultat på högskoleprovet korrelerar med framgång inom STEM men eftersom andelen högskolestudenter som kommit in på högskoleprovet är den delmängd av alla högskolestudenter är det inte säkert att korrelationen mellan att vara framgångsrika högskolestudenter och bra på högskoleprovet är lika hög (även om så säkert är fallet).
Okej jag börjar se vad problemet är nu. Du förstår alltså att det handlar om att man har olika urval (precis som jag förklarade för dig), men du utför någon sorts språklig akrobatik där "korrelationen mellan högskoleprovsresultat och framgång inom STEM" betyder att vi bara tar fram korrelationen för de som faktiskt har ett högskoleprovsresultat. Vi kan ju säga att du förmodligen är världsunik i detta språkbruk.
Citat:
Fast det är inte så här man använder begreppet eftersom vi i så fall bara skulle behöva titta på enskilda observationer, och således inte kunna räkna fram någon korrelation, och hävda att alla kausala samband saknar korrelation.
Ex. 1: gener har en kausal inverkan på någons längd (givet alla övriga villkor är uppfyllda) men tittar du på en fullvuxen människa så finns det ingen korrelation mellan relevanta gener och längden, du kan inte en räkna fram den, även om du tittar på samma person 100 gånger. Betyder det att det inte finns någon korrelation mellan gener och längd? Jag tror du får svårt att övertyga någon om det.
Problemet här är att du antar att det finns
en korrelation mellan gener och längd. I själva verket så finns det ju otaliga möjliga stickprov, vart och ett med sin egen korrelation. Tittar du på en enda person, så drar du också slutsatser som gäller för stickprovet bestående av den här enda personen. I det fallet finns det alltså ingen korrelation mellan den här enda personens gener och dennes längd, men likväl verkar det förnuftigt att anta att den här personens gener har haft kausal inverkan på dennes längd.
Tittar du på mänskligheten som helhet så är variablerna givetvis också korrelerade, men betyder det att de egentligen korrelerade för den här enskilda personen? Nej, du har bara valt ett annat stickprov.
Citat:
Ex. 2: gener har en kausal inverkan på fotstorlek, men i Kina bind man förr kvinnors fötter så de fick samma storlek, så här saknades det en korrelation mellan gener och fotstorlek. Skall vi nu dra slutsatsen att gener inte korrelerar med fotstorlek eller att det finns en tredje variabel som döljer den faktiska korrelationen för oss? Tror även här att du får svårt att övertyga någon om att så är fallet.
Fast vad är egentligen "den faktiska korrelationen"? Om du frågar mig så beskriver ordet
faktisk någonting som föreligger i verkligheten, fast vi brukar ju alltsomoftast bli oense om vad ord betyder. Således är den faktiska korrelationen mellan gener och kvinnors skostorlek för den här perioden noll. Sedan kan vi givetvis ta fram en hypotetisk korrelation som skulle finnas om man inte band kvinnors fötter, men att påstå att det är "den faktiska korrelationen" och att de fysiskt rådande förhållandena är någon sorts "falsk korrelation" är en minst sagt egensinnig tolkning.
Citat:
Med sådant ordvrängande blir allt prat om att kausalitet kan finnas utan korrelation intetsägande. Vi diskuterade förövrigt kausala samband och jag är tveksam till att ditt tuggummituggande har något kausalt samband med utomhustemperaturen.
Vilket var min poäng, det går självklart att hitta situationer där allt möjligt korrelerar med allt möjligt (undantaget några universella konstanter), oavsett om det finns kausala samband eller inte. Betyder det att allt egentligen korrelerar med allt, bara för att det går att skapa ett stickprov där korrelation finns?
Citat:
Inte heller APA:s uttalande är någon form av vetenskaplig bevisföring, det verkar dock inte hindra dig. Märker även att du inte har några faktamässiga invändningar här heller. Märkligt det där.
"Scholars who support the hereditarian hypothesis have marshalled an impressive array of evidence to defend it. Perhaps the strongest evidence is simply that there are, as yet, no good alternative explanations."
For these reasons, and many more, in a 1980s survey, most scholars with expertise rejected the environment-only interpretation of the racial IQ gap, and a plurality (45%) accepted some variant of the hereditarian hypothesis Many scholars in the field have noted that there is a bizarre and unhealthy difference between publicly and privately expressed views. Publicly, most experts remain silent and allow vocal hereditarian skeptics to monopolize the press; privately, most concede that the hereditarian hypothesis is quite plausible.
Nej, fast ett officiellt utlåtande från ett fackorgan får nog anses väga lite tyngre än ett blogginlägg i de flesta situationer. Att du fortsätter klistra citat från det där blogginlägget som om det betydde något är bara fånigt. Dessutom missar du poängen - APA:s uttalande var just att det
inte finns några bevis, vilket också är den rimliga ståndpunkten att anta tills dess några faktiska bevis redovisas.
Citat:
Ok, så svarsfrekvensen var alltså inte 31%, som du skrev från början, utan 8.4%? Bara så jag vet vilken standard du tillämpar (svårt att hålla kolla när du hela tiden byter beroende på om det stöder din ståndpunkt eller inte). Av dessa 8.4% var det alltså bara en minoritet som var beredda att visa sin egen statistik (som alltså går emot peer reviewad forskning).
Alltså, en gång till:
Svarfrekvensen indikerar hur stor del av de tillfrågade som besvarade frågan.
31 % av de tillfrågade besvarade frågan.
Svarsfrekvensen var 31 %.
8,4 % av de tillfrågade var villiga att redovisa originaldata som låg till grund för deras svar. Detta påverkar inte svarsfrekvensen, eftersom svarsfrekvensen är ett mått på hur stor andel av de tillfrågade som besvarade frågan, och inte hur många som är villiga att redovisa originaldata.
Vad är det du inte förstår?
Citat:
Haha, hur kan du trassla in dig så här?
Inlägga #929 "
Fast vad är det egentligen du vill diskutera, IQ-tester eller intelligenstester? Har det fortfarande inte gått upp för dig att begreppen inte är liktydiga?"
Länk.
Om du slutade ljuga hade det ju underlättat lite för din trovärdighet.
Ja, så uppenbarligen går det att hitta ett ställe där jag försagt mig, som synes har jag därefter korrigerat min ståndpunkt till att det möjligtvis kan vara så att de är samma sak. Whatever. Jag skyller på att jag tog dig på ditt ord när du påstod att AFQT skulle vara ett "intelligenstest", vilket det nu alltså enligt dig inte längre är.
Hursomhelst,
jag startar en tråd i matematikforumet där jag återger dina påståenden efter förmåga, du får säga till om du invänder mot något.