Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-27, 12:00
Medlem
A.Ahlsens avatar
Mycket intressanta åsikter och tankar här. Vet inte riktigt vad jag tycker om OMI. Men hur mycket credd förtjänar han egentligen för Stina Nilsson. Hon har varit en rå super talang så länge man kan minnas och att hon höjer sig från säsong till säsong är knappast anmärkningsvärt. Hoppet den här säsongen från förra är inte så remarkabelt utan följer bara vad man kan förvänta sig när en åkare blir ett år äldre. Ökad jämnhet och bättre distans egenskaper är precis vad som normalt sker när man blir äldre mer genomtränad och får mer erfarenhet. Tror det hade sett exakt likadant ut med vilken damtränare som helst. Men Falk har utvecklats mycket den här säsongen och där kan vi nog ge honom lite plus.

Sen håller jag med några av tidigare skrivare. Rydqvist känner uppenbarligen att något är fel och att hon behandlats dåligt att ledningen bara avfärdar henne känns inte direkt som ett bra sätt att hantera kritik. Handlar ju definitivt om att det är Rydqvist, alltså en tjej som är gammal och inte förväntas prestera så mycket i framtiden. Tänk om alla varit nöjda utom Stina Nilsson. Snacka om att det varit snack om att huvuden måste rulla och inte fan hade hon bara avfärdats med ord som

- Det är nog Stina själv som är den som bör rannsaka sig
- Det är ett nytt ledarskap som jobbar på ett nytt sätt, väldigt uppskattat hos övriga aktiva. Det är ett ledarskap som Stina också måste underställa sig.

Är någon missnöjd så är det klart att det måste ta det på allvar. Sen är det inte alla som klagar. Det finns alla personlighetstyper i alla grupper och många vågar aldrig klaga eller höja rösten. Rydqvist vet vi sen tidigare är en sån som vågar och tar debatt. Men bara för att ingen annan rider ut till hennes försvar så betyder inte det att det inte finns andra som upplever det som hon beskriver. Därför är det ofattbart att hon bara avfärdas inom 24 timmar utan att ledningen gått igenom hennes kritik med övriga åkare.
2017-03-27, 12:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Noterar att Haag spurtade ned Ingemarsdotter till seger i norska Storlirennet (24 km fristil) igår söndag, alltså dagen efter att båda åk tremilen på M.
2017-03-27, 12:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Sen håller jag med några av tidigare skrivare. Rydqvist känner uppenbarligen att något är fel och att hon behandlats dåligt att ledningen bara avfärdar henne känns inte direkt som ett bra sätt att hantera kritik. Handlar ju definitivt om att det är Rydqvist, alltså en tjej som är gammal och inte förväntas prestera så mycket i framtiden. Tänk om alla varit nöjda utom Stina Nilsson. Snacka om att det varit snack om att huvuden måste rulla och inte fan hade hon bara avfärdats med ord som

- Det är nog Stina själv som är den som bör rannsaka sig
- Det är ett nytt ledarskap som jobbar på ett nytt sätt, väldigt uppskattat hos övriga aktiva. Det är ett ledarskap som Stina också måste underställa sig.

Är någon missnöjd så är det klart att det måste ta det på allvar. Sen är det inte alla som klagar. Det finns alla personlighetstyper i alla grupper och många vågar aldrig klaga eller höja rösten. Rydqvist vet vi sen tidigare är en sån som vågar och tar debatt. Men bara för att ingen annan rider ut till hennes försvar så betyder inte det att det inte finns andra som upplever det som hon beskriver. Därför är det ofattbart att hon bara avfärdas inom 24 timmar utan att ledningen gått igenom hennes kritik med övriga åkare.

