2017-03-27, 18:27
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nja lediga hyresrätter vardå? Inte i Sthlm iaf. Det var det inte vad jag minns, så jag fick köpa en BR då. Det tyckte man då precis som nu att det var helt bananas "dyrt", men så var ju inte fallet.
Jo i grannkommuner till Stockholms stad så var det ingen kö. Mina föräldrar har berättat att dom ställde sig i kö på 18-årsdagen och sedan när dom tog studenten hade dom tillräckligt med kötid för en lägenhet vid pendeln 15-20 min från city. Det är rimlig kötid. Sen har vi juggarna som kom hit under kriget och fick i princip bostad direkt också då det var en massa tomt.

Citat:
Vem är "man"? Du kan väl vara "man" i sammanhanget och bygga det du anser att det är brist på. Varför gör du inte det?
Det finns människor som kallas byggarbetare som är mer kompetenta än mig. Allmännyttan satsade man mycket på för i tiden det bör man göra igen.

Citat:
Själv är jag inte intresserad av att slösa pengar på bortskämda ungdomar som inte vet vad spara är.
Bara för att man sparar betyder inte att man har råd. Särskilt som singel i Stockholm idag, det har vi diskuterat innan.

Citat:
precis det kommer förmodligen inte ske. Möjligen kommer vissa att byta område eller byta ner sig i storlek, men börja tälta är väl knappast troligt.
Jag har redan föreslagit minimum antal personer som måste bo i en fyra till exempel, precis som det finns maxantal idag. Då får folk inte bo kvar i sina hyresrättsfyror när barnen flyttat hemifrån.

Citat:
Ja det är möjligt men inte samtidigt världens högsta skatter i övrigt.
Halvera inkomstskatten då och höj fastighetsskatten med lika mycket så kommer inte ensamma änkor bo kvar i sina stora hus.

Citat:
Nja inte riktigt. Alla är inte rika bara för att de råkar bo i ett numera dyrt område. Ska du vräka folk som kämpat och amorterat ett helt arbetsliv tänkte du?
Nej men däremot dom som köper idag måste ha en fet lön eller ett rejält arv för att köpa en BR i ett område där man vågar gå ut efter det blivit mörkt.

Citat:
mmm men det är så dumt att bo i ny hyresrätt eftersom det är så svårt att spara pengar på sidan om med sådana hyror.
Ja tyvärr är det så när man tagit bort byggsubventionerna. Mina föräldrars hyresrätt var inte alls särskilt dyr när jag föddes. Dagens ungdomar får ingen bra start i livet som tidigare generation fick.

Citat:
nej det tycker jag absolut inte. BR är den billigaste boendeformen av alla för tillfället. De flesta jag känner bor i BR och de är knappast några överklassare.
Månadskostnad ja. Däremot är priserna så höga att bara rika får ett lånelöfte som räcker till.

Citat:
så har det alltid varit. Man måste spara först och sen köper man. Skaffar man sig ett normalt jobb med normal lön och inte har råd med BR inom 5-10 år så gör man nåt tokigt med sin privatekonomi.
Priserna ökar med tiotals procent varje år, min lön ökar med 2.5% om året. För 6-7 år sedan kostade en nyproducerad etta (stor etta) i förorten jag växte upp 995.000 idag kostar den över 2.000.000. Jag har inte hunnit spara ihop den ökningen i procent. Om priserna fördubblar sig igen kommer en etta i en sunkig förort kosta fyra miljoner på lika många år. Någonstans är det ett systemfel.
Citera
2017-03-27, 19:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jo i grannkommuner till Stockholms stad så var det ingen kö.

Jag lyckades efter flera års köande få en 1:a med kokvrå i en slumförort på den tiden.
Citera
2017-03-27, 20:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Vi kan ju höra vad verkliga experter från på ämnet (Bengt Hansson från Boverket) har att säga om problemet "bostadsbrist":

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/boverket-vi-kan-inte-bygga-oss-ur-krisen?cmpid=deld:ny:20170327:boverket-vi-kan-inte-bygga-oss-ur- krisen:nyh

Boverkets analytiker Bengt Hansson menar att det viktigaste sättet att lösa bostadsbristen inte är att bygga mer bostäder utan att ändra reglerna så att fler flyttar. Han vill bland annat avreglera hyressättningen och slopa reavinstskatten.
Det råder ingen allmän bostadsbrist utan bara för vissa grupper, säger Boverkets analytiker. Och att öka byggandet, som politikerna lovar, hjälper inte den akuta bristen för de som saknar bostad idag.

