2017-03-25, 18:30
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det är där mitt problem med Maria ligger. Personliga åsikter är väldigt uppfriskande men hennes ständiga konfirmeringsbias om att allt beror på att hon är kvinna är riktigt uttröttande. Hon blir tillrättavisad - för att hon är kvinna. Hon ska följa reglerna - för att hon är kvinna. Osv. Helt självklara saker oavsett vad som dinglar/inte dinglar mellan benen.

Men intressant nog nämnde hon inte Kalla i texten..

Hon nämnde inga namn alls. Även om man med pytte lite insikt i laget kunde identifiera Johan Olsson som den hon pratade om i en passage. Men faktum är att damlaget har varit rätt ojämnt så det kan stämma i att mycket ändrats och att alla inte reagerat positivt på det. Några har gjort sina bästa säsonger och andra sina sämsta. Sen känns det som att om hon har det minsta rätt om disharmonin i laget så kan det få stora konsekvenser eftersom det finns flera unga åkare på väg in som riskerar att bli brända.
2017-03-25, 18:32
Medlem
A.Ahlsens avatar
Vad tror ni förresten om Svanebo till nästa säsong. Kan han ta sig in i landslaget igen efter femmilssegern och kan han bli aktuell för femmilen på OS?
2017-03-25, 19:07
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Vad tror ni förresten om Svanebo till nästa säsong. Kan han ta sig in i landslaget igen efter femmilssegern och kan han bli aktuell för femmilen på OS?

Femmilen går i klassisk stil, så nej. Skulle väl kunna ta Thorns plats i landslaget till nästa säsong, men känns ändå tveksamt att ett lopp ska avgöra det.
2017-03-25, 21:17
Medlem
Imponerande av Ebba dom junior slå alla inom Svenska Eliten med mer än 1min utom Kalla.
2017-03-25, 22:22
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Maria Rydqvist fick tydligen inte delta i alla landslagsläger under träningssäsongen. Hade heller inget avtal eller lön av förbundet. http://mariarydqvist.se/?p=17074

Att ta problemen personligen med tränaren verkar inte vara något för fröken Rydqvist. Istället väljer hon alltså att baktala honom på sin blogg och i slaskpressen.
Med tanke på att hon verkar lägga fokus på helt andra saker än att göra bra ifrån sig i spåret var väl detta tilltag inte helt oväntat å andra sidan.
2017-03-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jag håller med dig. Hon sa att hon skulle sluta, ångrade sig och fick faktiskt chansen att vara en del av laget igen. Då tycker jag att hon under träningslägret kunde släppa ett sidoprojekt som boken för ett tag. Hon tog inte chansen fullt ut genom att lägga energi på en massa annat. Iversen kanske har agerat fel, men Rydqvist får också skylla sig själv. Sen att hon gnällde över intensiteten och att hon var trött, det verkade inte vara något problem för de andra tjejerna. Ett träningsläger ska vara hårt och ligga på gränsen.
Hon gnällde väl mer över att det var ett fullspäckat schema snarare än intensiteten på träningen.

Att en tränare inte kan ta sådan kritik är ju helt orimligt.
2017-03-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Att ta problemen personligen med tränaren verkar inte vara något för fröken Rydqvist. Istället väljer hon alltså att baktala honom på sin blogg och i slaskpressen.
Med tanke på att hon verkar lägga fokus på helt andra saker än att göra bra ifrån sig i spåret var väl detta tilltag inte helt oväntat å andra sidan.

Ja, nu är tydligen Iversen inte ens lämplig att vara tränare för det svenska laget. Enligt intervju i expressen.

Men för den bästa, Stina Nilsson, fungerar han och har bara fått lovord.

Jag har min aning vems åsikt jag värderar.
2017-03-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja, nu är tydligen Iversen inte ens lämplig att vara tränare för det svenska laget. Enligt intervju i expressen.

Men för den bästa, Stina Nilsson, fungerar han och har bara fått lovord.

Jag har min aning vems åsikt jag värderar.

Om någon bryr sig mkt så var även Haag redan in i säsongen mkt positiv till Iversen.. har hon eller någon annan inte sagt att de varit mkt bra stämning år i truppen?

Känns i en del frågar Rydan tar upp i media att hon knappt tagit upp i landslagsgruppen som distanserna kvinnliga tränare fortfarande i landslaget har en del damer hjälp av manliga tränare som dom valt helt själva.. undra om hon frågat Ida kalla Falk Sofia om den saken varför dom inte har kvinnor?
2017-03-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Om någon bryr sig mkt så var även Haag redan in i säsongen mkt positiv till Iversen.. har hon eller någon annan inte sagt att de varit mkt bra stämning år i truppen?

