2017-03-25, 17:21
Medlem
Gli Azzurri spelade bra, och det såg lovande ut med tanke på att inte alla spelare kunde delta. Men samtidigt var det Albanien som var motståndet. De Biasi kan såklart sin Calcio men det är albaner utanför planen som är mest oberäkneliga, är det inte drönare så är det petardi och bengaler. Ständigt nya sätt att försöka få poäng från läktaren.

Som tur var så fick matchen avgöras på planen denna gång.

Och kan lägga till att fansen på Barbera, eller La Favorita som jag envist kallar den, skötte sig fint:

https://www.youtube.com/watch?v=td85BOTQIW8
Citera
2017-03-25, 17:31
Medlem
Ferry31s avatar
Tror ni Marek Hamsik kommer räknas som en av de största spelarna i Napolis historia efter att han lagt av? Jag vet att Maradona blir svår att slå, men därefter? Han har ändå varit i klubben i 10 år nu. Under en tid när flera andra bra spelare som Lavezzi, Cavani och Higuain flyttat vidare, så har han alltid stannat.

Bara en tanke jag har haft.
Citera
2017-03-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Tror ni Marek Hamsik kommer räknas som en av de största spelarna i Napolis historia efter att han lagt av? Jag vet att Maradona blir svår att slå, men därefter? Han har ändå varit i klubben i 10 år nu. Under en tid när flera andra bra spelare som Lavezzi, Cavani och Higuain flyttat vidare, så har han alltid stannat.

Bara en tanke jag har haft.

Jag håller med. En spelare som hyllas alldeles för sällan och för lite. Även av mig även om jag försiktigt nämnt det i tråden. Från november 2016:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Hamsik steg fram och räddade en poäng. Han har varit kapten sedan 2014, men spelat i Napoli sedan 2007. Tydligen 327 matcher enligt wiki...

Oavsett är han en Bandiera och fin kapten. När nu den största italienska kaptenen genom tiderna är på väg att sluta, så är det fint att det finns andra som kan hålla fanan högt, eftersom även Buffon och Pellessier är på de allra sista åren av sina karriärer.
...
Citera
2017-03-25, 19:19
Medlem
Just nu pågå det gatustrider mellan Torres och Cagliari på den vackra ön efter att Cagliari spelat en vänskapsmatch mot Sorso. En liten by nära Sassari med mindre än 15.000 invånare. Från Sorso Calco kommer framförallt Michele Fini, som började och avslutade sin karriäar i Torres, men som spelat fler matcher i Cagliari. En fin och duktig spelare som valt att följa il Capitano Lopez efter sin spelarkarriär dvs Bologna och nu Palermo.

http://www.blogcagliaricalcio1920.net/archivi/immagini/2017/S/Scontri-Sassari.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=q3HyXeCU5Tg
Citera
2017-03-25, 20:13
Medlem
sebastian_s avatar
Sitter här och läser att Serie a har en täckning på 72.4% publik på sina matcher. Spanien ligger på 56%. Jag undrar hur det kan stämma. Det enda laget jag kan komma på som ens har en täckning på 72,4% är Juventus. Den täckningsgraden skulle innebära att Roma och Lazios skulle ha närmare 50 000 i snitt och Milan och Inter 55.000. Så var är det täckningen är så hög?
Citera
2017-03-26, 19:50
Medlem
Citat:
Lite kul att Verratti, Insigne och Immobile spelade tillsammans i Serie B 2011/2012 i Zemans Pescara.

Hade jag ingen aning om. Synd att Verratti spelar i franska ligan. Den enda spelaren,tror jag. Han hör hemma i serie A. Påminner mig om Panucci som spelade för Barcelona. Han var också katten bland hermelinerna som spelade i en annan liga i landslaget. Ska bli intressant att se matchen på Tisdag mot Holland. Måste tillägga att kaptenen på skutan ger jag inte mycket för. Hoppas att jag har fel. Jag brukar ha det.

En fråga till dig. Cagliari bygger en stadium för tjugotusen,räcker det för VM och EM i framtiden?
Med tanke på att holländarna och engelsmännen placerades där i kvalet under VM 90.
Det fungerade bra. Polisen fick skydda de stackars huliganerna för att de inte skulle få mer stryk.
Det lugnade ner dem avsevärt. Det läste man inte i de svenska medierna.
De kom till fel ö med andra ord.
Senast redigerad av svartellervitt 2017-03-26 kl. 20:28.
Citera
2017-03-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Hade jag ingen aning om. Synd att Verratti spelar i franska ligan. Den enda spelaren,tror jag. Han hör hemma i serie A. Påminner mig om Panucci som spelade för Barcelona. Han var också katten bland hermelinerna som spelade i en annan liga i landslaget. Ska bli intressant att se matchen på Tisdag mot Holland. Måste tillägga att kaptenen på skutan ger jag inte mycket för. Hoppas att jag har fel. Jag brukar ha det.

