2017-03-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det bekräftar bara det jag försökt förklara för dig, nämligen att AFQT är mer kunskapstest ("achievement") än anlagstest (IQ).
Samtidigt: "A key point in their argument is their contention that scores on the Armed Forces Qualifications Test (AFQT) represent ‘‘achievement’’ scores and that the AFQT is qualitatively different from purported true ‘‘IQ’’ score data also available in the NLSY79. This contention is based on both conceptual argument and empirical analysis of NLSY79 data. This comment disputes their contention on both grounds... Our results suggest that as an empirical matter, the AFQT test and the group ‘‘IQ’’ tests in the NLSY79 data behave in a similar fashion. Given the murky conceptual distinctions between the AFQT and these ‘‘IQ’’ tests, these empirical results are not surprising.
"

Så ja, AFQT och intelligenstesten skiljer sig inte åt (såklart, korrelationen är 0.8 och de mäter exakt samma sak, nämligen g-faktorn).
Citat:
Blir bemött här: Länk.
Tror dock du blandar ihop förändringar i intelligens hos barn, som vi vet kan ändra sig, och vuxna. Flynn skriver ju själv att skillnaden fortfarande är runt 1.1SD i 20-årsåldern. Vilket är det vi diskuterar. Skall vi enas om det?
Citera
2017-03-08, 23:18
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komann
Ja? Och jag har bara utgått från dina länkar/studier i hela den här tråden, så vad bråkar du om?
Det är du som bråkar hela tiden. Så fort jag ger dig obestridliga fakta blir du väldigt arg. Varför denna reaktion om det nu är sant att män utklassar kvinnor vad gäller intelligens?

Citat:
Det enda jag kallade hokus-pokusvetenskap var att man hade något man kallade för "expected succes rate", snälla förklara för mig hur man kan ha något sånt?
Det är så forskare uttrycker sig i sina vetenskapliga rapporter. De använder luddiga uttryck även när deras rön ger vetenskapligt stöd åt deras teser.

Citat:
Vad pratar du om? Jag har bara utgått från dina länkar/studier under hela vår diskussion i den här tråden. Har du totalt missat det
Dina åsikter om kvinnors intelligens är så ålderdomliga och sexistiska så det var därför jag drog slutsatsen att du hänvisar till 1800-tals forskare som Ellis och Meckel.

Citat:
Snälla, lär dig. Det står CAN be explained, inte IS explained. Det är en skillnad på det.
Det märks att du är en vetenskapsfientlig liten skit som tolkar allting bokstavligt. Du måste lära dig att det är skillnad i betydelse mellan vetenskapliga och lekmannamässiga texter.

Citat:
Populära förklaringar kan också vara sanna. Att något är populärt är inget mått på hur sant eller osant något är.
De kan vara osanna också. En gammal sanning om att jorden var platt var populär i över tusen år. Den visade sig till slut vara osann.

Citat:
Jag vet att det står så. Men återigen, läs det fetstilta och understrukna
Underförstått står det att det statistiska urvalet är en förklaring till få kvinnor i toppskiktet inom schack. Det behöver dock inte vara den främsta anledningen. Sociokulturella faktorer är andra förklaringar.

Försök tolka vetenskapliga texter korrekt istället för att märka ord och tolka allt bokstavligt.
Citat:
Jag har inte skrivit något om hur stor spridningen är, bara att du länkade till en studie som tar upp att "highly intelligent people are predominantly male".

Jag vet inte vem du försöker övertyga här, men återigen, det var du som länkade till en studie om att "highly intelligent people are predominantly male". Ska du börja länka emot dig själv nu?
Det framgår inte i artikeln hur stor graden av "Predominantly" är. Om den högre manliga variabiliteten är 1.15 (115 män på 100 kvinnor), då är det en viss mansdominans ("predominantly").

Har du problem med att bemöta studierna som jag länkade till i förra inlägget:

http://www.ams.org/staff/jackson/fea-mertz.pdf

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289616301003

"...The authors conclude that these Romanian data show no support for the sex differences in either mean values or variance of scores which were reported by other studies."

