2017-03-17, 14:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Kan du länka? Kom den amerikanen helskinnad hem? Var det en kvinna eller man?

Kvinna. Sedan helskinnad i form att vara i liv. Att det nu förekommer någon form av sexuellt övergrepp på de flesta kvinnor som kidnappas är ganska säkert. De flesta talar väl inte om det efteråt offentligt.
http://www.mydaytondailynews.com/news/dayton-woman-released-after-kidnapping-congo/FSqEUGsRwqntbeq0tx5cdM/

Men finns fler exempel också.
The U.N. says three aid workers from the charity Save the Children were freed less than a week after being kidnapped in eastern Congo.
https://www.usnews.com/news/world/articles/2016-03-08/congo-3-aid-workers-freed-after-being-kidnapped-in-east

DR CONGO: Priest Kidnapped for Protecting School Children Released by Militia.
http://www.cisanewsafrica.com/dr-congo-priest-kidnapped-for-protecting-school-children-released-by-militia/

Fourteen Kidnapped Aid Workers Released in Eastern Congo.
http://www.voanews.com/a/fourteen-kidnapped-aid-workers-released-in-eastern-congo/3034311.html

Av 175 som kidnappades 2015 så släpptes 170 (efter förmodligen då i de flesta fall bra med betalning).
https://www.hrw.org/news/2015/12/16/dr-congo-kidnappings-skyrocket-east

Så om detta har gått till som brukligt lovar det gott enligt statistiken. Men det är ju inte känt vilka som nu gjort detta och om ens kidnappning som brukligt ens var fallet. Kan ju röra sig om rån, sexuellt överfall också. Just där försökte jag googla hur vanligt detta nu är men sett till 2015 så dödades av 175 endast 3 stycken där det möjligt mer var sådana motiv. Men i ett land där nu +1000 våldtäkter äger rum varje dag och en massa mord också så är det ju svårt att sia om. Som redan sagts om nu detta är en "vanlig" kidnappning så är kontakt redan tagen och då kommer det förmodligen att sluta lyckligt.
Citera
2017-03-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droid59
Har som sagt själv varit nere i regionen och sett hur det fungerar, men alla här som har så mycket djävla åsikter kan ju knappt hitta stället på kartan.

Kan du peka ut bron där hon blev kidnappad?

https://www.google.se/maps/@-8.2024783,24.1391041,1511m/data=!3m1!1e3
Citera
2017-03-17, 18:13
Medlem
Vet vi någonting egentligen? Mer än att hon är försvunnen?

Eller är allt bara spekulationer?
Citera
2017-03-17, 18:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
I helhet håller jag med dig som du skrivit eller går lite hårdare och vill att de företagen som skickar unga oerfarna volontärer till krigsdrabbade länder utan ett tänka på deras säkerhet, bör ställas mot vägen och åtalas. De tänker bara på stora pengar/vinster som de får och bryr inte ett skit om tjejerna blir våldtagna eller mördade. Jag är inte så bekymrad om Zaida och tror inte att hon behandlas illa. Jag har mest bekymmer för den unga tjejen som blev brutalt våldtagen och misshandlad i Sydafrika för några veckor sen (det är helt tyst om det på UD och i tidningar!).

Och nej jag säger inte att du är nazist, tro mig! Men jag vet att nazisterna/rasisterna tycker annorlunda än jag gör och de är glada för vad som hände Zaida.
Min fetning.

Jag börjar med fetningen....då ser jag ingen större skillnad mellan dig och andra som utgör den våta PK-filt som ligger över vad som kunde vara en debatt som är sprungen ur yttrandefrihetens anda.
Du bekräftar ju att de som inte tycker som du är nassar/rasister....Jösses!

Är det de hemska företagen som skickar unga och oerfarna volontärer till krigsdrabbade länder utan att tänka på deras säkerhet?
Sanningen ligger nog närmare att Svenska skattebetalare via organisationer tvingas att finansiera allehanda volontärer för att implementera Svenska politikers våta drömmar!

Om dessa människor hade haft ett uns av det säkerhetstänk som Svenska företag har vad det gäller utlandsoperationer, så hade mycket varit vunnet.
Om du vill titta på rovdrift av Afrika så skall du studera hur dina kamrater från Kommunistkina beter sig överlag. Eller varför inte andra Asiater då det gäller rovdriften inom skogsindustrin.
Det var så jävla illa att US Navy hade fartyg som patrullerade vissa kuststräckor för att förhindra handeln med skyddade träslag.
Amrisarna gjorde ett enormt viktigt arbete - men jag är övertygad om att Miljöpartisterna och kommunisterna föredrar att krama Kommunistkina!!

Men det är ju en annan debatt eftersom jag är övertygad om att Zaida var väl betald för sitt arbete.

Rovdriften står i huvudsak Afrikanerna själva för. Och allt beror på det synnerligen ohälsosamma klansamhället (stammar).
De så kallade "krigsherrarna" är stamledare/klanledare är så förbannat korrumperade - det kortsiktiga tänkandet konkurrerar ut allt som kunde vara bra för nationerna.

Den som skickade Zaida till det sagda området under de förhållanden som hon reste i, där har du de/den som skall ta ansvar för att hon kidnappades.
Var det hennes egen grej, eller var hennes taxiresa sanktionerad av....någon?
Citera
2017-03-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den som haft en mera nykter syn än Zaida Catalán på hur "vi fungerar som individer i sociala situationer", och hur "Fångarnas Dilemma" och alla andra sociala spel fungerar, hade inte lyckats profilera sig tillräckligt för att hamna i en position att bli utsedd till FN-expert direkt underställd säkerhetsrådet. För det krävdes Genus och Rättigheter, fritt hängande i luften utan insikt om att rätten alltid sitter i spjutstångs ände. Finns inga genusfrågor utan stridsvagnar, inga mänskliga rättigheter utan attackflygplan. Till rättsstaten kommer man inte på moped-taxi.

Det är därför medkänslan med Catalán är begränsad. Genom sitt självbedrägeri har hon medverkat till en politik som skadat många. Självbedrägeriet hjälpte henne till en tjänst med hög prestige.
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
För oss som har arbetat i Afrika och även andra kulturer så inser man ganska så snabbt att många Svenskar har en form av utopisk dröm att den Svenska livsstilen är den bästa, för alla kulturer.

Den utopiska drömmen har skapat en "biståndselit" som skor sig på Svenska skattepengar, sedan om det handlar om asylindustrin i Sverige eller jämställdhetsarbetet i mörkaste Afrika, gör det samma.

Zaida har varit en mycket privilegierad kvinna, hon har kunnat leva gott på utopiska drömmar sprungna ur en verklighetsfrämmande idealism.

Att överhuvudtaget tro att Svenska biståndsarbetare kan ändra på tusenåriga klantraditioner där kvinnan alltid har haft en ringa värde, det vittnar om en idealism som inte är till någon nytta.
Ja, jag tänker att om hon verkligen ville stärka kvinnans roll i världen skulle hon ha inriktat sig på ett nåbart mål.

Som halvchilenska hade hon kunnat bidra i exempelvis Sydamerika, där hade hon gjort mest nytta.
Där hade hon säkerligen utan problem också kunnat smälta in i omgivningen.
Hon hade inte heller varit ett utseendemässigt hot.

Istället har hon valt det område i världen där hennes utseende väcker allra mest uppseende, där hon själv blir som mest speciell, mest åtråvärd, mest uppmärksammad.
Senast redigerad av eva88 2017-03-17 kl. 19:11.
Citera
2017-03-17, 20:28
Medlem
dumboears avatar
DN rapporterar nu att FN vädjar om information om den försvunna Zaida.

Detta är klart negativt, förhoppningen man kan ha nu är väl att hon används som handelsvara mellan rebellgrupper (tidigare kidnappade har ofta bytts mot vapen, från mindre/lokala gangsters/rebeller till större regionala dito).

Men om ingen grupp kommer ut och begär lösensumma eller liknande snart, så är jag rädd för att FB-bottenskrapets sjuka fantasier tyvärr kan vara väldigt väldigt nära sanningen.
Citera
2017-03-17, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear

Detta är klart negativt, förhoppningen man kan ha nu är väl att hon används som handelsvara mellan rebellgrupper (tidigare kidnappade har ofta bytts mot vapen, från mindre/lokala gangsters/rebeller till större regionala dito).

Men om ingen grupp kommer ut och begär lösensumma eller liknande snart, så är jag rädd för att FB-bottenskrapets sjuka fantasier tyvärr kan vara väldigt väldigt nära sanningen.

Frågan är hur lång tid det får ta innan kidnapparna hör av sig, innan man kan överge allt hopp
Citera
2017-03-17, 20:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Zaedrews inlägg från tidigare idag ger ändå hopp om en annan upplösning.

Här är ett fall med gruvarbetare - där jag inte finner någon nyare info än 6 mars. Kanske kan det ta sin tid.

http://news.sky.com/story/armed-attackers-kidnap-five-workers-at-congolese-gold-mine-10787151
Citera
2017-03-17, 20:57
Medlem
Citat:
Frågan är hur lång tid det får ta innan kidnapparna hör av sig, innan man kan överge allt hopp

Man kan tänka sig att det blivit för svårt för dem att hantera dessa vita. De kanske inte har resurser att utnyttja dem. Kidnappningen kan bestå av en spontan, reflexmässig reaktion bara. Sen visade det sig att det inte finns något de kan göra med dem.

Det behöver ju i och för sig inte betyda att de blivit mördade, men man kan fråga sig vilka chanser de har om de inte blir omhändertagna, d.v.s. att någon ger dem mat och skyddar dem från djungeln.

