2017-03-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vi har olika erfarenheter/åsikter.

Jag anser att mycket talar för att uppdraget inte var sanktionerat av FN, i alla fall inte på det sätt som det genomfördes.

Vad du kallar ett "helt oförutsett" angrepp är ju obegripligt. Varifrån har du erhållit den informationen?

Det handlar om en konfliktzon där slaktandet tillhör vardagen. I tråden så anges att Zaida och Amerikanen skulle utreda ett massmord - är inte det skäl nog för att följa de säkerhetsregler som jag är övertygad om att FN har implementerat?

Så jag återkommer till frågan, vem sanktionerade resan med mopedtaxi, utan närskydd, till konfliktzonen?

Någon måste göras ansvarig för detta, men vem?

Om det stämmer är det ju helt sjukt. Åka runt på det sättet och utreda massmord. Men tänk om ni stöter på de där massmördarna...
Citera
2017-03-19, 13:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Vi har olika erfarenheter/åsikter.

Jag anser att mycket talar för att uppdraget inte var sanktionerat av FN, i alla fall inte på det sätt som det genomfördes.

Vad du kallar ett "helt oförutsett" angrepp är ju obegripligt. Varifrån har du erhållit den informationen?

Det handlar om en konfliktzon där slaktandet tillhör vardagen. I tråden så anges att Zaida och Amerikanen skulle utreda ett massmord - är inte det skäl nog för att följa de säkerhetsregler som jag är övertygad om att FN har implementerat?

Så jag återkommer till frågan, vem sanktionerade resan med mopedtaxi, utan närskydd, till konfliktzonen?

Någon måste göras ansvarig för detta, men vem?

Min gissning är att amerikanen nu sett till hans historia ville göra en skillnad och då utan skydd ville prata med bybor, gerillamedlemmar om nu denna senaste massaker. Förmodligen sa han inte ens till sina chefer på FN om detta. Det är så man liksom får veta sanningen att gå in som en som folket. Den svenska kvinnan följde bara på. Sedan är det osäkert vad skit som hände. Vanliga kriminella eller till att det tom var staten som sanktionerade. Det får väl tiden utvisa. Blir hon frisläppt det var bara vanliga kriminella, hittas hon aldrig det möjligen var staten. Men kan lika gärna vara kriminella där med. Vi kommer oavsett aldrig veta sanningen.

Man får tänka på hur dessa "vill att världen ska bli bättre" individer funkar och hur världen funkar. Hade de nu sagt till innan hade de haft minst 10 beväpnade poliser som eskort men då hade byborna sett dom en del av regimen och förmodligen inte sagt hela sanningen. Att nu göra detta under radarn innebär större lycka att få veta vad som faktiskt hänt. Men det innebär i sin tur då att skit som detta nu kan hända.
Senast redigerad av Zaedrews 2017-03-19 kl. 13:43.
Citera
2017-03-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Min gissning är att amerikanen nu sett till hans historia ville göra en skillnad och då utan skydd ville prata med bybor, gerillamedlemmar om nu denna senaste massaker. Förmodligen sa han inte ens till sina chefer på FN om detta. Det är så man liksom får veta sanningen att gå in som en som folket. Den svenska kvinnan följde bara på. Sedan är det osäkert vad skit som hände. Vanliga kriminella eller till att det tom var staten som sanktionerade. Det får väl tiden utvisa. Blir hon frisläppt det var bara vanliga kriminella, hittas hon aldrig det möjligen var staten. Men kan lika gärna vara kriminella där med. Vi kommer oavsett aldrig veta sanningen.

Man får tänka på hur dessa "vill att världen ska bli bättre" individer funkar och hur världen funkar. Hade de nu sagt till innan hade de haft minst 10 beväpnade poliser som eskort men då hade byborna sett dom en del av regimen och förmodligen inte sagt hela sanningen. Att nu göra detta under radarn innebär större lycka att få veta vad som faktiskt hänt. Men det innebär i sin tur då att skit som detta nu kan hända.

