2015-06-05, 18:15
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Ja, tack. Berätta gärna lite mer om Elan Microelectronics, FocalTech Systems, Pixart Imaging och Image Match Design.

Inga problem, jag trodde jag la ribban lite högt redan med ovanstående inlägg i förhållande till vad du skrivit tidigare.

Elan har ingen touchsensor, ens i större applikationer. Samma sak här: Startsträckan är oerhört lång.

Pixart Imaging: Visa mig gärna något om det här företagets produkter. Här är jag tyvärr inte med på banan, finns inget som tyder på att de överhuvudtaget utvecklar just fingeravtryckssensorer?

Image Match Design: Saknas patentskydd. Dessutom är sensorerna än så länge för stora för mobiltelefoner.

Focaltech: Tillverkar inga sensorer. Säljer andras produkter.

Om du skall gå djupare än de jag nämnde tidigare kanske vi hellre ska prata om Next och Idex?
2015-06-05, 18:37
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiMeister
Inga problem, jag trodde jag la ribban lite högt redan med ovanstående inlägg i förhållande till vad du skrivit tidigare.

Elan har ingen touchsensor, ens i större applikationer. Samma sak här: Startsträckan är oerhört lång.

Pixart Imaging: Visa mig gärna något om det här företagets produkter. Här är jag tyvärr inte med på banan, finns inget som tyder på att de överhuvudtaget utvecklar just fingeravtryckssensorer?

Image Match Design: Saknas patentskydd. Dessutom är sensorerna än så länge för stora för mobiltelefoner.

Focaltech: Tillverkar inga sensorer. Säljer andras produkter.

Om du skall gå djupare än de jag nämnde tidigare kanske vi hellre ska prata om Next och Idex?
Märkligt att Digitimes då meddelade att samtliga dessa bolag var redo att släppa fingeravtryckssensorer under första halvan av 2015.

http://www.digitimes.com/news/a20150109PD211.html
2015-06-05, 18:37
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Det märks ju väldigt tydligt att du läser det du vill läsa och misstolkar det du vill misstolka till din fördel. Eller rättare sagt att du vrider och vänder på klartext tills det skapas någon sorts falsk mening som matchar din förhoppning för att vinna sympatier (och fler sektmedlemmar).

Den dagen du bränner dig rejält på börsen så hoppas jag att du antingen lägger av helt eller skaffar en annan attityd, för ditt eget bästa. Jag hoppas för din skull också att ditt fruntimmer inte lämnar dig. Jag har också varit där, jag har gjort samma misstag och jag har lärt mig min läxa. Det är jag tacksam för att jag gjorde.

Nej, egentligen borde jag inte syssla med aktiehandel. Att öka sitt portföljvärde med ca 650% på 2 år är inte bra när man försöker hålla nere sitt ego och vara ödmjuk. Även om jag personligen tycker att jag lyckas väldigt bra med detta trots omständigheterna.
Så fattade jag det här fel?
8$-->4$-->>Halverad omsättning

Det är en rätt simpel fråga att svara på.

Sekten har åtminstone tjänat sig en rejäl hacka och ska jag plocka in mina familjemedlemmar etc som jag fick med nere på 30-58kr så snackar vi mångmiljonbelopp. Så kalla det sekt eller vad du vill, den är då framgångsrik.
2015-06-05, 18:44
Medlem
KiMeisters avatar
Citat:
Märkligt att Digitimes då meddelade att samtliga dessa bolag var redo att släppa fingeravtryckssensorer under första halvan av 2015.

http://www.digitimes.com/news/a20150109PD211.html

Det har det skrivits av och till i omgångar under flera år. Det där lär inte vara den enda artikeln du kan skrapa fram.

Faktum kvarstår dock: Var är produkterna? Ser du några produkter i närtid som kan tänkas innefatta komponenter från dessa tillverkare?

När du tittar på rapporter från ex Goode så förutspår ju dessa att branschen kommer att konsolideras till ett fåtal, men stora tillverkare. Läs här Synaptics, FPC och Qualcomm. Möjligen Egistec, Silead och/eller Next respektive Idex. Vad är anledningen till att FPC skulle tappa sitt oerhörda försprång (ok, till Qualcomm eller Syn kan jag väl förstå) till någon av de ovanstående?

Konkurrens finns som sagt, men du överdriver något oerhört.

