2017-04-01, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lokal haschtomt
Läste att hon blev halshuggen efter att hon hade fått halsen avskuren.. Helt obegripligt..

Usch. Hoppas att det gick fort... och att dem inte våldtog henne.
Citera
2017-04-01, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lokal haschtomt
Dom skar långsamt och dom våldtog henne. Det var tydligen väldigt utdraget, en mardröm.

Hur vet du det här?
Citera
2017-04-01, 02:49
Medlem
2n00b4Us avatar
Finns det någon chans att få fast förövarna tror ni?
Citera
2017-04-01, 08:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Är du en rättshaverist eller? En person som har dubbelt medborgarskap har alltså två medborgarskap samtidigt. Man är t.ex. inte "enbart svensk medborgare" på måndagar eller under 2016 och "enbart chilensk medborgare" på tisdagar eller under 2017. Man är chilensk och svensk medborgare alla dagar under dessa år. Zaida var alltså i Kongo som svensk och chilensk medborgare. Svårt att förstå?
Nej, det var hon inte. Som turist hade hon varit där i egenskap av både och .. nu var hon inte turist, utan hade ett uppdrag via Chilenska staten i egenskap av chilensk medborgare.
Citera
2017-04-01, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Problemet är att negrer inte går att förutse, dom tänker helt annorlunda och reagerar helt annorlunda. Det spelar ingen roll om du är en batiknegerälskare (som zaida) eller tvärtom, negern reagerar på kromosomnivå.

Jag tänkte lite kring detta med. Varför våldta(?) och mörda henne? Hatar de något hon står för eller är det bara en vit fitta som de inte kan motstå? Känns så sjukt och djuriskt.
Citera
2017-04-01, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
I Naipauls roman en vit kvinnor som sympatiserar med den lokala Black revolutionära rörelsen naivt gick in i busken. Rebelledaren som hon anses vara en sympatisk figur våldtog henne. Han kastade då henne till hans anhängare som hatade vita. De dödade henne. Jag kan inte komma ihåg detaljerna nu, men jag tror att de bara hackade hennes döda med macheter. Naipaul skildrar sexuella ilska i rashat.

Döden av figuren i romanen är mycket lik den öde Catalan gick igenom.
Istället för att använda den kontroversiella författaren Naipauls fiktion som kunskapskälla föreslår jag att du lyssnar på SR från onsdagen den 29 mars. Där intervjuades två verkliga svenska kvinnor med lång erfarenhet av jobb i Kongo. Särskilt intressant var missionären som jobbat på Panzisjukhuset som för övrigt startats av en kongolesisk man. En läkare som vigt sitt liv för att reparera våldtäktsoffer. Han tillhör den gruppen av människor som i denna tråd, pga sin hudfärg och härkomst, tillskrivs med låg intelligens och djuriska instinkter. Det belyser problemet med Flashback. Du är en del av detta problem genom att du, utifrån din agenda, försöker förklara Zaida Catalans död med Naipauls romaner. Våldtäkter av fiendernas kvinnor har alltid ingått i krigsföring, även vikingarna ägnade sig åt att våldta och döda när de utförde sina plundringsdåd. I andra världskrigets slutskede gruppvåldtogs tyska kvinnor av de allierade styrkorna. I Kongo våldtogs och dödades kvinnor och barn under kung Leopolds styre. I dag i Kongo våldtas och dödas kongolesiska kvinnor i det proxykrig som pågår där nu. Den svenska missionären berättade dock att lokalbefolkningen i Kongo i allmänhet inte har någonting emot vita biståndsarbetare. Däremot är de misstänksamma mot regeringen. Därför var det, enligt henne, bättre att åka till byarna utan eskort. Jag inser givetvis att missionären inte hade samma uppdrag som Catalan och att hon jobbade i Kivuprovinsen . Men jag tycker ändå att du borde lyssna på programmet.
Senast redigerad av nantale 2017-04-01 kl. 10:40.
Citera
2017-04-01, 10:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas-Sowell
Plötsligt ska vi uppmanas att sörja för en kvinna som hatade vita svenska män. En kvinna som gjorde befängda uttalanden om vita svenska män. Som man bäddar får man ligga. Lyft fram feministisk utrikespolitiks misslyckande istället. Eller vad vill personer som Margot Wallström göra nu - indirekt skicka ännu fler kvinnor? Patetiskt.