Samt då att de där negermiliserna eller vad fan det är ju har för vana att döda folk för mindre än att de är vita.
Citera
2017-03-17, 20:57
Medlem
Hulls avatar
Citat:

Menar du att det går att köpa delar? Vad ska man använda som betalmedel? Knark?
Citera
2017-03-17, 21:01
Medlem
dumboears avatar
Citat:

Av erfarenhet vet vi att förhandlingarna kan dra ut på tiden innan kidnappade faktiskt blir frigivna, men i nästan alla fall så tar någon grupp kontakt ganska omgående.

En välorganiserad grupp gör det inom 24-48 timmar. Så vi kan nog konstatera att det antagligen var någon lokal mindre grupp som utförde kidnappningen. Och som tidigare skrivits brukar dessa mindre grupper använda kidnappade som handelsvara tills han/hon når en större välorganiserad grupp.

Helt ärligt så sätter jag nog gränsen vid 2 veckor, men redan vid 1 vecka minskar hoppet betydligt enligt min ringa mening.

Rent polisiärt skulle jag sätta press på de 4 kongoleserna som var med vid bortförandet, enligt min erfarenhet har dessa "outvecklade" samhällen en tämligen komplicerad och omfattande lokal social struktur, och gräver man runt dessa 4 och deras bekantskapskrets så är jag beredd att satsa en rejäl slant på att man också kommer hitta förövarna. Men om de ännu är i besittning av de kidnappade är en helt annan fråga...
Citera
2017-03-17, 21:03
Medlem
Droid59s avatar
Efter en del grävande i "lokala" nyhetssajter (skötta av dissidenter) hittade jag denna intressanta artikeln på online tidningen Beni Lubero Online (Beni är en stad/provins i krigsdrabbade nord östra Kongo). Varning för en del starka bilder. Artikeln lyder "De hemliga skälen till kidnappningen av den FN utsända expertgruppen i Kasai" (den infon finns nog inte i lat Svensk massmedia, dock är det regim motståndare som skriver. Är detta sant så är det en enorm nyhet:
http://benilubero.com/kinshasa-mieux-place-pour-expliquer-le-kidnapping-de-la-suedoise-et-de-lamericain-du-groupe-dexperts -de-lonu-au-kasai/

De hemliga skälen skall enligt Beni Lubero Online vara:

1. De två kidnappade FN experterna reste till Kasai-Central, DR Congo, för att undersöka dödandet av Kamwena Nsapu milis, förövarna är dock inga andra än medlemmar av FN fredsbevarand styrkor och den Kongolesiska armén.

2. Kasai-Central,lika som Beni territoriet, är fullt med massgravar där oräkneliga antal offer för massakrer begångna av FARDC (Kongolesiska armén), vars avslöjande skulle skapa en outhärdlig skandal för regeringen.

3. En av de kidnappade, Mr. Michael, har på sig en badge utfärdad av Congolese Immigration Service, DGM. Det är bevis att Kongo tjänstemän visste väl om deras resa och uppdraget för dessa två FN utsända samt objektivet med deras resa och vilket område de skulle befinna sig i. Trots detta fanns inga säkerhets arrangemang för deras arbete, vilket är av både nationellt och internationellt intresse.

De talar vidare om att de två FN-experterna genomgår sadistiska påfrestningar uppenbarligen för att avskräcka eller förhindra några nya initiativ till undersökaningar om massakrer som rapporteras i Kasai-Central. MICHAEL SHARP och Zahida Katalan bortförandet är en vedergällning från Kinshasa mot det internationella samfundet; eftersom Kabila regimen anser att FN-experter redan gått alltför nära honom med sina ändlösa undersökningar vars rapporter har varje dag framfört yttranden som begraver honom. Dessutom den kongolesiska regeringen tror att de kommer kunna använda denna kidnappning för utpressa och förtala, Kamwena Nsapu, tillräckligt för att cleara sig från de brott som har begåtts i Kasai av dem själva.

Sorry för taskig översättning men så gott jag kunde på kort tid. Artikeln fortsätter med mycket kritik mot Kabila. Man får ta det för vad det är, motståndarna till honom, men de har folk på plats och säkert bättre källor än andra nyhetsmedier från väst, dock är de vinklade. Om FN styrkor (Afrikanska) skulle vara inblandade kan detta bli en allvarlig grej. Oavsett hur stollig hon är så förtjänar ingen denna situationen, bara hoppas de får loss dem snabbt som fan.

Min slutsats är dock att de gett sig in i ett getingbo där tyvärr utgången inte ser ljus ut. Att de i tidningen nämner "sadistiska påfrestningar i avskräckande syfte" i Kongo... låter inget bra. Hur trovärdiga de är får väl var och en avgöra.

Blev själv smått oroad när jag läste detta. Skall försöka hitta mer lokal info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in