– Bostadsbristen går inte att bygga bort med nuvarande regelsystem. Rent fysiskt kommer vi aldrig klara av att bygga det behov som Boverket har sagt, säger verkets analytiker Bengt Hansson.

För att hålla jämna steg med befolkningsökningen har Boverket räknat ut att det skulle behöva byggas 70.000 bostäder om året under 10 år. Sammanlagt 700.000 nya bostäder.

”Avreglera hyressättningen”
Men enligt analytikern Bengt Hansson skulle man snabbare kunna frigöra bostäder genom två viktiga politiska beslut. Att slopa reavinstskatten vid bostadsförsäljningar skulle göra att fler skulle välja att flytta. Och att avreglera hyressättningen skulle få fler att välja mindre boende än idag, menar han.

– De som bor centralt och har låga hyror får en sämre situation. Det är därför det är så svårt, för det finns förlorare och vinnare.

Överkonsumtion av boende
Han visar ett diagram över antalet bostäder per invånare, som har legat stilla sedan 1990. Han pratar om en överkonsumtion av boende som svenskarna ägnar sig åt. Somliga har flera boenden. men det kan vara att man bor större än man behöver, som till exempel det äldre paret som bor kvar i sin villa efter att barnen flyttat ut.

– Till slut blir det en överkonsumtion. Det var någon som sa att ”mina föräldrar har inte varit uppe på övervåningen de senaste 15 åren”, berättar Boverkets analyschef Bo Söderberg.

– Bostadsbristen har mer med hur vi använder de lägenheter som finns än att det totalt sett är brist på bostäder, säger analytikern Bengt Hansson.

Så hus finns det tillräckligt av?

– Absolut, säger Hansson.

Bostadsbristen i dag handlar om insiders och outsiders, menar Hansson. Där de inne i värmen har det bra, medan de ut i kylan har det allt tuffare.

– För arbetslösa och de som inte är etablerade är det brist. Men inte för de allra flesta. Vi har de lägsta boendeutgifterna historiskt, säger han.

Politiskt svårt
Om man kan öka rörligheten mellan olika boendetyper så minskar bostadsbristen, resonerar analytikerna.

I de bostadspolitiska samtalen som regeringen bjudit in Allianspartierna och Vänsterpartiet till diskuteras båda förslagen som Bengt Hansson och flera av hans kollegor på Boverkets analysavdelning står bakom. Men båda förslagen är politiskt känsliga.

– Tekniskt är det enklare att ändra reglerna för hur vi använder beståndet, men politiskt är det svårare. Däremot kan alla vara för ett ökat byggande. Särskilt om det inte kostar något.
Senast redigerad av kurt-sune 2017-03-27 kl. 20:19.
Citera
2017-03-27, 20:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag lyckades efter flera års köande få en 1:a med kokvrå i en slumförort på den tiden.

Du pratar smörja som vanligt. Jag fick en billig fräsch 3a med 2.5 års kötid i helt ok område som för drygt 1 decennium sen. Det var ännu lättare på tidigt 2000-tal och 90-talet. Kötiden till hammarby sjöstad med dom dyra hyrorna var 0.
Citera
2017-03-27, 20:38
Medlem
slemhogs avatar
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sk%C3%A4rpt-lag-ska-st%C3%A4rka-hyresg%C3%A4ster-1.4204504

Förhoppningsvis stoppas akelieusmetoden och renovräkningarna nu snart som pågått i 6-7 år nu minst och framkallar en grå depression för slumvärden kurt-sunes visioner om att dom billiga hyresrätterna renoveras upp med 400% vinstmarginal på hyresgästernas bekostnad.

3000 kr i hyreshöjningen och 30-35000 kr/år för stambyte, nytt badrum, ikea kök, nytt elskåp och nya billiga parkettgolv är ett jävla rån. Ingen av nyliberalerna har hittils svarat på mina kalkyler som visar renovräkar värdarna avbetalar renoveringen på 10-15 år och tiden efter det till nästa stambyte är ren vinst med 1 miljon per lägenhet.
Jävla svin.

