2017-03-28, 20:41
Medlem
Idag känns det ännu bättre, Jimmie har blivit en "etablerad" politiker och fler människor lyssnar. Ja visst är budskapet mesigt men det går ju inte att stövla fram i nazist-kängor, detta är mesiga Sverige!

SD får nu mer acceptans och kaoset i Hässleholm verkar inte massmedia vilja kapitalisera på.

Men alla här som drömmer om att MP faller ur, sluta drömma, alltför många tror att dom värnar om miljön.

Och det går inte heller att ta fler från M. Dom c:a 16% som nu stödjer M är sådana som är rädda om plånboken och inte vill skatta bort allt...

Propagandan bör inriktas på att ingjuta trötthet hos S, det är fortfarande där som dom flesta röster kan hämtas. Det gäller att hugga på allt man kan nu och verkligen påvisa vad migrationspolitiken har ställt till med ute i kommuner och för välfärden. Tråkigt det här med att OI:s viktningar är manipulationer och att vi har valfusk att förvänta.
2017-03-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Enligt en länk jag hänvisade till för litet sedan har ökningstakten för SD varit ca 2,0 mellan valen. Mellan 2010 och 2014 var ökningstakten 2,3. Mellan 2014 och dags dato enligt Sentio är ökningstakten 3,3. Med bibehållen ökningstakt på 3,3 får SD 2018 precis under 42%. Med blygsamt uppskattad ökningstakt om 2,5 lär SD istället landa på 31,75.

Frågan är om M klarar att sparka henne. Vem ska ta efter? Ska man välja en vurmare eller motståndare i invandringsfrågan, vilket kommer vara den dominerade frågan 2018.

Jag har aldrig gillat AKB. Att hon tog över efter FR är samma partipolitiska svaghetstecken som att Mona tog efter GP eller Juholt efter Mona eller Löfven efter Juholt. Tänk det skräckkabinett Löfven samlat ihop. Disney Time, islamister, illegal invandrare osv. Man kan ju fråga sig varför ingen ansvarsfull, skärpt, vettig kom på fråga i Löfvens regering och efter FR. Finns det ingen, fick de inte frågan eller tackade alla nej? Där finns det en del att fundera över till nästa OU presenteras.

Så blir det nog.

Räntan i USA är på väg upp, tids nog lär den påverka svenska statsfinanser och tids nog lär svenska banker också bli tvingade att höja. Får folk en höjning från 1 till 2% så fördubblas boendelånkostnaden, går räntan till 4% så får man fyra gånger så dyra boendelånkostnader. Kommer staten sänka ränteavdragen eller höja skatterna så brinner ljuset i båda ändar för bolånemedborgare. Avstannar konsumtionen minskar skatteintäkterna ytterligare. Höjs skatterna kommer folk tvingas från sina hem, då är hela samhället i gungning och då lär sagan om den humanitära stormakten vara all. Borg spådde svensk ekonomisk krasch 2018, eller hur var det?

Individer kan anpassa sig. Grupper i den omfattning Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet utsatts för kommer aldrig förfranskas, förtyskas, försvenskas. Oj då, försvenskas är tydligen ett ord eftersom det inte blev ett rött streck under men de andra finns visst inte.

Värna valhemligheten kan du "fetglömma", som "kidsen" säger. Däremot lär man säkert hinna plocka bort utjämningsmandaten och ändra om i våra politiska domstolar för att förhindra att kanske mer än var tredje stol upptas av en sverigevänlig.

Tror du verkligen själv pa den ökningstakt du refererat till? Att SD skulle hamna strax under 42% i valet 2018?? Det är ju en orealistisk glädjekalkyl!

Och skriv för allt i världen inte "fetglömma" - du brukar ju annars skriva bade vettiga och välformulerade inlägg!! Men du kanske hade tagit dig en bläcka....
2017-03-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
7,1 % av kvinnorna skulle rösta på SD. Där har vi förmodligen den stora felfaktorn när det gäller telefonundersökningar. Finns inte en chans att så få kvinnor skulle rösta på SD, skulle snarare tro att den siffran ligger runt 20%.

Men det är kanske förståeligt när det gäller just telefonundersökningar. Kvinnor är nog mer försiktiga av sig när en okänd man ringer och frågar vilket parti dom röstar på.

Såg ett diagram från yougov där SD var tredje största parti hos kvinnor, i procent tror jag det var omkring 15-16, men det är defenitivt som du säger, kvinnor är nog mer försiktiga både på telefon intervjuer samt webb enkäter eftersom (inte för att vara det feministerna kallar för sexist) jag tror att kvinnor är mer brydda om vad deras omgivning tycker om dom. Så dom vill väll inte vara kända som nån som röstar på "rasisterna" SD
2017-03-28, 21:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Tror du verkligen själv pa den ökningstakt du refererat till? Att SD skulle hamna strax under 42% i valet 2018?? Det är ju en orealistisk glädjekalkyl!

Och skriv för allt i världen inte "fetglömma" - du brukar ju annars skriva bade vettiga och välformulerade inlägg!! Men du kanske hade tagit dig en bläcka....

Först, tack för de vänliga orden.
För det andra så kan jag inte minnas sist jag hade en bläcka. Det var länge sedan, menar jag. Nej, jag kände mig lite som Clabbe för ett ögonblick...