Om jag säger så här: du kan ju inte investera i ett enda bolag, vare sig i Sverige eller någon annanstans om du tycker att konkurrenssituationen är skrämmande för FPC. Ge gärna några exempel på bolag som du tycker har en betydligt gynnsammare situation än FPC.
2015-06-05, 19:05
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiMeister
Det har det skrivits av och till i omgångar under flera år. Det där lär inte vara den enda artikeln du kan skrapa fram.

Faktum kvarstår dock: Var är produkterna? Ser du några produkter i närtid som kan tänkas innefatta komponenter från dessa tillverkare?

När du tittar på rapporter från ex Goode så förutspår ju dessa att branschen kommer att konsolideras till ett fåtal, men stora tillverkare. Läs här Synaptics, FPC och Qualcomm. Möjligen Egistec, Silead och/eller Next respektive Idex. Vad är anledningen till att FPC skulle tappa sitt oerhörda försprång (ok, till Qualcomm eller Syn kan jag väl förstå) till någon av de ovanstående?

Konkurrens finns som sagt, men du överdriver något oerhört.

Om jag säger så här: du kan ju inte investera i ett enda bolag, vare sig i Sverige eller någon annanstans om du tycker att konkurrenssituationen är skrämmande för FPC. Ge gärna några exempel på bolag som du tycker har en betydligt gynnsammare situation än FPC.
Dessa tillverkare har bredare portföljer och kompetenser på andra områden än just fingeravtryckssensorer. Därav har de stabilare grunder att stå på och faller inte av att inte bli vald av en eller ett par stora kunder. Det är första steget. Antagligen är de inte heller lika benägna att flagga för världen om att de får några order från ett par återförsäljare av elektronik.

Det finns bolag som kan leverera vinster över tid och har en betydligt stabilare grund att stå på. Både de som växer "mindre" men stabilt och de som kan gå som raketer men ökar lite mer sällan. Dessa bolag är jag intresserad av då risken är betydligt mindre än i FPC som har en historia av förluster och vars produkt kommer vara en fluga kommande 1-2 år och sedan kommer ersättas av något som är utanför FPCs produkt- och kompetensområde.

Med andra ord måste det bli en kortsiktig leverans av positiva (och höga) resultat för att hålla kursen uppe på dessa nivåer på kort sikt. Men så fort marknaden går vidare och FPC lämnas kvar så kommer det också bara vara luft kvar i värderingen och då är FPC borta för alltid.

Visst för en trader så är det sak samma ifall FPC rusar ett par hundra procent ett år och sedan rasar 80% året efter. Tradern sitter ju inte kvar i fallet. Däremot är det farligt för en som inbillat sig att detta är ett företag som kommer leverera resultat år ut och år in. Det kommer det inte. Några kvartal kan de säkert visa positiva resultat men det är endast under en begränsad tid så frågan är hur långsiktig marknaden väljer att vara. Det är just denna ovissheten som håller mig borta från FPC.

En kortsiktig marknad kan säkert värdera FPC till 200-300kr. En långsiktig marknad skulle värdera FPC till max 50-60 kr (utifrån det som har kommunicerats till marknaden idag).
2015-06-05, 20:09
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Dessa tillverkare har bredare portföljer och kompetenser på andra områden än just fingeravtryckssensorer. Därav har de stabilare grunder att stå på och faller inte av att inte bli vald av en eller ett par stora kunder. Det är första steget. Antagligen är de inte heller lika benägna att flagga för världen om att de får några order från ett par återförsäljare av elektronik.

Det finns bolag som kan leverera vinster över tid och har en betydligt stabilare grund att stå på. Både de som växer "mindre" men stabilt och de som kan gå som raketer men ökar lite mer sällan. Dessa bolag är jag intresserad av då risken är betydligt mindre än i FPC som har en historia av förluster och vars produkt kommer vara en fluga kommande 1-2 år och sedan kommer ersättas av något som är utanför FPCs produkt- och kompetensområde.

Med andra ord måste det bli en kortsiktig leverans av positiva (och höga) resultat för att hålla kursen uppe på dessa nivåer på kort sikt. Men så fort marknaden går vidare och FPC lämnas kvar så kommer det också bara vara luft kvar i värderingen och då är FPC borta för alltid.

Visst för en trader så är det sak samma ifall FPC rusar ett par hundra procent ett år och sedan rasar 80% året efter. Tradern sitter ju inte kvar i fallet. Däremot är det farligt för en som inbillat sig att detta är ett företag som kommer leverera resultat år ut och år in. Det kommer det inte. Några kvartal kan de säkert visa positiva resultat men det är endast under en begränsad tid så frågan är hur långsiktig marknaden väljer att vara. Det är just denna ovissheten som håller mig borta från FPC.