Fast på dig framstår det som att Rydqvist bara är missnöjd, inte att hon faktiskt själv har gjort fel.
2017-03-27, 12:14
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Noterar att Haag spurtade ned Ingemarsdotter till seger i norska Storlirennet (24 km fristil) igår söndag, alltså dagen efter att båda åk tremilen på M.
Det var nog inte så mycket till spurt då Ida skrev så här: "Jag och polaren i vått å torrt fröken Haag, hängde ihop och delade likt Blomqvist i Vasaloppet på både spurt och seger" och Anna så här "Å idag gjorde vi en Blomman - åkte tillsammans loppet igenom å delade både spurtpriset & segern!"
2017-03-27, 12:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Det var nog inte så mycket till spurt då Ida skrev så här: "Jag och polaren i vått å torrt fröken Haag, hängde ihop och delade likt Blomqvist i Vasaloppet på både spurt och seger" och Anna så här "Å idag gjorde vi en Blomman - åkte tillsammans loppet igenom å delade både spurtpriset & segern!"

OK, fast det var så det beskrevs av langrenn.com
2017-03-27, 12:55
Medlem
Citat:
Mycket intressanta åsikter och tankar här. Vet inte riktigt vad jag tycker om OMI. Men hur mycket credd förtjänar han egentligen för Stina Nilsson. Hon har varit en rå super talang så länge man kan minnas och att hon höjer sig från säsong till säsong är knappast anmärkningsvärt. Hoppet den här säsongen från förra är inte så remarkabelt utan följer bara vad man kan förvänta sig när en åkare blir ett år äldre. Ökad jämnhet och bättre distans egenskaper är precis vad som normalt sker när man blir äldre mer genomtränad och får mer erfarenhet. Tror det hade sett exakt likadant ut med vilken damtränare som helst. Men Falk har utvecklats mycket den här säsongen och där kan vi nog ge honom lite plus.
Oenig gällande dessa två åkare. Iversen har ändå varit Stinas personliga tränare också förutom landslagstränare så helt klart att han skall ha lite av äran för hennes remarkabla utveckling. Visst hon är en mentalt stark tjej som vet vad hon vill, men inte har han varit i vägen åtminstone. Sen tror jag han har ganska bra koll på hur Northug gjort och Stina är samma typ av åkare, så kan vara att man plockat lite därifrån också.

Falks träningsupplägg sköts inte av Iversen, där är det nog mer ett långsiktigt arbete med hennes personliga tränare Grön som ger resultat.
2017-03-27, 12:58
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast på dig framstår det som att Rydqvist bara är missnöjd, inte att hon faktiskt själv har gjort fel.

Då missförstår du mig nog något. Jag sa inget om bara. Men det jag vände mig emot och kritiserade är missnöjdheten (är det ett ord?) och hur den hanterades av ledningen. Det är såklart väldigt svårt att veta vad man ska tro när det är ord mot ord. Men det vi vet är att Rydqvist anser att hon behandlats illa. Att det avfärdas med alla andra tycker... och att hon mer eller mindre bara ska bita ihop, det var mest det jag vände mig emot och jag tyckte att det var ett perspektiv som inte tagits upp tidigare.
2017-03-27, 13:05
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Oenig gällande dessa två åkare. Iversen har ändå varit Stinas personliga tränare också förutom landslagstränare så helt klart att han skall ha lite av äran för hennes remarkabla utveckling. Visst hon är en mentalt stark tjej som vet vad hon vill, men inte har han varit i vägen åtminstone. Sen tror jag han har ganska bra koll på hur Northug gjort och Stina är samma typ av åkare, så kan vara att man plockat lite därifrån också.

Falks träningsupplägg sköts inte av Iversen, där är det nog mer ett långsiktigt arbete med hennes personliga tränare Grön som ger resultat.

Men tycker du att Stina utveckling varit remarkabel? Jag tycker hon är precis det man trodde hon skulle vara den här säsongen, lite bättre i sprint och ganska mycket bättre i distans. Det är ju så det brukar se ut i den åldern på åkarna. Att Stina blir mycket jämnare är helt naturligt eftersom hon har mer erfarenhet och grundträning än 2013 när hon var i VM-final för första gången.
2017-03-27, 13:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Då missförstår du mig nog något. Jag sa inget om bara. Men det jag vände mig emot och kritiserade är missnöjdheten (är det ett ord?) och hur den hanterades av ledningen. Det är såklart väldigt svårt att veta vad man ska tro när det är ord mot ord. Men det vi vet är att Rydqvist anser att hon behandlats illa. Att det avfärdas med alla andra tycker... och att hon mer eller mindre bara ska bita ihop, det var mest det jag vände mig emot och jag tyckte att det var ett perspektiv som inte tagits upp tidigare.