Nej, jag tror inte SD får 42% även om jag inte utesluter det. Jag tror SD får över 30%, som det ser ut i dag och om vansinnet får fortsätta ostört. Blir det rejäl skärpning i politiken vet man inte. Vad sker med AKB? Vad sker i Frankrike och Tyskland under 2017 och 2018? Vad händer med Turkiet? Får vi terrordåd på svensk mark med bilder på svenska offer innan 2018? Vad händer med ekonomin? Minns att Borg flaggade för krasch 2018. Vissa saker kanske kommer hålla SD nere, medan andra saker sammantaget potentiellt skulle kunna få SD att spränga 50% vallen.
2017-03-28, 22:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys

31,75 % landar hans prognos i, hur är det med läsförståelsen.
Känns inte helt orimlig, jag börjar tro att SD får runt 30 % i valet.
2017-03-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
31,75 % landar hans prognos i, hur är det med läsförståelsen.
Känns inte helt orimlig, jag börjar tro att SD får runt 30 % i valet.

Jag kommer ihåg när det diskuterades om Sd kanske skulle kunna få 20% i ou.
Inte ens inbitna "Avpixlat-fanatiker" trodde på en sådan siffra.
Nu är 20% passerats i de sammanvägda mätningarna och med råge för vissa institut.

Så även många SD-stammisar underskattar partiets potential.
Mina 50 cents är runt 35% baserat på tidigare alldeles för försiktiga och återhållsamma spekulationer
Och jag komer inte att höja ögonbrynen om siffran ligger närmare 40.
2017-03-29, 16:23
Medlem
Sanna.Js avatar
Min åsikt är att SD har nått sitt tak runt max 16-18%. Folk tror att SD lyckas övertyga människor att köpa deras populistiska ideologi, men egentligen är det bara bittra rasister och folk som har hamnat snett som nu mobiliseras sig. Ja SD är skickliga på att mobalisera detta hat, men dom kan inte hålla ihop en grupp arga populister hur länge som helst.. Sifo visade på 16,7% denna månad.. antagligen den mest seriösa mätningen och det är nog där någonstans taket ligger.
2017-03-29, 16:29
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanna.J
Min åsikt är att SD har nått sitt tak runt max 16-18%. Folk tror att SD lyckas övertyga människor att köpa deras populistiska ideologi, men egentligen är det bara bittra rasister och folk som har hamnat snett som nu mobiliseras sig. Ja SD är skickliga på att mobalisera detta hat, men dom kan inte hålla ihop en grupp arga populister hur länge som helst.. Sifo visade på 16,7% denna månad.. antagligen den mest seriösa mätningen och det är nog där någonstans taket ligger.
Bra att din negativa grundsyn på SD absolut inte har grumlat ditt omdöme

En logisk gissning är mellan 23-26% just nu och det inser alla som ser nyktert på saken. Min tanke är att du också inser det men tycker det är kul att skriva fantasier, av någon anledning.
2017-03-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanna.J

Tråden kan behöva en ny driftkuku inför riksdagsvalet 2018,så jag hoppas att du framhärdar i din spådom.
Rent faktamässigt kan krasst konstateras att SIFO historiskt sett alltid har varit komplett genomusla på att mäta SDs opioninssiffror.De har konsekvent gravt underskattat vad som visat sig vara partiets verkliga andel av rösterna och det finns ingenting som i skrivande stund antyder att detta skall ha ändrat sig.
Vidare har Sentio historiskt sett visat sig vara det enskilda institut som bäst mätt SD.
De ger i nuläget partiet nära 27 procent.
Det finns ingen fakta som pekar på att de fortsatt inte mäter SDs siffror på ett fullgott sätt.
2017-03-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag kommer ihåg när det diskuterades om Sd kanske skulle kunna få 20% i ou.
Inte ens inbitna "Avpixlat-fanatiker" trodde på en sådan siffra.
Nu är 20% passerats i de sammanvägda mätningarna och med råge för vissa institut.

Så även många SD-stammisar underskattar partiets potential.
Mina 50 cents är runt 35% baserat på tidigare alldeles för försiktiga och återhållsamma spekulationer
Och jag komer inte att höja ögonbrynen om siffran ligger närmare 40.

SD har växt stadigt och sakta. Det har gått upp och ned i OU, men trenden har ALLTID pekat uppåt.
Mest har SD växt inför valen och somrarna har alltid inneburit ökad tillväxt.
Och sjuklöverpartierna har nu kopierat en hel del av SD:s politik.
Blev full i skratt när jag läste ett utskick från SD och då kunde konstatera att Löfvén nästan ordagrant använde sig av SD:s meningar i sin politiska retorik. Förhoppningen är givetvis att kunna lura väljarna att SD inte är ensamma i fråga om invandring och brottsbekämpning.

Men så kommer sommaren och då kommer valarbetarna som sossarna importerat att övertyga många, många att SD ändå är orginalet.
2017-03-29, 16:45
Medlem
Sanna.Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Bra att din negativa grundsyn på SD absolut inte har grumlat ditt omdöme

En logisk gissning är mellan 23-26% just nu och det inser alla som ser nyktert på saken. Min tanke är att du också inser det men tycker det är kul att skriva fantasier, av någon anledning.
Okej.. om man kollar på självrekryterade paneler luras man kan snabbt och tror att sd kommer få fantasisiffror. Så är det naturligtvis inte. Sifo är mer förtroendeingivande och min gissning är att sd har idag mellan 16-18%. Om vi gör ett bra jobb och demonstrerar mot hat och främlingsfientlighet kan vi få ned sd på en hanterlig nivå på 10% lagom till valet 2018. Jag och mina kollegor i fi arbetar för detta just nu.

Stay tuned.
2017-03-29, 16:51
Medlem
Ni är så blygsamma i den här tråden.

Vi börjar med Sentio utgångsvärde 27 procent
Terrordåd i London plus 8 procent
Brexit plus 8 procent
Donald Trumps fantastiska framgångar i USA plus 6 procent
Åkessons senaste framträdande hos Malou plus 2 procent

Ger SD i dagsläget 51 procent

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera