2017-03-28, 03:28
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Vad var syftet med att skapa och visa filmen?
Det största kriget sedan andra världskriget är Kongo miljontals döda minst lika hemskt som det i Syrien. T.o.m FN styrkorna begår krigsbrott och våldtar.

Hur ska omvärlden reagera tycker du? När man avsatte Saddam blev det bara värre där. Likadant med Gadaffi Libyen blev riktigt illa trots att Sverige hade JAS plan där.

Syrien är idag en etnisk och religiös konflikt mellan sunni, shia alawiter, kurder palestinier,druser, kristna mfl.

Vad är ditt förslag på lösning och att få stopp på lidandet? Slutar sunnimuslimerna hata alawiterna bara för att dom flyttar till ett annat land? Sprider man inte bara konflikten då?

Det är lätt att uppröras över vidrigheterna, men jag vet inte någon lyckad strategi för att få slut på det.

Så visst kan det tolkas som propaganda att SVT- I ett inslag innan vinklar och på ett försåtligt sätt använder statistik om hur många syrier som har fått jobb i Sverige, alla nya jobb går till invandrare. Sanningen är att det också det finns rekordmånga invandrare som är arbetslösa.

Det låter jag vara osagt. Konstaterar bara att det Assad gör är horribelt.

Att andra beter sig som barbarer gör inte detta mindre vedervärdigt.
Citera
2017-03-28, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arazal
6 års av krig och misär och vissa av er kallar det för fake news... jag slutar inte förvånas över antalet hjärndöda typer här på fB

Nej det är fan i mig helt jävla otroligt. Att det antagligen rör sig om extremt få som tror det är väl den enda trösten.

Som sagt, människan är hemsk. Allt för ofta.
Citera
2017-03-28, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Gör det då. Deltag.

Men ditt mongo. Om det blev krig I Sverige skulle jag också göra som Syrierna i filmen.
Citera
2017-03-28, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Du drar i för höga växlar.
Sådana här inbördeskrig är gammal skåpmat, har ägt rum i Mellanöstern-Afrika så länge man kan minnas med varierande grad av medialt intresse i västvärlden. Det måste vara det första kriget du följt i medierna om du tycker som pågår är något utöver det vanliga jämfört med vad som skett tidigare årtionden i Iran-Irak-Gulf, Balkan, Somalia och större delar av Afrika.

Man är inte tragisk eller hemsk för att följer det normala tankemönstret att bli avtrubbad av att krigen alltid följer samma mönster.

Nej inte det första på långa vägar.

Däremot har jag tack lov inte blivit avtrubbad av att se tortyr av barn.

Vissa saker har man väl läst om men sällan tidigare har det visats så grafiska bilder.
Sen ska jag låta det vara osagt hur mycket tidigare skit som förträngts...

Resten av mina åsikter är rätt avklarade vid det här laget.
Citera
2017-03-28, 06:02
Medlem
Tillssons avatar
Märkliga scener när terroristerna i Al Wa'ar, Homs lugnt står och väntar på bussarna som skall evakuera dem norrut. AK-47-orna får de ta med sig. Beväpnad militär, förmodligen rysk, står lika lugnt och tittar på.

Källa: https://www.liveleak.com/view?i=81e_1490645291
Citera
2017-03-28, 07:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är visst bevisat att kloringas använts av regimen

https://www.theguardian.com/world/2016/aug/25/assad-regime-isis-chemical-attacks-syria-un-investigators

Försöker förtränga Assads ansvar eller?

Det finns videoklipp som visar när civila är inne i sjukhus och det bombas. Även om det finns jihadister i sjukhusen, är det inte proportionerligt att slå ut alla sjukhus och låta civilbefolkningen vara utan vård.
Så du menar USA's senaste bombning med påstått 200 döda var proportionerlig?
Använder du sjukhus och skolor som avfyrningsplatser blir de legitima mål jihadisterna bär ansvaret.
Citera
2017-03-28, 07:32
Bannlyst
SVT har hela tiden varit mot Assad så javisst. Propaganda igen.
Citera
2017-03-28, 08:17
Medlem
Jo men visst är det propaganda. Den förlorande sida är de som skickar hit de sina, Sverige har tusentals is terrorister i landet. Is terrorister kan se ut hur som helst men någon med kraftigt skägg utan mustasch är ett vanligt kännetäcken.
Citera
2017-03-28, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare14
Men ditt mongo. Om det blev krig I Sverige skulle jag också göra som Syrierna i filmen.

Det förvånar mig inte. Fegisar känner sympati med fegisar. Hoppas de spottar på dig när du söker asyl.
Citera
2017-03-28, 08:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
USA:s övergripande mål i Syrien äruppenbarligen numera att nedkämpa IS, vilket framgår med all önskvärd tydlighet i vad USA faktiskt gör.

Avståndet mellan din verklighetsuppfattning och den faktiska verkligheten blir bara större och större.
USA har inte övergett målet att få bort Assad. Visst är det bra om de nu bekämpar IS, men det är ett taktiskt spel.
Framförallt måste de visa sina kritiker att de menar allvar med kampen mot IS. Man kan inte hålla på år efter år med bombningar mot IS utan att det ger resultat. Och samtidigt förstöra infrastruktur i landet och döda civila.
USA gör allt för att hålla sig kvar i Syrien och målet är ett styre som USA och Israel kan kontrollera.
Citera
2017-03-28, 08:54
Medlem
Ur Dn idag, till er som kan läsa
"
Hundratals civila har dödats i koalitionens flyganfall i Mosul. Den 17 mars skedde en av de dödligaste attackerna, när upp till 150 civila dödades i ett amerikanskt flyganfall.

"Det faktum att irakiska myndigheter upprepade gånger rått civila att stanna hemma i stället för att fly pekar på att koalitionsstyrkorna borde ha känt till att dessa anfall sannolikt skulle leda till ett stort antal civila offer", säger Amnestys observatör Donatella Rovera i rapporten.

I stället för att evakuera civila från återerövrade områden så har irakiska styrkor utsatt dem för ytterligare fara genom att uppmana dem att stanna hemma och dessutom upprätta militära positioner i närheten, säger Amnesty."...

Vad är det här för propaganda ? Återigen speglar detta hur den Syriska befolkningen får lida.
Vissa här tycks inte kunna läsa/studera FN rapporter, Amnestys o Röda korset rapporter mm mm.
Nä sitt i era kammare och kalla all info ni inte gillar för propaganda. Gör som Trump: kalla alla fakta ni inte gillar för Fake news!!
Ja men t o m Hitlers utrotning var väl fejk news
Citera
2017-03-28, 08:56
Moderator
Siegfrids avatar
Medier och journalistik --> Politik: utrikes
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto