2017-03-15, 09:14
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Om du är under 20 år får du får köpa hur mycket alkoholfritt som helst i vilken Systembolagsbutik som helst. Du behöver inte visa leg. Alkohollagen gäller endast för alkoholhaltiga drycker.

Det låter logiskt.

Dock, från sovjetbolagets sida: https://www.systembolaget.se/vart-uppdrag/salja-med-ansvar-sa-jobbar-vi-pa-systembolaget/

Men det borde som sagt vara endast alkoholhaltiga drycker som avses.
Citera
2017-03-15, 09:17
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur länge håller en öppnad flaska om man använder vinstoppare?

Om du vakuumpumpar håller vinet för det mesta (beroende på vilket vin det är givetvis) helt ok till dagen efter om det får övernatta i kylskåpet. Det är klart funkis i upp till en vecka, men smakupplevelsen är inte lika skärpt som för en nyöppnad flaska. Defekt och inte kul att dricka lär ta åtminstone 3-4 månader.
Citera
2017-03-15, 09:22
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spida-man
1.Nej klart att det inte är samma sak. Mest ute efter något i den stilen som passar bra till de maträtter min fru lagar.

2. Mycket stekt fisk med potatis/vitt ris och fisksoppor i sydfransk stil (saffran osv). Tar tacksamt emot rekomendationer. Misstänker att olika viner gör sig lämpliga till dessa två rätter.

3. Tackar! Ska provas

1. Clos de Los Siete (Mendoza, Argentina) torde kunna funka med tanke på druvblandningen.
2. Torr Riesling eller grüner veltliner till stekta fisken och ekfatslagrad chardonnay alternativt torr chenin blanc till saffransbetonade fiskrätter.
Citera
2017-03-15, 13:05
Medlem
spida-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
1. Clos de Los Siete (Mendoza, Argentina) torde kunna funka med tanke på druvblandningen.
2. Torr Riesling eller grüner veltliner till stekta fisken och ekfatslagrad chardonnay alternativt torr chenin blanc till saffransbetonade fiskrätter.

Tackar!
Citera
2017-03-16, 21:21
Medlem
Lucky Lucianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Tycker Roquette & Cazes från Douro är rätt trevlig.

Tack, då ska jag testa dessa.
Citera
2017-03-17, 13:58
Medlem
JustZlatans avatar
Den har veckan har jag druckit en flaska vin om dagen. Det hade jag inte kunnat göra om det inte hade funnits alkoholfritt vin. Känns lyxigt.
Citera
2017-03-17, 17:34
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Den har veckan har jag druckit en flaska vin om dagen. Det hade jag inte kunnat göra om det inte hade funnits alkoholfritt vin. Känns lyxigt.

Kul för dig, men jag trodde vi skulle sluta diskutera saft i den här vintråden? Ingen är intresserad, så ge upp nån jävla gång.
Citera
2017-03-18, 09:36
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Kul för dig, men jag trodde vi skulle sluta diskutera saft i den här vintråden? Ingen är intresserad, så ge upp nån jävla gång.

Om du kan ge tips på lågalkoholvin skulle jag inte behöva dricka alkoholfritt. Alkoholfritt vin innehåller för mycket socker.

Jag sökte och hittade en sida där det står att det finns 2,2% vin. Det har jag dock inte sett någonstans.

http://livsmedel.se/nyheter/lagalkoholvin-vinner-mark/
Citera
2017-03-18, 10:47
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Om du kan ge tips på lågalkoholvin skulle jag inte behöva dricka alkoholfritt. Alkoholfritt vin innehåller för mycket socker.

Jag sökte och hittade en sida där det står att det finns 2,2% vin. Det har jag dock inte sett någonstans.

http://livsmedel.se/nyheter/lagalkoholvin-vinner-mark/

Om du ska ha riktigt vin med låg alkoholhalt så är det långt mycket mera restsocker ändå. Det finns Tokaji Essencia på kring 2%, men då snackar vi sockerhalt på omkring 700g/l. Några andra riktiga viner med så låg alkoholhalt finns inte, så sluta fråga.

Du får naturligtvis underhålla vilka bögiga hälsoidéer du vill, men de hör inte hemma i denna tråd. När tänkte du fatta det? Här pratar vi som sagt om vindrickande för vindrickandets skull och inte några jävla hippietantidéer. Ta den diskussionen i medicin- och hälsa om du prompt måste diskutera det.
Senast redigerad av Feadog 2017-03-18 kl. 10:51.
Citera
2017-03-18, 10:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Om du ska ha riktigt vin med låg alkoholhalt så är det långt mycket mera restsocker ändå. Det finns Tokaij Essencia på kring 2%, men då snackar vi sockerhalt på omkring 700g/l. Några andra riktiga viner med så låg alkoholhalt finns inte, så sluta fråga.

Du får naturligtvis underhålla vilka bögiga hälsoidéer du vill, men de hör inte hemma i denna tråd. När tänkte du fatta det? Här pratar vi som sagt om vindrickande för vindrickandets skull och inte några jävla hippietantidéer. Ta den diskussionen i medicin- och hälsa om du prompt måste diskutera det.

Här är ett riktigt vin med 5,5% alkohol. Lindeman's Early Harvest. Namnet betyder väl att druvorna har skördats tidigt.

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/lindemans-early-harvest-605101
Citera
2017-03-18, 10:56
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Här är ett riktigt vin med 5,5% alkohol. Lindeman's Early Harvest. Namnet betyder väl att druvorna har skördats tidigt.

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/lindemans-early-harvest-605101

Ja, du kan väl dricka det blasket och kalla det vin om du vill. Det kanske är marginellt bättre än den druvsaften du annars dricker. Riktigt vin är skördat i rätt tid och har en alkoholhalt som korresponderar med druvsockret i druvorna, kan du bara fatta?! Du får dricka precis vad fan du vill, men ingen här är intresserad av att höra om det.
Citera
2017-03-18, 13:12
Bannlyst
Citat:

Varför inte dricka en flaska riktigt vin om dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in