Den här meta-analysen faller väl dig inte i smaken heller:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3057475/

"First, we meta-analyzed data from 242 studies published between 1990 and 2007, representing the testing of 1,286,350 people. Overall, d = .05, indicating no gender difference, and VR = 1.08, indicating nearly equal male and female variances. Second, we analyzed data from large data sets based on probability sampling of U.S. adolescents over the past 20 years: the NLSY, NELS88, LSAY, and NAEP. Effect sizes for the gender difference ranged between −0.15 and +0.22. Variance ratios ranged from 0.88 to 1.34. Taken together these findings support the view that males and females perform similarly in mathematics."

Det kan jag förstå.

Citat:
Jag förstår att det svider för dig att kvinnorna blir så hårt utklassade, år efter år, oavsett ursäkter.
Det är bara i din misogyna fantasivärld som kvinnorna blir "så hårt utklassade". Verkligheten ser annorlunda ut. T ex i gymnasiets nationella prov där de kvinnliga deltagarna genomgående får bättre resultat än männen, även i matematik. Blev de tre afroamerikanska toppmatematikerna inom NASA hårt utklassade av sina manliga kollegor?
Citera
2017-03-08, 23:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
De kan vara osanna också. En gammal sanning om att jorden var platt var populär i över tusen år. Den visade sig till slut vara osann.
Feministisk historia förstår jag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_flat_Earth
Citera
2017-03-08, 23:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komann
Det är fortfarande så att männen dominerar, något du själv bekräftar. Att dem dominerar olika mycket i olika länder är inte ett bevis för något, hur kan du inte förstå det? Seriöst?
Min poäng var att visa att den s k högre manliga variabiliteten inte är något universellt fenomen utan varierar i storlek från land till land. Att du inte vill förstå det bryr jag mindre om då du endast är en kvinnohatande nättomte som ryggar för faktumet att kvinnor intelligensmässigt är på samma nivå som män.

Citat:
Återigen, kvinnor blir utklassade så väl idag som historiskt. Läs det flera gånger och länka inte till alla kvinnliga matematiker du kan komma på eller söka dig till genom google, dem blir fortfarande utklassade.
Vilka män utklassade Hypatia, Noether, Kovalevskaja, Mirzakhani, Julia Robinson och Katherine Johnson m fl kvinnliga matematiksnillen? Ta bara fram de män som verkat under samma tid som kvinnorna. Jämför t ex Noether med Einstein, inte Mirzakhani med Pythagoras.

Citat:
Jag har inte skrivit att kvinnor som är "vassa" på matematik inte skulle kunna vara intresserade av andra ämnen också. Du behöver verkligen läsa det man skriver. Jag har skrivit att den absoluta eliten inom matematik är män och att det inte beror på att kvinnor "väljer att inte vara bäst".
Kan du länka till en vetenskaplig studie som bevisar att den absoluta eliten inom matematik är män? Det ska vara en objektiv värdering och saklig jämförelse av männens respektive kvinnors insatser och intelligens. Plocka också fram en lista på nutidens bästa toppmatematiker av båda könen från världens olika universitet.

Citat:
Jag har inte ens skrivit allt det där. Men du lyckas uppenbarligen inte motbevisa något av det ändå, så det spelar ingen roll.
Varför läser du inte de studier som bevisar min ståndpunkt istället för att tramsa?

Citat:
Haha, du är ett skämt. Har vi pratat om landsorten tidigare menar du?
Svara nu på frågan om det är lätt att få jobb som fysiker eller matematiker på någon högskola i Mjölby eller annan liten skitort.
Citera
2017-03-08, 23:34
Avslutad
Lupac, bara en enkel fråga till dig:
Tror du inte att det finns någon grundläggande skillnad mellan mäns och kvinnors hjärnor som kan förklaras med gener? Dvs tror du att allt kan förklaras med så kallad "Social konstruktion"?
Citera
2017-03-09, 04:13
Medlem
Citat:
Det är du som bråkar hela tiden. Så fort jag ger dig obestridliga fakta blir du väldigt arg. Varför denna reaktion om det nu är sant att män utklassar kvinnor vad gäller intelligens?

Haha, så nu är det jag som är arg. OK, vi säger så.

Citat:
Det är så forskare uttrycker sig i sina vetenskapliga rapporter. De använder luddiga uttryck även när deras rön ger vetenskapligt stöd åt deras teser.

