2017-06-24, 15:50
Medlem
Förutsättningarna inför kvällens match i U21-EM är att gli Azzurrini måste göra minst tre mål och vinna med två mot Tyskland. Tyskarna har två stabila segrar och inget insläppt mål hittills i turneringen.

Inte omöjligt, men såklart svårt.
Citera
2017-06-24, 15:53
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Förutsättningarna inför kvällens match i U21-EM är att gli Azzurrini måste göra minst tre mål och vinna med två mot Tyskland. Tyskarna har två stabila segrar och inget insläppt mål hittills i turneringen.

Inte omöjligt, men såklart svårt.

Detta förutsatt att Tjeckien slår Danmark.

Odds Tjeckien vs Danmark/Oavgjortt för tillfället: 1.67 vs 2.35 ~~.

Om Tjeckien inte vinner räcker en ettmålsvinst för Italien för att vinna gruppen. Inbördes möten går före målskillnad.
Citera
2017-06-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Detta förutsatt att Tjeckien slår Danmark.

Odds Tjeckien vs Danmark/Oavgjortt för tillfället: 1.67 vs 2.35 ~~.

Om Tjeckien inte vinner räcker en ettmålsvinst för Italien för att vinna gruppen. Inbördes möten går före målskillnad.
Si, men det kan inte Italien räkna med. Utan de ska gå ut och försöka göra minst tre mål på Tyskland. Vilket natuligtvis kan leda till att tyskarna också gör mål. Kan med andra ord bli en sevärd match om man gillar Sturm und Drang.
Senast redigerad av Brille68 2017-06-24 kl. 16:07. Anledning: stavar som en turk... på burk.
Citera
2017-06-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Italien: Donnarumma - Conti, Caldara,
Rugani, Barreca - Chiesa, Gagliardini,
Pellegrini, Benassi - Berardi,
Bernardeschi

Tyskland: Pollersbeck - Toljan, Stark,
Kempf, Gerhardt - Weiser, Dahoud,
Meyer, Arnold, Gnabry - Selke

Domare: Vincic (SLO)
Bernardeschi gav Italien ledningen efter 31 minuter. Gli Azzurini spelade elakt, cyniskt och bra vilket gav dem 4 gula kort redan under första halvlek.

Andra halvleken spelades dock under vissheten att de både Italien och Tyskland skulle gå vidare med en 1-0 seger under förutsättningen att Danmark tog minst en poäng mot Tjeckien. Och vid halvtid så ledde danskarna med 2-1. italienarna ville dock göra fler mål, men lyckades inte.

Eftersom danskjävlarna vann mot tjeckerna med 4-2 så får de därmed syndernas förlåtelse för il biscotto 2-2 med Sverige.

1-0 seger för Italien gör att både Italien och Tyskland går vidare.

PS
För att förklara gli Azzurris gynnsamma framtid kan man dessutom peka på att Romagnoli är 22 år och Belotti är 23, dvs båa hade kunnat ha varit med i U21. Det riktiga landslaget byggs dessutom kring Verratti som är 24 år.

PPS
Jag är övertygad om att även Tyskland har spelare som inte deltar och deras landslag har såklart bevisat att de håller fantastisk klass eftersom de är regerande världsmästare med många relativt unga spelare.

PPPS
Skulle det bli en final mellan Italien och Tyskland så kommer nog tyskarna bjuda på större motstånd.
Citera
2017-06-24, 23:59
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Trevligt att italienarna gick vidare när nu vårt fosterland inte kunde fixa biffen. Ska bli kul att se semifinal och en eventuell final (jag har faktiskt inte tagit mig tid att se en enda gruppspelsmatch i detta EM ).

Såg att ni gick ut hårt mot de italienska försvarsspelarna efter förlusten mot Tjeckien. Caldara var faktiskt inte med i den matchen. Av det jag sett av honom i Atalanta och av det jag sett av Rugani i Empoli och Juve, sammanvägt med vad ryktet och bedömningarna från andra gör gällande, så är det här ändå två spelare som jag sätter mycket stora förhoppningar till när det gäller att föra det italienska försvarsarvet vidare.

Kom ihåg att firma Bonucci-Barzagli-Chiellini ansågs vara bra men inte bra nog så sent som för tre-fyra år sedan. Nu är de allmänt sedda som världsledande, om man tittar på forum och fotbollssiter världen runt.
Citera
2017-06-25, 06:14
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Frågan är om inte det lag som Azeglio Vicini tränade faktiskt var ännu vassare. Han basade ju länge för U-landslaget innan han tog över A-landslaget, men jag syftar på hans sista upplaga, de som är mest välbekanta för oss. Där fanns ju många av de spelarna som var 90-talets stjärnor & som haft huvudroll i vårt fotbollsintresse. 1986 tog han över A-landslaget, möjligen hade han bägge lagen parallellt ett tag.

VM-86 gick på sommaren. Sedan tog Vicini över efter Enzo Bearzot. Finalmötet i U21-EM 1986 gick mot Spanien i oktober. Man föll på straffar mot Spanien. 2-1 i Rom. 1-2 i Valladolid.

Sedan verkar Italien ha missat alla sina straffar?!!

