2017-03-23, 20:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kan du inte utveckla den logik du refererar till:

– Tidigare har hög CO2-halt orsakat hög global medeltemperatur när ökningen av CO2 haft naturliga orsaker.

– Nu orsakar mänskliga utsläpp hög CO2-halt som även nu orsakar förhöjd temperatur.

Hur resonerar du när du, utgående från det första påståendet kommer fram till att det andra är felaktigt?

Jag har aldrig förnekat klimatförändringar eller dessas orsaker. Jag vill ha svar på frågan hur stor är människans andel är i sammanhanget.

Det verkar dock inte att ni med er exakta vetenskap klarar av att besvara denna fråga.

God natt.
Citera
2017-03-23, 20:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du förespråkar mao en teori om att naturliga klimatvariationer helt avstannat? Att om vi inte funnits hade klimatet för första gången i historien varit statiskt?

Om du tittar på den här grafen och beaktar att tidsskalan är logaritmisk, så hoppas jag att du inser att den antropogena klimatförändring som pågår nu försiggår mycket snabbare än de naturliga variationer som varit tidigare.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/All_palaeotemps.svg/1000px-All_palaeotemps.svg.png

Det kan finnas några undantag från detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Extinction_event

Citera
2017-03-23, 20:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Av vad vi kan bedöma ca 100%. Det kan vara lite mer eller lite mindre, själv gissar jag på aningen mer, dvs att den långsamma avkylande trenden vi haft senaste 1000 åren skulle fortsatt.

Du har rätt. Jag borde justera min övre gräns.
Kanske är 90 - 110% en bättre uppskattning än 80 - 100%.

Om vi eliminerar de små fluktuationerna, som de från t.ex. ENSO och variation i solfläckar, finns det någonting som inte är en direkt eller indirekt följd av mänskliga utsläpp som har ökat den globala medeltemperaturen de senaste 50 åren?

Med indirekta följder menar jag t.ex. CO2 eller metan som frigörs från mark eller hav eller H2O-halt som ökar när CO2-ökar och därigenom förstärker uppvärmningen.

Citera
2017-03-23, 20:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har aldrig förnekat klimatförändringar eller dessas orsaker. Jag vill ha svar på frågan hur stor är människans andel är i sammanhanget.

Det verkar dock inte att ni med er exakta vetenskap klarar av att besvara denna fråga.

God natt.

Kan vi helt utesluta möjligheten att du inte förstått svaret?
Räkna med 100% tills dess att något annat bevisats.

Godnatt, men jag stannar upp ett tag till...

Citera
2017-03-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det där är ju inte ens logiskt då växthusgaser alltid har varit närvarande i atmosfären i varierande grad och således påverkat klimatet i varierande grad.[
Kan du förklara hur du tänker här? Vilken växthusgas är det du tänker dig skulle ändrat koncentration utan mänsklig påverkan under senaste seklet? Det är ju bara en förändring i halten som kan vålla en förändring i temperatur.
Citat:
Men nu förstår jag inte. Era metoder och modeller är ju så exakta att ni anser att ni kan förutse klimatförändringar decennier framåt. Funkar de helt plötsligt inte? Det borde ju rimligtvis vara möjligt att komma med en exaktare siffror med den "välgrundade" vetenskap ni företräder.
Nej, modellerna är inte exakta. Vore de exakta skulle man inte ha ett intervall för klimatkänsligheten på 1,5 -4,5 grader och motsvarande stor skillnad i hur stor uppvärmningen kan tänkas bli, ens för ett givet utsläppscenario.
Citera
2017-03-23, 21:45
Medlem
lasternassummas avatar
A roadmap for rapid decarbonization

http://science.sciencemag.org/content/sci/355/6331/1269.full.pdf

Artikel från Science som drar upp riktlinjer för hur CO2-utsläpp kan minskas så att 2°C-målet ska kunna hållas.

Frågan är om dom räknat med Trump?
Kanske räknar dom med att han avgår?

Citera
2017-03-24, 10:54
Medlem
lasternassummas avatar
Naturlig klimatförändring och sådan som orsakas av människor

– De senaste 7000 åren, fram till ca 1800-1900 så avtog Jordens medeltemperatur långsamt med ca 0,0004°C/10 år.
– De senaste 50 åren har jordens medeltemperatur ökat snabbt, med ca 0,2°C/10 år.

Temperaturen på jorden de senaste 7000 åren:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/All_palaeotemps.svg/1000px-All_palaeotemps.svg.png
http://history.aip.org/climate/images/HOCKEY.jpg
http://www.skagitclimatescience.org/wp-content/uploads/2014/07/history-2000-years.jpg
https://cdn.theatlantic.com/static/mt/assets/science/marcott-A-1000.jpg
http://www.sustainableoregon.com/_wp_generated/wp8a0c3263.png
http://history.aip.org/climate/images/Marcott.jpg
https://www.climate.gov/sites/default/files/styles/inline_all/public/marcott2-13_11k-graph-610.gif

NASA anger här att den globala medeltemperaturen ökat med 0,99°C de senaste 50 åren:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/noaa-nasa_global_analysis-2016.pdf
Det innebär en, med historiska mått mätt, mycket snabb ökning av den globala medeltemperaturen med ca 0,20°C/10 år.