Så du håller med om att Expected Succes Rate är luddigt och pseudovetenskap?

Citat:
Dina åsikter om kvinnors intelligens är så ålderdomliga och sexistiska så det var därför jag drog slutsatsen att du hänvisar till 1800-tals forskare som Ellis och Meckel.

Jag vet inte ens vilka dessa forskare är, men jag tar din text som ett erkännande att du helt har tappat bort dig i diskussionen iom att du först skrev att jag hade länkat/skrivit om dem.

Citat:
Det märks att du är en vetenskapsfientlig liten skit som tolkar allting bokstavligt. Du måste lära dig att det är skillnad i betydelse mellan vetenskapliga och lekmannamässiga texter.

Tvärtom, du förstår inte att vetenskapen har svårt att säga med 100% säkerhet om något är sant, det är därför dem uttrycker sig så. Om dem visste att det måste bero på att det finns fler män som spelar schack så hade man garanterat skrivit ut det. Nu vet dem det inte helt säkert, därför skriver dem att det är en alternativ teori. En möjlig förklaring. Låt det smälta in.

Citat:

Jag tror inte du förstod poängen här. Att framföra att något kan vara sant eller osant tillför inget till diskussionen.

Citat:
Underförstått står det att det statistiska urvalet är en förklaring till få kvinnor i toppskiktet inom schack. Det behöver dock inte vara den främsta anledningen. Sociokulturella faktorer är andra förklaringar.

Fel. Det står att det statistiska urvalet kan vara en möjlig förklaring till 96% av skillnaden.

Citat:
Försök tolka vetenskapliga texter korrekt istället för att märka ord och tolka allt bokstavligt.

Det är jag som gör det. Det är skillnad att komma fram till slutsatsen "det kommer att regna imorgon" och "det är möjligt att det regnar imorgon".

Citat:
Det framgår inte i artikeln hur stor graden av "Predominantly" är. Om den högre manliga variabiliteten är 1.15 (115 män på 100 kvinnor), då är det en viss mansdominans ("predominantly").

Du missar poängen. Jag skrev inget om hur stor spridningen är, DU länkade till en studie som du tyckte var trovärdig och råkade omedvetet säga emot dig själv

Citat:
Har du problem med att bemöta studierna som jag länkade till i förra inlägget:

http://www.ams.org/staff/jackson/fea-mertz.pdf

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289616301003

"...The authors conclude that these Romanian data show no support for the sex differences in either mean values or variance of scores which were reported by other studies."

Den här meta-analysen faller väl dig inte i smaken heller:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3057475/

"First, we meta-analyzed data from 242 studies published between 1990 and 2007, representing the testing of 1,286,350 people. Overall, d = .05, indicating no gender difference, and VR = 1.08, indicating nearly equal male and female variances. Second, we analyzed data from large data sets based on probability sampling of U.S. adolescents over the past 20 years: the NLSY, NELS88, LSAY, and NAEP. Effect sizes for the gender difference ranged between −0.15 and +0.22. Variance ratios ranged from 0.88 to 1.34. Taken together these findings support the view that males and females perform similarly in mathematics."

Det kan jag förstå.

Jag har inte problem med studierna, jag har problem med dig. När jag bryter ner dina egna länkar/studier till vad det egentligen är så går du vidare med nya länkar, allt för att undvika hur mycket du skämmer ut dig egentligen. Det finns ingen mening att gå igenom fler studier om du inte ens kan erkänna att dina tidigare studier inte säger det du säger att dem säger.

Citat:
Det är bara i din misogyna fantasivärld som kvinnorna blir "så hårt utklassade". Verkligheten ser annorlunda ut. T ex i gymnasiets nationella prov där de kvinnliga deltagarna genomgående får bättre resultat än männen, även i matematik. Blev de tre afroamerikanska toppmatematikerna inom NASA hårt utklassade av sina manliga kollegor?

Det kallas verkligheten.

Angående nationella proven: du länkade till en höst 2015. Matematken på gymnasiet är på låg nivå jämfört med universitetet. Hoppas du kan förstå det, men man vet ju aldrig med dig

När övergick vi från diskussion om kön till diskussion om afroamerikanska toppmatematiker?
Du börjar bli desperat va?
Citera
2017-03-09, 04:20
Medlem
Citat:
Min poäng var att visa att den s k högre manliga variabiliteten inte är något universellt fenomen utan varierar i storlek från land till land. Att du inte vill förstå det bryr jag mindre om då du endast är en kvinnohatande nättomte som ryggar för faktumet att kvinnor intelligensmässigt är på samma nivå som män.

Det du inte förstår att det inte är enbart intelligens som spelar roll när man studerar, även om det har en stor inverkan. Det kan också vara andra faktorer som t.ex. rådande ekonomiska möjligheter i landet som påverkar ena könet mer än det andra. Naturligtvis är inte skillnaden mellan män och kvinnor konstant, säg 30% kvinnor och 70% män överallt i hela världen bland matematiska professorer. Det måste du ändå kunna hålla med om?

Det du också kan hålla med om (med tanke på vad du själv har länkat) är att över 50% av matematiska professorer är män, i alla länder.

Citat:
Vilka män utklassade Hypatia, Noether, Kovalevskaja, Mirzakhani, Julia Robinson och Katherine Johnson m fl kvinnliga matematiksnillen? Ta bara fram de män som verkat under samma tid som kvinnorna. Jämför t ex Noether med Einstein, inte Mirzakhani med Pythagoras.

Är det här ett skämt?

Citat:
Kan du länka till en vetenskaplig studie som bevisar att den absoluta eliten inom matematik är män? Det ska vara en objektiv värdering och saklig jämförelse av männens respektive kvinnors insatser och intelligens. Plocka också fram en lista på nutidens bästa toppmatematiker av båda könen från världens olika universitet.

Absolut inte. Du kommer bara kalla det för nazism och svara med 10 andra länkar.

Vi utgår från dina länkar i den här diskussionen, det blir lättast så. Mindre trams från ditt håll.

Citat:
Varför läser du inte de studier som bevisar min ståndpunkt istället för att tramsa?

Jag har det. Se tidigare inlägg.

Citat:
Svara nu på frågan om det är lätt att få jobb som fysiker eller matematiker på någon högskola i Mjölby eller annan liten skitort.

Det kan jag göra, men först efter att du svarar på mina fråga. Pratade vi ursprungligen om landsorten?
Citera
2017-03-09, 08:20
Medlem
Citat:
Samtidigt i en av de största studier som gjorts på området: "males were overrepresented at the upper and lower extremes of the score distributions on the quantitative and non-verbal batteries and at the lower extreme of the verbal battery... The results showed an astonishing consistency in sex differences across countries, grades, cohorts, and test forms." Länk.

Sedan hade vi så klart metastudien som visade "In only two of the 1654 cases is the variance of the female population significantly higher than the variance of the male population."
Länk
Citera
2017-03-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Tröttsamt, på Wechsler hemsida skriver man "The Wechsler Intelligence Test, developed by psychologist David Wechsler... Each category is scored individually and the composite score is used to obtain the intelligence quotient, simply referred to as (IQ)"

Nästan så att man använder sig av ett intelligenstest för att få fram IQ...
Har jag förklarat det här för dig redan? Givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, absolut, det finns olika typer av intelligenstester. IQ-test är en typ av intelligenstest. ASVAB är inte ett IQ-test. Vad var det du inte förstod?
Jag fattar inte hur du orkar hålla på, vi kommer ju ingenstans här.

Citat:
Då får du nog jobba på din engelska efter de inte skriver "det finns sannerligen inget stöd för en genetisk tolkning" utan "In short, no adequate explanation [varken genetiskt eller miljömässig] of the differential between the IQ means of Blacks and Whites is presently available." vilket i det här sammanhanget betyder att man inte vet hur stor del som är genetisk eller miljömässig.
Jag tänker nog snarare på när de skriver:
"There is certainly no such support for a genetic interpretation...It is sometimes suggested that the Black/White differential in psychometric intelligence is partly due to genetic differences (Jensen, 1972). There is not much direct evidence on this point, but what little there is fails to support the genetic hypothesis."

