2017-03-29, 01:20
Moderator
Meijis avatar
Nu har Aftonbladet publicerat en artikel.

Citat:
Tre kroppar har hittats i Kasai-regionen i Kongo-Kinshasa, samma område där en svensk FN-anställd kvinna fördes bort för några veckor sedan.

Nu bekräftar UD att en av dem är svenskan Zaida Catalán.

– Det är tyvärr så att vi kan bekräfta att hon har hittats död, säger Katarina Byrenius Roslund vid UD:s presstjänst.

Hennes anhöriga har underrättats om dödsfallet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7ak9V/svenska-fn-kvinnan-bekraftad-dod
Citera
2017-03-29, 01:24
Medlem
BAB7s avatar
Enligt Bild ska kvinnan vara halshuggen och kropparna ska visst vara svåra att identifiera och ska därför identifieras av dna-prov och tandkort.
Eftersom de ska använda sig av tandkort så förmodar jag att de hittat huvudet också.
http://www.bild.de/politik/ausland/demokratische-republik-kongo/schwedin-enthauptet-51048738.bild.html
Citera
2017-03-29, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moe-Yo
tror inte miliserna är särskilt sugna på långdragna förhandlingar, ett människoliv lär inte kosta något i dessa sammanhang.

tippar på att hon blev gruppvåldtagen för att senare få halsen avskuren hon är nog död vid det här laget, jag avvaktar och följer utvecklingen..

Detta trodde jag med och det verkar onekligen ha stämt.
Citera
2017-03-29, 01:35
Medlem
Mina sympatier går till Zaidas mamma och syster. Jag lider med er och hoppas att ni finner styrka att gå vidare med era liv.

Tyvärr ser jag folk jubla över hennes tragiska öde. Vad ni värdelösa webbpatrioter inte tycks förstå är att ökat välstånd Afrika är en absolut nödvändighet för att fattiga afrikaner ska sluta söka sig till Europa, vilket ju är er dröm. Titta på Afrikas förutspådda befolkningsutveckling under de kommande decennierna. Kongo behöver mest stöd i hela Afrika. Zaida hjälpte människor i Kongo. Kan ni lägga ihop ett och ett? Zaida och hennes arbete gjorde alltså betydligt större skillnad för er sak än vad ni tillsammans åstadkommit genom era tangentkorståg.
Senast redigerad av Aethelred 2017-03-29 kl. 02:02.
Citera
2017-03-29, 01:38
Medlem
BAB7s avatar
Stor Löpsedel på aftonbladet nu med både bild och namn: http://www.aftonbladet.se/
Citera
2017-03-29, 01:58
Medlem
Pfalzgrevens avatar
Visst kan man ha åsikter om hon borde ha varit där i första taget, men det är ju sinnessjukt dåligt av FN att inte ha med väpnad eskort när deras anställda/volontärer arbetar i livsfarliga områden. Alla tankar går ut till anhöriga, vila i frid Zaida.
Citera
2017-03-29, 02:08
Medlem
losfers avatar
Hon levde sitt liv som hon ville. Vågade och gjorde troligtvis mer än 95% av oss som skriver på FB.
Synd att hon blev halshuggen men hon visste nog om riskerna. Man kan få halsen avskuren på IKEA också, man måste våga leva.
Citera
2017-03-29, 02:12
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Hon levde sitt liv som hon ville. Vågade och gjorde troligtvis mer än 95% av oss som skriver på FB.
Frågan är vad det egentligen är som Zaida åstadkommit? Jag skulle gärna se någon länk där det beskrivs vad hon åstadkommit i Kongo. När jag tittar på hennes bilder därifrån så får jag mer intrycket av någon som är långtidsturist i landet.
Citat:
Synd att hon blev halshuggen men hon visste nog om riskerna.
[/quote]Hon visste nog om riskerna men trodde helt uppenbart inte att de gällde henne. Antagligen trodde hon att det är bättre att vara helt utan beväpnad eskort än att ha det.
Citat:
Man kan få halsen avskuren på IKEA också, man måste våga leva.
...och om Zaidas politiska åskådning får mer inflytande så kommer alltfler svenskar få veta hur det är att få halsen avskuren av negrer. Nej, jag raljerar inte. Jag är fullständigt gravallvarlig.
Citera
2017-03-29, 02:14
Medlem
Pretorian1s avatar
Citat:
Synd att hon blev halshuggen men hon visste nog om riskerna. Man kan få halsen avskuren på IKEA också, man måste våga leva.

Att "våga leva" innefattar inte att man ger sig ut på upptäcktsfärd i en krigszon utan väpnad eskort. I synnerhet inte i egenskap av vit privilegierad europeisk kvinna. Det får finnas någon form av riskkalkylering och egenansvar när man företar sig olika rädda-världen projekt.
Citera
2017-03-29, 02:27
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
men hon visste nog om riskerna.

Det tror jag verkligen inte, de (FN) fick ju stark kritik för att de inte gick ut med riskerna att resa där. Man tar nog dessutom inte mopedtaxi heller om man vet att man när som helst kan bli stoppad/kidnappad (bil lär iaf vara något säkrare).

Hur som helst, säkerligen ingen större förlust. Hela vänstern kan gärna åka ner dit, och aldrig visa sina fula trynen här igen.
Citera
2017-03-29, 03:39
Bannlyst
http://www.cbsnews.com/news/congo-caucasian-bodies-un-experts-disappeared/

Citat:
Congo finds Caucasian bodies where U.N. experts disappeared

Mig veterligen var hon från Latinamerika...platsar inte som Caucasian då. Fast amerikansk press vet inte att hon är "svensk"

Kanske somewhat off-topic.
Play with fire and you get burned.
Citera
2017-03-29, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennefjollan
http://www.cbsnews.com/news/congo-caucasian-bodies-un-experts-disappeared/

Mig veterligen var hon från Latinamerika...platsar inte som Caucasian då. Fast amerikansk press vet inte att hon är "svensk"

Kanske somewhat off-topic.
Play with fire and you get burned.

Kan bara hänvisa till Wiki som anger att hon har svensk mamma och chilensk pappa. Med tanke på det och att hon är svensk medborgare så är väl "kaukasisk" det mest naturliga att ange. De var iaf inte mörkhyade så de stod väl ut lite från övriga döda som kan tänkas hittas där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in