2017-03-27, 21:26
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det där var väl inte riktigt sant?

Nästan!

Går man riktigt långt tillbaka ex jan 16 var siffran visserligen 21,5%.

Men det är historia och ointressant...

2017-03-27, 22:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Enligt en länk jag hänvisade till för litet sedan har ökningstakten för SD varit ca 2,0 mellan valen. Mellan 2010 och 2014 var ökningstakten 2,3. Mellan 2014 och dags dato enligt Sentio är ökningstakten 3,3. Med bibehållen ökningstakt på 3,3 får SD 2018 precis under 42%. Med blygsamt uppskattad ökningstakt om 2,5 lär SD istället landa på 31,75.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobbenomimmi
Herregud vilket patetiskt tal. Jag är förundrad över att de närvarande inte började bua åt henne. Det lät ju 100% inövat. Speciellt när hon pratade om sig själv. Var nästan så hon inte ville kännas vid det själv. I stort sett allt hon sa var utan inlevelseförmåga. Kom med slutklämstonen på helt fel ställen. Lägg sen till den dryga stockholmsdialekten. Nej hon får sparken snart. Annars lär väljarna börja strömma till SD på allvar.

Frågan är om M klarar att sparka henne. Vem ska ta efter? Ska man välja en vurmare eller motståndare i invandringsfrågan, vilket kommer vara den dominerade frågan 2018.

Jag har aldrig gillat AKB. Att hon tog över efter FR är samma partipolitiska svaghetstecken som att Mona tog efter GP eller Juholt efter Mona eller Löfven efter Juholt. Tänk det skräckkabinett Löfven samlat ihop. Disney Time, islamister, illegal invandrare osv. Man kan ju fråga sig varför ingen ansvarsfull, skärpt, vettig kom på fråga i Löfvens regering och efter FR. Finns det ingen, fick de inte frågan eller tackade alla nej? Där finns det en del att fundera över till nästa OU presenteras.

Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag orkar inte lyssna på talet, men du säger alltså att hon lät precis som vanligt?

Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Håller med om att jag skulle vilja se ett offensivare SD. Att bara låta händelser rulla på utan att de kommenteras offensivt från SD kommer inte dra in tillräckligt många för de nivåer det kommer krävas 2018.

S kommer inte göra något mer än saker de tvingas till. De har "stängt gränserna" genom att halvt stänga de och ljuga för svenska folket om det. Det krävs ett SD som hotar deras existens som maktparti om de på något sätt ska ställa om.

En relativt bra månad för SD, men CrispyKreem har rätt. Som det ser ut just nu vinner SD valet men förlorar landet. Demografiutvecklingen omöjliggör ett SD som kommer att dominera svensk politik om inte en förändring sker så snart som möjligt.

De invandringskritiska väljarna finns nu på tre platser, i M, i S och i SD. M börjar närma sig bottennivån av kärnväljare. Jag har sagt det tidigare men SD måste börjar rikta in sig på S väljare igen. M kommer gå ut med en mer invandringskritisk linjen än S så det är större skillnad mellan S och SD och därmed är steget också lättare att ta.

Så blir det nog.

Räntan i USA är på väg upp, tids nog lär den påverka svenska statsfinanser och tids nog lär svenska banker också bli tvingade att höja. Får folk en höjning från 1 till 2% så fördubblas boendelånkostnaden, går räntan till 4% så får man fyra gånger så dyra boendelånkostnader. Kommer staten sänka ränteavdragen eller höja skatterna så brinner ljuset i båda ändar för bolånemedborgare. Avstannar konsumtionen minskar skatteintäkterna ytterligare. Höjs skatterna kommer folk tvingas från sina hem, då är hela samhället i gungning och då lär sagan om den humanitära stormakten vara all. Borg spådde svensk ekonomisk krasch 2018, eller hur var det?

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte lika pessimistisk som flera här ovan...angående att demografin talar emot framtiden för SD. Ni förstår väl ändå att det finns utlänningar och blattar som "försvenskas"...Och dom blattar som lyckas etablera sig vill inte, antar jag, betala för dom blattar som lever på bidrag och där barnen ställer till kaos i förorterna.