En fråga till dig. Cagliari bygger en stadium för tjugotusen,räcker det för VM och EM i framtiden?
Med tanke på att holländarna och engelsmännen placerades där i kvalet under VM 90.
Det fungerade bra. Polisen fick skydda de stackars huliganerna för att de inte skulle få mer stryk.
Det lugnade ner dem avsevärt. Det läste man inte i de svenska medierna.
De kom till fel ö med andra ord.
Vi kan börja med att konstatera att Sant’Elia började planeras redan 1964 då Gigi Riva var med och tog upp Cagliari till Serie A för första gången någonsin. Men framgångarna som följde, med lo Scudetto 1970, gjorde att man ökade kapaciteten till det dubbla då den stod klar 1970. Cagliari erövrade lo Scudetto på den legendariska arenan Amsicora, men i september 1970 stod Sant’Elia klar. Cagliari spelade i Europacupen mot Saint Etienne där de vände en bortaförlust (1-0) till en seger 3-0 (Riva 2, Nene 1) inför ca 70.000 (1:19):

https://www.youtube.com/watch?v=4gd2t1I2ScM

Renoveringar följde och publiken minskade i takt med att Cagliari dalade till Serie C under 1980-talet. Ranieri tog på tre är upp klubben från Serie C till Serie A 1988 – 1991, vilket även sammanföll med VM 1990 där man med vilje placerat de två värsta landslagen i Cagliari eftersom de var relativt begränsade där. Jag talar då naturligtvis om England och Holland. Publikmöjligheten var då nere i strax under 40.000.

Sedan har förfallet förtsatt till den tragiska spillra som arenan är idag där man sitter på läktare innanför den urspungliga (publikkapacitet ca 16.000). Den ligger dock strategiskt och vackert.

http://www.sardegnalive.net/UserFiles/Image/News/2741_289720.jpg

Så detta är utgångspunkten.

Den nya arenan kommer att ha plats för 21.000, hade varit ännu mindre om inte den fantastiska Gigi Riva ingripit. Jag anser att det visar på bristande ambitioner. Borde vara minst 10.000 till. Men denna åsikt är jag tyvärr tämligen ensam om.

Den nya arenan kommer att kosta ca 80 miljoner euro, varav klubben ska betala 10 miljoner euro direkt. Och i den kostnaden ingår ca 10 miljoner euro för en ny tillfällig arena som byggs i direkt anslutning till Sant’Elia eftersom alternativen annars hade varit att spela på kontinenten.

Och man kan konstatera att Cagliari ligger på andra plats i Serie A efter Juventus när det gäller ”load factor”:
https://2.bp.blogspot.com/-aJ48jxBlFqs/WM_QNXcv_LI/AAAAAAAAEv4/sKAEDY3x0T88IaQ9zVbSbQsATiRjgi1rQCLcB/s1600/italia%2Bserie%2Ba%2Briempimento%2Bstadi.jpg

Detta trots att man i flera omgångar fått spela utan kurva pga bestraffning. Och att det ständigt tunnas ut i Sconvolt, nu senast denna helg med 70 daspo pga sammandrabbningen med Torres. Man hade annars legat på ca 90%. Och mot storlagen Juventus, Milan, Napoli osv skulle det kunnat ha varit hur stor publik som helst.

Det blir en fin fotbollsarena, men trist och utan personlighet.

Och som svar på din fråga blir det en kategori 4 arena:

”A stadium must be category four to host games in the playoffs of the qualifying stage for the UEFA Champions League or any game in the main competition.[2] Category four is also required to host any game in the main competition of the UEFA Europa League[3] or the UEFA European Football Championship.”

https://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_stadium_categories
Citera
2017-03-27, 18:48
Medlem
Men snacket om Cagliari är inte lika påträngande som att Gli Azzurri ska möta Holland.

Man spelade bra och vann tämligen enkelt hemma mot Albanien. Men det som var en aning uppseendeväckande var att Ventura valde att inte göra några byten alls. Något som väl knappast händer i modern fotboll?