Jag tycker det du skissar är ett mer troligt förlopp av vad som hände.
Citera
2017-03-19, 15:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Citat:
Min gissning är att amerikanen nu sett till hans historia ville göra en skillnad och då utan skydd ville prata med bybor, gerillamedlemmar om nu denna senaste massaker. Förmodligen sa han inte ens till sina chefer på FN om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker det du skissar är ett mer troligt förlopp av vad som hände.

Men Utflyttad och Zaedrews skriver ju mer eller mindre samma sak. Den enda skillnaden verkar handla om en diskussion om risker. Själv skulle jag då tro att de måste ha trott att de kunde klara sig, vilket leder till funderingar om hur erfarna de kan ha varit.

Man undrar om någon av dem pratade ett kongolesiskt språk. De hade en tolk med sig så jag förmodar att de åtminstone inte kunde Tshiluba, som väl pratas i området.

Hur får ni tag på tidningar från området, söker ni på franska? Jag har testat att googla, men kommer ofta bara till bluffsajter som vill sälja skräp och ge 80 % rabatt på Catalan och sådant
Citera
2017-03-19, 15:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ett "FN uppdrag" i en konfliktzon, i en mopedtaxi och utan närskydd?

Visst skall det arbetas för att Zaida skall släppas fri, men i nuläget så tycker jag inte att vi skall ta för givet att hon utförde en arbetsuppgift som FN sanktionerad att utföras med taximoped och utan bevakning.
Det krävs helt enkelt mer information innan Zaida utmålas som helt oskyldig till vad som har inträffat - och jag understryker att jag med detta inte på något sätt hävdar att man inte skall försöka att få henne frigiven.

Men någon borde hållas ansvarig för vansinnet. Jag hoppas att man går till botten med vad hon verkligen gjorde på platsen, för vem hon gjorde det och om själva sättet att resa var hennes egen idé eller om det var sanktionerat av FN?
Och även om hon arbetade under FN-paraplyet så kanske hon gjorde ett "sidojobb" på eget initiativ eller på initiativ av någon organisation som inte arbetade med FN?

Vad som hände skall verkligen inte kunna hända - inte på det sättet!

Oavsett. Om det nu finns kvar svenska ordnar så borde Zaida var förtjänt av en. Typ Vasorden oavsett om hon nu är död eller inte. Det är en sak att vara som Gudrun sitta och spy skit här i trygga Sverige en helt annan att faktiskt riskera sitt liv i Kongo. Vilket var nu vad Zaida faktiskt gjorde. Hon kunde säkert fått bättre lön genom att typ bara blivit EU-parlamatiker. Men nej hon valde annat och för det är hon värd en orden (om vi nu hade några sådana kvar att dela ut).
Citera
2017-03-19, 15:41
Medlem
anothes avatar
Citat:
Oavsett. Om det nu finns kvar svenska ordnar så borde Zaida var förtjänt av en. Typ Vasorden oavsett om hon nu är död eller inte. Det är en sak att vara som Gudrun sitta och spy skit här i trygga Sverige en helt annan att faktiskt riskera sitt liv i Kongo. Vilket var nu vad Zaida faktiskt gjorde. Hon kunde säkert fått bättre lön genom att typ bara blivit EU-parlamatiker. Men nej hon valde annat och för det är hon värd en orden (om vi nu hade några sådana kvar att dela ut).
Det skulle bara bidra till en ordeninflation, till slut kommer man kunna köpa medaljerna i tuggummi aparater utanför ICA Maxi
Citera
2017-03-19, 15:42
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Det delas fortfarande ut kungliga ordnar och annat. Mona Sahlin fick serafimerorden av 12 graden har jag gör mig.

Får man någon medalj om man hoppar ner i en bassäng med ilskna hajar eller en bur med uppretade lejon? För det är ungefär det som Zaida gjort. Lika korkat och fast mindre altruistiskt.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-03-19 kl. 16:06.
Citera
2017-03-19, 16:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Det delas fortfarande ut kungliga ordnar och annat. Mona Sahlin fick serafimerorden av 12 graden har jag gör mig.

Får man någon medalj om man hoppar ner i en bassäng med ilskna hajar eller en bur med uppretade lejon?