Om vi närmare ser på etnicitet är det ju inte bara Araber och Somalier som kommer in. BRA!!! Jag kan till och med tänka mig att minst lika många från förra Ljugo, jag menar Jugoslavien, kan rösta på SD som på S, ja nästan.

SD behöver inte ens komma i regeringsställning för genom att SD blir större, tvingas motståndaren anpassa sig och ta över en del SD profilfrågor och det blir hårda bud för ghettofolket. Pengarna räcker inte i långa loppet.

Visst önskar jag också fler utspel från SD men det som just nu saknas är högre aktivitet från dom verkliga valarbetarna. Just nu verkar ju Runkeby, Biskopsgården och till och med Rosengård vara lugna områden, nästan som min barndoms Söndagsskola...ZZZZ....

Jag uppskattar fortfarande opinionen till 21%---23% för SD och det är inte dåligt.

Individer kan anpassa sig. Grupper i den omfattning Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet utsatts för kommer aldrig förfranskas, förtyskas, försvenskas. Oj då, försvenskas är tydligen ett ord eftersom det inte blev ett rött streck under men de andra finns visst inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Jag tänker att SD först måste få till sin första samarbetsvinst i någon fråga med M i riksdagen för att ytterligare bryta ner skämsfaktorn som fortfarande hindrar många att välja SD. Sedan är det dags att vända fokus mot S igen.

En annan mycket viktig fråga för SD i valet är om det sker en ändring så att valhemligheten skyddas bättre än tidigare val. Jag är övertygad om att SD förlorar mycket på att man måste plocka på sig valsedlar tillsammans med andra. (Återigen skämsfaktorn)

Jag tycker SD borde värka för att man antingen bara släppte fram en och en till valsedelbordet eller att det delades ut kuvert med alla partiers valsedlar i respektive val till varje väljare.

Värna valhemligheten kan du "fetglömma", som "kidsen" säger. Däremot lär man säkert hinna plocka bort utjämningsmandaten och ändra om i våra politiska domstolar för att förhindra att kanske mer än var tredje stol upptas av en sverigevänlig.
2017-03-28, 00:16
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Oj det var långt, jag håller med Kipling att valproceduren inte är bra, förhoppningsvis ligger det riktiga SD valsedlar inne i lokalerna, om man nu inte "förtidsröstar" alltså. Men man får se upp så att inte tokiga valarbetare på något sätt saboterat valsedlarna. Förr litade jag på systemet, det gynnade sossarna men jag var inte så upprörd.

Det värsta är när sossarna går in i utanförskapsområden och delar ut valsedlar, det blir "klumpröstning" FYFAN även Mona Sahlin och medarbetare gjorde sådana raider in på främmande mark. Och visst är det risk att muslimska föreningar tillhandahåller bara vissa valsedlar.

Oj nu blev jag deprimerad, jag tror jag skall skriva till SD för att dessa problem skall motverkas.

Att begära valobservatörer från EU hjälper inte för även EU är lika ruttet, tack vare att Rutte vann i Holland...... .....

Etablerade politiker måste göra något. SD kan gå upp från nuvarande 21% till nästan 24% om allt går rätt till. Men blir SD det enda oppositionspartiet kan SD gå ännu bättre efter 2018.

Jag ser valfusk som en av få möjligheter till att SD inte blir största parti 2018. Tyvärr känns det inte helt osannolikt att något oväntat kommer att hända vid vallokalerna, korrupta valarbetare alt enskilda sinnessjuka anti-sdare som kastar/gömmer bort valsedlar, likt det vi såg i Halland 2014.

Valhemligheten är okej, är det några fegjävlar vid urnorna som inte vågar ta SDs valsedel bland folk så är det inget som kommer lösas. Är det någon som är skraj så kommer hen fortsätta vara skraj även om tillvägagångssättet ändras genom typ enskilt insläpp till sedlarna. Det är bara att inse att svenskarna är ett försiktigt folk.

