2017-03-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Helt rätt strategi tycker jag med.

Generellt ser man alldeles för lite diskussioner om aktier i kvalitetsbolag här på FB medans småbolag helt utan utdelning med oviss framtid och stora kurssvängningar hyllas. Gillar man sådant spekulationspel kan man lika gärna spela på Lotto, V75 och hänga på spelsajter. Där kan man också vinna men det är väldigt osäkert att man gör det.

FPC kommer att gå till historien om hur småsparare följde varandra i flock där den största delen av flocken förlorade varav en del verkar fortfarande hänga kvar respektive köpa fler aktier och tom belåna sig för att köpa fler. Regel 1a är att inte belåna sig vid aktieköp.

Jo, visst är det så. Fast ärligt, hur kul är det att sitta och dividera om storbank A gör 1,5 eller 1,7 miljarder i vinst kommande kvartal eller om H&M kommer gå upp eller ner 8 SEK efter rapporten?

Småbolag med stor risk/reward är det som är intressant att läsa om och diskutera enligt mig.

Sedan håller jag självklart med dig om att aldrig köpa aktier med lånade pengar.
2017-03-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Jo, visst är det så. Fast ärligt, hur kul är det att sitta och dividera om storbank A gör 1,5 eller 1,7 miljarder i vinst kommande kvartal eller om H&M kommer gå upp eller ner 8 SEK efter rapporten?

Småbolag med stor risk/reward är det som är intressant att läsa om och diskutera enligt mig.

Sedan håller jag självklart med dig om att aldrig köpa aktier med lånade pengar.
Ärligt talat trodde jag helt säkert att vi skulle vara närmare 300 nu än vi är!

Jag tror inte alls att CF är en dålig val som CEO, men det är en tankeställare när man titta på var kursen var när han började och vad det ligger på nu: Hur mycket egentligen är hans fel?

2016-08-01

Christian Fredrikson has entered upon his duties as CEO of Fingerprint Cards
As previously announced on June 3rd, 2016, Fingerprint Cards’ Board of Directors has appointed Christian Fredrikson as new CEO of Fingerprint Cards. As per today, August 1st 2016, Christian Fredrikson has entered upon his duties as CEO of Fingerprint Cards (FPC). During 2015, FPC strengthened its market position within fingerprint…

June 3 2016 FPC aktiekurs = 103.70
March 2, 2017 FPC aktiekurs = 34.40

Aldrig i livet trodde att vi skulle vara här idag! Jag är intresserad av rösta för intressanta förslag som jag tror kan ändra saker, eftersom jag har inte mycket företroende för ledningen just nu.
2017-03-21, 20:03
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Jag förstår hur du menar, men samtidigt är det väl just sådana divideranden som i nästan absurdum tex återfinns flitigt trådar om småbolag. "Kalle sa på Twitter", "Bosse i styrelsen köpte, vad kan det betyda?", "Hur stor tror ni vinsten blir nu när...", "Nä, nu skall kursen upp när Samsung...", "Nu vänder det!".

Storbank X brukar sällan vinstvarna för storförlust och helt plötsligt plocka bort lovad utdelning och faller sällan högt vilket gör det till ett tryggare ägande utan att lägga ner för mycket tid på analyser fram och tillbaks. Jag söker det trygga ägandet med den långsiktiga kapitalvinsten med årliga aktieutdelningar.

Vi har olika mål med våra investeringar helt enkelt.

Sorry för OT.
2017-03-21, 20:24
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeriteHeaton
Ärligt talat trodde jag helt säkert att vi skulle vara närmare 300 nu än vi är!

Jag tror inte alls att CF är en dålig val som CEO, men det är en tankeställare när man titta på var kursen var när han började och vad det ligger på nu: Hur mycket egentligen är hans fel?

2016-08-01

Christian Fredrikson has entered upon his duties as CEO of Fingerprint Cards
As previously announced on June 3rd, 2016, Fingerprint Cards’ Board of Directors has appointed Christian Fredrikson as new CEO of Fingerprint Cards. As per today, August 1st 2016, Christian Fredrikson has entered upon his duties as CEO of Fingerprint Cards (FPC). During 2015, FPC strengthened its market position within fingerprint…

June 3 2016 FPC aktiekurs = 103.70
March 2, 2017 FPC aktiekurs = 34.40

Aldrig i livet trodde att vi skulle vara här idag! Jag är intresserad av rösta för intressanta förslag som jag tror kan ändra saker, eftersom jag har inte mycket företroende för ledningen just nu.
Man undrar ju hur grundlurade Nordeas analytiker känner sig som fick den här dragningen för mindre än två veckor sedan och gav ut en köprekommendation.

https://twitter.com/Lou_Mannheim/status/844252361765900288/photo/1

Edit: tog en titt inne på Avanzas forum och bland alla osmakliga påhopp på CH, styrelsen osv så är det som sticker ut mest de fortsatta konspirationsteorierna som centrerar kring "fonderna" och "blankarna". Det är bortom orimligt att det för vissa inte har gått fram än att det är bolaget som presterar uselt och inte att de är utsatta för ett kuppförsök av Illuminati.
Senast redigerad av P.G 2017-03-21 kl. 20:29.
2017-03-21, 20:47
Medlem
zorb89s avatar
34*5 = 170kr

Vilken blytung dag för aktieägarna även om det hängde i luften.