Förmodligen inte. Det handlar mer om andemeningen av det hela. Du kommer bli hyllad om du offrar dig för något större. I denna mening då kamp för kvinnors rättigheter. Om du liksom bara dör genom att vara en dum idiot så kommer ingen att hylla dig.
Citera
2017-03-19, 16:08
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Förmodligen inte. Det handlar mer om andemeningen av det hela. Du kommer bli hyllad om du offrar dig för något större. I denna mening då kamp för kvinnors rättigheter. Om du liksom bara dör genom att vara en dum idiot så kommer ingen att hylla dig.
Zaida har inte offrat sig för något. Hon har fått fett betalt för att åka ner till ett u-land och bete sig som en kolonisatör. Precis som i den där intervjun på Youtube där hon vill exportera svensk sexköpslag så ville hon exportera extrem västerländsk feminism till ett land som har en helt annan kultur.

Vad är det för altruistiskt med att få fett betalt, skita i sin säkerhet och sprida extrema politiska idéer till folk som inte vill ha dem? Att "offra sig för något större" innebär ju någon form av altruism - att man inte får ersättning för sitt risktagande och att risktagandet innebär att man hjälper andra. På vilket sätt har Zaida försökt hjälpa någon? Hon verkar turista och få betalt för det!
Senast redigerad av Fnissturken 2017-03-19 kl. 16:10.
Citera
2017-03-19, 16:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Zaida har inte offrat sig för något. Hon har fått fett betalt för att åka ner till ett u-land och bete sig som en kolonisatör. Precis som i den där intervjun på Youtube där hon vill exportera svensk sexköpslag så ville hon exportera extrem västerländsk feminism till ett land som har en helt annan kultur.

Vad är det för altruistiskt med att få fett betalt, skita i sin säkerhet och sprida extrema politiska idéer till folk som inte vill ha dem? Att "offra sig för något större" innebär ju någon form av altruism - att man inte får ersättning för sitt risktagande och att risktagandet innebär att man hjälper andra. På vilket sätt har Zaida försökt hjälpa någon? Hon verkar turista och få betalt för det!

Hon skulle fått extremt mycket mer betalt om hon bara typ sökt till Europaparlamentet. Hon hade liksom kommit in där också. Att jobba för FN är inte lika med fett betalt. Bra lön säkert men långt från lika bra som hon kunde fått i Sverige.

Sedan jag håller inte med henne politiskt för fem öre. Jag är dock villig att dö för hennes rätt att säga sin politiska mening. Utöver detta respekterar jag en person som hon som nu är villig att arbeta för att göra en mening i Kongo.
Citera
2017-03-19, 16:22
Medlem
anothes avatar
Citat:
Då är det väl bättre att utdela nåt påhittat pris inom den kretsen av fanatiker än att kapa ett namn känt för mer än så. Det är lite som att söka patent på två korslagda tändstickor.
Citera
2017-03-19, 16:43
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Hon skulle fått extremt mycket mer betalt om hon bara typ sökt till Europaparlamentet. Hon hade liksom kommit in där också. Att jobba för FN är inte lika med fett betalt. Bra lön säkert men långt från lika bra som hon kunde fått i Sverige.
Vad vet du om hennes jobbchanser i Sverige? Hon kan vara utmanövrerad i det politiska spelet. Eller så ville hon bara ha ett bra betalt jobb där hon får resa mycket och sprida sina unkna politiska idéer.
Citat:
Sedan jag håller inte med henne politiskt för fem öre. Jag är dock villig att dö för hennes rätt att säga sin politiska mening. Utöver detta respekterar jag en person som hon som nu är villig att arbeta för att göra en mening i Kongo.
Jag anser också att hon ska få säga sin politiska mening. Men inte på skattebetalarnas bekostnad. Och inte för att åka till andra länder som inte bett henne komma dit för att sprida politiska idéer de inte vill ha. Hon har två hemländer, Sverige och Chile och är fri att arbeta politiskt där.

När man granskar hennes förehavanden via sociala medier så är det uppenbart att hon är ute på äventyr och roar sig, med FN-finansiering som ekonomiskt stöd. Det här handlar om nöje, inte arbete.

"Living la vida loca."
Senast redigerad av Fnissturken 2017-03-19 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in