Citat:
Jo i grannkommuner till Stockholms stad så var det ingen kö. Mina föräldrar har berättat att dom ställde sig i kö på 18-årsdagen och sedan när dom tog studenten hade dom tillräckligt med kötid för en lägenhet vid pendeln 15-20 min från city. Det är rimlig kötid. Sen har vi juggarna som kom hit under kriget och fick i princip bostad direkt också då det var en massa tomt.
Citat:
Citat:
Bara för att man sparar betyder inte att man har råd. Särskilt som singel i Stockholm idag, det har vi diskuterat innan.
Citat:
Jag har redan föreslagit minimum antal personer som måste bo i en fyra till exempel, precis som det finns maxantal idag. Då får folk inte bo kvar i sina hyresrättsfyror när barnen flyttat hemifrån.
Citat:
Halvera inkomstskatten då och höj fastighetsskatten med lika mycket så kommer inte ensamma änkor bo kvar i sina stora hus.
Citat:
Nej men däremot dom som köper idag måste ha en fet lön eller ett rejält arv för att köpa en BR i ett område där man vågar gå ut efter det blivit mörkt.
Citat:
Ja tyvärr är det så när man tagit bort byggsubventionerna. Mina föräldrars hyresrätt var inte alls särskilt dyr när jag föddes. Dagens ungdomar får ingen bra start i livet som tidigare generation fick.
Citat:
Månadskostnad ja. Däremot är priserna så höga att bara rika får ett lånelöfte som räcker till.Priserna ökar med tiotals procent varje år, min lön ökar med 2.5% om året. För 6-7 år sedan kostade en nyproducerad etta (stor etta) i förorten jag växte upp 995.000 idag kostar den över 2.000.000. Jag har inte hunnit spara ihop den ökningen i procent. Om priserna fördubblar sig igen kommer en etta i en sunkig förort kosta fyra miljoner på lika många år. Någonstans är det ett systemfel.
d:ny:20170327:boverket-vi-kan-inte-bygga-oss-ur- krisen:nyh