Fortfarande inget svar om kurt-sunes hur han ser på hyresgästernas rättigheter, han vill alltså ha avskaffat besittningsskydd, alla hyresgäster ska stå med mössan i hand inför hyresvärden och riskera bli vräkta på godtycke och ingen instans att vända sig till när man får en slumvärd med skadedjur, 15 grader temperatur osv osv. Det är inte köerna i sig han bryr sig om, han vill folk ska bli fattiga och han ska tjäna massor av pengar.
Jag hade rätt alltså att dessa kretiner vill dra tillbaka samhället till 1800-talet när folk svalt, blev sjuka och stod med bohaget på gatan ifall dom inte var bror duktig till 100% och lydde hyresvärdens order med skeden i hand.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-27 kl. 20:44.
Citera
2017-03-27, 20:41
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Boverkets analytiker Bengt Hansson menar att det viktigaste sättet att lösa bostadsbristen inte är att bygga mer bostäder utan att ändra reglerna så att fler flyttar. Han vill bland annat avreglera hyressättningen och slopa reavinstskatten.

”Avreglera hyressättningen”
Men enligt analytikern Bengt Hansson skulle man snabbare kunna frigöra bostäder genom två viktiga politiska beslut. Att slopa reavinstskatten vid bostadsförsäljningar skulle göra att fler skulle välja att flytta. [b]Och att avreglera hyressättningen skulle få fler att välja mindre boende än idag, menar han.

– Tekniskt är det enklare att ändra reglerna för hur vi använder beståndet, men politiskt är det svårare. Däremot kan alla vara för ett ökat byggande. Särskilt om det inte kostar något.
Jag är fullt medveten om att vi behöver öka rörligheten. Men kommer Agda 69 att sälja av sitt hus och flytta till mindre om reavinstskatten slopas? Min mormor och morfar bor i en för stor lägenhet sen min mamma bodde hemma för 30 år sedan och dom har redan pengar så det räcker. Dom kommer inte lämna sin bostad förrän dom skickas till äldreboendet. Det enda man kan göra om man vill ha ut dom är att beskatta ut dom. Ett rejält jobbskatteavdrag för dom som jobbar och rejäla fastighetsskatter så kommer inte pensionärerna att bo kvar för stort. Det kommer att ge effekt direkt.
Citera
2017-03-27, 20:51
Medlem
slemhogs avatar

Vad höjningen slutligen blir på Vita Björn för respektive lägenhet är oklart. Förhandlingar mellan Wallenstam och Hyresgästföreningen pågår.

Annika Westlund bor i en tvåa tillsammans med sin 15-årige son och har redan en pressad ekonomi.

– Vi har levt i ovisshet i två år nu. Det här är mitt hem och jag vill inte flytta. En höjning med en tusenlapp, som jag tror att det minst blir, slår hårt mot min ekonomi. Jag vet inte var sådana som jag ska bo i framtiden, jag skulle ju aldrig få ett lån för att köpa en bostadsrätt ens om jag skulle vilja, säger hon.

Ok, detta är för mycket för mig t om att kärringen gnäller om en tusenlapp i hyreshöjning för en 2a och inte anser sig ha råd med det(beror lite på vad hyran var innan också) vafan det får hon förfan ta och är en skälig hyreshöjning efter renovering och stambyte och som hyresvärd kanske man måste få en liten vinst iallafall. 3000 är däremot inte skäligt. Kommunister och såna där lusfattiga hjon har jag inte mycket för.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-27 kl. 20:54.
Citera
2017-03-27, 20:59
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag är fullt medveten om att vi behöver öka rörligheten. Men kommer Agda 69 att sälja av sitt hus och flytta till mindre om reavinstskatten slopas? Min mormor och morfar bor i en för stor lägenhet sen min mamma bodde hemma för 30 år sedan och dom har redan pengar så det räcker. Dom kommer inte lämna sin bostad förrän dom skickas till äldreboendet. Det enda man kan göra om man vill ha ut dom är att beskatta ut dom. Ett rejält jobbskatteavdrag för dom som jobbar och rejäla fastighetsskatter så kommer inte pensionärerna att bo kvar för stort. Det kommer att ge effekt direkt.

Slopad reavinstskatt kommer göra folk får 22% mer kapital i handen vid försäljning och sen blåsa upp bobubblan ännu mer med(vilket nyliberlarna är ute efter), dom som ska sälja till hyreslgh eller mindre boende bryr sig inte om dom får betala reavinstskatt på den enorma vinsten dom gjort i så hög utsträckning. Man känner sig fortfarande Rejält rik då. Folk är överlag och i största mån inte lika pengagalna, snåla och taktiska som dessa 3 nyliberala svin i tråden som är mångmiljonärer enligt egen utsago.
9 av 10 sparar inte 10 000 kr/mån utan vill leva och ha kul i sitt korta jordeliv, kurt-sune har ingen rätt att ställa krav på att folk ska leva som asketer som honom i 5-10 år för att kunna köpa en bostadsrätt. Folk är överlag inte lika träliga, tråkiga, känslödöda, snikna och sparsamma som kurt-sune varit eller snubben miljonär innan 30 bloggen som är helt galen, han slår mig rätt rejält i sparsamhet trots jag försöker spara 50% av mina löner så brukar det bli 43%.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-27 kl. 21:02.
Citera
2017-03-27, 21:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Varför det? På vilket sätt kostar solsidanvillan mer för kommunen?

handlar inte om det, utan att fastighetskatten är den mest stabila skattebasen för staten som inte ens du kan smita ifrån och att man betalar för sin attraktiva mark, man betalar för sig om man har en 300 m2 lyxvilla i beverly hills, vilket även sänker priserna så det jämnar ut sig, detta gör så fler kan bo där då kostnaden blir högre vilket är rättvist för alla och större chans man kan bo i bra områden.
Fastighetsskatten finansieras mycket i samhället i dom flesta andra länder, tex områdets kvartersgator, rör, infrastruktur, elskåp, elstolpar och allat annat i ett villaområde och lokala saker.

Senast visade jag berra tyskarna har 1.5 % fastighetskatt, 75000 kr per år för en stockholms förortsvilla på 5 milj hade skatten legat på. Det du! Som vanligt med andra ord hur det ser ut i andra länder oftast. (Berra har jag inte hört röken av efter hans märkliga påstående om 0% tysk fastighetskatt)

Du kanske anser du har rätt när resten av västvärlden har en riktig fastighetskatt och inte för den politiken du vill ha där du ska ha lägre utgifter än ett studentrum på 18 m2 för en 200 m2 villa ditt snikna ockrande fanskap?
På vilket sätt har du rätt mot resten av världen, europa och USA?

Förespråkar du marknadshyror ska du va konsekvent och åtminstone förespråka en fastighetskatt dom har i resten av världen precis som dom oftast har marknadshyror och slopade ränteavdrag, hör du det din förbannade skitgubbe.
Citera
2017-03-27, 21:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du pratar smörja som vanligt. Jag fick en billig fräsch 3a med 2.5 års kötid i helt ok område som för drygt 1 decennium sen. Det var ännu lättare på tidigt 2000-tal och 90-talet. Kötiden till hammarby sjöstad med dom dyra hyrorna var 0.

Nej det gör jag inte, det tog några års kötid för mig för att få en 1:a med kokvrå i ett slumområde på den tiden.
Citera
2017-03-27, 21:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det gör jag inte, det tog några års kötid för mig för att få en 1:a med kokvrå i ett slumområde på den tiden.

Någon måste ha trängt sig före dig i kön då, lätt hänt när man väger 65 pannor, fannypack och cykelhjälm på äggskallen *fniss*
Senast redigerad av slemhog 2017-03-27 kl. 21:25.
Citera
2017-03-27, 21:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Någon måste ha trängt sig före dig i kön då, lätt hänt när man väger 65 pannor, fannypack och cykelhjälm på äggskallen *fniss*

Du verkar vara rätt förvirrad så det är inte konstigt att du inte har koll på hur det var då. Köer har det varit i Stockholm så länge jag kan överblicka. Nu är jag heller inte född i Stockholm utan på landet och flyttade hit när jag blev vuxen.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-03-27 kl. 21:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in