Sen tror jag SD kommer få klart mer än 24% men det får vi se då
Senast redigerad av catforwardpower 2017-03-28 kl. 00:20.
2017-03-28, 01:19
Medlem
Någon ny OU på G?
Vad fan kommer hända med SIFO som spår SD på 16% när dom missar med 10% i valet?
Lägga ner?
2017-03-28, 05:47
Medlem
Igår insåg jag att jag haft ett feltänk kring opinionsundersökningar, så det är det nog fler som har.

Jag var en del av Bradleyeffekten vid förra valet.
Jag sa inte att jag skulle rösta SD när jag tillfrågades.
Det berodde inte bara på att jag inte ville ödsla energi på att komma i konflikt med utfrågaren.
Jag har helt enkelt aldrig tänkt mig att det spelar någon roll vad jag säger i det läget.

Jag har inte fattat att opinionsundersökningar påverkar själva politiken.
Jag har sett dom som insamling av data som man gör färgglada diagram av som man kan jämföra med samma diagram som gjorts tidigare. Jag har trott att dom är för folk som gillar diagram helt enkelt.

Jag har tänkt att det enda som betyder något är vad jag röstar på valdagen.
Först nu har jag insett att opinionsundersökningar kan påverka själva politiken, att det är därför det är så himla mycket snack om dom.
Hänger inte med så pass att jag kan komma med ett bra exempel, men en gissning är att många hade svarat SD på frågan "Vad hade du röstat på om det var val idag?" när gränsen "stängdes".
Senast redigerad av eva88 2017-03-28 kl. 05:55.
2017-03-28, 07:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Behöver inte lyssna. Titta bara på inledningsvinjetten. SVERIGE MÖTET. I gult och blått. Hade varit otänkbart tidigare - en så simpel flirt med de otäcka nationalistiska strömningarna.
Just den typen av inramning är problemet . M har haft med svenska flaggan förr.
Moderaterna tror att det funkar ta lite rekvisita så är Cirkusnegern och DÖ glömda, det gör det inte.
SD vill förändra Sverige genom politik, moderaterna vill inte förändra Sverige ( blatte landet) de vill förändra hur väljarna uppfattar dem.
2017-03-28, 09:38
Medlem
Bajsolle1s avatar
Nu när landet i övrigt börjar få känna på Massivandringens problem inte bara en ny Pizzeria eller Thai-kiosk så börjar man såsmått överge Bidragsdemokrarnas (S) nya gunstlingar från utsocknes ställen som Gambia , Syrien , Afghanistan och andra konstiga ställen man kan hitta på Internet.

Däremellan går en del i Centerfällan Annei Lööf riggat , tyvärr då man hört så hemska saker om dom Svenskvänligas rötter & Adolf Hitler.
Senast redigerad av Bajsolle1 2017-03-28 kl. 09:40.
2017-03-28, 12:39
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1

Däremellan går en del i Centerfällan Annei Lööf riggat , tyvärr då man hört så hemska saker om dom Svenskvänligas rötter & Adolf Hitler.

Hemska saker?

Ta gärna del av följande:

http://www.sydostran.se/ledare-sydostran/nar-centern-var-varre-an-sd/

Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-03-28 kl. 12:46.
2017-03-28, 14:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva88
Igår insåg jag att jag haft ett feltänk kring opinionsundersökningar, så det är det nog fler som har.

Det berodde inte bara på att jag inte ville ödsla energi på att komma i konflikt med utfrågaren.
Jag har helt enkelt aldrig tänkt mig att det spelar någon roll vad jag säger i det läget.

Jag har sett dom som insamling av data som man gör färgglada diagram av som man kan jämföra med samma diagram som gjorts tidigare. Jag har trott att dom är för folk som gillar diagram helt enkelt.

Först nu har jag insett att opinionsundersökningar kan påverka själva politiken, att det är därför det är så himla mycket snack om dom.
Hänger inte med så pass att jag kan komma med ett bra exempel, men en gissning är att många hade svarat SD på frågan "Vad hade du röstat på om det var val idag?" när gränsen "stängdes".