Citat:
Nej, det förutsätter att vattnet är varmt. Du har i regel fortfarande tryck i elementen även om du stänger av värmen (vattnet värms som bekant upp i en värmepump) så även du vrider på vredet och vattnet skulle rinna till blir det inte varmt. Vet du varför? För sambandet är inte kausalt. Området kausalitet och när och hur vi kan tala om riktig kausalitet är även en filosofisk fråga och något man brottas med inom vetenskapsteori. Detta är dock långt över din nivå och onödigt att lägga energi på här. Nu vet ju alla som läser detta att du bara tog upp och tramsade med det här för att du inte kunde svara på frågan, som jag av vänlighet har repeterat för dig längst ned = )
Du förnekar nu alltså att vredet överhuvudtaget skulle påverka elementets temperatur? Hur kan du då överhuvudtaget hävda att det finns en korrelation mellan vredets inställning och elementets temperatur, om alla element är kalla?

Citat:
Haha, du har jag helt lämnat atmosfären nu. När du ex. skriver en uppgift i stil med "Person A får en lista med längd och vikt på personerna i en klass, givet att informationen är korrekt, räkna ut X". Är ordet "korrekt" här ett hittepå ord som inte längre finns i Svenskan? Det betyder bara att korrelation ex. 0.7 är korrekt d.v.s. att den stämmer.

Så, om korrelationen mellan resultaten på SAT-Math och framgång inom STEM är korrekt d.v.s. framgångarna ökar linjärt med resultatet på SAT-Math för båda könen men fler män än kvinnor skriver riktigt bra på SAT. Förväntar vi oss då, allt annat lika, att fler män kommer bli framgångsrika inom STEM? Detta är ingen svår fråga.
Nej, påhittet består alltså i att du tror att ordet "korrekt" skulle implicera att det ena värdet förändras för att det andra gör det. Det är alltså inte så en korrelation fungerar, oavsett om den är "korrekt" eller "inkorrekt". Om vi vet att en förändring av ett värde orsakar en förändring av ett annat värde har vi kausalitet. Det här är själva definitionen av kausalitet. Snälla, titta bara på videon jag länkade och sluta göra bort dig.
Citera
2017-03-09, 09:51
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Du förnekar nu alltså att vredet överhuvudtaget skulle påverka elementets temperatur? Hur kan du då överhuvudtaget hävda att det finns en korrelation mellan vredets inställning och elementets temperatur, om alla element är kalla?

Du har fel, vilket redan är förklarat. Temperaturen i elementet är kausalt mot temperaturen i vattnet. Temperaturen i elementet korrelerar mot inställningen på vredet, när det finns en skillnad i temperaturen mellan vattnet och elementet (mätning 1). Vid mätningar när vattnet inte är upphettat föreligger ingen korrelation (mätning 2). Det är inte på något sätt märkligt att olika mätningar ger olika resultat eftersom sambandet inte är kausalt.

Det här är den basala innebörden av statistik, korrelation och kausalitet och ingen Youtube-video ändrar på det.
Citera
2017-03-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Du har fel, vilket redan är förklarat. Temperaturen i elementet är kausalt mot temperaturen i vattnet. Temperaturen i elementet korrelerar mot inställningen på vredet, när det finns en skillnad i temperaturen mellan vattnet och elementet (mätning 1). Vid mätningar när vattnet inte är upphettat föreligger ingen korrelation (mätning 2). Det är inte på något sätt märkligt att olika mätningar ger olika resultat eftersom sambandet inte är kausalt.

Det här är den basala innebörden av statistik, korrelation och kausalitet och ingen Youtube-video ändrar på det.
Eftersom vredet styr inflödet av varmt vatten till elementet, så orsakar vredet en skillnad i elementets temperatur i det första fallet. Är det just det här exemplet som är väldigt svårt för er?
Citera
2017-03-09, 10:00
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Eftersom vredet styr inflödet av varmt vatten till elementet, så orsakar vredet en skillnad i elementets temperatur i det första fallet. Är det just det här exemplet som är väldigt svårt för er?

Ger den här leken dig tillfredställelse? Du är ju uppenbarligen intelligent så sluta tramsa eller förklara varför observation 1 skiljer sig från observation 2 om pannan har gått sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in