2015-05-31, 17:39
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Precis - och hur många personer kan dessa påtagliga faktorer matchas mot med stor säkerhet? 5? 10? Knappast fler va? (Citerar bara en liten bit av ditt långa inlägg nu)

Det måste naturligtvis vara en försvinnande liten skara, som varje polisutredning värd namnet borde ha kunnat få fram på betydligt kortare tid än 10 år.
Citera
2015-05-31, 17:59
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag funderade på det där. Bostaden ligger en bit från huvudvägen, och som posten rationaliserar vore det troligt att brevlåda fanns ute vid vägen. Men hur jag än tittar i Google View hittar jag ingen brevlåda.

Ursäkta att jag svarar på et 2-3 år gammalt inlägg. Men kolla länken till Veckans brott här ovan, där visar GW exakt var brevlådorna står.
Citera
2015-05-31, 18:20
Medlem
FUP-12s avatar
En liten uppdatering av bilder.

Skiss med Tors väg till ladugården rätt inritad:
https://minfil.org/laGdibb8b3/skiss_1.png

Vägar och platsen för den blå Dodgen/Chrystlern:
https://minfil.org/mbG9i1b8b9/V_gar.png

Bild på BP:
https://minfil.org/naGdicbcbb/Huggkubbe.png

BP betraktad från väster:
https://minfil.org/o6G0ibbcb3/BP.png
Citera
2015-05-31, 18:42
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Precis! Du tog orden ur munnen på mig.

Två fakta är oförenliga enligt mitt sätt att se:

1. Om GM anländer till BP i bil, så blir fyndplatsen helt obegriplig.

2. Om GM anlände till fots, blir fyndplatsen visserligen begriplig, men då måste man bortse från de två iakttagelser av bilar (den röda Volvon Kombi och den blå Dodgen/Chrystlern) som gjorts i anslutning till BP vid tidpunkten för mordet.

Den möjlighet som uppenbarar sig är naturligtvis att GM återvände till BP vid ett senare tillfälle. Fem omständigheter tycker jag pekar på det:

1. Inte ett enda spår av blod hittades i bostaden. (Det är naturligtvis inte så att blod av nödvändighet måste ha hamnat på GM och avsatts i bostaden, men sannolikheten är ändå betydande med tanke på att det finns skoavtryck i bostaden och att GM varit aktiv där, genom sitt letande.)

2. Fyndplatsen. Om GM anlände med bil till BP blir den, som sagt, obegriplig. Då skulle skendet efter morden ha sett ut någonting så här:

* GM väljer att dröja sig kvar på mordplatsen efter att ha gömt kropparna.

* Eftersom GM med stor sannolikhet anlände med bil låter han denna stå kvar synlig på uppfarten.

* Letar igenom boningshuset utan att avsätta något som helst spår av blod från morden.

* Finner Gerds handväska - tar med sig den.

* Finner en påse med ”värdepapper och gamla lagfarter” – tar med sig den.

* Beger sig ut ett antal hundra meter i skogen (åt vilket håll – österut i hästskosvängen eller söderut mot Solumnshamn är mindre viktigt i sammanhanget).

* Tar Gerds Visakort, men lämnar väskan och påsen med dess innehåll.

* Går sedan tillbaka till gården.

* Tar rimligtvis med sig mordvapnet i bilen.

* Åker därifrån.

3. Genomsökningen av bostadshuset. Den beskrivs i rapporteringen genomgående som ”försiktig”. Detta är något som är mindre förenligt med det som skett före. Tor göms visserligen omsorgsfullt, men hanteringen av Gerds kropp ges inte samma tid/omsorg. Är det då troligt att GM efter detta direkt skulle gå in i bostadshuset och ”försiktigt” leta igenom det?

4. Däckspåren. I rapporteringen nämns att det fanns spår av en rivstart på gårdsplanen. Detta är också svårförenligt med en GM som precis innan har genomsökt huset ”försiktigt” och sedan tagit en tur ut i skogen på ett antal hundra meter. Tvärtom indikerar rivstarten att GM har dragit från platsen så fort han kunde efter det att han var klar med det viktigaste: undanskaffandet av Gerds kropp.

5. Tidpunkten för försöken att ta ut pengar. Enligt polisen skedde detta natten till onsdagen. De har närmare angivit att de är intresserade av iakttagelser mellan kl 00-06. Skulle alltså GM ha gått ut i skogen efter morden och genomsökningen, dumpat handväskan och tagit med sig Visakortet och sedan väntad i ett halvt dygn innan han prövade det?