Slumpmässigt blir du tillfrågad en gång på 75 år. Men då de återanvänder samma individ flera gånger så det är betydligt mer sällan, eller för vissa betydligt oftare.
Vill du vara med måste du få Inizio eller YouGov att intressera sig för dig. Vad gäller Inizio så raggade de mig via Svd men när jag responderade positiv så tackade de nej. De var inte intresserade av min profil som de redan hade för många av skrev dom. En öppningsfråga är vad man röstar på och då skrev jag naturligtvis Sd. Nu kan de glömma att jag svarar dom igen.
YouGov däremot frågar om olika saker men bara var 10;e gång om partitillhörighet. Är det värt det för att få påverka någon gång?

Vad gäller alla de övriga så är det nog dom som tar kontakt med dig.
2017-03-28, 17:28
Medlem
RingRing2014s avatar
Anna Kinbergs tal på Moderaternas partistämma länkades i tråden här. Någon sa att hon pissade på deltagarna, det var väl lite grovt sagt.

Jag tycker att hon har ett rätt genomtänkt och bra budskap, för Sverige 1993. Det låter med andra ord precis som det alltid gjort i stort sett.

För Sverige 2017, där vi sitter i den sjuka situationen att vi har tappat kontrollen över delar av samhället (öppen knarkhandel, dödsskjutningar, frodande patriarkal muslimsk kontrollkultur i områden, blåljuspersonal med tvungen poliseskort etc.) så inger AKB lika mycket förtroende som alla tidigare 7-partiers politiker gjort de senaste femton åren. Dvs inte ett sjävla skit.

Hon nämner INGET om det som oroar oss allra mest (Jo, iofs säger hon något om handlaren på torget som ska slippa våld i fem sekunder). Hon tassar kring invandringsproblemet med mikroskopisk precision. Hon ger inga hintar om åtstramningar och ett slutgiltigt lugn För Sverige.

Hon ska med sin underbart empatiska och humanistiska kommunikationstalang dumpa löner och skapa en underklass som sysslar med enkla servicejobb, wow!

Jag hade förväntat mig tydliga besked om åtstramning i migrationspolitiken. Men icke en smula, hon är så utomordentligt vek, feg och tassande. Visst, det är ett internt linjetal, men ändå, det är just tassandet som skadar sverige så enormt och som fortsätter i hennes regi. Så jo, nog pissar hon på de svenska medborgarnas oro ändå, jag ändrar mig. Dessutom hyllade hon Stridshingsten!

Näe gott folk, ser vi Moderaterna under 10% inom ett halvår? Jag börjar nästan tycka att AKB faktiskt är lite sämre än Bo Lundgren. Bo Lundgren kunde ju i alla fall tala någorlunda flytande.

Ju längre hon sitter som partiledare, desto bättre för SD i opinionsundersökningarna givetvis! Det är bara att fortsätta inkassera för SD i OUs.

Kämpa!
Senast redigerad av RingRing2014 2017-03-28 kl. 17:57.
2017-03-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva88

Opinionsundersökningar kan helt klart påverka politiken, exempelvis när Juholt fick avgå. Detta gör också att varje svarande kan göra skillnad, då en person är 0,1 %-enhet (utan viktning) i en undersökning med 1000 svarande.

Att svara SD kan nog hjälpa partiet och stjälpa dem andra, fast med ett undantag. Mycket av opinionsinstitutens anseende bygger på undersökningen/undersökningarna under september månad året för valet. Troligen påverkar även dessa deras viktningar efter valet. Här är det nog istället så att en ändring av svaret från SD till Mp under denna månad förstärker bilden av "det tystnade folket för SD" och "medias gullande av Mp".

Risken är dock att ett ras av SD under valmånaden skrämmer bort en del väljare. Men det blir extra kul på valnatten när SD får mycket högre än vad media förväntar sig samtidigt som Mp helt oväntat åker ut.

Bara att jämföra med valnatten i USA när Trump vann.
Senast redigerad av vidr23 2017-03-28 kl. 17:42.
2017-03-28, 20:25
Medlem
Bajsolle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Hemska saker?

Ta gärna del av följande:

http://www.sydostran.se/ledare-sydostran/nar-centern-var-varre-an-sd/

därav täckmanteln Stureplans centern

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto