2017-03-27, 16:11
  #50665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Vad har du tränat/ändrat på som gör att du hoppas på en sådan utveckling?

Gjorde 1.15 utan att plugga något vidare mer än att känna till provdelarna. Har gått igenom mattedelen grundligt och siktar på höga poäng där samtidigt som jag smått läst mycket och gjort gamla prov. Just nu ser det ut att hålla sig, med mattedelen som min styrka då.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Vill anspela lite på föregående frågan ang engridryck till hp, är det att rekommendera tycker ni?

Slopa helt och hållet. Orkar du inte hålla igång så kanske en inför sista passet, men skulle aldrig rekommendera under dagen. "upp och NER"-effekten kommer slå dig hårt under provdagen skulle jag säga utan mer än egen erfarenhet att grunda det på.
Citera
2017-03-27, 17:39
  #50666
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
UHR var ganska tydliga om att man inte fick ha med sig dryck in i provlokalen. Du kan däremot dricka under rasten. Går bra med klocka så länge det inte är en smartwatch.
Jag menade att jag skulle dricka på rasterna i sådana fall, men jag har ingen "vanlig" klocka som jag kan ha på armen, utan i så fall är det en väckarklocka, den borde väl också få vara med under provet?
Citera
2017-03-27, 18:04
  #50667
Medlem
Några tips på hur man förbättrar sig på NOG och KVA? Förutom att göra en massa gamla uppgifter då. Har liksom svårt att komma in i tänket.
Citera
2017-03-27, 18:07
  #50668
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Jag menade att jag skulle dricka på rasterna i sådana fall, men jag har ingen "vanlig" klocka som jag kan ha på armen, utan i så fall är det en väckarklocka, den borde väl också få vara med under provet?

Det är väl självklart att man inte får ha väckarklocka i provsalen.
Citera
2017-03-27, 18:17
  #50669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Några tips på hur man förbättrar sig på NOG och KVA? Förutom att göra en massa gamla uppgifter då. Har liksom svårt att komma in i tänket.

Tänk dig in i uppgiften bara och försök uppskatta ifall du kan komma fram till ett svar. Efter ett tag lär man sig se direkt när det inte funkar och det räcker med lite snabba försök på de andra där du är osäker. Förutom massa uppgifter vilket är bra så är det mycket logiskt tänkande, går att öva upp men lite medfött är det också.

Vissa uppgifter räknar jag lite lätt på (tar det för lång tid gör man fel, matten är simpel) och rita lite kan göra det lättare också. Alltså rita upp de olika dörrarna eller skålarna osv i en uppgift.
__________________
Senast redigerad av IdkIdk 2017-03-27 kl. 18:19.
Citera
2017-03-27, 18:54
  #50670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är väl självklart att man inte får ha väckarklocka i provsalen.

Kanske man får ha en, så länge man inte stör andra.
Citera
2017-03-27, 19:41
  #50671
Medlem
Gavle112s avatar
Tror det bästa man kan göra för att förbättra svenska-delen är att läsa något man tycker är kul, inte som vissa som läser ordböcker osv. Min bror läste mycke fotbollstidningar under sin gymnasiegång o fick 1.75 pga det. Han hade inge bra vanliga betyg vad ja vet. Hursomhelst, ska försöka hitta något roligt som illustrerad vetenskap att läsa, rekommenderar att ni gör samma
Citera
2017-03-27, 20:24
  #50672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Tror det bästa man kan göra för att förbättra svenska-delen är att läsa något man tycker är kul, inte som vissa som läser ordböcker osv. Min bror läste mycke fotbollstidningar under sin gymnasiegång o fick 1.75 pga det. Han hade inge bra vanliga betyg vad ja vet. Hursomhelst, ska försöka hitta något roligt som illustrerad vetenskap att läsa, rekommenderar att ni gör samma

Ordböcker tror jag inte heller på. Dock är nog det viktigaste att man läser mycket, vilket såklart blir lättare ifall man läser sånt man tycker om. Tror inte det finns något värde i att det just måste vara roligt.
Citera
2017-03-27, 21:09
  #50673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Tror det bästa man kan göra för att förbättra svenska-delen är att läsa något man tycker är kul, inte som vissa som läser ordböcker osv. Min bror läste mycke fotbollstidningar under sin gymnasiegång o fick 1.75 pga det. Han hade inge bra vanliga betyg vad ja vet. Hursomhelst, ska försöka hitta något roligt som illustrerad vetenskap att läsa, rekommenderar att ni gör samma

Citat:
Ursprungligen postat av IdkIdk
Ordböcker tror jag inte heller på. Dock är nog det viktigaste att man läser mycket, vilket såklart blir lättare ifall man läser sånt man tycker om. Tror inte det finns något värde i att det just måste vara roligt.

Angående vad man ska läsa och inte läsa så tycker jag att läsning på Flashback faktiskt kan vara väldigt bra. Finns många duktiga skribenter i ex. politikforat som skriver utförliga inlägg där man kan lära sig nya ord och dessutom få in dem i ett sammanhang. Att hänga på FB en kväll behöver absolut inte vara dumt.
Citera
2017-03-28, 09:26
  #50674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Hej måste ställa en till fråga. Får nämligen 13/18 på hp facit men 1/3 på equation solver (skrev in exakt)

1/2 + 2/3 / 4/3 - (4/5 x 5/6)

A 1/3

B 13/18

C 3/4

D 23/24

(det är 2/3 delat på 4/3 ifall de var oklart)

Du skrev fel. Uppgiften är 2/3 delat på 3/4 och inte 4/3. Med 4/3 blir svar A rätt, men korrekt med 3/4 blir B. Kollade faktiskt upp provet eftersom jag också fick ut A och insåg felskrivningen. Ville bara förtydliga, enkelt misstag


Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Såg var jag gjorde mitt misstag nu. Tack.
Ping.
__________________
Senast redigerad av BTLIFE 2017-03-28 kl. 09:31.
Citera
2017-03-28, 14:11
  #50675
Medlem
brukar trigometri komma med på proven?
Citera
2017-03-28, 16:52
  #50676
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonash93
brukar trigometri komma med på proven?
Nej verkligen inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in