Citat:
Ursprungligen postat av
rcs
Borde kanske haft Wikéns kapacitet som referens i stället för förra säsongen. Wikén plockade 394 VC poäng säsongen 2015 och är nere i 125 poäng i år, även om förra säsongen var ännu sämre med 31 poäng.
Öberg tog 112 poäng i fjol och 39 poäng i år, så klart sämre i år. 2015 var hon riktigt bra med seger i Rybinsk (197 poäng totalt den säsongen).
Ja, utifrån Wikéns kapacitet är det naturligtvis inte bra. Jag antog att du gjorde jämförelsen mot förra året med tanke på betygsättningen av Ole Morten.
Egentligen tycker jag vi kan släppa resonemanget med världscuppoäng och placeringar för ett ögonblick. Det kan slå lite hur som helst när resultaten är på Wikéns och Öbergs nivå. Min poäng är att resultaten/prestationerna för Wikén och Öberg inte har förändrats drastiskt till denna säsong när Ole Morten tagit över. Henriksson vill jag nästan också nämna här. Hon gjorde en fin säsongsinledning förra vintern, men därefter har resultaten varit på en lägre nivå konstant.
Naturligtvis ska en bra tränare kunna bryta nedåtgående/stagnerade utvecklingar, men jag vill inte dra några slutsatser efter en säsong. Jag utgår ifrån att man utvärderar säsongen på ett konstruktivt sätt med samtliga åkare och arbetar vidare därifrån. Börjar man däremot se negativa tendenser som återkommer även nästa säsong bör man kanske vara orolig.
Jag tycker att de åkare som utvecklats positivt har gjort det i en högre grad än vad andra åkare gjort i negativ riktning. Nilsson har naturligtvis gjort en otrolig säsong, men med tanke på ålder och talang tycker jag inte det är det märkvärdigaste. Falk och Haag har varit med ett bra tag och har gjort sina bästa säsonger på länge, vilket jag tycker sticker ut mest under säsongen.