Ooavsett så tyder mycket på att det blir de unga som får chansen i vänskapsmatchen mot Holland. Men vafan i helvete, medan det råder någorlunda harmoni i Italien så stormar hela jävla havet i Holland. Laget underpresterar trots att man har åtminstone några riktigt bra spelare. Man kan kanske inte mäta sig med de stora lagen man haft de senaste 30 åren, eller för den del under 1970-talet, men man har fortfarande kraft.

Vi är lyckligt lottade att på Flashback ha tillgång till Ferry31, som hela tiden visar sig vara en gigant inom holländsk fotboll.
Citera
2017-03-29, 11:53
Medlem
JayGatsbys avatar
Förbundet öppnar för att starta ligan tidigare.
http://fanzine.nu/nyheter/italien/forbundets-president-starta-serie-a-sasongen-13e-augusti-det-ar-mojligt/
Citera
2017-03-29, 13:49
Medlem
sebastian_s avatar
NEWS: Barriers in Curva Sud is now being demolished and Roma Ultras has announced their comeback for the derby next week!

LIBERTA PER GLI ULTRAS

Äntligen. Låt den här skitsäsongen ta slut nu(måste ha varit den minst intressanta i modern tid?), och börja på ny kula.
Citera
2017-03-29, 14:26
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Detta trots att man i flera omgångar fått spela utan kurva pga bestraffning. Och att det ständigt tunnas ut i Sconvolt, nu senast denna helg med 70 daspo pga sammandrabbningen med Torres.

Helt ofattbart egentligen. Eller egentligen överraskar det ju inte ett dugg, men jag menar att det är svårbegripligt ur rationell synvinkel. Känns som väldigt snedriktat engagemang. Jag vet inte hur länge ett "DASPO" varar men "spo" står för "sportive". Det gäller alltså alla sportevenemang, i alla fall sådana där man betalar eller kontrolleras i entrén. "DA", divieto di accendere. Inträdesförbud.

Jag antar att man inte får ett sådant bara för att man befann sig på fel plats vid fel tidpunkt. Eller så är myndigheterna Stalin & man åker på Daspo bara man råkar spilla lite öl eller trampa i en rabatt. Jag misstänker dock att det inte är precis vilken oskyldig som helst som blir avstängd från alla sportevenemang.

Känns ju ganska onödigt att ta en sådan avstängning för ett slagsmål mot ett Serie D-lag. Dessutom mötte man inte ens Serie D-laget utan det var en träningsmatch mot ett lag ännu sämre än Serie D! Helt ofattbart. Dessutom är det ganska långt upp till Sassari-trakten. Det är nog ungefär som från Stockholm till Linköping. Av bilderna att döma så var vädret rent bedrövligt. Grått & regnigt. Gör man den resan för att slåss med lokala Serie D-supportrar vid en träningsmatch en regnig dag? Drar på sig 70 Daspo för besväret? Ha Ha! Helt sjukt faktiskt. Vilka jävla lirare!

Det är ju som om GIF Sundsvall har en träningsmatch mot något Division 5-lag långt upp i Jämtland. Vid matchen hamnar man i slagsmål med supportrar från ett lokalt Division 4-lag som skulle visa sig på styva linan när storklubben är på besök. 70 man avstängda från all sport!

Var de 70 bara från Cagliari? Eller åkte Torres på 70 Daspo de med?! Vad gör minus 70 i så fall för deras publiksnitt i Serie D?

I Sverige söker sig väl de som vill bråka till storstadslagen. Inte ens invandrarlagen nere på den nivån har väl bråkstakar av huligantyp. I Italien kan det dock förekomma ganska långt ner i serierna.

Det här engagemanget är dock snedriktat. Man talar om publikkris, men att få ihop folk till slagge vid träningsmatcher mot Division 5-lag verkar inte vara några problem.
Citera
2017-03-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
NEWS: Barriers in Curva Sud is now being demolished and Roma Ultras has announced their comeback for the derby next week!

LIBERTA PER GLI ULTRAS

Äntligen. Låt den här skitsäsongen ta slut nu(måste ha varit den minst intressanta i modern tid?), och börja på ny kula.

Äntligen. Kan bli ett fantastiskt derby. Låt oss hoppas att Totti får spela den roll han är född att spela. Oavsett kan resten av säsongen bli en hyllning till den största kaptenen genom tiderna.

Samtidigt vill jag ge en heads up för Napoli mot Juventus på söndag i Serie A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in