En kortsiktig marknad kan säkert värdera FPC till 200-300kr. En långsiktig marknad skulle värdera FPC till max 50-60 kr (utifrån det som har kommunicerats till marknaden idag).
Till alla Nybörjare:
Här har ni ett typexemplar av en riktig Baisser.

De kan inget om tekniken, de kan inget om marknaden och de kan inte räkna fram riktkurser. Det här är anledningen till varför man ALDRIG ska lyssna på andra utan att man själv sätter sig in i bolagen, självklart kollar man upp andras räkneexempel och uttalanden men lita aldrig blint på någon.

Roligt att Spark the man påstår att jag använder siffror tagna ur luften men själv kan han kasta ur sig att FPC är värderad till max 50-60kr men frågar ni han om en uträkning kommer ni bara få nån dum liten fras som förklaring. OBS! När vi låg runt 50kr lades det "riktkurser" runt 15kr-30kr och det är så det fungerar bland oärliga och falska människor, de vill skrämma er till att sälja så de får köpa billigare eftersom de missat tåget.

Så nu får SparkMan ge oss ett vettigt svar och en tydlig uträkning till max 50-60kr.

Om han inte kan så kan han ju krypa tillbaks ned i sin drömhåla.

Citat:
Tävling
Kurs 20/8-15?
Zorb89 160kr
SparkMan 80kr
2015-06-05, 20:37
Medlem
alienfins avatar
Jag skulle nog tippa på 80kr.
2015-06-05, 22:37
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Till alla Nybörjare:
Här har ni ett typexemplar av en riktig Baisser.

De kan inget om tekniken, de kan inget om marknaden och de kan inte räkna fram riktkurser. Det här är anledningen till varför man ALDRIG ska lyssna på andra utan att man själv sätter sig in i bolagen, självklart kollar man upp andras räkneexempel och uttalanden men lita aldrig blint på någon.

Roligt att Spark the man påstår att jag använder siffror tagna ur luften men själv kan han kasta ur sig att FPC är värderad till max 50-60kr men frågar ni han om en uträkning kommer ni bara få nån dum liten fras som förklaring. OBS! När vi låg runt 50kr lades det "riktkurser" runt 15kr-30kr och det är så det fungerar bland oärliga och falska människor, de vill skrämma er till att sälja så de får köpa billigare eftersom de missat tåget.

Så nu får SparkMan ge oss ett vettigt svar och en tydlig uträkning till max 50-60kr.

Om han inte kan så kan han ju krypa tillbaks ned i sin drömhåla.
Här ska du få ett exempel:

Om FPC nu är ett så bra långsiktigt bolag så får vi väl tro att de lyckas dra in vinster över tid. Med en utveckling som går framåt, en teknik som idag är "sällsynt" i vissa enheter vilket gör den dyr med höga marginaler och som inom ett par tre år kommer ha minskat marginalerna radikalt, samtidigt som tekniken konkurreras ut av ny teknik.

Då har vi i ett realistiskt scenario att vinsterna kommande 10 år kommer att glida runt 150-200 miljoner om året (förutsatt att Fingerprint behåller sin påstått höga marknadsandel, ökar omsättningen från idag och att marginalerna smått minskar med tiden, vilket de kommer att göra). Detta ser jag ändå som högt räknat i denna branschen med denna smala inriktning som FPC har. Per aktie skulle det då alltså innebära en vinst på ca 2,6-3,5 kr/aktie. För ett stabilt, långsiktigt bolag är ett P/E på 20 relativt högt men ändå realistiskt i detta fallet. Det innebär en aktiekurs på ca 52-70kr.

Vi tar ett till exempel:

Omsättning: 500 miljoner per kvartal, helår 2 miljarder.
Nuvarande bruttomarginal: 27% (nej inte justerad bruttomarginal som exkluderar produktionskostnader och inköpskostnader)
Bruttoresultat: 135 miljoner
Rörelsens kostnader: 80 miljoner för att räkna lågt (senast ca 70 miljoner men vi vet att det kommer öka)
Nettoresultat: 55 miljoner per kvartal, helår på 220 miljoner exkl skatt.
Vinst/aktie före skatt: ca 3,86 kr
P/E 20: 77,2 kr/aktie
P/E 30: 115,8 kr/aktie

Detta med en omsättning på 2 miljarder. FPCs prognos just nu är drygt 1,5 miljarder i omsättning i år. You do the math.
2015-06-06, 00:16
Medlem
Grandesporross avatar
Du förutsätter att marknaden inte växer.

