2017-03-18, 18:53
Medlem
Bör jag trappa ner om jag ätit 1-2 mg (varierat lite) i ca 1,5 månader eller kan jag bara kapa rakt av? Imo är det inte så mycket/länge men jag vet inte? Om jag nu ska trappa ner, hur länge ska jag göra det? Hur skulle en abs på dessa doser te sig om jag slutade ct, ökad ångest förstår jag men annars då? Något krampanfall kan la inte vara på tal??
Ätit ett par mg xanor i något halvår innan med förresten.
Blev en väldans massa frågor nu hoppas ni hängde med fellas.
Citera
2017-03-18, 21:27
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Bör jag trappa ner om jag ätit 1-2 mg (varierat lite) i ca 1,5 månader eller kan jag bara kapa rakt av? Imo är det inte så mycket/länge men jag vet inte? Om jag nu ska trappa ner, hur länge ska jag göra det? Hur skulle en abs på dessa doser te sig om jag slutade ct, ökad ångest förstår jag men annars då? Något krampanfall kan la inte vara på tal??
Ätit ett par mg xanor i något halvår innan med förresten.
Blev en väldans massa frågor nu hoppas ni hängde med fellas.

Ja du kan sluta utan att trappa ner. 1,5 månad är inte tillräckligt för att åka på AT från ikto. Känner du något kan du ju alltid ta då du känner det som värst. 2mg varje dag är väldigt liten dos, ämnet hinner inte byggas upp i din kropp
Citera
2017-03-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Ja du kan sluta utan att trappa ner. 1,5 månad är inte tillräckligt för att åka på AT från ikto. Känner du något kan du ju alltid ta då du känner det som värst. 2mg varje dag är väldigt liten dos, ämnet hinner inte byggas upp i din kropp

Nämen tackar för svar de känns ju urskönt
Citera
2017-03-23, 18:12
Medlem
Emelitos avatar
Tjenare! Har gått på 1-2mg Ikto om dagen sen mitten på December(Totalt ca 130st piller).. Eller jag gick på 1mg/dag i början men gick ganska fort över till 2mg/dag. Ballat ur lite senaste 2 veckorna på grund av utomstående omständigheter o tagit allt mellan 5-10mg om dagen. Ikton hjälpte mig mycket gott i början (Hade blivit av med jobbet utan hjälpen från medicinen), men nu vill jag bara bli kvitt det innan jag sitter i träsket ordentligt.

Har beställt hem ett gäng Diazepam för att trappa ner då jag tänker att den lååånga halveringstiden kommer göra det mer uthärdligt, eller hur fungerar det?

Min tanke är alltså att klippa ikton helt, gå över på 20mg diazepam om dagen i två-tre veckor för att sedan klippa de helt och gå CT.

Låter det rimligt?
Senast redigerad av Emelito 2017-03-23 kl. 18:14.
Citera
2017-03-23, 20:08
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emelito
Tjenare! Har gått på 1-2mg Ikto om dagen sen mitten på December(Totalt ca 130st piller).. Eller jag gick på 1mg/dag i början men gick ganska fort över till 2mg/dag. Ballat ur lite senaste 2 veckorna på grund av utomstående omständigheter o tagit allt mellan 5-10mg om dagen. Ikton hjälpte mig mycket gott i början (Hade blivit av med jobbet utan hjälpen från medicinen), men nu vill jag bara bli kvitt det innan jag sitter i träsket ordentligt.

Har beställt hem ett gäng Diazepam för att trappa ner då jag tänker att den lååånga halveringstiden kommer göra det mer uthärdligt, eller hur fungerar det?

Min tanke är alltså att klippa ikton helt, gå över på 20mg diazepam om dagen i två-tre veckor för att sedan klippa de helt och gå CT.

Låter det rimligt?

Diazepam är inget bra alternativ. Lång halveringstid är heller inget man ska hänga upp sig på. Jag skulle fortsätta köra på Ikto 0,5mg 1-2 gånger per dag eller 1mg varannan dag och sedan gå ner till 0,5mg varannan dag.

Diazepam kan ge dig depressioner som heter duga, du blir orkeslös och ännu dummare i huvudet än vad Ikton gör dig. Även, less is more. När man ska trappa ner så är det bättre att ta mindre mg av en tablett.

Lorazepam (Temesta) är ett bra val också, nästan blandning mellan Alpra och Ikto med bra verkningstid.
Citera
2017-03-23, 20:55
Medlem
Spliffmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Diazepam är inget bra alternativ. Lång halveringstid är heller inget man ska hänga upp sig på. Jag skulle fortsätta köra på Ikto 0,5mg 1-2 gånger per dag eller 1mg varannan dag och sedan gå ner till 0,5mg varannan dag.

Diazepam kan ge dig depressioner som heter duga, du blir orkeslös och ännu dummare i huvudet än vad Ikton gör dig. Även, less is more. När man ska trappa ner så är det bättre att ta mindre mg av en tablett.

Lorazepam (Temesta) är ett bra val också, nästan blandning mellan Alpra och Ikto med bra verkningstid.

