2017-03-19, 17:00
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hon skulle fått extremt mycket mer betalt om hon bara typ sökt till Europaparlamentet. Hon hade liksom kommit in där också. Att jobba för FN är inte lika med fett betalt. Bra lön säkert men långt från lika bra som hon kunde fått i Sverige.

Sedan jag håller inte med henne politiskt för fem öre. Jag är dock villig att dö för hennes rätt att säga sin politiska mening. Utöver detta respekterar jag en person som hon som nu är villig att arbeta för att göra en mening i Kongo.
Det där är ett känt citat som du stulit och tar för eget här.

En annan sak som inte är allmänt känt är att fattiga afrikaner är extremt lättmanipulerade, de överger ena tron mot den andra lika fort som de kommer. Vill man påverka dem med bestående resultat måste man offra decennier, ifall inte livstid åt saken. Ett halvårs PRYO tjänst är bara bortkastade resurser.
Senast redigerad av anothe 2017-03-19 kl. 17:02.
Citera
2017-03-19, 17:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Det där är ett känt citat som du stulit och tar för eget här.

En annan sak som inte är allmänt känt är att fattiga afrikaner är extremt lättmanipulerade, de överger ena tron mot den andra lika fort som de kommer. Vill man påverka dem med bestående resultat måste man offra decennier, ifall inte livstid åt saken. Ett halvårs PRYO tjänst är bara bortkastade resurser.

Det är inget stulet. Jag har svurit den svenska soldateden och jag kommer dö döda oavsett vad dumt du eller hon nu sagt. Är hon svensk du svensk kommer jag lägga mitt liv åt er rätt att säga vad ni vill. Det bara är så.

Sedan oavsett vad nu afrikaner är. Det är ett plus att åtminstone då försöka. Vilket är vad nu Zaida faktiskt försökte. Det ger henne orderstecken i min bok mer än att nu spy galla hemmavid.
Citera
2017-03-19, 17:28
Bannlyst
Jag tycker ändå att tystnaden i media är positiv. Det tyder på att dom inte har gett upp - och kanske pågår förhandlingar. Hade det varit kört hade media gått ut med det.
Citera
2017-03-19, 17:29
Moderator
Gromguttens avatar
Åter till ämnet.

/Mod
Citera
2017-03-19, 18:00
Medlem
Droid59s avatar
Hittade ett blogginlägg från den 17e på afrikaarabia.com där journalisten Christophe Rigaud @afrikarabia skriver om situationen i Kasai (där de blev kidnappade). Artikeln på Franska har titeln "Förstå våldspiralen i Kasai" och beskriver mycket av vad som hänt och orsaken till sitautionen som uppstått. Han är nog mer oberoende källa och i ett stycke tar han upp händelsen med kidnappningen: http://afrikarabia.com/wordpress/rdc-comprendre-la-spirale-de-la-violence-au-kasai/

"I Februari ökade våldsspiralen i samband med att det släpptes en video som visar hur arme soldater massakrerar civila och milismän beväpnade enbart med påkar. Videon orsakade uppståndelse. Regeringen förnekade dess äkthet men man tillåter att det startas en utredning om "vad som ser ut summariska avrättningar av civila." "
http://afrikarabia.com/wordpress/rdc-une-video-accuse-larmee-dun-massacre-au-kasai/

"...Några dagar senare, upptäcktes tre massgravar i samband med att våld registrerats sedan gruppen Kamuina Nsapu trängt in i regionen. Milismännen hotar att anfalla staden Kananga för hämnd, men de stoppas i utkanten av staden av armén. Lokalerna i ett kloster plundrades av milismän. Den 11 mars dödades 18 milismän i sammanstötningar med säkerhetsstyrkor i Mwene-Ditu - Lomani, tidigare Kasai Oriental. Säkerhetskrisen tar en annan form nästa dag, söndag, 12 mars med "försvinnanden" av två utländska experter i FN:s uppdrag i regionen: den svenska Zaida Catalán, amerikansk Michael Sharp och fyra kongoleser som följde dem. En "kidnappning" fördömd av den kongolesiska regeringen som pekar på "negativa krafter". För sin del, Monuscos FN-insatsen i Kongo, söker aktivt efter de försvunna och anklagar, som de kongolesiska myndigheterna, milisen Kamuina Nsapu för att ligga bakom kidnappningen."