Av dessa anledningar anser jag det troligare att GM återkom senare på kvällen/natten efter att ha haft tid på sig att lugna ner sig och överblicka sin situation.

Mot bakgrund av att två skospår har hittats i bostadshuset som inte har kunnat knytas till Tor/Gerd eller deras anhöriga så tror jag också att det handlar om två GM, varav den ena möjligtvis är en kvinna.

* GM tar sig till gården till fots genom skogen, dels för att ingen ska observera bilen, dels för att kunna närma sig gården obemärkt och kunna se om morden överhuvudtaget har upptäcks.

* De tar sig in i boningshuset och letar igenom det ”försiktigt”, vilket är möjligt nu när de har lugnat ner sig och då risken att bli upptäckta eller får bilen observerad är mindre än tidigare.

* De avsätter spår av skor, som antingen inte är de som användes vid morden eller där eventuella blodspår har försvunnit under den tid som passerat.

* De kommer över handväskan och pappren och dumpar dem på väg tillbaka genom skogen, på vad de tycker är ett rimligt avstånd.

* Under natten används kortet i bankomaten.

En fråga kvarstår dock: varför detta risktagande? Här finns enligt mig bara två skäl.

Antingen letar de efter något som de verkligen är ute efter – värdepapper, lagfarter, skuldebrev – som på något sätt ger dem motiv till morden. Eller så handlar det om att ge skenet av att det finns ett ekonomiskt motiv eller att ge intrycket av ett rånmord. Jag lutar faktiskt åt det senare.

Det här är den "spretigheten" som GW talar om.

1. Mordet framstår inte som planerat.
2. Mordet på Tor tycks ha uppkommit snabbt och i affekt.
3. Stölden av värdepappren/gamla lagfarter indikerar ett ekonomiskt motiv (med en historia).
4. Försöken med bankomaten indikerar ett annat ekonomiskt, mer direkt, motiv: rånmord.
5. Ett mer professionellt och planerat rånmord negeras dock av det faktum att de till och med missade att kolla byxorna på sängen.

1. Absolut, även om mördaren säkert har tänkt tanken om att slå ihjäl Tor, tidigare.

2. Ja, chansen uppstod där och då med Tor upptagen av skottkärran och ryggen mot GM. Om nu mordvapnet är en yxa och inte en slägga, vad säger det om GM att han valde att slå med hammarsidan och inte med eggen. Jag tycker det tyder på att GM ändå inte är en komplett galning. Känns lite mer civiliserad.

3. Troligen så.

4. GW sa något intressant; att GM kanske bara var ute efter kontoutdrag.

5. Ja.

Vad jag förstår hittade bara hunden ett spår mellan huset och fyndplatsen. Innebär det att GM gått i samma spår både på vägen dit och tillbaka? Troligen ja, men svårt om han inte gått på stigar.

Jag tycker att GW borde prova sitt "miljon-trick" på denna utredning. Här finns det med stor sannolikhet två personer som vet vad som hänt.
Citera
2015-05-31, 18:44
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
En liten uppdatering av bilder.

Skiss med Tors väg till ladugården rätt inritad:
https://minfil.org/laGdibb8b3/skiss_1.png

Vägar och platsen för den blå Dodgen/Chrystlern:
https://minfil.org/mbG9i1b8b9/V_gar.png

Bild på BP:
https://minfil.org/naGdicbcbb/Huggkubbe.png

BP betraktad från väster:
https://minfil.org/o6G0ibbcb3/BP.png

Har du lust borde du sätta ihop ett helt nytt informativt inlägg med allt gammalt och nytt, som kan länkas från trådstarten.
Citera
2015-06-05, 19:20
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
1. Absolut, även om mördaren säkert har tänkt tanken om att slå ihjäl Tor, tidigare.

Funderade på om det kanske var ett hotbrev som GM letade efter i huset. Skrivet på sånt sätt att polisen skulle bli intresserade om dom hittade det.

Varför leta ekonomiska papper i hela huset? Varför leta så försiktigt om han ändå vill ge intryck av rånmord? Varför då inte ta med sig smycken och pengar?

Tycker det är lite fjuttigt maskerat som rånmord att bara ta med sig en handväska och visakort. De
ekonomiska pappren är ju heller inget en rånare skulle ta med sig.
Citera
2015-06-05, 23:13
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Funderade på om det kanske var ett hotbrev som GM letade efter i huset. Skrivet på sånt sätt att polisen skulle bli intresserade om dom hittade det.

