2017-03-14, 07:22
Medlem
Ni verkar utgå från att Tor blåste sin egen bror och sedan bröt kontakten 35 år.

Konflikten var som jag förstår det att deras far blev gammal och ville sälja gården.
Alla barn blev tillfrågade, men bara Tor ville köpa. Då ville de andra att en del av köpesumman skulle de få. Nu blev det inte så, Tors far kanske tyckte att de ärver ju ändå honom så då får de väl det som blir kvar då. Dvs, Tor köpte gården av sin far. Tor/Fadern gav inga pengar till syskonen, varför nu de skulle få något om Tor köpte gården till marknadspris.

Sen var det ju Tors bror som bröt kontakten, det säger han ju själv i poden.

Ang relationen mellan Vidar och Barbro så var den väl inge vidare (ursäkta ordvitsen) Barbro misstänkte ju spontant brorsan när det hände.
Citera
2017-03-14, 07:58
Medlem
Ang relationen mellan Vidar och Barbro så var den väl inge vidare

Citera
2017-03-14, 09:41
Medlem
Klart man inte kan utesluta vissa familjemedlemmar men för min del och även gamle brattåsutredaren står för samma åsikt, mordet har med tomtgränserna nere vid vattnet att göra. Den person som misstänkts i denna tråd har en förmåga att dra till sig problem av olika slag (enligt ett antal domar i tingsrätten) och att ett bygglov blivit beviljat för han 3 månader efter mordet för mig är det för många saker för att vara slumpen.
Citera
2017-03-14, 10:50
Medlem
Sen kan man ju undra om familjen skulle genomsöka huset på det sättet. De borde ju veta vart Tor hade sina dokument. Bland annat hittades ju skoavtryck uppe på vinden. Varför skulle de upp dit och springa om "inbrottet" var ett villospår. Då inget stals från vinden mig veterligen.

Hade ju varit smartare att enbart ta det dokument man ville åt. Om det nu var testamente eller vad det nu var som skulle ha varit motivet.
Citera
2017-03-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Sen kan man ju undra om familjen skulle genomsöka huset på det sättet. De borde ju veta vart Tor hade sina dokument. Bland annat hittades ju skoavtryck uppe på vinden. Varför skulle de upp dit och springa om "inbrottet" var ett villospår. Då inget stals från vinden mig veterligen.

Hade ju varit smartare att enbart ta det dokument man ville åt. Om det nu var testamente eller vad det nu var som skulle ha varit motivet.
Bra tänkt!
Vi vet att 2005-05-31 kommer en man och en kvinna till Tors gård. Troligt man mördar Tor och Gärd, och kvinnan letar efter nån specifik dokumentation och ej pengar (revers,avtal, testamente eller liknande). Frågan är VAD VAR DET de letade efter (vidare, hittade de detta)? Om man skulle veta vad var det vad de letade efter och kanske tog med sig, då skulle man kunna lista ut vem/vilka som behövde detta samt vilka som är mördarna. Jag tror att svaret på vilka är mördarna ligger i frågan: Vad letade mördarna efter (och möjligen hittade och tog med sig)? Revers,avtal, testamente eller annat?
Citera
2017-03-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Vi vet att 2005-05-31 kommer en man och en kvinna till Tors gård.

Det vet vi inte, att det både är en man och en kvinna som kommer det datumet. Det enda vi kan vara säkra på är att det är minst en gärningsman på plats morddagen. Man eller kvinna kan vi egentligen inte säga säkert.

På tal om DNA-spåret kan man inte säga om det är avsatt av en man eller kvinna? Det kunde polisen avgöra i Linköpingsmorden 2004 och även andra mordfall.
Citera
2017-03-14, 15:03
Medlem
Cartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Klart man inte kan utesluta vissa familjemedlemmar men för min del och även gamle brattåsutredaren står för samma åsikt, mordet har med tomtgränserna nere vid vattnet att göra. Den person som misstänkts i denna tråd har en förmåga att dra till sig problem av olika slag (enligt ett antal domar i tingsrätten) och att ett bygglov blivit beviljat för han 3 månader efter mordet för mig är det för många saker för att vara slumpen.

Finns det något namn på denne man?
Citera
2017-03-14, 15:04
Medlem
Dna spåret kommer från en man som bedöms vara gärningsman.
Citera
2017-03-14, 15:09
Medlem
En man som bedöms vara min fantombilden dessutom. Konstigt att de inte visar en bild på honom för den som beskrivit fantombilden. Men såklart svårt att minnas 10 år efteråt.
Citera
2017-03-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Finns det något namn på denne man?

Se tidigare i tråden, han har dessutom lockigt hår som barn (enda bilden som finns) och fantombilden har lockigt hår.
Citera
2017-03-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Bara att gratulera om ni hittat en teori som inbegriper finkläderna, 10 000 i plånboken, fulgubben i fantombilden, Gerds väska, tysktillverkade skor, röd matt volvo som ej går att anträffa, blå volvo samt dna som inte går att träffa nånstans.

Törs man fråga om eran teori på varför ingen dnaträff kommer?

Det enda rimliga är ju att Börje Öhman slog ihjäl dem med tjänstebatongen och sedan styrde utredningen med järnhand och medvetet klantade till allt. Slängde in en massa stickspår som taxiåkande ryssar, svart pengautlåning, svartjobbande balter, bråk om jakträtter.
Angående de 10.000 kr - om man lyssnar på podden (minns inte om det är band tre eller fyra) så uttalar sig polismannen där ang detta. Han säger att pengarna inte gått att spåra MEN att det kan vara så att polisen kan ha funnit kontoutdrag senare men att den uppgiften av någon anledning fallit bort. Man ska således inte bortse ifrån att detta var Tors egna pengar hämtade från banken under förmiddagen. OCH då drog han givetvis på sig finbyxorna för färden till banken! Då uppstår frågan - vad skulle han ha dem till? Skulle han betala något, låna ut dem eller köpa något. Rekommenderar att man lyssnar på podden och vad polisen där säger. Det behöver således inte vara så att Tor "fick betalt" av någon för diverse affärer.

Vidare låg dessa byxor ovanpå sängen, vilket innebär att Tor haft på sig "finbyxorna" på förmiddagen för att sedan byta om och då lägga snyggbyxorna med pengarna kvar i fickan ovanpå sängen. Han hade med all tydlighet använt dessa byxor tidigare under dagen.
Senast redigerad av clostarwano 2017-03-15 kl. 18:29. Anledning: Tillägg:
Citera
2017-03-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Det vet vi inte, att det både är en man och en kvinna som kommer det datumet. Det enda vi kan vara säkra på är att det är minst en gärningsman på plats morddagen. Man eller kvinna kan vi egentligen inte säga säkert.

På tal om DNA-spåret kan man inte säga om det är avsatt av en man eller kvinna? Det kunde polisen avgöra i Linköpingsmorden 2004 och även andra mordfall.
Rätt där! En sak som jag också funderat på. Lyssnar man på podden visar den att 38:an varit inne i huset men mer oklart om 42:an varit någon annanstans än i verkstaden. Alltså inte hundra procent säkert att det var två gärningsmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in