Artikeln går vidare och beskriver bakgrunden till konfliken, det svåra säkerhetsläget i landet och att Kabila drar nytta av kaoset. Han kan visa omvärlden att det bara är han som kan få ordning på landet.

Det verkar helt locket på nu i media och man får anta att FN och DRC förhandlar med kidnapparna, som mest troligt är Kamuina Nsapu milisen. Skulle det vara militären är de säkert inte i livet efter som DRC skulle inte ha råd med en sådan skandal.

I ett sådant område skall man inte åka utan militäreskort, spelar ingen roll om man tror att lokalbefolkningen får bättre förtroende och pratar öppet om man kommer civilt, det är rena fantasier. Situationen är fruktansvärd och det är ingen större skillnad på armén eller milisen vad gäller övergrepp. Det är rent oansvarigt att tro något annat. I slutändan är detta Sveriges och FNs ansvar, de måste använda sig av kompetent personal med säkerhetstänkande för att kunna klara av uppgifterna. Att skicka iväg flumstollar som henne skadar Sveriges och FNs anseende samt kanske nu har försvårat situationen i området. Typiskt Svenskt.
Citera
2017-03-19, 18:13
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Min gissning är att amerikanen nu sett till hans historia ville göra en skillnad och då utan skydd ville prata med bybor, gerillamedlemmar om nu denna senaste massaker. Förmodligen sa han inte ens till sina chefer på FN om detta. Det är så man liksom får veta sanningen att gå in som en som folket. Den svenska kvinnan följde bara på. Sedan är det osäkert vad skit som hände. Vanliga kriminella eller till att det tom var staten som sanktionerade. Det får väl tiden utvisa. Blir hon frisläppt det var bara vanliga kriminella, hittas hon aldrig det möjligen var staten. Men kan lika gärna vara kriminella där med. Vi kommer oavsett aldrig veta sanningen.

Man får tänka på hur dessa "vill att världen ska bli bättre" individer funkar och hur världen funkar. Hade de nu sagt till innan hade de haft minst 10 beväpnade poliser som eskort men då hade byborna sett dom en del av regimen och förmodligen inte sagt hela sanningen. Att nu göra detta under radarn innebär större lycka att få veta vad som faktiskt hänt. Men det innebär i sin tur då att skit som detta nu kan hända.
Inte det minsta säker, men jag har för mig att "Amrisen" tillhör någon kyrka?

Det här med att "gå in som en som folket" är inget annat än typiskt naivt Florence Nightingale syndromet som vissa enskilda dras med och som humanitära operationer blir lidande p.g.a.

Enstaka virrpannor som med egna agendor skall rädda världen, som vägrar att låta sig koordineras och som allt för ofta ställer till det för andra.

Är det så att Zaida och Amrisen på eget bevåg bestämde sig för att företa den här mopedtaxiresan, för att utreda något på egen hand, så har man visat en sanslöst uruselt omdöme. Det finns inget hjältemod att respektera om de gjorde det här på egen hand utan enbart förakt för en självisk agenda som nu har skapat enorma problem för FN, ett antal regeringar, släktingar, m.fl.