- Rapporten kommer komma med en intäkt kring ~750mkr för Q1 från 1600mkr i Q4.
- Ställer in utdelning pga osäkerhet kring lönsamheten 2017.
- Sänker även hoppet för Q2an där lagernivåerna skulle vara på det normala.
- Drar tillbaks prognosen utan någon som helst guidning för vad man har att räkna på.

Nu får vi se vilka som börjar stänga sina kortade positioner men bör inte ske något rally först de visat den pinsamma Q1an i början av Maj.

För de som säger till sig själv "nu kan det inte bli värre" så kan det ALLTID bli värre. Det är en sak man måste förstå tidigt med aktiehandel för att inte fastna i felgungor, men sen är det givetvis inte lätt om man inte räknar själv utan endast läser vad andra svamlar om. 80, 66, 55, 49, 44 och nu 34 är nivåer jag läst kommentaren "Säljer inte nu, kan inte bli värre".

Lider med er alla!
2017-03-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Man undrar ju hur grundlurade Nordeas analytiker känner sig som fick den här dragningen för mindre än två veckor sedan och gav ut en köprekommendation.

https://twitter.com/Lou_Mannheim/status/844252361765900288/photo/1

Edit: tog en titt inne på Avanzas forum och bland alla osmakliga påhopp på CH, styrelsen osv så är det som sticker ut mest de fortsatta konspirationsteorierna som centrerar kring "fonderna" och "blankarna". Det är bortom orimligt att det för vissa inte har gått fram än att det är bolaget som presterar uselt och inte att de är utsatta för ett kuppförsök av Illuminati.

Såg den presentationen med för någon vecka sedan och man kan ju säga att kommunikationen har brustit.. milt sagt.

Det är ju även bara runt en månad sedan som förslaget om utdelning annonserades.

Jag har lite svårt att tro att man inte hade någon som helst hum om hur läget egentligen låg till men å andra sidan har Fing ju visat sitt amatörmässiga beteende åtskilliga gånger genom åren.

Rent tragiska utspel har ju alltid varit sektens arbetssätt, hot, fantasier och angrepp. Nu finns det väl iofs en anledning till varför just Fing lyckats få dessa sköningar som oombedda företrädare för aktieägarkollektivet och CH är ju en av dom som eldat igång pöbeln.

Fing är alltjämnt intressant kan jag tycka, men enormt svårbedömt. Bruset ledde till toppen och skyhöga förväntningar, kanske blir det bara omvänt nu när pendeln är på väg åt andra hållet?
2017-03-21, 21:45
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Som en kung får man väl anta. Ska erkänna att jag är lite lockad att köpa Ericsson.

Carlström babblade väl om att FPC skulle bli större än Ericsson? Hur går det med det?
2017-03-21, 21:48
Medlem
Spliffmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
34*5 = 170kr

Vilken blytung dag för aktieägarna även om det hängde i luften.

- Rapporten kommer komma med en intäkt kring ~750mkr för Q1 från 1600mkr i Q4.
- Ställer in utdelning pga osäkerhet kring lönsamheten 2017.
- Sänker även hoppet för Q2an där lagernivåerna skulle vara på det normala.
- Drar tillbaks prognosen utan någon som helst guidning för vad man har att räkna på.

Nu får vi se vilka som börjar stänga sina kortade positioner men bör inte ske något rally först de visat den pinsamma Q1an i början av Maj.

För de som säger till sig själv "nu kan det inte bli värre" så kan det ALLTID bli värre. Det är en sak man måste förstå tidigt med aktiehandel för att inte fastna i felgungor, men sen är det givetvis inte lätt om man inte räknar själv utan endast läser vad andra svamlar om. 80, 66, 55, 49, 44 och nu 34 är nivåer jag läst kommentaren "Säljer inte nu, kan inte bli värre".

Lider med er alla!

Kunde inte sagt det bättre själv, läs på, sälj och swingtradea i sådana här lägen..
2017-03-21, 22:12
Medlem
Kan man säga att det är köpläge nu (eller om någon vecka om ni nu är av uppfattningen att aktien ytterligare rasar ner de kommande dagarna)? Ja, hur ser framtiden ut för Fingerprint?

Är relativt ny på det här med att investera!
2017-03-21, 22:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Kan man säga att det är köpläge nu (eller om någon vecka om ni nu är av uppfattningen att aktien ytterligare rasar ner de kommande dagarna)? Ja, hur ser framtiden ut för Fingerprint?

http://www.di.se/nyheter/hemberg-om-fingerprint-dra-av-plastret/
http://www.di.se/nyheter/richard-brase-nedsidan-ar-100-procent/

Några sätt att se på det...
2017-03-21, 22:20
Medlem
Citat:

Framtiden är svår att spå, vilket dagens övning torde visat med all tydlighet?
2017-03-21, 22:39
Medlem
P.Gs avatar
Citat:

Vad tror du själv gällande biometrimarknaden och bolagets position på densamma?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in