2017-03-17, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kongo har en liten men dock elit sedan det var ett feodalt kungarike innan portugiserna kom dit och satte fart på slavhandeln på 1500-talet.

Kongo har inte bara naturliga utan också mänskliga förutsättningar på ett helt annat sätt än Somalia.

En uppdelning av Kongo i mera "naturliga" stater, så finns det säkerligen mer hopp för Kongo än för Somalia.

Somalia har haft fungerande civilisationer. De har också varit slavägare själva.

Kongo är mycket en produkt av kolonialidm och även senare destabilisering.
Citera
2017-03-17, 09:32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Klart att dessa rebeller från landet inte alltid är de skarpaste knivarna i lådan. Men att vita reser omkring på landsbygden är väl inte så vanligt och den naturliga slutsatsen att är de tillhör någon västerländsk organisation. Som kan pressas på lösen.

Men som jag förstår så vet vi inget om vad som hände, de kanske kom emellan i ett helt annat händelseförlopp och eliminerades i förbifarten.

Om de nu var ute för att skaffa bevis för regimens övergrepp kan man fråga sig om de stämt möte med rebeller. De kanske rent av är gäster hos rebellerna och presenteras bevis för regimens övergrepp. Visst långsökt men kanske en möjlighet.

För oss som har arbetat i Afrika och även andra kulturer så inser man ganska så snabbt att många Svenskar har en form av utopisk dröm att den Svenska livsstilen är den bästa, för alla kulturer.

Den utopiska drömmen har skapat en "biståndselit" som skor sig på Svenska skattepengar, sedan om det handlar om asylindustrin i Sverige eller jämställdhetsarbetet i mörkaste Afrika, gör det samma.

Zaida har varit en mycket privilegierad kvinna, hon har kunnat leva gott på utopiska drömmar sprungna ur en verklighetsfrämmande idealism.

Att överhuvudtaget tro att Svenska biståndsarbetar kan ändra på tusenåriga klantraditioner där kvinnan alltid har haft en ringa värde, det vittnar om en idealism som inte är till någon nytta.
Citera
2017-03-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
För oss som har arbetat i Afrika och även andra kulturer så inser man ganska så snabbt att många Svenskar har en form av utopisk dröm att den Svenska livsstilen är den bästa, för alla kulturer.

Den utopiska drömmen har skapat en "biståndselit" som skor sig på Svenska skattepengar, sedan om det handlar om asylindustrin i Sverige eller jämställdhetsarbetet i mörkaste Afrika, gör det samma.

Zaida har varit en mycket privilegierad kvinna, hon har kunnat leva gott på utopiska drömmar sprungna ur en verklighetsfrämmande idealism.

Att överhuvudtaget tro att Svenska biståndsarbetar kan ändra på tusenåriga klantraditioner där kvinnan alltid har haft en ringa värde, det vittnar om en idealism som inte är till någon nytta.
Din pessimism är mycket värre än den idealism som du nämner. Och visst, människor kan förändras. För 1000 år sen kallades vikingarna för barbarer eller ociviliserade sjörövare som luktade fruktansvärt illa. Men idag står Sverige som världsledande för demokrati. Men visst, om jag var nazist eller rasist, då, skulle jag tänka annorlunda.
Senast redigerad av matematiker 2017-03-17 kl. 10:47.
Citera
2017-03-17, 10:33
Medlem
Varför vill inte familjemedlemmarna att hennes namn (och bild) visas i media? Ärlig frågan, förstår inte vad det skulle göra för skada. Skulle detta sätta henne i en värre situation? Kollar kidnapparna utländskt media? Är kongo-regeringen bakom detta på nåt sätt?
Citera
2017-03-17, 10:46
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Varför vill inte familjemedlemmarna att hennes namn (och bild) visas i media? Ärlig frågan, förstår inte vad det skulle göra för skada. Skulle detta sätta henne i en värre situation? Kollar kidnapparna utländskt media? Är kongo-regeringen bakom detta på nåt sätt?