Varför leta ekonomiska papper i hela huset? Varför leta så försiktigt om han ändå vill ge intryck av rånmord? Varför då inte ta med sig smycken och pengar?

Tycker det är lite fjuttigt maskerat som rånmord att bara ta med sig en handväska och visakort. De
ekonomiska pappren är ju heller inget en rånare skulle ta med sig.

Ja.

Jag tror att de var två stycken under genomsökning av huset. En (förmodligen kvinna) som höll vakt på utsidan medan GM var inne i huset. Jag kan mycket väl tänka mig att båda var starkt berusade och väldigt stressade. Jag tror att speciellt kvinnan har en kriminell livsstil och därför är det hon som passade på att ta Gerds handväska och sedemera hennes bankkort. GM själv märker inte detta innan de kommit ut en bra bit i skogen då han blir arg och säger åt kvinnan att de inte kan springa omkring med dessa saker som kan koppla dem till offren, vilket gör att de gömmer det mesta under en gran. Bankkortet lyckas kvinnan smyga undan och få med sig hem.

Skulle förklara den värsta spretigheten i detta fall.
Citera
2015-06-08, 10:27
Medlem
Såg på Mittnytt att Lars-Åke Krantz håller på att utreda detta också.
Citera
2015-06-09, 11:15
Medlem
Spelarn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Såg på Mittnytt att Lars-Åke Krantz håller på att utreda detta också.

Här är en länk till nyheten om privatspanarens teori om mordet.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/ny-teori-om-brattasmorden

Citat:
Dubbelmordet i Brattås var egentligen två olika brott, oberoende av varandra. Ja, den teorin framför nu en privatspanare i Härnösand.

Han tycks alltså mena att först skedde morden och sedan efter ett tag innan upptäckten genomfördes något slags inbrott av en helt annan person.
Det känns väl en smula långsökt men man vet ju aldrig...
Citera
2015-06-22, 17:32
Medlem
Kom att tänka på viss likhet med detta dubbelmord, (FB) Dubbelmord i nv skåne? På Sölve Svensson och Irene Saldert
Här kom ju aldrig någon vettig förklaring varför fram i rättegången, men i en intervju,
http://www.expressen.se/kvallsposten/anhorigas-fortvivlan-mordarens-permission/

säger ju mördaren:– Det ekonomiska motivet som åklagarna förde fram är bara löjligt. Men jag vill inte berätta mer om det. Jag kan bara säga att jag har mina principer, om någon skadar mig eller någon jag älskar ger jag tusenfalt igen, sa han då.

Dennes mormor hade ju haft ett tidigare förhållande med den manliga BO.

Kanske inbillat el verkligt, skadat GM:s mormor?

Kan det i Brattåsfallet finnas någon släkting till kvinnan som hyste agg till Tor?
Och hon strök med för att tystas?

Hur länge hade paret varit ihop? Enligt DB var båda frånskilda sedan första halvåret -83

Vad tror ni?
Citera
2015-06-24, 18:58
Medlem
Kenny Kuks avatar
Vad tror ni om den seriemördande försäkringsmannen Zor*n R*dovanovic (*=a) som mördare i detta fall? Visst, det är en bit till Jönköping. Men han kanske tidigare i sitt liv valde att inte mörda på sin egen bakgård? Inte helt olik fantombilden om man tuffsar till honom lite: http://2.bp.blogspot.com/-R_l4YTr6IVQ/VXmbG0arMgI/AAAAAAAADNY/0QXEeICkVtQ/s1600/zoranradovanovicmisst%25C3%25A4nktm%25C3%25B6rdare .jpg
Citera
2015-06-27, 18:05
Medlem
Targenors avatar
http://www.allehanda.se/blaljus/brott/soker-sanningen-bakom-brattasmorden-i-ny-podd

Citat:
– Det finns mycket som tyder på att det inte är ett rånmord. Proffstjuvar lämnar liksom inte 10 000 spänn som bara ligger framme. Samtidigt så vill jag ta reda på vad han skulle ha dem till. Han var inte en sådan som brukade gå omkring med så mycket pengar.

Hade Tor 10 000 kr på sig hemma, jag har hört talas om att det fanns pengar men inte så stora summor.

Citat:
Anna Wikner undrar om mördaren faktiskt var ute efter något särskilt och ifall den väska med plånbok och ekonomiska papper som hittade i skogen bara var ett villospår för att få det att se ut som ett rånmord.
Finns det något mer infom om plånboken och vems det var?

Det sägs också finnas en DNA profil man misstänker är mördarens , men ingen träff på detta ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in