2017-03-29, 08:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ofattbart tragiskt. Minns henne från tiden hon var 20-25 år och då var hon lika jobbig (pratade snabbt) som alla andra ungdomspolitiker. Hon hade dock vettet att lämna MP och "ormen" på hemmaplan för att utföra påverkansarbete på plats i våldets Kongo och nu utsätts hon för det hon ville bekämpa. Hoppas hon får stå som symbol for intensifierat arbete mot sexuellt våld världen över.

Undrar om de kommer hitta några att ställa till svars?

Jag tror det blir svårt. Ifall det var regeringssoldater lär väl polisen inte vara väldigt fltiga i att utreda.
Citera
2017-03-29, 08:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Det mördas och våldtas tusentals i Afrika varje dag , vad tror du ?
Jag känner till den afrikanska kontinenten, dess förtjänster och tillkortakommanden.
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tror det blir svårt. Ifall det var regeringssoldater lär väl polisen inte vara väldigt fltiga i att utreda.
Vi får se, mycket korruption och politik - en vit före detta rikspolitiker från Sverige, nu för FN.
Citera
2017-03-29, 08:30
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Mja a. debatten mellan henne och Betnér var ju undermålig. Tråkigt att hon blev dödad och våldtagen. Hon försökte iaf göra något på plats istället för mupparna här hemma som ska ta hit all skit.
Citera
2017-03-29, 08:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Det var faktiskt alltså innan denna video, så nog satt takterna i några år till allt.
Jo, hon lämnade väl uppdragen för MP först för några år sedan, var partijurist bland annat.
Citera
2017-03-29, 08:35
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Jo, hon lämnade väl uppdragen för MP först för några år sedan, var partijurist bland annat.

Hon kandiderade väl till EU-parlamentet ca den famösa videoinspelningen?
Citera
2017-03-29, 08:40
Medlem
Varför dödades hon? För att hon var kvinna/vit/jobbade för FN/för att dom kunde? Har aldrig varit där och kommer aldrig att åka till den bruna kontinenten. Men finns det nåt trovärdigt motiv förutom att dom bara ville döda någon? Kan inte läsa mig till att det skett någon gisslanförhandling.
Citera
2017-03-29, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Mina sympatier går till Zaidas mamma och syster. Jag lider med er och hoppas att ni finner styrka att gå vidare med era liv.

Tyvärr ser jag folk jubla över hennes tragiska öde. Vad ni värdelösa webbpatrioter inte tycks förstå är att ökat välstånd Afrika är en absolut nödvändighet för att fattiga afrikaner ska sluta söka sig till Europa, vilket ju är er dröm. Titta på Afrikas förutspådda befolkningsutveckling under de kommande decennierna. Kongo behöver mest stöd i hela Afrika. Zaida hjälpte människor i Kongo. Kan ni lägga ihop ett och ett? Zaida och hennes arbete gjorde alltså betydligt större skillnad för er sak än vad ni tillsammans åstadkommit genom era tangentkorståg.

Det vettigaste inlägget i denna tråd. Så fruktansvärt tragiskt att folk känner glädje över hennes öde.
Citera
2017-03-29, 08:41
Medlem
Citat:
Ofattbart tragiskt. Minns henne från tiden hon var 20-25 år och då var hon lika jobbig (pratade snabbt) som alla andra ungdomspolitiker. Hon hade dock vettet att lämna MP och "ormen" på hemmaplan för att utföra påverkansarbete på plats i våldets Kongo och nu utsätts hon för det hon ville bekämpa. Hoppas hon får stå som symbol for intensifierat arbete mot sexuellt våld världen över.

Undrar om de kommer hitta några att ställa till svars?