Det skulle sätta föräldrarna och deras klick i dålig dager.
Citera
2017-03-17, 10:46
Medlem
Om de nu skulle samla bevis på regimens övergrepp åker de väl inte på sightseeing så där lite på måfå? De torde väl ha bestämt att träffa någon. Det kan förstås vara riskabelt för dem de ska träffa så de har inte talat om dem vem det är. Men borde de inte ha rapporterat uppåt på något sätt vad de skulle göra?
Citera
2017-03-17, 11:08
Medlem
Om det nu är så att UD/USA fått kontakt med grupperingen som fört bort miljöpartisten och jänkaren, då lär vi inte få veta ett dugg innan man plötsligt deklamerar att dom är fria.

Då blir det stort spektakel, tv-soffor och fler mandat för MP.

Alternativet är att dom ligger sönderknullade i djungeln och försvinner för alltid.

Hur länge är det realistiskt att vänta på det första av alternativen ovan?

3-4 veckor max tror jag.
Citera
2017-03-17, 11:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Din pessimism är mycket värre än den idealism som du nämner. Och visst, människor kan förändras. För 1000 år sen kallades vikingarna för barbarer eller ociviliserade sjörövare som luktade fruktansvärt illa. Men idag står Sverige som världsledande för demokrati. Men visst, om jag var nazist eller rasist, då, skulle jag tänka annorlunda.
Min fetning.

Jag har själv arbetat i flera krigszoner som inkluderar inbördeskrig.

Jag har själv arbetat i Afrika i nästan 2 år i ett område som kan jämställas med Kongo (kanske värre?)

Att skicka naiva Svenskar att implementera "Gender Equality" till en region där klaner har ihjäl varandra för att få kontroll över en vattentäkt, det är så jävla typiskt Svenskt.

Då är det fan i mig bättre att hålla Feministerna i Sverige tills alla Afrikaner har fått tillgång till säkert vatten, etc.

Sverige utrotade malaria på 40-talet med hjälp av DDT. Även om det skapade vissa problem så klarade landets natur av det och kunde återhämta sig.
I Afrika så dör människor som flugor pga malaria, samtidigt som Sverige och andra kämpar med näbbar och klor för att DDT aldrig skall användas igen. Sketna skalbaggar och pippifåglar är ju viktigare än Afrikanerna!

Sedan till min fetning av din text.

Jo, det är ju precis som det är, passar en åsikt inte in i den mycket tajta åsiktskorridoren så utmålas man till nasse eller rasist. Du borde fan i mig skämmas!

OnT: För att återkomma till Zaida, uppenbarligen så hade hon inte att göra på platsen för kidnappningen. Och personligen så finner jag det intressant att bena ut ansvarsfrågan.
Som jag tidigare skrivit i tråden så är det av intresse att bena ut hennes anställningsförhållande och om hennes mopedresa var beordrad eller sanktionerad av t.ex. FN? Eller, utförde hon en uppgift för någon annan organisation, ett sidojobb utöver den ordinarie uppgiften i Kongo?
Citera
2017-03-17, 11:50
Medlem
Droid59s avatar
Citat:
Min fetning.

Jag har själv arbetat i Afrika i nästan 2 år i ett område som kan jämställas med Kongo (kanske värre?)

Att skicka naiva Svenskar att implementera "Gender Equality" till en region där klaner har ihjäl varandra för att få kontroll över en vattentäkt, det är så jävla typiskt Svenskt.

Då är det fan i mig bättre att hålla Feministerna i Sverige tills alla Afrikaner har fått tillgång till säkert vatten, etc. ...

+1

Har som sagt själv varit nere i regionen och sett hur det fungerar, men alla här som har så mycket djävla åsikter kan ju knappt hitta stället på kartan.

Kongo även med FN inblandat, är ett av de mest korrumperade och sjuka länder man kan vistas i.

De har haft mer krig och elände än något annat land på jorden sen andra världskriget, upp till 6 olika arme fraktioner har slagits mot varandra med ca 6 miljoner döda. Ingen i väst har brytt sig speciellt.

Att ens fundera i Svenska PK banor i den miljön är löjligt. FN i Kongo är lika korrupt som landet i sig.