Och om någon annan beordrat eller beställt undersökningen så borde Zaida och Amrisen ha demonstrerat en sådan professionalism att man helt enkelt hade vägrat.
Citera
2017-03-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droid59
Hittade ett blogginlägg från den 17e på afrikaarabia.com där journalisten Christophe Rigaud @afrikarabia skriver om situationen i Kasai (där de blev kidnappade). Artikeln på Franska har titeln "Förstå våldspiralen i Kasai" och beskriver mycket av vad som hänt och orsaken till sitautionen som uppstått. Han är nog mer oberoende källa och i ett stycke tar han upp händelsen med kidnappningen: http://afrikarabia.com/wordpress/rdc-comprendre-la-spirale-de-la-violence-au-kasai/

"I Februari ökade våldsspiralen i samband med att det släpptes en video som visar hur arme soldater massakrerar civila och milismän beväpnade enbart med påkar. Videon orsakade uppståndelse. Regeringen förnekade dess äkthet men man tillåter att det startas en utredning om "vad som ser ut summariska avrättningar av civila." "
http://afrikarabia.com/wordpress/rdc-une-video-accuse-larmee-dun-massacre-au-kasai/

"...Några dagar senare, upptäcktes tre massgravar i samband med att våld registrerats sedan gruppen Kamuina Nsapu trängt in i regionen. Milismännen hotar att anfalla staden Kananga för hämnd, men de stoppas i utkanten av staden av armén. Lokalerna i ett kloster plundrades av milismän. Den 11 mars dödades 18 milismän i sammanstötningar med säkerhetsstyrkor i Mwene-Ditu - Lomani, tidigare Kasai Oriental. Säkerhetskrisen tar en annan form nästa dag, söndag, 12 mars med "försvinnanden" av två utländska experter i FN:s uppdrag i regionen: den svenska Zaida Catalán, amerikansk Michael Sharp och fyra kongoleser som följde dem. En "kidnappning" fördömd av den kongolesiska regeringen som pekar på "negativa krafter". För sin del, Monuscos FN-insatsen i Kongo, söker aktivt efter de försvunna och anklagar, som de kongolesiska myndigheterna, milisen Kamuina Nsapu för att ligga bakom kidnappningen."

Artikeln går vidare och beskriver bakgrunden till konfliken, det svåra säkerhetsläget i landet och att Kabila drar nytta av kaoset. Han kan visa omvärlden att det bara är han som kan få ordning på landet.

Det verkar helt locket på nu i media och man får anta att FN och DRC förhandlar med kidnapparna, som mest troligt är Kamuina Nsapu milisen. Skulle det vara militären är de säkert inte i livet efter som DRC skulle inte ha råd med en sådan skandal.

I ett sådant område skall man inte åka utan militäreskort, spelar ingen roll om man tror att lokalbefolkningen får bättre förtroende och pratar öppet om man kommer civilt, det är rena fantasier. Situationen är fruktansvärd och det är ingen större skillnad på armén eller milisen vad gäller övergrepp. Det är rent oansvarigt att tro något annat. I slutändan är detta Sveriges och FNs ansvar, de måste använda sig av kompetent personal med säkerhetstänkande för att kunna klara av uppgifterna. Att skicka iväg flumstollar som henne skadar Sveriges och FNs anseende samt kanske nu har försvårat situationen i området. Typiskt Svenskt.

Tack. Jag har också förstått det som du, vad gäller de bakomliggande faktorerna till kidnappningen. Däremot tror jag att det snarast var den mer rutinerade amerikanen som var den som initierade denna "utflykt" snarare än Saida.
Citera
2017-03-19, 18:24
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Oavsett. Om det nu finns kvar svenska ordnar så borde Zaida var förtjänt av en. Typ Vasorden oavsett om hon nu är död eller inte. Det är en sak att vara som Gudrun sitta och spy skit här i trygga Sverige en helt annan att faktiskt riskera sitt liv i Kongo. Vilket var nu vad Zaida faktiskt gjorde. Hon kunde säkert fått bättre lön genom att typ bara blivit EU-parlamatiker. Men nej hon valde annat och för det är hon värd en orden (om vi nu hade några sådana kvar att dela ut).

