2017-03-29, 04:20
Medlem
Universells avatar
Mitt förtroende för FN och Afrika har helt och hållet försvunnit efter den här händelsen.
Citera
2017-03-29, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennefjollan
http://www.cbsnews.com/news/congo-caucasian-bodies-un-experts-disappeared/

Mig veterligen var hon från Latinamerika...platsar inte som Caucasian då. Fast amerikansk press vet inte att hon är "svensk"

Caucasian är det engelska ordet för "etnisk vit", kaukasisk ras alltså. I det engelska språket så är alla vita kaukasier.

Det är ett mycket gammalt ord ifrån den tiden man trodde att alla vita människor kom ifrån Kaukasus.
I media och inom polisverksamheten skriver man hellre caucasian istället för "white" eftersom "white" kan uppfattas som rasistiskt (negativ eller positiv bemärkelse).

Latinos ses inte som en ras i engelskan, nej där är det språket som är viktigt, är det italienska, spanska eller portugisiska så är de automatiskt latinos i vanliga fall. Latinos brukar ofta betecknas som vita, kaukasoider.

Vad skiljer då kaukasoider ifrån tex negroider då Jo det ser man på skallformen.
Är kropparna inte äldre än så här så torde DNA-bevis kunna hittas om de ligger i kylrum förstås.

Citat:
Play with fire and you get burned.
Det ligger något i detta ja... Jag tror faktiskt att det var lite av en tillfällighet att Zaida och Sharp blev måltavlor här. Det är inget ovanligt att dessa djungelmänniskor tar igen en del av sin frustration på vita. Men det är liksom ett normaltillstånd att då och då mörda och skända folk där.

Jag kommer ihåg en korre som brukade befinna sig i Afrika och allting, precis allting var väldigt laidback, posten kunde komma 1-2 månader försenad osv. När han skulle intervjua en afrikansk minister så var afrikanen så redlöst berusad att han fått läggas in på sjukhus för alkoholförgiftning.

När intervjun äntligen blev av glömde afrikanen frågorna och vad han hade svarat. Rena gökboet i statsförvaltningarna ibland sade han...
Citera
2017-03-29, 04:41
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moki
Kan bara hänvisa till Wiki som anger att hon har svensk mamma och chilensk pappa. Med tanke på det och att hon är svensk medborgare så är väl "kaukasisk" det mest naturliga att ange. De var iaf inte mörkhyade så de stod väl ut lite från övriga döda som kan tänkas hittas där.

Citat:
Wiki?
Har en Miljöfascist och negervurmare en dedikerad Wikisida.
Vem läser den?
Jag tror ju knappast att den kongolesiske talespersonen sa kaukasisk (förmodligen använde han ordet "blanc"). "Kaukasisk" var nog något som tillkom i översättningen till mer formell amerikanska.

Hur som helst är väl en stor majoritet i Chile av europeisk börd så kaukasisk är nog inte helt fel uttryck i sammanhanget.
Citera
2017-03-29, 05:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hon har iallafall gått på högskolan, men om hon kan kallas "expert", nja jag vet inte. tydligen måste hon ha varit språkbegåvad skulle jag tro.

Det är så man säljer det. FN skickar "experter". Ett sätt att maskera sin egna inkompetens.., man leker med ord.

Nu var ju hon där för att ta en titt på påstådda krigsförbrytelser.., skulle det inte ha varit fiffigare utav FN att skicka någon mera luttrad, och ett tyngre förflutet i tex interpol ?

(det var ju allvarliga påståenden/brott som skulle utredas)

Istället för en miljöpartist med en jur.kand examen, förresten.., praktiserade hon juss någon gång ?
Senast redigerad av Snapcount 2017-03-29 kl. 05:54.
Citera
2017-03-29, 06:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Kongolesen sa nog racist. En Spic är inte Caucasian i USA.

I det här fallet kommer nog ordet från ett facebook-inlägg av Sharps fader. Jag skulle tro att han skrev på engelska.

Här är en översättning till franska från följande artikel.

http://www.info-apareco.com/2017/03/28/un-experts-murdered-in-drc-apareco-was-right/

"Quelques heures plus tôt, John Sharp, le père de Michael Sharp, avait indiqué sur Facebook : « Nous avons été informés que deux corps caucasiens ont été trouvés dans des tombes peu profondes dans la zone de recherche, un homme et une femme ».

