Citat:
Nja, jag pratar om en tänkt Star Trek-scenario där vi inte längre har någon handel och därmed inte heller någon användning av betalningsmedel. Det skulle även krävas att vi kunde skapa materia ur tomma rymden... Men ja ja.
Nu säger du att "multiplikatorn" du pratade om alltså skulle kunna röra utlåningar och depositioner (jag antar att du menar inlåning). Nästan alla utlånade pengar i Sverige sätts in direkt på andra konton och är alltså inlånade igen. Beroende på hur man räknar talar vi alltså om en faktor som antingen är c:a 200 (antal gånger varenda krona i Sverige är utlånad i genomsnitt) eller som är försvinnande nära 1. Anledningen att det är så här är just att alla pengar som genereras via lån är försäkrade i motsvarande skuld.
Stämmer att guld inte kan föröka sig genom risktagande. Minns nu att hela vårt samhälle är byggt på risktagande projekt. Projekt som lyckades där 100 andra projekt precis som dem misslyckades. På så vis fick vi de som utfördes bäst. Många civilisationer som börjat med fractional reserve banking, ända sedan antiken, har vuxit sig stora och starka, till viss del för att det alltid fanns kapital med vilket man kunde finansiera risktagande projekt.
Varför skulle man inte få betalt för att skjuta upp konsumtion? Fördelen med det är ju att man kan spendera resurser på annat istället. Sen vill jag fråga dig om gulds värdeökning över tid har med något annat att göra än just det som du kallar för tidsvärde?
Mjaaa... Judiskt påhitt, grundades inte riksbanken av en holländare? Vad är deep state?
Och vad har du emot inflation? Konstant nollinflation är fullständigt katastrofalt för vilken ekonomi som helst.
Nu säger du att "multiplikatorn" du pratade om alltså skulle kunna röra utlåningar och depositioner (jag antar att du menar inlåning). Nästan alla utlånade pengar i Sverige sätts in direkt på andra konton och är alltså inlånade igen. Beroende på hur man räknar talar vi alltså om en faktor som antingen är c:a 200 (antal gånger varenda krona i Sverige är utlånad i genomsnitt) eller som är försvinnande nära 1. Anledningen att det är så här är just att alla pengar som genereras via lån är försäkrade i motsvarande skuld.
Stämmer att guld inte kan föröka sig genom risktagande. Minns nu att hela vårt samhälle är byggt på risktagande projekt. Projekt som lyckades där 100 andra projekt precis som dem misslyckades. På så vis fick vi de som utfördes bäst. Många civilisationer som börjat med fractional reserve banking, ända sedan antiken, har vuxit sig stora och starka, till viss del för att det alltid fanns kapital med vilket man kunde finansiera risktagande projekt.
Varför skulle man inte få betalt för att skjuta upp konsumtion? Fördelen med det är ju att man kan spendera resurser på annat istället. Sen vill jag fråga dig om gulds värdeökning över tid har med något annat att göra än just det som du kallar för tidsvärde?
Mjaaa... Judiskt påhitt, grundades inte riksbanken av en holländare? Vad är deep state?
Och vad har du emot inflation? Konstant nollinflation är fullständigt katastrofalt för vilken ekonomi som helst.
Någon form av "legal tender" tror jag alltid kommer att finnas. Varför skulle folk sluta handla med varandra? Med en valuta så slipper man ju då en ohygglig mängd relativpriser att hålla reda på.
Jag vänder mig starkt emot ditt användande av begreppet "försäkring". Det är skuldpengar vi talar om. De backas inte upp av något alls förutom den likviditet centralbanken kan bistå med. Multiplikatorn definieras alltså som inversen av endera reservkrav eller kapitaltäckningsgrad och är ca 10x ifall vi tittar på affärsbankernas balansräkningar. Det du talar om är något helt annat där man måste ta hänsyn till pengars omloppshastighet.
UTAN risktagande kan guld inte föröka sig. Men de pengar som banksystemet skapar förökar sig utan risktagande. Åtminstone officiellt. Genom den riskfria räntan som alltså bygger på den förmenta tidsvärdespremien. Ifall vi istället talar om affärsprojekt som innebär risk så finns det givetvis rätt till avkastning. Även om betalningsmedlet är guld.
Varför ska du få betalt bara för att du inte konsumerar allt idag? Skälet till att man sparar är ju rimligen för att man inte behöver konsumera allt idag. Vill man ha avkastning på sitt sparande får man ta risker. Det finansiella priset på guld är ju en illusion egentligen så det har inget med tidsvärde att göra. Guld är realt och 10g guld idag är 10g guld imorgon också.
Jag tror att du tänker på Palmstruchs bank som gick i konkurs(p.g.a FRB) och inte Riksbanken.
"Deep state" är en slags stat i staten eller skuggmakt om man så vill. Oftast underrättelsetjänster, militär och polis. I USA skulle jag säga att det främst är CIA, media och Federal Reserve.
Både inflation och deflation är dåligt. Det märks att du gått på bankirernas propagandatrick. De kan inte leva utan inflation. Tittar du på väldigt långa tidsserier över priser, upp till 1000 år, så är prisstabilitet över tiden det normala. Systematisk inflation är kopplat till det moderna banksystemet således.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2017-03-13 kl. 19:40.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2017-03-13 kl. 19:40.