2017-03-21, 22:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Kan man säga att det är köpläge nu (eller om någon vecka om ni nu är av uppfattningen att aktien ytterligare rasar ner de kommande dagarna)? Ja, hur ser framtiden ut för Fingerprint?

Är relativt ny på det här med att investera!

Det brukar inte löna sig att köpa sjunkbomberna.

Köp nåt annat bolag som trendar uppåt istället och som är mer stabilit.

Är du teknikintresserad, köp då gärna en bredare aktie som exempelvis Google (Alphabet). Mycket säkrare än FPC på längre sikt...
2017-03-22, 02:34
Medlem
Varför har fingerprints droppat så mycket egentligen?
2017-03-22, 07:25
Medlem
glimmandes avatar
Köpte en position på 53 kr för nån månad sedan. Sedan så köpte jag mer vid 34 kr igår.

Spel och dobbel

Fingerprints stora nackdel är att de i slutändan är en underleverantör på en starkt konkurrensutsatt marknad. För att sälja till stora mobiltillverkare så måste man vara redo att leverera enorma volymer samtidigt som slutköparna använder sin marknadsposition till att t ex cancellera ordrar i sista stund. Innebär att risken läggs på underleverantören.

Får se om jag ångar mig!
2017-03-22, 09:34
Medlem
Citat:
Kan man säga att det är köpläge nu (eller om någon vecka om ni nu är av uppfattningen att aktien ytterligare rasar ner de kommande dagarna)? Ja, hur ser framtiden ut för Fingerprint?

Är relativt ny på det här med att investera!

Det råder för mycket osäkerhet kring hur bolaget kommer att leverera. All typ av osäkerhet=no bueno, osäkerhet=risk. Dessutom så bör du, om du har ett genuint intresse, ta dig tid att lära dig mer om analys och värdering innan du kastar dig in i något, om du är likvid så kan du under tiden du lär dig investera i t ex en billig index fond, eller ett par stabila direktavkastande storbolag. T ex Skanska, ICA, Volvo, känns det tråkigt/safe, så kan du alltid krydda din portfölj med något mindre, spännande bolag, t ex Cellink, dom har en intressant produkt, och är redan lönsamma(grundades för lite mer än ett år sedan). Aktien har dock gått som tåget sedans IPOn, och är egentligen svindyr.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-03-22 kl. 09:48.
2017-03-22, 09:48
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
På twitter har han gått bananas....haha...med all rätt! Den karln förtjänar en offentlig ursäkt!

Han har väl inte Twitter..? Syftar du på detta kontot är det ju uppenbarligen fejk.

Citat:
Ursprungligen postat av klotisnot
Varför har fingerprints droppat så mycket egentligen?

För att man släppt en vinstvarning som innebär att intäkterna halveras i Q1 (i ett bolag som haft enorm tillväxt), vinsten i kvartalet är i princip utraderad och man skippar den tidigare annonserade utdelningen.
2017-03-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det brukar inte löna sig att köpa sjunkbomberna.

Köp nåt annat bolag som trendar uppåt istället och som är mer stabilit.

Är du teknikintresserad, köp då gärna en bredare aktie som exempelvis Google (Alphabet). Mycket säkrare än FPC på längre sikt...

Känner mig dum nu, men rätta mig om jag har fel (vilket jag säkert har).
Men, är det inte så att börsen alltid tenderar stiga om man tittar på det hela utifrån ett långsiktigt perspektiv? T.ex. är ju Fingerprint inte ett bananbolag som kommer begäras i konkurs imorgon, så när aktien rasar så är det kanske då man ska investera? Den kommer ju med stor sannolikhet ändå upp i värde igen.

Försöker återigen inte vara en smartast, men utbilda mig om jag har fel

- Ja, hatar att ställa frågor som inte har något med trådens ämne att göra, men har verkligen ingen lust att ställa den någon annanstans. Men, är det inte klokt att resonera på ett sådant sätt när det kommer till särskilt oljeaktier? Om man exempelvis tittar på African Petroleum Corporation (ja eller vilket annat oljebolag som helst så länge det inte går åt helvete för de), så kan man ju med viss sannolikhet säga att så fort oljepriset stiger så kan man tjäna en slant på dessa aktier? Självklart spelar ju andra förhållanden roll som t.ex. läget i de geografiska områden bolagen är verksamma i, men som sagt syftar jag främst på det långsiktiga perspektivet!
2017-03-22, 11:21
Medlem
Citat:
Men, är det inte så att börsen alltid tenderar stiga om man tittar på det hela utifrån ett långsiktigt perspektiv? T.ex. är ju Fingerprint inte ett bananbolag som kommer begäras i konkurs imorgon, så när aktien rasar så är det kanske då man ska investera? Den kommer ju med stor sannolikhet ändå upp i värde igen.

- Ja, hatar att ställa frågor som inte har något med trådens ämne att göra, men har verkligen ingen lust att ställa den någon annanstans. Men, är det inte klokt att resonera på ett sådant sätt när det kommer till särskilt oljeaktier? Om man exempelvis tittar på African Petroleum Corporation (ja eller vilket annat oljebolag som helst så länge det inte går åt helvete för de), så kan man ju med viss sannolikhet säga att så fort oljepriset stiger så kan man tjäna en slant på dessa aktier? Självklart spelar ju andra förhållanden roll som t.ex. läget i de geografiska områden bolagen är verksamma i, men som sagt syftar jag främst på det långsiktiga perspektivet!

Generellt ja, men det betyder inte att varje enskilt bolag kommer genera godtagbar avkastning över tid, men som sagt, i generella termer ja, det är ungefär som att äga en bostad, även om man köper på toppen, så blir det oftast i förlängingen helt ok, givet att man har uthållighet/styrka att sitta på en tillgång även under lågkonjukturer/nedåttrender, för någon som är väldigt passiv(och långsiktig) på markanderna så är det ett rimligt resonemang att föra, men det blir ju en alternativkostnad.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-03-22 kl. 11:39.
2017-03-22, 11:22
Medlem
sleevs avatar
Citat:

Det är det man tvistar om nu, om det är ett bananbolag eller inte.

Grova missar i prognoserna och flera i ledningen nuvarande och föredetta som utreds för brott.
2017-03-22, 11:28
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Det är väl det som är pudelns kärna: FPC är ett bananbolag! Ett bananbolag som verkar inom en konkurensutsatt bransch, en ledning som är oseriös. Just därför ser vi dagens kurs.
2017-03-22, 12:55
Medlem
Är det läge att köpa in sig eller är bolaget förlorat?
2017-03-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisradio

Gör din egen analys. Jag ser dock ingen som helst anledning att äga FING om man inte är en erfaren trader.
2017-03-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisradio

Om du har vinster i andra aktier att kvitta mot förluster som kan komma med FING så kan du gå in med vad vinsterna täcker för. Det gäller ju för allt, men FING just nu i synnerhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in