Detta året 1500 000 000 omsättning
Varje sensor kostar 24 kr
1,5miljarder / 24 = 62 500 000 enheter

Fingerprints potencial som jag ser det är asien, bara i kina är det över 1,3 miljarder. 62,5 miljoner är 5% av detta. Låter det inte blygsamt i en global marknad??? Lägg därtill resten av världen, sensorer för laptops, kreditkort ,banklösningar, diverse säkerhetslösningar. Tror inte de kommer ligga på latsidan med att utveckla och anpassa sina produkter till ny marknader, kanske t.o.m göra mycket billigare sensorer på sikt?

Kina BNP (PPP) 2011 års beräkning
Totalt $11 316 miljarder
Per capita 8 394 USD

även om det bara blir en dubbelså stor omsättning till 2016 med 23% marginal
3 000 000 000 * 0,23 = 690 000 000
130 kr/12kr per aktie
PE på 10

Rätta mig om jag har fel?

Om det inte dyker upp en konkurrent över natten kan vi nog ligga lugnt för en tid framöver. 5 års sikt? Det kommer vi aldrig veta, men just nu är det Fingerprint som gäller det ser t.o.m, jag en nybörjare och amatör

Tillslut handlar det om , tror du på bolaget eller inte?
Att du tar fram ett exempel som förutsätter att fingerprint börjar konkar mer eller mindre redan 2016 för att sakta dö ut visar bara vad du tror kommer hända. "uteifrån informationen vi har nu" Tror du inte de kommer utnyttja sin dominanta position nu och expandera, utveckla och hänga med marknaden?
Senast redigerad av Grandesporros 2015-06-06 kl. 00:39.
2015-06-06, 01:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vad var det för skitmedelamde som släpptes idag? Är det pga den vi gick ner till 126? Eller bara sedvanliga svängningar a..
2015-06-06, 08:13
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
även om det bara blir en dubbelså stor omsättning till 2016 med 23% marginal
3 000 000 000 * 0,23 = 690 000 000
130 kr/12kr per aktie
PE på 10

Rätta mig om jag har fel?
Det är bara gratulera FPC att de har sparkat all personal, sagt upp alla hyreskontrakt och fått Harry Potter att trolla fram massa sensorer ur tomma intet på Privet Drive 4 som han sedan transporterar med hjälp av spöktranserens till kunderna i Asien. Helt gratis!

Med en fördubblad omsättning mot vad dagens prognos säger för 2015 kan vi nog räkna med omkostnader på åtminstone 100 miljoner per kvartal utöver bruttomarginalen. Då landar vinsten på ca 5,09 kr/aktie före skatt.
P/E 20: 101,8 kr/aktie
P/E 30: 152,7 kr/aktie

Detta är som sagt med dubbla omsättningen mot vad FPC beräknar att omsättningen detta året ska hamna på. Oavsett var konkurrenterna ligger idag så har de då alltså ytterligare ett helt år på sig att både vidareutveckla sina produkter och dumpa sina priser när de märker att de inte får sålt sina produkter annars. Som svar på "om det inte dyker upp en konkurrent över natten".

Vad Kinas BNP 2011 säger om antalet mobiler som beräknas säljas med en FPC-sensor från 2015 och framåt får du gärna motivera, för jag förstår inte den kopplingen?

Tycker det är lustigt att du går ut offentligt med att du är nybörjare. Samtidigt som du gått in i ett bolag som visat stora förluster genom åren och endast kunnat leva vidare för att ledningen har lyckats övertyga aktieägarna om att "snart vänder det" och därmed fått in pengar via nyemissioner. När du gör dina beräkningar så har du inte ens med rörelsens kostnader. Säg mig, var det inte så att du gick in i bolaget för att du läste denna tråden och fångades in av all överoptimism som flödade? Jag säger inte att det är fel men det är väldigt riskabelt som nybörjare att göra detta.
2015-06-06, 09:44
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Kan vi försöka höja nivån på diskussionen härinne? Är rätt dålig stämning för tillfället...

Lite kommentarer även om jag är långt ifrån en expert inom området:

Citat:
Här ska du få ett exempel:

Om FPC nu är ett så bra långsiktigt bolag så får vi väl tro att de lyckas dra in vinster över tid. Med en utveckling som går framåt, en teknik som idag är "sällsynt" i vissa enheter vilket gör den dyr med höga marginaler och som inom ett par tre år kommer ha minskat marginalerna radikalt, samtidigt som tekniken konkurreras ut av ny teknik.

