Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Frågan är om inte det lag som Azeglio Vicini tränade faktiskt var ännu vassare. Han basade ju länge för U-landslaget innan han tog över A-landslaget, men jag syftar på hans sista upplaga, de som är mest välbekanta för oss. Där fanns ju många av de spelarna som var 90-talets stjärnor & som haft huvudroll i vårt fotbollsintresse. 1986 tog han över A-landslaget, möjligen hade han bägge lagen parallellt ett tag.
VM-86 gick på sommaren. Sedan tog Vicini över efter Enzo Bearzot. Finalmötet i U21-EM 1986 gick mot Spanien i oktober. Man föll på straffar mot Spanien. 2-1 i Rom. 1-2 i Valladolid.
Sedan verkar Italien ha missat alla sina straffar?!!
Hm, får nästan kolla upp det. 3-0 till Spanien på straffar enligt wikipedia.
Jag skulle ju undersöka & följa upp det här. Finalen i U21-EM 1986 mot Spanien i dubbelmöte. Har nu kollat straffarna & kan tyvärr bara säga att det är den sämsta straffläggning jag någonsin sett.
Giuseppe Giannini, stjärnan, tar första straffen. Lågt mot högra hörnet. Problemet är att målvakten redan är där. Inte särskilt kyligt av Giannini alls. Keepern var där en kvart innan.
Sedan är det Stefano Desideri, också Roma, som skjuter utanför. Ser ju alltid så uselt ut när man skjuter utanför. Målet är ju mycket bredare än vad det är högt. Straffar som går över ser ofta kraftfulla ut medan de som går utanför ofta är lösare då man försökt placera.
Sedan är det backen Marco Baroni. Roma igen! Pinsamt igen!! Går bara fram & lassar iväg bollen rakt på målvakten. Ingen fint. Ingenting. Bara rakt på målvakten som gör världens enklaste räddning. Det här är ju problemet med att lägga bollen mitt i målet. Det ser så bottenlöst uselt ut om målisen står kvar.
Varken Desideri eller Baroni spelade något med A-landslaget. Ska dock sägas att man förr inte alls spelade så många landskamper som idag, så att de fick noll A-kamper betyder egentligen inte att deras karriärer var misslyckade. Ändå kanske besvikelse med tanke på att de hade status som straffläggare i en U21 EM-final. Baroni blir intressant att följa som tränare i Benevento i alla fall.
Giannini är tätt förknippad med Romas & Italiens misslyckanden. Var storstjärnan i Roma när laget var rent hopplöst & storstjärna i ett landslag som misslyckades främst pga offensiven. Vicini var den ende förbundskapten som tog ut Giannini.
Walter Zenga, Riccardo Ferri, Fernando De Napoli, Roberto Donadoni, Giuseppe Giannini, Roberto Mancini & Gianluca Vialli startade alla i finalen. De utgjorde sedan ryggraden i Vicinis A-landslag. Kan tänka mig att Vialli & Mancini var uppsatta som straffläggare om inte Roma-trion bommat. Kanske blev den här straffläggningen något sorts ont omen för Roma & Giannini.
Vialli vann i alla fall skytteligan i turneringen. Spanien tränades av Luis Suarez, Inter-legendaren.