Fast hur kritik bemöts beror väl på om man anser att kritiken är befogad eller om man anser att den inte är befogad. Rydqvist menar ju bland annat att hon behandlats illa för att hon är kvinna och att en man aldrig skulle behandlas så. Ledningen verkar ju inte hålla med om det utan anse att hon blev tillrättavisad därför att hon bröt reglerna mot hur man skall agera under landslagsläger och inte för att hon är kvinna.
2017-03-27, 13:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Men tycker du att Stina utveckling varit remarkabel? Jag tycker hon är precis det man trodde hon skulle vara den här säsongen, lite bättre i sprint och ganska mycket bättre i distans. Det är ju så det brukar se ut i den åldern på åkarna. Att Stina blir mycket jämnare är helt naturligt eftersom hon har mer erfarenhet och grundträning än 2013 när hon var i VM-final för första gången.

Just det där sista steget är väl verkligen inte lätt att ta (vinna klassiska sprintar, att vara kvalsnabbast, att vinna distanstävlingar och vara på pallen i tourer) och inget som man alls bara kunde förvänta sig att hon skulle ta denna säsong (men möjligen hoppas på). Ty hur många andra aktiva har tagit det steget i Stinas ålder? Inte speciellt många skulle jag nog vilja hävda.
2017-03-27, 13:57
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Rydqvist är svår att känna sympati för.
Hon har kommit med en rad "feministiska utspel" på sistone, som förklaring till både det ena och det andra. Snarare handlar det om en personlig konflikt med Iversen, som hon nu försöker göra politik av och få ryggdunkningar av medievänsters Twitterelit.

Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
En annan är k niskanen som skaffat en suspekt tränare
Jajamen, inte nog med att hennes bror tokhyllade en man (Mika Myllylä) som fuskat sig till oräkneliga medaljer under sin karriär, nu har syrran toppat honom med att anställa en dömd lögnare (Pekka Vähäsöyrinki) som var central under den finska bloddopningens glansdagar. Är Kerttu helt djävla tom i skallen? Om hon nu gör stora framsteg till nästa säsong, så kommer alla naturligtvis att tillskriva dessa Vähäsöyrinkis ryska blodpåsar. Ungefär som när Kaisa Varis slog sig ihop med K-P Kyrö. Grattis Kerttu, ditt djävla spån.

Alltså, hur fan tänker man där borta i Finland? Bara en sån sak som att Virpi Sarasvuo (f.d. Kuitunen) och Jari Isomätse var pressackrediterade under VM. Hade organisatörerna haft lite stake i sig så hade man ryckt dessa på en gång och anvisat fuskarna att gå och köpa en biljett som alla andra och sätta sig på läktaren.

Uppenbarligen tycker Ilta-Sanomat (Isomätse) och YLE (Sarasvuo) att doping är helt ok och något som alla bör pyssla med. För jag har svårt att se vilka andra expertkunskapar dessa fuskare skulle kunna bidra med. Deras trovärdighet är lika med noll.

En annan underlig figur är YLE:s Glenn Lindholm. Inte nog med att han under VM (i Vinterstudion) försvarade YLE:s val av Sarasvuo som expert, han försvarar också Kerttus val av Vähäsöyrinki som tränare. Här verkar också hjärnaktiviteten gå på tomgång.
2017-03-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ja, fast man kan även få stöd för din syn i denna statistik, speciellt då den andra grafen World Cup Ranks: https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=159759&type= stats Är inga stora förändringar i riktningskoefficient på linjerna från 2015 och framåt, så visst kan du ha lite rätt där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in