Övertygad om att det finns mer bakom hennes vistelse nere i Ngombe än vad som framkommit.
Citera
2017-03-17, 12:06
Medlem
Citat:
Min fetning.

Då är det fan i mig bättre att hålla Feministerna i Sverige tills alla Afrikaner har fått tillgång till säkert vatten, etc.

Sverige utrotade malaria på 40-talet med hjälp av DDT. Även om det skapade vissa problem så klarade landets natur av det och kunde återhämta sig.
I Afrika så dör människor som flugor pga malaria, samtidigt som Sverige och andra kämpar med näbbar och klor för att DDT aldrig skall användas igen. Sketna skalbaggar och pippifåglar är ju viktigare än Afrikanerna!

Sedan till min fetning av din text.

Jo, det är ju precis som det är, passar en åsikt inte in i den mycket tajta åsiktskorridoren så utmålas man till nasse eller rasist. Du borde fan i mig skämmas!

OnT: För att återkomma till Zaida, uppenbarligen så hade hon inte att göra på platsen för kidnappningen. Och personligen så finner jag det intressant att bena ut ansvarsfrågan.
Som jag tidigare skrivit i tråden så är det av intresse att bena ut hennes anställningsförhållande och om hennes mopedresa var beordrad eller sanktionerad av t.ex. FN? Eller, utförde hon en uppgift för någon annan organisation, ett sidojobb utöver den ordinarie uppgiften i Kongo?
I helhet håller jag med dig som du skrivit eller går lite hårdare och vill att de företagen som skickar unga oerfarna volontärer till krigsdrabbade länder utan ett tänka på deras säkerhet, bör ställas mot vägen och åtalas. De tänker bara på stora pengar/vinster som de får och bryr inte ett skit om tjejerna blir våldtagna eller mördade. Jag är inte så bekymrad om Zaida och tror inte att hon behandlas illa. Jag har mest bekymmer för den unga tjejen som blev brutalt våldtagen och misshandlad i Sydafrika för några veckor sen (det är helt tyst om det på UD och i tidningar!).

Och nej jag säger inte att du är nazist, tro mig! Men jag vet att nazisterna/rasisterna tycker annorlunda än jag gör och de är glada för vad som hände Zaida.
Senast redigerad av matematiker 2017-03-17 kl. 12:11.
Citera
2017-03-17, 12:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Om det nu är så att UD/USA fått kontakt med grupperingen som fört bort miljöpartisten och jänkaren, då lär vi inte få veta ett dugg innan man plötsligt deklamerar att dom är fria.

Då blir det stort spektakel, tv-soffor och fler mandat för MP.

Alternativet är att dom ligger sönderknullade i djungeln och försvinner för alltid.

Hur länge är det realistiskt att vänta på det första av alternativen ovan?

3-4 veckor max tror jag.

Jo några veckor. Läste om en annan en amerikan i Kongo som blev fri inom en vecka som ansågs extremt mycket snabbare än vanligt. Men där var nu amerikanens familj vänner med USAs ambassadör i Kongo som i sin tur hade bra kontakter som snabbade på "transaktionen". Så inga nyheter är väl bra nyheter i några veckor. Sedan om nu det redan gått illa så är nog chansen att hitta kropparna rätt små. Då inte att de nu blivit uppätna utan av att detta rör sig om en krigszon och djungel så det skulle var extrem tur att hitta dessa.
Citera
2017-03-17, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo några veckor. Läste om en annan en amerikan i Kongo som blev fri inom en vecka som ansågs extremt mycket snabbare än vanligt. Men där var nu amerikanens familj vänner med USAs ambassadör i Kongo som i sin tur hade bra kontakter som snabbade på "transaktionen". Så inga nyheter är väl bra nyheter i några veckor. Sedan om nu det redan gått illa så är nog chansen att hitta kropparna rätt små. Då inte att de nu blivit uppätna utan av att detta rör sig om en krigszon och djungel så det skulle var extrem tur att hitta dessa.

Kan du länka? Kom den amerikanen helskinnad hem? Var det en kvinna eller man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in