Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-25, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
"Low and slow" är svaret .

Salta och peppra kinderna, vänd dem i mjöl och ge dem fin yta i stekgryta. Ta ut dem och låt vila på brädan.

Sätt ugnen på 145-150 grader.

I samma gryta där du fräste kinderna lägger du i sofrito av selleri, lök och morötter. Fräs nu på en liten stund och addera sedan hela tomater på burk som du försiktigt delar i mindre bitar med gaffel.

Gå nu in med rosmarin och timjan, samt addera en bra mängd (beror på mängden kött) rött vin.

Lägg tillbaka köttet till sofriton, lägg på locket och placera i ugn. Obs, vätskan får inte under några omständigheter ta slut i grytan. Du får kontrollera det med jämna mellanrum.

Kör på i ca 2,5 - 3,0 h tills köttet är genommört och faller sönder när du petar på den med en gaffel.

Servera tillsammans med pasta, spätzle eller en liknande typ av mjölbaserat tillbehör.

~Paul~

Det låter faktiskt riktigt gott.
Jag har lagat mycket griskind, men aldrig med sofrito/tomatbas och medelhavsstilen.

På mina krogar har jag såklart gjort griskinden slow and low, men med rätt hardcore franska smaker.

Bra rödvin, lagerblad, mycket lök, timjan, rosmarin. Mirpa på morot och rotselleri, väldigt lite (men ändå där) vitlök.

Countrystyle med allt i samma gryta.
Långsam sjudning i 8-10 timmar.
Om det når kokpunkt så blir det hundmat.

Jag är emot tryffelolja, men i Frankrike serveras ofta kinden med med en puré på potatis smaksatt med äkta tryffel.

Spätzle till en rätt med Sofrito, nu snackar vi fusion, men det borde ju funka.

Innan jag dissar depaul så tänker jag laga hans griskindsrätt. Med spätzle (om min fru vill skilja sig sen så skyller jag allt på depaul)
Citera
2017-03-25, 15:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det låter faktiskt riktigt gott.
Jag har lagat mycket griskind, men aldrig med sofrito/tomatbas och medelhavsstilen.

På mina krogar har jag såklart gjort griskinden slow and low, men med rätt hardcore franska smaker.

Bra rödvin, lagerblad, mycket lök, timjan, rosmarin. Mirpa på morot och rotselleri, väldigt lite (men ändå där) vitlök.

Countrystyle med allt i samma gryta.
Långsam sjudning i 8-10 timmar.
Om det når kokpunkt så blir det hundmat.

Jag är emot tryffelolja, men i Frankrike serveras ofta kinden med med en puré på potatis smaksatt med äkta tryffel.

Spätzle till en rätt med Sofrito, nu snackar vi fusion, men det borde ju funka.

Innan jag dissar depaul så tänker jag laga hans griskindsrätt. Med spätzle (om min fru vill skilja sig sen så skyller jag allt på depaul)
Gör så och återkom gärna med ett utlåtande .

~Paul~

PS Glömde att det skall vara vitlök också i min variant .
Citera
2017-03-28, 12:08
Medlem
Mohaves avatar
Jag tänkte laga en indisk kycklinggryta. Jag har 750 gram kycklinglårfilé, indisk kryddpasta och grönsaker. Hur länge bör kycklingbitarna ligga i grytan för att bli som bäst?
Citera
2017-03-28, 15:48
Medlem
Kravallens avatar
Jag vill baka. Men i receptet står det "1.5 dl havremjöl".
Räcker det om jag mixar havregryn till ett mjöl eller säljs det separata havremjöl som jag missat?

Citera
2017-03-28, 15:49
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag tänkte laga en indisk kycklinggryta. Jag har 750 gram kycklinglårfilé, indisk kryddpasta och grönsaker. Hur länge bör kycklingbitarna ligga i grytan för att bli som bäst?

Ska du skära ner dom i mindre bitar eller göra dom hela?
Citera
2017-03-28, 15:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Jag vill baka. Men i receptet står det "1.5 dl havremjöl".
Räcker det om jag mixar havregryn till ett mjöl eller säljs det separata havremjöl som jag missat?

Det verkar som om både havremjöl och havregryn görs av kärnan, så jag skulle nog chansa på att mixa.
Det verkar dessutom endast vara en liten andel havremjöl i ditt recept.
Citera
2017-03-28, 15:56
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det verkar som om både havremjöl och havregryn görs av kärnan, så jag skulle nog chansa på att mixa.
Det verkar dessutom endast vara en liten andel havremjöl i ditt recept.

Tack! Hittade även nu en okej källa efter en stunds googlande.
Nyttig mjuk pepparkaka - here I come!
Citera
2017-03-29, 00:10
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Ska du skära ner dom i mindre bitar eller göra dom hela?
Jag tänkte stycka dessa i 50-gramsbitar.
Citera
2017-03-29, 14:06
Medlem
Tänker testa en budgetvariant på fisk/skaldjursbiffar. Tacksam om någon har tips på något liknande.
1 burk fiskbullar i hummersås där såsen separeras från bullarna och sparas.
Mixa fiskbullarna med skaldjurskrabba och räkor.
Tillsätt ägg och lite potatismjöl, kryddor och hackad dill.
Vänd i panko eller ströbröd och stek i olja.
Servera med pressad potatis och den uppvärmda hummersåsen.
Citera
2017-03-29, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Tänker testa en budgetvariant på fisk/skaldjursbiffar. Tacksam om någon har tips på något liknande.
1 burk fiskbullar i hummersås där såsen separeras från bullarna och sparas.
Mixa fiskbullarna med skaldjurskrabba och räkor.
Tillsätt ägg och lite potatismjöl, kryddor och hackad dill.
Vänd i panko eller ströbröd och stek i olja.
Servera med pressad potatis och den uppvärmda hummersåsen.

Spännande experiment, bara testa.
Tänkte du använda färsk eller frusen krabba?
Det är ju annars så att frusen fisk av hyfsad kvalitet håller samma kilopris som fiskbullar, så prova så istället.
Citera
2017-03-29, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Spännande experiment, bara testa.
Tänkte du använda färsk eller frusen krabba?
Det är ju annars så att frusen fisk av hyfsad kvalitet håller samma kilopris som fiskbullar, så prova så istället.

Jag tänkte använda mig av salladskrabba på konservburk. Med fiskbullar får jag liksom såsen på köpet, det är enkelheten jag är ute efter. Vitvinskokta queneller och fiskfärsbiffar har jag lagat innan. Det är gott, men beprövade recept och inte så spännande.
Citera
2017-03-29, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag tänkte använda mig av salladskrabba på konservburk. Med fiskbullar får jag liksom såsen på köpet, det är enkelheten jag är ute efter. Vitvinskokta queneller och fiskfärsbiffar har jag lagat innan. Det är gott, men beprövade recept och inte så spännande.

Bara prova.
Se till att alla ingredienser är ordentligt avrunna bara, kommer bli svårt att få ihop det annars.
Och var sparsam med potatismjölet, jag hade mixat ut fiskbullarna helt slätt först och sen kört med krabban och räkorna så det blir lite chunky.
Nåt ägg, tabasco, kokt riven potatis, dill, salt och peppar och nån sked av hummersåsen från fiskbullarna.

Ser med spänning fram emot ditt resultat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in