Citat:
"Low and slow" är svaret
.
Salta och peppra kinderna, vänd dem i mjöl och ge dem fin yta i stekgryta. Ta ut dem och låt vila på brädan.
Sätt ugnen på 145-150 grader.
I samma gryta där du fräste kinderna lägger du i sofrito av selleri, lök och morötter. Fräs nu på en liten stund och addera sedan hela tomater på burk som du försiktigt delar i mindre bitar med gaffel.
Gå nu in med rosmarin och timjan, samt addera en bra mängd (beror på mängden kött) rött vin.
Lägg tillbaka köttet till sofriton, lägg på locket och placera i ugn. Obs, vätskan får inte under några omständigheter ta slut i grytan. Du får kontrollera det med jämna mellanrum.
Kör på i ca 2,5 - 3,0 h tills köttet är genommört och faller sönder när du petar på den med en gaffel.
Servera tillsammans med pasta, spätzle eller en liknande typ av mjölbaserat tillbehör.
~Paul~
. Salta och peppra kinderna, vänd dem i mjöl och ge dem fin yta i stekgryta. Ta ut dem och låt vila på brädan.
Sätt ugnen på 145-150 grader.
I samma gryta där du fräste kinderna lägger du i sofrito av selleri, lök och morötter. Fräs nu på en liten stund och addera sedan hela tomater på burk som du försiktigt delar i mindre bitar med gaffel.
Gå nu in med rosmarin och timjan, samt addera en bra mängd (beror på mängden kött) rött vin.
Lägg tillbaka köttet till sofriton, lägg på locket och placera i ugn. Obs, vätskan får inte under några omständigheter ta slut i grytan. Du får kontrollera det med jämna mellanrum.
Kör på i ca 2,5 - 3,0 h tills köttet är genommört och faller sönder när du petar på den med en gaffel.
Servera tillsammans med pasta, spätzle eller en liknande typ av mjölbaserat tillbehör.
~Paul~
Det låter faktiskt riktigt gott.
Jag har lagat mycket griskind, men aldrig med sofrito/tomatbas och medelhavsstilen.
På mina krogar har jag såklart gjort griskinden slow and low, men med rätt hardcore franska smaker.
Bra rödvin, lagerblad, mycket lök, timjan, rosmarin. Mirpa på morot och rotselleri, väldigt lite (men ändå där) vitlök.
Countrystyle med allt i samma gryta.
Långsam sjudning i 8-10 timmar.
Om det når kokpunkt så blir det hundmat.
Jag är emot tryffelolja, men i Frankrike serveras ofta kinden med med en puré på potatis smaksatt med äkta tryffel.
Spätzle till en rätt med Sofrito, nu snackar vi fusion, men det borde ju funka.
Innan jag dissar depaul så tänker jag laga hans griskindsrätt. Med spätzle (om min fru vill skilja sig sen så skyller jag allt på depaul)
.