2017-03-29, 04:24
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Om jag förstår dig rätt, så har du ingen kompression på cylinder 1?

Har kört en motor med kolvringar som fastnat. Den funkade bra, men rykte.
Även kört en motor helt utan kolvringar, funkade den också. Mindre bra dock.
Behövs ganska stora skador på en kolv, för att man ska få 0 i komp.
Borde bli bra tryck i vevhusventilationen också.

Så jag gissar på att en ventil står öppen hela tiden.
Att felsöka ifall det är så, är inte så svårt. Räcker att lyfta på ventilkåpan, och dra runt motorn.
Vet inte hur trångt det är på dom där motorerna, men på något sätt borde man komma åt att mäta höjden på ventilen. När den är i sitt högsta läge, därav behovet av att dra runt den. Och sedan jämföra med cylindern bredvid.
Kanske är ett fel som syns med ögat direkt.
En brusten ventilfjäder kanske?
Citera
2017-03-29, 07:29
Medlem
Häll i lite olja i den cylindern som det är dålig kompression i,gör ett komptest till och blir det bättre komp då är det dåliga kolvringar,kan du utesluta det iallafall.
Sen hade jag en bil med dubbla överliggande kamaxlar där kamremmen hoppat nån kugg,kuggar och fick nån ventil förstörd och hade noll kompression på den cylindern,bilen gick fortfarande och starta men gick jävligt risigt och på 3 cylindrar.

Men sen är det ju från bilmodell till bilmodell,helt omöjligt tror jag att du ska få nåt konkret svar här.

Måste rivas ner för att lokalisera felet.
Senast redigerad av ragnar.lodbruk 2017-03-29 kl. 07:36.
Citera
2017-03-29, 07:36
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ragnar.lodbruk
Häll i lite olja i den cylindern som det är dålig kompression i,gör ett komptest till och blir det bättre komp då är det dåliga kolvringar,kan du utesluta det iallafall.
Jag misstänker ju att det är det verkstaden gjort när de sagt att de inte kan "få igång" cylindern.
Olja hjälper ju även mot ventiler som inte stänger riktigt om de är lyftarna som hängt sig.

Men om verkstaden säger att de måste öppna motorn för att veta vad som är fel, ja då får man väl helt enkelt tro på det de säger. Jag tror fortfarande på toppackning eller ventil.
Citera
2017-03-29, 08:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag misstänker ju att det är det verkstaden gjort när de sagt att de inte kan "få igång" cylindern.
Olja hjälper ju även mot ventiler som inte stänger riktigt om de är lyftarna som hängt sig.

Men om verkstaden säger att de måste öppna motorn för att veta vad som är fel, ja då får man väl helt enkelt tro på det de säger. Jag tror fortfarande på toppackning eller ventil.

Topplockspackning borde de väl kunna se om det kommer luftbubblor i expansionskärlet. Den kan ju i och för sig gå sönder på flera sätt men vattenkanalerna brukar väl vara vanligast.
Citera
2017-03-29, 08:28
Medlem
Nollställ felet, det kan verkstan gör i programmet de ser felet på och se om det kommer tillbaka, men vanligtvis är det bara tillfälligt.
Citera
2017-03-29, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Nollställ felet, det kan verkstan gör i programmet de ser felet på och se om det kommer tillbaka, men vanligtvis är det bara tillfälligt.
Nollställa dålig kompression😀så får vi se om problemet kommer tillbaka😂
Citera
2017-03-29, 10:10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Topplockspackning borde de väl kunna se om det kommer luftbubblor i expansionskärlet. Den kan ju i och för sig gå sönder på flera sätt men vattenkanalerna brukar väl vara vanligast.
Om det är vanligast vet jag inte, tycker jag har råkat ut för mellan cylindrar oftare.
Det kan även läcka ut i vevhuset eller ut i luften, då borde det förstås tjoffa, möjligheterna är många. Eftersom det bara är en cylinder så är det väl lite mindre troligt förstås. Men att ventilerna på en cylinder skulle skadats av en överkuggad rem är också osannolikt, i så fall är väl en bränd ventil mest troligt.

Hoppas vi får återkoppling om vad det är när verkstaden konstaterat det.
Citera
2017-03-29, 12:34
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har det bytts kamrem på bilen i tid?.

Den bilen har kamkedja
Citera
2017-03-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnar.lodbruk
Nollställa dålig kompression😀så får vi se om problemet kommer tillbaka😂

Det kanske bara var sensorn som spökade, fick ett spänningsfall och massa konstiga fel, en reset och sen dök de aldrig upp igen.
Citera
2017-03-29, 14:51
Medlem
Freebops avatar
Troligtvis topplockspackning som gått, hade liknande problem. Kommer det in vatten i oljan eller vice versa? Det kan dj själv kolla
Citera
2017-03-29, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Det kanske bara var sensorn som spökade, fick ett spänningsfall och massa konstiga fel, en reset och sen dök de aldrig upp igen.
Men om nu verkstaden har tagit ett komp prov så finns det ingen sensor i världen som kan påverka det.
Citera
2017-03-29, 16:54
Medlem
Vilka killar här på forumet, ni är fantastiska alla! Tusen tack för alla svar.

Jag har nu varit iväg och skulle hämta bilen, fick prata med ägaren. Allt kändes nattsvart...

Men fick ett fantastiskt bra bemötande måste jag säga. Över all förväntan. Prognosen för motorn är dålig men...

Han har nu bestämt sig gå till botten med detta och fråga om han kan ha bilen två dagar till. Han ska göra en grundlig utredning vad som hänt. Verka som han gick igång på detta själv och vill veta svaret.

Han lovade också att jag inte skulle behöva betala mer än felsökningen för utredningen. Han ska göra allt han kan för mig och bilen.

Nästan så jag blev lite rörd... Jag älskar min bil och vill göra allt jag kan för den, det stämmer.

Hoppas det går att rädda den! Tack igen alla som svarat!

Fortsättning följer.. skriver fort jag vet mera.
Senast redigerad av ölhävaren 2017-03-29 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in