Jo men hon gjorde dessa uttalanden om hemska vita män i början av 2000-talet när hon var ung. Man kan faktiskt tro att hon lämnade politiken för att hon växte upp och blev trött på den skiten. Hon har inte uttalat sig politiskt om vita män sedan 2010 så där finns nu den möjligheten hon insåg hur absurt detta tankesätt var och bestämde sig för att göra något viktigt istället. Därav då att först åka till Afghanistan som sedan i sin tur ledde till FN-arbete i Kongo. Om nu så ska hon ha all respekt att faktiskt försöka göra världen till en bättre plats än att sitta som en har det allt och lite till låtsasfeminist som skyller på just de vita män som nu gett kvinnor en precis lika röst i allt. Sett till världen och icke vita män så är kvinnor fortsatt extremt förtryckta och hon kanske insåg detta då 2010.
Citera
2017-04-01, 11:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Istället för att använda den kontroversiella författaren Naipauls fiktion som kunskapskälla föreslår jag att du lyssnar på SR från onsdagen den 29 mars. Där intervjuades två verkliga svenska kvinnor med lång erfarenhet av jobb i Kongo. Särskilt intressant var missionären som jobbat på Panzisjukhuset som för övrigt startats av en kongolesisk man. En läkare som vigt sitt liv för att reparera våldtäktsoffer. Han tillhör den gruppen av människor som i denna tråd, pga sin hudfärg och härkomst, tillskrivs med låg intelligens och djuriska instinkter. Det belyser problemet med Flashback. Du är en del av detta problem genom att du, utifrån din agenda, försöker förklara Zaida Catalans död med Naipauls romaner. Våldtäkter av fiendernas kvinnor har alltid ingått i krigsföring, även vikingarna ägnade sig åt att våldta och döda när de utförde sina plundringsdåd. I andra världskrigets slutskede gruppvåldtogs tyska kvinnor av de allierade styrkorna. I Kongo våldtogs och dödades kvinnor och barn under kung Leopolds styre. I dag i Kongo våldtas och dödas kongolesiska kvinnor i det proxykrig som pågår där nu. Den svenska missionären berättade dock att lokalbefolkningen i Kongo i allmänhet inte har någonting emot vita biståndsarbetare. Däremot är de misstänksamma mot regeringen. Därför var det, enligt henne, bättre att åka till byarna utan eskort. Jag inser givetvis att missionären inte hade samma uppdrag som Catalan och att hon jobbade i Kivuprovinsen . Men jag tycker ändå att du borde lyssna på programmet.
Hon blev väl troligen mördad för att hon var med och utredde maktmissbruk i ett korrumperat land styrt av svarta.
Men det vill inte svenska media tala om. Istället lyckas man hitta en missionsstation grundad av en svart läkare, vad jag förstår. Som du skriver är ju det en annan sak.
Citera
2017-04-01, 11:12
Medlem
Pengar_s avatar
http://www.bbc.com/news/world-africa-39418277

BBC bekräftar att Zaida blev halshuggen. Svensk media tiger som vanligt.
Citera
2017-04-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hon blev väl troligen mördad för att hon var med och utredde maktmissbruk i ett korrumperat land styrt av svarta.
Men det vill inte svenska media tala om. Istället lyckas man hitta en missionsstation grundad av en svart läkare, vad jag förstår. Som du skriver är ju det en annan sak.
Missionären pratade om livet som vit, kvinnlig, biståndsarbetare i Kongo. Vad hon sade kan ha relevans i frågan om varför Catalan och den andra FN arbetaren inte hade eskort. Catalan dödades knappast pga sin hudfärg, eller för att hon var kvinna. Att du skriver om att svensk media "lyckas hitta en missionsstation grundad av en svart läkare" säger allt om dina obetliga kunskaper om Kongo och din ovilja lära dig någonting nytt.
Citera
2017-04-01, 11:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Missionären pratade om livet som vit, kvinnlig, biståndsarbetare i Kongo. Vad hon sade kan ha relevans i frågan om varför Catalan och den andra FN arbetaren inte hade eskort. Catalan dödades knappast pga sin hudfärg, eller för att hon var kvinna. Att du skriver om att svensk media "lyckas hitta en missionsstation grundad av en svart läkare" säger allt om dina obetliga kunskaper om Kongo och din ovilja lära dig någonting nytt.
Hon blir mördad i ett gravt korrumperat land, i ett område där det råder kaos och inbördeskrig. En orsak att hon blir mördad är troligen att hon är med och utreder korruption och maktmissbruk.

Vad jag förstår av programmet, så skildrar det en missionsstation, grundad av en svart läkare, i en annan, lugnare del av landet.

Jag tycker det låter som ett typexempel på hur media förvränger vår bild av världen.

Utreder man korruption och misstänkta massakrer utförda av armén så skall man ha livvakt.

T.ex en sjuksköterska, som jobbar på en missionsstation, i en lugnare del av ett land har ju en mycket lägre hotbild mot sig. Missionsstationen var ju tydligen dessutom grundad av en kongoles, vilket säkert gör den mer acceptabel bland lokalbefolkningen.
Citera
2017-04-01, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hon blir mördad i ett gravt korrumperat land, i ett område där det råder kaos och inbördeskrig. En orsak att hon blir mördad är troligen att hon är med och utreder korruption och maktmissbruk.

Vad jag förstår av programmet, så skildrar det en missionsstation, grundad av en svart läkare, i en annan, lugnare del av landet.

Jag tycker det låter som ett typexempel på hur media förvränger vår bild av världen.

Utreder man korruption och misstänkta massakrer utförda av armén så skall man ha livvakt.

T.ex en sjuksköterska, som jobbar på en missionsstation, i en lugnare del av ett land har ju en mycket lägre hotbild mot sig. Missionsstationen var ju tydligen dessutom grundad av en kongoles, vilket säkert gör den mer acceptabel bland lokalbefolkningen.
Läkaren är Denis Mugwege som är internationellt känd och som blivit utsatt för flera mordförsök på grund av sin verksamhet. "Missionstationen" är det internationellt kända Panzisjukhuset i Kivuprovinsen. Denna provins har länge betraktats som det farligaste stället i Kongo på grund av kriget som pågår där mellan Uganda och Rwanda stödda rebellgrupper och regeringen. Detta krig har bland annat resulterat i våldtäkter av kvinnor och barn. Catalan arbetade i den provinsen, i staden Goma, innan hon tog jobbet i Kashai i somras. I Kashai var det relativt lungt fram till i sommaren 2016.
Senast redigerad av nantale 2017-04-01 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in