Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
1. På 90-talet hade vi inte heller marknadshyra men lediga bostäder.
Nja lediga hyresrätter vardå? Inte i Sthlm iaf. Det var det inte vad jag minns, så jag fick köpa en BR då. Det tyckte man då precis som nu att det var helt bananas "dyrt", men så var ju inte fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Man byggde tillräckligt helt enkelt och då får vi se till att göra det igen.
Vem är "man"? Du kan väl vara "man" i sammanhanget och bygga det du anser att det är brist på. Varför gör du inte det?
Själv är jag inte intresserad av att slösa pengar på bortskämda ungdomar som inte vet vad spara är.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Och varför skulle folk överge sina hyresrätter för att det blir marknadshyra? Folk behöver någonstans att bo iallafall.
precis det kommer förmodligen inte ske. Möjligen kommer vissa att byta område eller byta ner sig i storlek, men börja tälta är väl knappast troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
2. I princip hela västvärlden har fastighetsskatter. Det är ingenting konstigt.
Ja det är möjligt men inte samtidigt världens högsta skatter i övrigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Det är bara våran extrema liberala Alliansregering som ville göra dom rika ännu rikare som den togs bort.
Nja inte riktigt. Alla är inte rika bara för att de råkar bo i ett numera dyrt område. Ska du vräka folk som kämpat och amorterat ett helt arbetsliv tänkte du?
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
3. Ja nytt är dyrt, särskilt hyresrätter. Men det är fortfarande kortare kö till nyproduktion HR än vad det tar att spara till en bostadsrätt.
mmm men det är så dumt att bo i ny hyresrätt eftersom det är så svårt att spara pengar på sidan om med sådana hyror.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
BR har idag blivit en överklassbostad i Stockholm.
nej det tycker jag absolut inte. BR är den billigaste boendeformen av alla för tillfället. De flesta jag känner bor i BR och de är knappast några överklassare.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Då om man är förstagångsköpare från 2016 och framåt och inte har en bostadskarriär bakom sig.
så har det alltid varit. Man måste spara först och sen köper man. Skaffar man sig ett normalt jobb med normal lön och inte har råd med BR inom 5-10 år så gör man nåt tokigt med sin privatekonomi.