Om vi utgår från dessa siffror så skulle den globala medeltemperaturen sjunkit med ca 0,0004°C/10 år, utan mänsklig påverkan.

Tillsammans var den mänskliga uppvärmningen och den nedkylning det som varit utan mänsklig påverkan 0,20°C/10 år.

Om man så vill, 0,20004 minus 0,0004 blir 0,20.
Naturligtvis har vi inte underlag med sådan noggrannhet, men om man ställer dessa siffror mot varandra så får man att den "mänskliga" delen av den globala uppvärmningen är 100,02%.

Ca 100% av den pågående globala uppvärmningen orsakas av utsläpp
Jag nöjer mig med att säga att ca 100% av den globala uppvärmningen de senaste 50 åren är orsakad av direkta och indirekta följder av utsläpp av växthusgaser.

Med direkta följder menar jag t.ex. förstärkt växthuseffekt som en följd av ökad halt av CO2 och metan i atmosfären som en följd av utsläpp.

Med indirekta följder menar jag t.ex. ökad halt av H2O i atmosfären som en följd av utsläpp av växthusgaser och uppvärmning eller förändrat albedo som en följd av minskad polaris och minskad snötäckt yta nära polerna.

Citera
2017-03-24, 13:48
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Växthuseffekten gjorde Jorden ungefär 38°C varmare före industrialismen.
Utan växthuseffekt hade medeltemperaturen varit ca -19°C. Med den dåvarande växthuseffekten var den ca +14°C.

Nu förstärker vi växthuseffekten med bl.a. CO2-utsläpp. Då stiger temperaturen.

Det är inget konstigt med det. Det är en följd av ganska enkla fysikaliska samband.

Det konstiga är att det finns de som av tvivelaktiga orsaker förnekar fakta.

Det är ju bara trams att presentera sådana siffror som "fakta". Det är ju gravt förenklade modeller som ska ge en uppfattning om verkligheten, inget annat. Dessutom ger de en helt annan bild av verkligheten än vad du redovisar ovan. Fakta är möjligtvis att "givet samma instrålning gör växthuseffekten jorden varmare".

Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Ja, jag förstår inte argumentet öht. Vi har ökat en växthusgas med dryga 40 procent. Vi har en forcingfunktion och en uppskattad klimatkänslighet som temperaturen stiger i enlighet med. "Men inte kan människans tillskott av växthusgaser påverka klimatet?". Varför skulle de inte göra det är väl den självklara frågan arbetet. Vilken fysikalisk lag/teori säger att absorbtionsspektrat hos en co2 - molekyl tar hänsyn till orsaken till att molekylen finns i atmosfären?

Planck-responsen är väl inte så ifrågasatt, annat än av verkligheten. Däremot finns det lika många bud om klimatkänsligheten som det finns klimatforskare. Frånvaro av hot-spot indikerar att den är låg.

Citat:

Det innebär ju en klimatkänslighet i storleksordningen 5 grader. Minst, eftersom det tar lång tid för den nya jämviktstemperaturen att infalla. Finns det någon seriös tyckare som håller med om det? Stämmer det inte längre att 90+ % av energin från uppvärmningen är lagrad djupt nere i haven? Är klimatkänsligheten på lång sikt därmed väsentligt högre än 5 grader?
Citera
2017-03-24, 14:58
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
. Frånvaro av hot-spot indikerar att den är låg.

?
Vad vill du att jag ska göra? Jag har gett länk med satelitmätningar som visar hur temperaturen i stratosfären minskar och hur den ökar i TLT och TTT. Jag kan ju inte tvinga dig att öppna länkarna. Men låtsas inte som att du inte fått dom.
Citera
2017-03-24, 15:14
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Vad vill du att jag ska göra? Jag har gett länk med satelitmätningar som visar hur temperaturen i stratosfären minskar och hur den ökar i TLT och TTT. Jag kan ju inte tvinga dig att öppna länkarna. Men låtsas inte som att du inte fått dom.

Jag har öppnat och tagit del av dina länkar. Men i vissa fall är de så intetsägande att jag inte har bemödat mig med att svara.

Här är en motlänk. http://www.climatemonitor.it/wp-content/uploads/2015/05/hot-spot-model-predicted.gif

Är avsaknaden av hot-spot:en verkligen en öppen fråga? Jag har länge haft uppfattningen att så inte är fallet.
Citera
2017-03-24, 16:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Växthuseffekten gjorde Jorden ungefär 38°C varmare före industrialismen.
Utan växthuseffekt hade medeltemperaturen varit ca -19°C. Med den dåvarande växthuseffekten var den ca +14°C.
Nu förstärker vi växthuseffekten med bl.a. CO2-utsläpp. Då stiger temperaturen.
Det är inget konstigt med det. Det är en följd av ganska enkla fysikaliska samband.
Det konstiga är att det finns de som av tvivelaktiga orsaker förnekar fakta.

