Citat:
Ursprungligen postat av
Flashback159
Det är klart att de var två GM. Om kvinna(skor 38) varit ensam på mord platsen (förre eller efter mordet), varför hon anmälde inte detta till polisen för att hjälpa utredningen? Alla ärliga och normala människor skulle göra detta.
Andra fråga , vad letade kvinnan efter i huset och på vinden? Vem tog pärmen från huset? Det var ingen blodspår eller skospår 42 inne i huset. Pärmen och Gärds väskan från huset tog kvinna (skor 38). Där ligger svaret vem är mördarna. Detta vad hon letade efter och möjligt tog med sig (revers,avtal, testamente,eller nåt annat), detta skulle leda till motivet för bråk/mord samt vem är mördare.
Jag resonerar så.
Varför personen med storlek 38 inte anmälde? Det är väl inte så konstigt dels är det en medbrottsling som kan förvänta sig ett fängelsestraff också, sen är dessa 2 sannolikt släkt och blod är som bekant tjockare än vatten.
Det där brevet som kom in till "poddredaktionen" är jag övertygad om att det är skrivet av mördaren för att förvilla utredningen åt andra spår än personen som bor nere vid vattnet.
Min teori angående pengarna är att Tor haft dessa 10000kr + kanske några tusen till i kassaskåpet hela tiden som många gamla har även idag. Denna morddag ska han åka till banken för att betala lantmäteriet fakturan för uppmätning av tomten nere vid vattnet. Mördaren vet om det då det var tjafs om det tidigare på morgonen. Motivet är således att stoppa Tor från att ange olovlig byggnation och att bli av med denna påstridiga gubbe som inte tänker vika ner sig när det gäller sin tomtgräns.
Papprerna man vill åt är säkert tomtkartor, lantmäteriet faktura allt för att städa bort det spåret. Det är min teori.