2017-03-21, 13:22
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Man kunde inte spåra varifrån kommer pengarna ,dvs Tor har inte hämtat de pengar från banken/kontot. Detta betyder att Tor fick pengarna av nån person hand till hand. Vem är den person? Varför den person tog inte kontakt med polisen att hjälpa mord utredning med viktig information?

Att pengarna inte gick att spåra från en bank eller liknande betyder inte att någon lämnat över pengarna till honom. Tor kan ha haft pengar hemma.
Citera
2017-03-21, 14:25
Medlem
Det tror jag också. Tänk på att detta var 12 år sedan och folk använde fortfarande kontanter i stor utsträckning. Samt att Tor var en gammal man, han gillade säkert att ha lite stålar hemma om det skulle behövas till något. Skulle inte förvåna mig om han hade som vana att ta ut hela pensionen kontant.
Citera
2017-03-21, 14:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Det tror jag också. Tänk på att detta var 12 år sedan och folk använde fortfarande kontanter i stor utsträckning. Samt att Tor var en gammal man, han gillade säkert att ha lite stålar hemma om det skulle behövas till något. Skulle inte förvåna mig om han hade som vana att ta ut hela pensionen kontant.

Många äldre brukade göra så förr, inte hela pensionen då men det de beräknar att de behöver under månaden.
Citera
2017-03-21, 16:48
Medlem
Citat:
Hade han hämtat hela pension från bank, då skulle finns verifikation i banken att Tor hämtat pension i kontanter. Hade han hämtat från banken pengarna, då skulle finnas nån bankuttag. Men det finns inte nån uttag enligt hans andra dotter som skötte hans bokföring och hans ekonomi.Det går inte att spåra denna pengar. Han måste fått de pengarna från hand till hand.
Citera
2017-03-21, 17:24
Medlem
Han kan ju lagt undan nån tusing då och då hemma för att ni plocka fram dem när de skulle användas.
Citera
2017-03-21, 18:17
Medlem
Citat:
Han kan ju lagt undan nån tusing då och då hemma för att ni plocka fram dem när de skulle användas.
Kanske, men kanske han fått de av nån? Polisen borde iallafall försöka hitta varifrån kommer de och om det fanns nån fingeravtryck på de som kan bli eventuellt intressant för utredningen. Man ska misstänka allt och kontrollera allt?
Citera
2017-03-21, 19:20
Medlem
Det som i tråden på slutet har börjat kallas "familjepärm" kallar Polisen förresten för "hemarkiv" och ska tydligen ha inehållit lagfarter samt deklarationspapper. Om motivet fanns i pärmen så kanske det vi vet om inehållet kanske kan ge en vägledning?
Citera
2017-03-21, 20:19
Medlem
Citat:
Det som i tråden på slutet har börjat kallas "familjepärm" kallar Polisen förresten för "hemarkiv" och ska tydligen ha inehållit lagfarter samt deklarationspapper. Om motivet fanns i pärmen så kanske det vi vet om inehållet kanske kan ge en vägledning?
Polisen borde lista ut vad som tagits från pärmen, vad som fattades(allt som fanns kvar är inte taget). Mycket viktig, avgörande. (revers, avtal, testamente eller nåt annat).
Citera
2017-03-21, 20:22
Medlem
Citat:
Lagfart och andra offentlig dokumentation är inte intressanta. Nåt typ av avtal/revers som hade bara Tor och hans motpart (två exemplar av avtal var hade Tor sitt och hans motpart sitt exempel), kanske...
Citera
2017-03-22, 10:51
Medlem
Intressant att du Flashback159 skriver exakt samma sak om dessa 10000kr som står i brevet (i brottets spår) att någon överlämnat pengarna till Tor. Jag är säker på att brevet är skriven av någon som är inblandad i mordet för att leda misstankerna mot annat håll t.ex ha något med skogsavverkningen att göra.

Delen om brevet:
http://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/2015/07/16/3-familjerelationer-kriminalpodd-om-brattasmorden/

Men känns som om vi trampar vatten i denna tråd har inte kommit något nytt. Lösningen finns i tråden dock blir det nog svårt att bevisa eftersom DNS spåret inte matchar denna M*x. Ett starkt motiv finns definitivt.
Citera
2017-03-22, 13:01
Medlem
[quote=Itchii|60229112]Intressant att du Flashback159 skriver exakt samma sak om dessa 10000kr som står i brevet (i brottets spår) att någon överlämnat pengarna till Tor. Jag är säker på att brevet är skriven av någon som är inblandad i mordet för att leda misstankerna mot annat håll t.ex ha något med skogsavverkningen att göra.

Delen om brevet:
http://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/2015/07/16/3-familjerelationer-kriminalpodd-om-brattasmorden/

Men känns som om vi trampar vatten i denna tråd har inte kommit något nytt. Lösningen finns i tråden dock blir det nog svårt att bevisa eftersom DNS spåret inte matchar denna M*x. Ett starkt motiv finns definitivt.[/QUOTE
De 10 000 kr går inte att spåra, så det är bra om man kan fastställa varifrån kommer de pengarna samt att se om de pengarna har nåt med mordet att göra(oklarheter skall klargöras om det går). Vidare, DNA spåret som tagits är inte säkert att det är gärningsmans DNA. Så DNA som finns är kanske t.o.m. alibi till mördare(enligt Leif GW DNA spåret är kanske avgörande miss i utredningen).
Vad tror du vilket motiv hade mördare och varför? Arvet,affären som gick snett eller nån annan konflikt?
Citera
2017-03-22, 14:06
Medlem
I linköpingsfallet så har de ju lyckats göra en typ profil av förövaren med b.la hårfärg om jag minns rätt. Vore intressant att veta om de försökt med detta även i detta fall.

Samt att GW alltid tuggar om några åtgärder de borde göra med dnat för att undvika nått. Undra vad det är? Topsa poliserna på plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in