Det hade varit mycket bättre för alla, inkluderat mopedtaxiförare, en tolk, en Amris, Zaida och en jävla massa människor som nu är involverade och upptagna med att försöka att få ordning på vad Zaida och Amrisen ställt till med, om Zaida hade suttit tillsammans med Gudrun i Stockholm.

Det finns inget som helst hedervärt i att riskera sitt liv p.g.a. uselt omdöme.

Zaida har ställt till det rejält, inte bara för sig själv utan för en massa människor - FN, några regeringar, några NGO's, flera familjer, etc. Och allt detta för att hon inte har respekterat de riktlinjer som FN's säkerhetspersonal, är jag övertygad om, har meddelat.
Citera
2017-03-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det hade varit mycket bättre för alla, inkluderat mopedtaxiförare, en tolk, en Amris, Zaida och en jävla massa människor som nu är involverade och upptagna med att försöka att få ordning på vad Zaida och Amrisen ställt till med, om Zaida hade suttit tillsammans med Gudrun i Stockholm.

Det finns inget som helst hedervärt i att riskera sitt liv p.g.a. uselt omdöme.

Zaida har ställt till det rejält, inte bara för sig själv utan för en massa människor - FN, några regeringar, några NGO's, flera familjer, etc. Och allt detta för att hon inte har respekterat de riktlinjer som FN's säkerhetspersonal, är jag övertygad om, har meddelat.

Vet du det? Tycker tongångarna här, bland många, är den vanligt förekommande sk "Blaim the Victim" som ofta påklistras personer av kvinnligt kön.

Vad som exakt hänt kommer möjligtvis att framgå så småningom om inte absolut tystnad ingår i ev "affärsuppgörelse". Kan vara så att en nedtystnad av "massgravarna" var själva motivet till kidnappningen?
Citera
2017-03-19, 19:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har ny information framkommit?

Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Jag tycker ändå att tystnaden i media är positiv. Det tyder på att dom inte har gett upp - och kanske pågår förhandlingar. Hade det varit kört hade media gått ut med det.

Du tycker det? Kan förvisso vara på det sättet som du skriver, men det kan också vara som så att det finns inget att rapportera om? Alltså att inga nya uppgifter har framkommit.
Citera
2017-03-19, 19:57
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet du det? Tycker tongångarna här, bland många, är den vanligt förekommande sk "Blaim the Victim" som ofta påklistras personer av kvinnligt kön.

Vad som exakt hänt kommer möjligtvis att framgå så småningom om inte absolut tystnad ingår i ev "affärsuppgörelse". Kan vara så att en nedtystnad av "massgravarna" var själva motivet till kidnappningen?

Innan du kommenterar så tycker jag att du skall läsa och ta dig till, i alla fall försöka, vad jag verkligen skrev.

Nummer ett:
Ditt förbaskade genusperspektiv kan du behålla för dig själv. Det finns inte någon kommentar som på något sätt brukar hennes kön som ett skäl för mina kommentarer.
Att du försöker att försvara henne genom att klistra genusblajet på mig, visar bara att du helt enkelt saknar argument och likt allt för många slänger fram den typ av kommentarer enbart i ett försök att göra åsiktskorridoren snävare. Pajas!

Nummer två:
Jag vill mena att det var Zaidas och Amerikanens skyldigheter att neka den här trippen om de beordrades till den? Samt, att om det är deras eget initiativ så har de visat ett ännu uslare omdöme.

Slutligen:
Det finns inget som helst försvar till att resa till rapporterade massgravar med taximopeder, utan närskydd och under de omständigheter som har beskrivits.
Av det skälet så finner jag det mycket intressant att få klarhet i på vems uppdrag eller i vilkens intresse som resan företogs?
Senast redigerad av Utflyttad 2017-03-19 kl. 20:03. Anledning: korrigering
Citera
2017-03-19, 20:07
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droid59

Min fetning.

Synnerligen intressant, stort tack!

Och vad det gäller det fetade stycket, jag är 100% enig med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in