Citat:
Det är ju bara trams att presentera sådana siffror som "fakta". Det är ju gravt förenklade modeller som ska ge en uppfattning om verkligheten, inget annat. Dessutom ger de en helt annan bild av verkligheten än vad du redovisar ovan. Fakta är möjligtvis att "givet samma instrålning gör växthuseffekten jorden varmare".

Enkla fysikaliska samband
Nu tramsar du. Detta är enkla fakta. Vilken del är det som du inte förstår?
Enkla fakta, baserade på de IMO relativt enkla fysikaliska samband som reglerar den globala medeltemperaturen förnekas inte av någon som känner till dessa fysikaliska samband.
En kunskap som många klimatförnekare uppenbarligen inte har. Hade dom den kunskapen skulle dom inte vara klimatförnekare.

Citat:
Planck-responsen är väl inte så ifrågasatt, annat än av verkligheten. Däremot finns det lika många bud om klimatkänsligheten som det finns klimatforskare. Frånvaro av hot-spot indikerar att den är låg.

Nu trollar du väl i alla fall? Hur CO2 absorberar och återutsänder värmestrålning är en sak. Hur exakt menar du att Planchs samband "ifrågasätts av verkligheten", annat än att dom i sina grundformer utgår från ideala svartkroppar?
För en överblick över klimatkänsligheten, se nedan!

Citat:

Citat:
Det innebär ju en klimatkänslighet i storleksordningen 5 grader. Minst, eftersom det tar lång tid för den nya jämviktstemperaturen att infalla. Finns det någon seriös tyckare som håller med om det? Stämmer det inte längre att 90+ % av energin från uppvärmningen är lagrad djupt nere i haven? Är klimatkänsligheten på lång sikt därmed väsentligt högre än 5 grader?

Klimatkänslighet
Klimatkänsligheten, enligt de bästa/flesta beräkningar som finns utförda, är ca 3,5°C. Osäkerheten i beräkningarna är dock stor och det finns de som tror att den kan vara så liten som 2°C eller så stor som 7°C. Det finns t.o.m ett fåtal extrema resultat som tyder på att den är så låg som 1,5°C eller så hög som 12°C.
Här har du en bra sammanställning av olika resultat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_sensitivity

Att tro på något under två eller över sju kan väl betraktas som extremt. Du har naturligtvis rätt i att det är otillfredsställande att vi inte vet mer exakt än så. IMO är 3,0-3,5 ett värde som kan tjäna som en bra sammanvägning av de beräkningar som gjorts.

CO2-halten i atmosfären var 1966 ca 320 ppm. 2016 var den ca 400 ppm.
En ökning med 80 ppm eller 25% om man så vill, på 50 år.

Den globala medeltemperaturen ökade under samma tidsperiod med ca 0,99°C.

Hur kom du fram till en klimatkänslighet om 5°C? Inte ens om jag räknar linjärt får jag det resultatet.

Det finns ju flera faktorer, som t.ex. absorptionen och utstrålning, som inte är linjära.
Utan att räkna skulle jag uppskatta att 0,99°C som en följd av 25% mer CO2 tyder på en klimatkänslighet på ca 3,5°C. En siffra som f.ö. är i god överensstämmelse med den information som finns på sidan som jag länkade till ovan om klimatkänslighet.

Om min uppskattning är korrekt så kommer vi att ha en global medeltemperatur som är ca 2°C över medeltemperaturen under perioden 1951-1980 när CO2-halten har uppnått ca 490 ppm, dvs om ca 30 år om halten fortsätter att öka med ca 3 ppm/år.

Här bortser vi från skillnaden mellan TCR (transient climate response) och ECS (equilibrium climate sensitivity), vilket vi inte borde göra. När havens ytvatten hunnit värmas upp kommer vi att ha en högre temperaturökning.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-03-24 kl. 16:30.
Citera
2017-03-24, 17:45
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag har öppnat och tagit del av dina länkar. Men i vissa fall är de så intetsägande att jag inte har bemödat mig med att svara.

Här är en motlänk. http://www.climatemonitor.it/wp-content/uploads/2015/05/hot-spot-model-predicted.gif

Är avsaknaden av hot-spot:en verkligen en öppen fråga? Jag har länge haft uppfattningen att så inte är fallet.

Edit:. Läste slarvig. Finns en referensperiod och bilderna visar att stratosfären har svalnat.
Jag har trott att "hot spot" syftat på att nedre delarna av troposfären blir varmare men stratosfären svalnar (vilket dina bilder visar) alltså en hotspot i vertikalled. Så jag har nog missförstått "hotspot". Det din bild visar var dock det jag förväntade mig(växthusgaserna koncentreras väl inte till tropikerna? Misstänker att en sådan förutsägning grundar sig i konvektion och konduktion, snarare) . En varmare troposfär och en kallare stratosfär. Vad tror du är orsaken till detta?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-03-24 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in