Håller med föregående talare, släng diazepamen. De kommer inte hjälpa dig.. för det första trappar ikto ut sig självt nästan och diazepam har just den otrevliga biverkningen att du blir väldigt låg och deprimerad. Visst ångest och oro försvinner men vad hjälper det om du blir deprimerad?

Möjligtvis att du kan ta 20 mg i 3 dagar på raken sen sluta CT men att peta diazepamen längre än så kommer gör mer skada än nytta. Gör dig själv en tjänst och släng alla utom 6 st 10 mg.
Senast redigerad av Spliffmeister 2017-03-23 kl. 20:59.
Citera
2017-03-24, 02:18
Medlem
Emelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Håller med föregående talare, släng diazepamen. De kommer inte hjälpa dig.. för det första trappar ikto ut sig självt nästan och diazepam har just den otrevliga biverkningen att du blir väldigt låg och deprimerad. Visst ångest och oro försvinner men vad hjälper det om du blir deprimerad?

Möjligtvis att du kan ta 20 mg i 3 dagar på raken sen sluta CT men att peta diazepamen längre än så kommer gör mer skada än nytta. Gör dig själv en tjänst och släng alla utom 6 st 10 mg.

Ni menar alltså att 2-3 veckor av 20mg diazepam/dag kommer ge mig en värre AT än om jag bara klipper ett 3.5 månaders Ikto bruk rakt av?

Och hur menar du att Ikton trappar ut sig själv? Känner hur min ångest/sociala fobi kommer krypande bara jag missar en dag eller två av medicinering, vill inte veta hur jag skulle må om några dagar ifall jag gick CT från det i nuläget..

*edit*

Jag misstror er inte.. När jag tänker efter ett steg till är kanske 2/3 veckor lite lång tid att gå på Diazepamen och jag byter bara ut ett beroende mot ett annat. Ska testa det du säger med 3 dagar ala 20mg och sen CT. Men ifall det skulle bli riktigt illa med AT:n, kan jag då ta Diazepam vid nödfall eller skjuter det bara upp förloppet?
Senast redigerad av Emelito 2017-03-24 kl. 02:32.
Citera
2017-03-24, 11:03
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emelito
Ni menar alltså att 2-3 veckor av 20mg diazepam/dag kommer ge mig en värre AT än om jag bara klipper ett 3.5 månaders Ikto bruk rakt av?

Och hur menar du att Ikton trappar ut sig själv? Känner hur min ångest/sociala fobi kommer krypande bara jag missar en dag eller två av medicinering, vill inte veta hur jag skulle må om några dagar ifall jag gick CT från det i nuläget..

*edit*

Jag misstror er inte.. När jag tänker efter ett steg till är kanske 2/3 veckor lite lång tid att gå på Diazepamen och jag byter bara ut ett beroende mot ett annat. Ska testa det du säger med 3 dagar ala 20mg och sen CT. Men ifall det skulle bli riktigt illa med AT:n, kan jag då ta Diazepam vid nödfall eller skjuter det bara upp förloppet?

Om du nu envisas med att ta Diazepam så ja, du kan ta det vid nödfall ifall det skulle bli riktigt illa.
3 månaders Ikto bruk på 1-2mg varje dag är egentligen Ingenting. Jag ställer mig respektabelt tveksam till att man ens kan åka på en riktig AT från endast det bruket under den perioden.

Ikto har en väldigt taskig AT och sägs vara bland den som ger värst AT av all benzo.
Dock är det samtidigt den benzo'n som är snällast mot ditt psyke och kropp.
De som får rejäl AT av Ikto är de som brukar 6-8mg varje dag i 1år, men vi är alla olika och det respekterar jag, men bara en sak du bör ha i åtanke.

Då du har ångest så känns det mer illa än vad det faktiskt är att vara utan Ikton, det är mer ett "psykiskt beroende" än att kroppen kräver ikton. Därmed kanske din AT inte blir långvarig alls om du har lite självdiciplin och trappar ner.
Diazepamen kommer inte hjälpa dig något positivt med att sluta. risken att du blir hooked på det istället är mycket stor, även AT'n kan bli förvärrad, speciellt om du blir deprimerad. När man trappar ner så är det bättre att hålla sig till det man Faktiskt är beroende på. Även fast Klonazepam och Diazepam är benzo är det två helt olika mediciner, Diazepam tillgodoser inte anti-epileptikum spektrummet som Ikton gör.

Lyckta till oavsett hur du väljer. Men tänk på att alla åker inte på AT från ikton på den perioden som du har brukat på. Det är vanligt att man tror att man kommer åka på AT och då gör man det värre
Citera
2017-03-24, 20:38
Medlem
Overklighetss avatar
Går det att röka i glödlampa månntro?

Provade på folie, men det är så innerligt omständigt.
Citera
2017-03-24, 20:50
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets

NEJ det går inte att röka Ikto! Va fan äre för fel på människor
Citera
2017-03-24, 20:53
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets

Har inte ikto bäst biotillgänglighet sublingualt? Därmed borde det vara värdelöst att försöka fribasa det?
Citera
2017-03-24, 20:54
Medlem
ninjutsus avatar
Kollar man första sidorna i den här tråden så har ju folk uppenbarligen rökt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in