Hm, får nästan kolla upp det. 3-0 till Spanien på straffar enligt wikipedia.

Jag skulle ju undersöka & följa upp det här. Finalen i U21-EM 1986 mot Spanien i dubbelmöte. Har nu kollat straffarna & kan tyvärr bara säga att det är den sämsta straffläggning jag någonsin sett.

Giuseppe Giannini, stjärnan, tar första straffen. Lågt mot högra hörnet. Problemet är att målvakten redan är där. Inte särskilt kyligt av Giannini alls. Keepern var där en kvart innan.

Sedan är det Stefano Desideri, också Roma, som skjuter utanför. Ser ju alltid så uselt ut när man skjuter utanför. Målet är ju mycket bredare än vad det är högt. Straffar som går över ser ofta kraftfulla ut medan de som går utanför ofta är lösare då man försökt placera.

Sedan är det backen Marco Baroni. Roma igen! Pinsamt igen!! Går bara fram & lassar iväg bollen rakt på målvakten. Ingen fint. Ingenting. Bara rakt på målvakten som gör världens enklaste räddning. Det här är ju problemet med att lägga bollen mitt i målet. Det ser så bottenlöst uselt ut om målisen står kvar.

Varken Desideri eller Baroni spelade något med A-landslaget. Ska dock sägas att man förr inte alls spelade så många landskamper som idag, så att de fick noll A-kamper betyder egentligen inte att deras karriärer var misslyckade. Ändå kanske besvikelse med tanke på att de hade status som straffläggare i en U21 EM-final. Baroni blir intressant att följa som tränare i Benevento i alla fall.

Giannini är tätt förknippad med Romas & Italiens misslyckanden. Var storstjärnan i Roma när laget var rent hopplöst & storstjärna i ett landslag som misslyckades främst pga offensiven. Vicini var den ende förbundskapten som tog ut Giannini.

Walter Zenga, Riccardo Ferri, Fernando De Napoli, Roberto Donadoni, Giuseppe Giannini, Roberto Mancini & Gianluca Vialli startade alla i finalen. De utgjorde sedan ryggraden i Vicinis A-landslag. Kan tänka mig att Vialli & Mancini var uppsatta som straffläggare om inte Roma-trion bommat. Kanske blev den här straffläggningen något sorts ont omen för Roma & Giannini.

Vialli vann i alla fall skytteligan i turneringen. Spanien tränades av Luis Suarez, Inter-legendaren.
Citera
2017-06-25, 07:01
Medlem
Stivalis avatar
Man kanske tar det förgivet att även Paolo Maldini kom fram i Azeglio Vicinis U21-landslag. Så var dock inte fallet. Han var lite för ung då, född 1968. Giannini är född 1964 & Donadoni 1963. Han debuterade dock i U21-landslaget redan 1986 så fort hans farsa, Cesare Maldini, tagit över U21 efter Vicini. Cesare trodde på sin grabb. Sedan lyfte Vicini upp honom i A-landslaget medan han fortfarande var en "U21a".

I finalmötena med Spanien 1986 så körde Vicini med en backlinje bestående av: Giovanni Francini (Torino) - Roberto Cravero (Torino) - Riccardo Ferri (Inter) - Marco Baroni (Roma).

Francini var ju länge nyckelspelare i Maradonas framgångsrika Napoli. Att han endast fick 8 A-landskamper under Vicini berodde ju på just Maldini, samt att en "late bloomer" Luigi De Agostini peakade rejält vid just den tiden & höll absolut världsklass.

Cravero var libero i många år i Torino. Inga A-landskamper. Ändå uttagen till EM-88. Franco Baresi & Giuseppe Bergomi var ju givna. Lägg till Napolis klippa Ciro Ferrara samt senare då Baresis parhäst i Milan, Alessandro Costacurta.
Citera
2017-06-25, 07:25
Medlem
Stivalis avatar
Jag skrev ju att Gianluca Vialli vann skytteligan i turneringen 1986. Lite intressant är att Aitor Begiristain, idag sportchef hos Manchester City, kom delad tvåa i skytteligan. Ändå är han noterad som avbytare i bägge finalmatcherna & kom heller aldrig in. Kan det ha uppstått någon schism mellan Begiristain & Luis Suarez?

I Spaniens lag fanns även Quique Sanchez Flores & Eusebio Sacristán. Idag tränarprofiler i den spanska fotbollen.
Citera
2017-06-25, 09:28
Medlem
Nu äger kineser inte bara Milanolagen utan även 60% av Parma. Lite synd eftersom jag gillade att de lokala köpmännen ställde upp för Parma, samtidigt innebär det förmodligen en satsning.
Citera
2017-06-25, 11:28
Medlem
Arons avatar
har de stora modehusen från italien någonsin engagerat sig i italiensk fotboll som ägare, sponsorer etc
Citera
2017-06-25, 11:31
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
har de stora modehusen från italien någonsin engagerat sig i italiensk fotboll som ägare, sponsorer etc
Vet att Dolce & Gabbana har klätt landslaget. Kostymerna de har i samband med matcher.
Citera
2017-06-25, 11:34
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vet att Dolce & Gabbana har klätt landslaget. Kostymerna de har i samband med matcher.

det kontraktet skulle ha gått till armani
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in