« Il y a une forte probabilité que ces corps soient ceux de [Michael] et Zaida, poursuivait-il. Des fiches dentaires et des échantillons d’ADN vont être utilisés pour confirmer les identités. Cela va prendre un peu de temps..."
Citera
2017-03-29, 06:46
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
Ok, har du något exempel?

Vid en brutal våldtäkt så kan det förekomma inre blödningar. Kongoleser har ju en fruktansvärd historik när det kommer till våldtäkt där det inte enbart räcker med att våldta en stackars kvinna. Det är inte helt ovanligt att man kör upp en glasflaska eller liknande vassa objekt i vaginan och stampar sönder den.

Taggtråd har också varit förekommande efter fullbordad våldtäkt.

Citat:
After speaking with the women, Jackson visited Panzi hospital, where many rape victims arrive with wooden sticks or broken glass bottles stabbed into their genitals. The victims are mainly women and children, but increasingly men too. The sexual violence in Congo is the worst in the world – about 160 women are raped every week in the Kivu provinces, according to a 2010 report by the UN Office of Humanitarian Affairs.

Risken att hon blev våldtagen innan hon mördades är nog större än att de enbart mördade henne tyvärr.
Citera
2017-03-29, 07:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Vad han skrev på FB.

Finns inget som bekräftar att Miljöfascisten är Caucasian. Hon var en spic. End of discussion.

Diskussionen är lite haltande anser jag. Varför bryr sig någon om dom här avlidna falska fåntrattarna från FN. Negrer och Muslimer dödar varandra konstant. Nobody cares.

Det är väl klart att han tror att Zaida är en av de caucasian bodies han talar om?

"Since no other Caucasians have been reported missing in that region, there is a high probability that these are the bodies of MJ and Zaida."

Det går inte att missförstå.
Citera
2017-03-29, 07:54
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Diskutera aktuellt brott, inte allmänt om Afrika och bistånd. Det får ni ta i rätt delforum.

/Moderator
Citera
2017-03-29, 08:15
Medlem
Jim.Carr3ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Frågan är vad det egentligen är som Zaida åstadkommit? Jag skulle gärna se någon länk där det beskrivs vad hon åstadkommit i Kongo. När jag tittar på hennes bilder därifrån så får jag mer intrycket av någon som är långtidsturist i landet.

Gillar hur du dömer hennes jobb utifrån hennes bilder på Instagram. Jag har ingen aning vad hon har åstadkommit, men jag är inte naiv nog att endast döma hennes insatser från bilder hon har lagt upp på Instagram.
Citera
2017-03-29, 08:20
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Ofattbart tragiskt. Minns henne från tiden hon var 20-25 år och då var hon lika jobbig (pratade snabbt) som alla andra ungdomspolitiker. Hon hade dock vettet att lämna MP och "ormen" på hemmaplan för att utföra påverkansarbete på plats i våldets Kongo och nu utsätts hon för det hon ville bekämpa. Hoppas hon får stå som symbol for intensifierat arbete mot sexuellt våld världen över.

Undrar om de kommer hitta några att ställa till svars?
Citera
2017-03-29, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ofattbart tragiskt. Minns henne från tiden hon var 20-25 år och då var hon lika jobbig (pratade snabbt) som alla andra ungdomspolitiker. Hon hade dock vettet att lämna MP och "ormen" på hemmaplan för att utföra påverkansarbete på plats i våldets Kongo och nu utsätts hon för det hon ville bekämpa. Hoppas hon får stå som symbol for intensifierat arbete mot sexuellt våld världen över.

Det mördas och våldtas tusentals i Afrika varje dag , vad tror du ?
Citera
2017-03-29, 08:26
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Det var faktiskt alltså innan denna video, så nog satt takterna i några år till allt. Men hon verkar hur som ha haft tentaklerna ute: poppis även bland nyliberaler och konservativa, såsom Fredrik Segerfeldt och Per Gudmundson.
Senast redigerad av CarolSeaver 2017-03-29 kl. 08:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in