Känns i en del frågar Rydan tar upp i media att hon knappt tagit upp i landslagsgruppen som distanserna kvinnliga tränare fortfarande i landslaget har en del damer hjälp av manliga tränare som dom valt helt själva.. undra om hon frågat Ida kalla Falk Sofia om den saken varför dom inte har kvinnor?

Maria får såklart ha sin egen åsikt om stämningen, eller snarare har hon rätt till det. Alla kan ju inte ha samma uppfattning om allt. Men ja alla andra damer som någonsin uttalat sig om den nya landslagsgruppen har väl varit positiva. Och sen så har även resultaten varit mycket goda för damlaget överlag. Nu blev hon ju tydligen petad till ett läger(lite oklart dock om faktiskt ingick i landslaget eller ej, inte på förbundssidan iaf) efter sin lilla konfrontation och då suger väl det mesta, fast det tar udden av kritiken när det är "förloraren" som framför den.

Rydan har säkert ganska mycket att jämföra med i tidigare årgångar. Men hur bra gick det egentligen för damlaget när alla tydligen skötte sitt eget och inte jobbade som ett lag?
2017-03-26, 07:53
Medlem
Om man gör en liten utvärdering baserat på resultat av Ola Mortens landslag och delar in i tre kategorier kan det se ut såhär:

Presterade bättre än tidigare:
Stina Nilsson
Hanna Falk
Anna Haag

Presterade som tidigare:
Ida Ingemarsdotter
Jonna Sundling

Presterade sämre än tidigare:
Sofia Henriksson
Linn Sömskar
Emma Wikén
Jennie Öberg
(Maria Rydqvist)

Han lyckades väldigt bra med Stina Nilsson (bortsett VM) och OK med Haag (trots att hon tävlade väldigt lite). Falk tränas i huvudsak av Niclas Grön (en orsak till vissa petningar?). Ingemarsdotter gör en bra säsongsavslutning, men är för första gången i karriären inte riktigt i toppform på VM. Sundling är ganska mycket sjuk och missar VM. Resten (hälften) av åkarna presterar klart sämre än säsongen innan, 3 av dessa är totalt under isen. På VM bidrog hans åkare endast till en halv medalj (bara två av hans åkare ingick i stafettlaget), det är underkänt.

Lägger man upp det såhär finns det kanske viss fog till kritik. Räcker Stina Nilssons fantastiska säsong för att ge honom ett bra betyg?
2017-03-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Resten (hälften) av åkarna presterar klart sämre än säsongen innan, 3 av dessa är totalt under isen. På VM bidrog hans åkare endast till en halv medalj (bara två av hans åkare ingick i stafettlaget), det är underkänt.
Din bedömning är inte korrekt enligt mig. Även om det kan låta lite märkligt så gör Wikén en ganska mycket bättre säsong denna vinter jämfört med förra. Förra vintern tog hon poäng i två VC-lopp och gjorde ett bedrövligt SM. I år tog hon VC-poäng i drygt tio tävlingar och gjorde ett mycket bättre SM. Toppresultatet i VC är en tolfteplats båda säsongerna, men förra året tog hon alltså poäng i endast en tävling utöver det.

Dessutom, det enda riktigt bra Öberg gjorde förra säsongen var slottsprinten och Kanadatouren. I övrigt var hennes resultat förra vintern ungefär i paritet med årets resultat. Att utifrån det påstå att hon presterat klart sämre tycker jag är hårt.
Senast redigerad av EatableAcrobat 2017-03-26 kl. 08:47.
2017-03-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Din bedömning är inte korrekt enligt mig. Även om det kan låta lite märkligt så gör Wikén en ganska mycket bättre säsong denna vinter jämfört med förra. Förra vintern tog hon poäng i två VC-lopp och gjorde ett bedrövligt SM. I år tog hon VC-poäng i drygt tio tävlingar och gjorde ett mycket bättre SM. Toppresultatet i VC är en tolfteplats båda säsongerna, men förra året tog hon alltså poäng i endast en tävling utöver det.

Dessutom, det enda riktigt bra Öberg gjorde förra säsongen var slottsprinten och Kanadatouren. I övrigt var hennes resultat förra vintern ungefär i paritet med årets resultat. Att utifrån det påstå att hon presterat klart sämre tycker jag är hårt.
Borde kanske haft Wikéns kapacitet som referens i stället för förra säsongen. Wikén plockade 394 VC poäng säsongen 2015 och är nere i 125 poäng i år, även om förra säsongen var ännu sämre med 31 poäng.

Öberg tog 112 poäng i fjol och 39 poäng i år, så klart sämre i år. 2015 var hon riktigt bra med seger i Rybinsk (197 poäng totalt den säsongen).
Senast redigerad av rcs 2017-03-26 kl. 09:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in