Vilken ny teknik tänker du ska konkurrera ut fingeravtrycksläsarna? Retinascanner? Möjligt på sikt, men knappast inom de närmaste fem åren. Ansiktsigenkänning? Även det möjligt, men kan inte se att säkerheten eller tillförlitligheten på denna skulle vara lika stor som fingeravtryck. Fingeravtrycksläsare har fördelen att vara förhållandevis billiga, de är även små vilket tillåter implementation på kreditkort och säkerheten är hög.

Se även på startsträckan som fingeravtrycksläsning har haft, Fingerprint Cards har varit aktiva i branschen i 15+ år och först nu har marknaden börjat ta fart. Tror att du överskattar hastigheten med vilken annan typ av biometri kommer att börja slå ut fingeravtrycksläsarna.

Citat:
Då har vi i ett realistiskt scenario att vinsterna kommande 10 år kommer att glida runt 150-200 miljoner om året (förutsatt att Fingerprint behåller sin påstått höga marknadsandel, ökar omsättningen från idag och att marginalerna smått minskar med tiden, vilket de kommer att göra). Detta ser jag ändå som högt räknat i denna branschen med denna smala inriktning som FPC har. Per aktie skulle det då alltså innebära en vinst på ca 2,6-3,5 kr/aktie. För ett stabilt, långsiktigt bolag är ett P/E på 20 relativt högt men ändå realistiskt i detta fallet. Det innebär en aktiekurs på ca 52-70kr.

Detta med en omsättning på 2 miljarder. FPCs prognos just nu är drygt 1,5 miljarder i omsättning i år. You do the math.

FPCs prognos är inte 1,5 miljarder. Den är mer än 1,5 miljarder. Stor skillnad. Prognosen för 2015 var 1 miljard, den prognosen uppfylldes nu i maj varpå man ökade prognosen. Man har tidigare sagt att omsättningen ökar successivt under Q3 och Q4, så vi bör förvänta oss en omsättning på åtminstone 2 miljarder.

Angående omsättningen så motsvarar 2 miljarder kronor, med dagens marginaler, ca 66 miljoner mobiltelefoner. Detta är endast det vi kan få via Huawei som under 2014 sålde dryga 75 miljoner mobiltelefoner, denna siffran är dock sannolikt större under 2015. Om vi bortser från Samsung och Apple och räknar på 2014 års siffror så motsvarar marknaden, om alla implementerar fingeravtrycksläsare, 750 miljoner mobiltelefoner. Årets omsättning motsvarar alltså endast <10% av mobiltelefonmarknaden även om vi inte får Samsung. Företagets mål är 50% av markanden exklusive Apple. Detta är endast mobiltelefoner, sen tillkommer kortmarknaden, laptops och andra säkerhetsimplementationer. Så du underskattar marknaden gravt!

Ökar omsättningen till 4 miljarder nästa år, motsvarande 20% av mobiltelefonmarknaden exkl Samsung + Apple, och vi räknar lite på det på samma sätt du gjorde så får vi:
4 miljarder * 0,27 i bruttomarginal = 1080 miljoner - 400 miljoner i burn rate = 680 miljoner * 20 för P/E = 13600 miljarder, dvs en ökning på nästan 100% från dagens läge.

Chansen är dock stor att vi får en högre marknadsandel av detta med tanke på den ledande ställning FPC har i nuläget.

Angående konkurrensen, vad är det som säger att de kommer att bli utkonkurrerade inom kort? Det finns en hel del problem för konkurrenterna i form av patent. Detta är, som jag förstår det, en stor anledning till varför Qualcomm siktar på ultraljudssensorer vilket är en dyrare lösning. För att de helt enkelt inte kan utveckla sensorer liknande FPCs pga patentproblematik. Sen bortser du även från det faktum att FPC spenderar ca 160 miljoner per år på R&D. De ligger just nu framför konkurrenterna, vad är det som säger att de inte kommer att investera vidare för att hela tiden ligga framför konkurrenterna och därmed kunna sänka sina enhetskostnader eller utveckla nya typer av sensorer som de kan sälja till högre marginaler?

TL;DR
Även om kanske Zorb överskattar potentialen tror jag att du Sparkman gravt underskattar den. Dock bra med lite motvikt! Sanningen ligger säkerligen någonstans mitt emellan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in