FN som har det övergripande ansvaret och stafett-pinnen nu. Sverige kommer att delta med FN i arbetet. Jag hoppas också att detta leder till ett intensifierat arbete mot sexuellt våld som numera medvetet ingår i krigsstrategin liksom den gör i IS mfl.
Citera
2017-03-29, 08:45
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Mja a. debatten mellan henne och Betnér var ju undermålig. Tråkigt att hon blev dödad och våldtagen. Hon försökte iaf göra något på plats istället för mupparna här hemma som ska ta hit all skit.

Tycker den episka debatten säger något om en person, och därmed är av relevans även här.
Citera
2017-03-29, 08:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Hon kandiderade väl till EU-parlamentet ca den famösa videoinspelningen?
Jepp, men blev utmanövrerad på något vis. Jag vet inte, inte riktigt mitt parti.
Citera
2017-03-29, 08:48
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Va glada dom anhöriga ska bli då att dom får stora fördelar. Säger inget om att det du säger om FN utan den mer eller mindre svenska tystnaden bland politiker, och media av anledningar som har med det politiska korrekta klimatet som runt exempelvis afrikaner som jag syftar till. Nyheten är ju fan större i utlandet än här vad säger det och varför är det så. Hon är ju till trots svensk medborgare, även om hon va där på uppdrag av FN, UN, Sida??

Bara för att en person jobbar på uppdrag åt olika organisationer så innebär det inte att Sverige inte behöver bry sig eller fördöma. Har själv en dåre till morsa som farit 4 gånger ut i Guatemalas landskap på mer eller mindre samma sätt som denna kvinna för ca 15 år sen Sida uppdrag för kvinnlig rösträtt.
Jag förstår hur du menar, no hard feelings please.

Just med FN så blir allt lite speciellt, särskilt för Sverige som alltid har lutat sig mot FN för att försvara en del av sin utrikespolitik.
En FN tjänsteman är lite av en "världsmedborgare" som inte betala någon skatt i Sverige och därav så tar FN över mycket av Svenska statens "skyldigheter".

Din mamma var SIDA-anställd och som sådan så var hon hela tiden under Svenska UD's vingar (om hon inte var sekonderad till FN som en "expert"?)

Däremot så är jag helt enig med dig om att Svensk media har visat en enorm flathet som gränsar till förräderi mot Svenska nyhetskonsumenter.
Att Svensk media inte gräver efter information vad det gäller hur Zaidas mopedresa överhuvudtaget kunde genomföras, vilken säkerhetsinformation som hon erhöll innan sitt uppdrag, om hennes mopedresa utan personligt skydd/väpnad eskort var sanktionerad (och i sådana fall av vem), det är för mig ett bevis på att Svensk media genomgår en härdsmälta.

Och, det får mig att tro att alla V och MP i den Svenska journalistkåren nu gör sitt bästa för att dölja eventuella misstag som kanske Zaida själv gjorde genom att själv ta beslutet om mopedresan?
Citera
2017-03-29, 08:50
Medlem
jugbandbluess avatar
aftonbladet kör nu en minnesruna med namn osv där den kongolesiska armén implicit misstänkliggörs som förövare till morden. återigen - det finns mängder med motiv för baluba-nissarna att ha kål på utsocknes mopedresenärer. ekonomiska, sexuella, rituella/religiösa, rasistiska. det behöver inte ha ett skrot att göra med deras FN-uppdrag.

förhoppningsvis får vi reda på varför de mördades, men jag håller det för osannolikt att så sker. kongo ett av världens sämsta länder på alla mätbara punkter.

Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Hon levde sitt liv som hon ville. Vågade och gjorde troligtvis mer än 95% av oss som skriver på FB.
Synd att hon blev halshuggen men hon visste nog om riskerna. Man kan få halsen avskuren på IKEA också, man måste våga leva.

det vet vi inte. detta kanske var hennes första tripp utanför FN-säkerheten. att åka moped oeskorterad på den afrikanska landsbygden är förstås objektivt sett vågat, men hon kanske hade en världsbild och människosyn som inte medgav de risker hon utsatte sig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in