2017-03-29, 17:05
Medlem
Tuvtramps avatar
Lustigt, samma sak hände mig i söndags.... trodde det var en tändspole för det har hänt mig två gånger tidigare (ja jag kör Renault) men denna gång hjälpte det inte att byta och bilen är mer orkeslös nu än vad den varit när det hänt innan.

Har inte gjort någon kompressionstest men kopplar jag upp bilen får jag felkod #singel cylinder missfire så efter att ha läst tråden så blir det att testa en "ny" (annan) insprutsventil/spridare, Returbilen is that shit för där är så billigt så man kan prova sig fram lite...

Håller med dig Ts, grymt bra respons på tråden, kommer följa den tills du vet vad som skett!

Senast redigerad av Tuvtramp 2017-03-29 kl. 17:19.
Citera
2017-03-29, 17:12
Medlem
Ingen kompression eller dålig kompression?
Citera
2017-03-29, 18:13
Medlem
locknlolls avatar
Jaha.
Volvo 1,8 F är egentligen en Ford motor. Motorn kommer från Ford Focus och har väl kamkedja ?
Min mycket begränsade erfarenhet av Ford är att motorerna inte tillhör de allra hållbaraste.
Kanske bättre att få tag i en billig svensk motor, istället för att reparera en kass fordmotor ???

Men allt beror ju på bilens skick för övrigt
Citera
2017-03-29, 18:34
Medlem
manheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Jaha.
Volvo 1,8 F är egentligen en Ford motor. Motorn kommer från Ford Focus och har väl kamkedja ?
Min mycket begränsade erfarenhet av Ford är att motorerna inte tillhör de allra hållbaraste.
Kanske bättre att få tag i en billig svensk motor, istället för att reparera en kass fordmotor ???

Beror på hur långt motorn gått och vad som är felet.
Bränd kolv eller gått långt så är det skräp men kan även vara ventil som hängt sig lite öppen.
Motorn gått lite och bara toppen kass så kan man kanske byta den.
Allt givetvis beroende på skick på bilen också.
Citera
2017-03-29, 21:12
Medlem
LucioFontanas avatar
Vilka dårar som jobbar på den verkstaden. De kan inte åtgärda felet eller ens diagnostisera vad som är fel? Vad i helvete är det för felsökning du ska betala för? Om de bytt tändstift och det inte är felet så får de för fan sätta tebax de som satt där eftersom de uppenbarligen fungerar då.

Folk är så jävla korkade o bara betalar. Saknar förmåga att analysera vad som ska betalas och inte?
Både du som kund och det nötterna som driver den verkstaden saknar analytisk förmåga.

Kostnaden för dig är noll! Lämnar de inte ut bilen knäck näsan på hen alt. Ring polisen. De har ingen rätt o hålla din bil lr kräva dig på pengar.
Citera
2017-03-29, 21:29
Medlem
Kanske missat det, men vad är det för bil o motor?
Är det som någon skrev ford 1,8 f eller 2.0 f gissar jag på ventilproblem.
Den motorn har en dålig lösning på att spruta in bränsle i cylindern.
Det gör att det bildas sot på ventilen som börjar kärva.
Följden blir bränd/krokig ventil eller att den fastnar i öppet läge.

edit såg att det var volvo med ford motor, troligen sotiga ventilskaft som är orsaken...
Senast redigerad av huller 2017-03-29 kl. 21:32.
Citera
2017-03-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Blir det oförbränd bensin i en cylinder kan oljefilmen tvättas bort på cylinderväggen och
då tätar inte kolvringarna. Kompressionen blir dålig. Det kan hända när tändningen uteblir
på cylindern.

Vettigaste svaret hittills i denna tråd.

Ett mycket vanligt fenomen som folk råkar ut för dagligen. Vissa motorer verkar känsligare än andra. Det vanligaste är att man bara ska flytta på bilen en kort sträcka. Kallstart, köra bilen nån meter och sen stänga av gör att det hinner flöda ner massa oförbränt bränsle i cylindrarna = oljefilmen sköljs bort och motorn tappar kompressionen. Nästa gång vill den inte starta längre. Man kan få nöta på starten en bra stund innan den startar. Är det riktigt kinkigt får man skruva bort tändstiften och hälla ner lite olja i cylindrarna.
Citera
2017-03-29, 22:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Den bilen har kamkedja

Då kan vi stryka den och det var ändå tveksamt.

Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Det kanske bara var sensorn som spökade, fick ett spänningsfall och massa konstiga fel, en reset och sen dök de aldrig upp igen.

Men lilla vännen. Det finns ingen sensor som mäter kompressionen. Det mäter man med att ta bort alla tändstift och stoppa ner en "mätprobe" i hålet och vrida runt motorn med startmotorn. Genom att kolla hur nålen på mätaren reagerar kan man dra en slutsats av var felet finns.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...re-2000016979/

Citat:
• Topplockspackningen: Ett explosionsljud
hörs då motorn körs.
• Topplockspackningen mellan 2 cylindrar:
Kompressionen kommer att vara låg i
två närgränsande cylindrar och vatten kan
förekomma i cylindrarna eller i vevhuset.
• Ventilerna tätar ej ordentligt.
• Kolvringarna är slitna: Häll en tesked
motorolja genom tändstiftshålet för att täta
ringarna. Om kompressionsvärdet stiger,
då är ringarna dåliga. Ingen ökning indikerar
på dåliga ventiler.
Manual:
http://www.biltema.se/BiltemaDocumen...5-1314_man.pdf
Senast redigerad av PeterNoster 2017-03-29 kl. 22:55.
Citera
2017-03-29, 22:58
Medlem
Tycker det låter som att en ventil har fastnat eller blivit krökt. Riva toppen och inspektera är mitt råd.
Citera
2017-03-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll

Och vilken "svensk" motor skulle passa mot växellåda, kabelhärva, databox, osv?

Om du inte vet något, uttala dig inte då.
Citera
2017-03-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-jorgen
Och vilken "svensk" motor skulle passa mot växellåda, kabelhärva, databox, osv?

Om du inte vet något, uttala dig inte då.

+1

Så det går inte längre att köpa en begagnad B20 motor på skroten och slänga in?
Ibland när jag läser i dom här forumen så får jag intrycket av att vissa tror att bilindustrin har stått still sen 1980.
Citera
2017-03-29, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men lilla vännen. Det finns ingen sensor som mäter kompressionen. Det mäter man med att ta bort alla tändstift och stoppa ner en "mätprobe" i hålet och vrida runt motorn med startmotorn. Genom att kolla hur nålen på mätaren reagerar kan man dra en slutsats av var felet finns.

Gullig du är gullet. Det är ju någon form av givare eller sensor som från början gett felmeddelandet. Puss på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in