Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Jag anser att mycket talar för att uppdraget inte var sanktionerat av FN, i alla fall inte på det sätt som det genomfördes.
Vad du kallar ett "helt oförutsett" angrepp är ju obegripligt. Varifrån har du erhållit den informationen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Min gissning är att amerikanen nu sett till hans historia ville göra en skillnad och då utan skydd ville prata med bybor, gerillamedlemmar om nu denna senaste massaker. Förmodligen sa han inte ens till sina chefer på FN om detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag tycker det du skissar är ett mer troligt förlopp av vad som hände.
Men Utflyttad och Zaedrews skriver ju mer eller mindre samma sak. Den enda skillnaden verkar handla om en diskussion om risker. Själv skulle jag då tro att de måste ha trott att de kunde klara sig, vilket leder till funderingar om hur erfarna de kan ha varit.
Man undrar om någon av dem pratade ett kongolesiskt språk. De hade en tolk med sig så jag förmodar att de åtminstone inte kunde Tshiluba, som väl pratas i området.
Hur får ni tag på tidningar från området, söker ni på franska? Jag har testat att googla, men kommer ofta bara till bluffsajter som vill sälja skräp och ge 80 % rabatt på Catalan och sådant