2017-03-13, 19:09
Medlem
kranendroppars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
"12 Då sände han åstad och lät hämta honom, och han var ljuslätt och hade sköna ögon och ett fagert utseende. Och HERREN sade: »Stå upp och smörj honom, ty denne är det.»"

Eftersom Jesus är en fantasi skapelse är det i mitt tycke helt okej att framställa hen som man vill! En riktig pur-arier, mena-grabb eller som en könslös PIM.

Kärlek! <3
Citera
2017-03-13, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kranendroppar
Eftersom Jesus är en fantasi skapelse är det i mitt tycke helt okej att framställa hen som man vill! En riktig pur-arier, mena-grabb eller som en könslös PIM.

Kärlek! <3

Du kan förneka Jesus gudom men du kan inte förneka personen Jesus existens. Det är allmänt accepterat bland seriösa historiker att det fanns en Jesus som predikade för 2000 år sedan.

Kärlek! <3
Citera
2017-03-13, 21:01
Medlem
cold17s avatar
Om Jesus nämns det i romerska skrifter, ja. Sedan bör Han också finnas i judarnas Talmud (rätta mig om jag har fel). Därför... Har den religiösa judiska eliten (som hatade Jesus) gått så långt att smutskasta Hans namn i Talmud, då kan det inte finnas några tvivel om Jesus existens..
Citera
2017-03-13, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Om Jesus nämns det i romerska skrifter, ja. Sedan bör Han också finnas i judarnas Talmud (rätta mig om jag har fel). Därför... Har den religiösa judiska eliten (som hatade Jesus) gått så långt att smutskasta Hans namn i Talmud, då kan det inte finnas några tvivel om Jesus existens..

Talmud och den hemliga toran är förvisso judiska hittepå-skrifter så det säger inte så mycket.
Citera
2017-03-13, 21:18
Medlem
En person som man räknar före eller efter, inte skulle man räkna så om Jesus inte funnits?
Citera
2017-03-13, 21:26
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Talmud och den hemliga toran är förvisso judiska hittepå-skrifter så det säger inte så mycket.

Talmud säger tillräckligt och alla dessa skrifter i övrigt som skrivits före och efter Kristus tar ju upp historiska event mer eller mindre. Därför kan vi inte bara kalla dessa skrifter för "påhitt" och liknande. Seriösa historiker har minst en Bibel hos sig.. Det säger en hel del.
Citera
2017-03-13, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Talmud säger tillräckligt och alla dessa skrifter i övrigt som skrivits före och efter Kristus tar ju upp historiska event mer eller mindre. Därför kan vi inte bara kalla dessa skrifter för "påhitt" och liknande. Seriösa historiker har minst en Bibel hos sig.. Det säger en hel del.

Jo jag kritiserade inte Bibeln, utan Talmud.
Citera
2017-03-13, 22:18
Medlem
Det är väl mkt troligt att Jesus existerade, en häftig och annorlunda person, med ett budskap och en vision. En ledar-typ som ville föra fram annorlunda och nya ideer.

Precis som Buddha och Profeten Muhammed.

Men dom kände inte till modern kunskap och vetenskap, utan trodde fortfarande på gamla påhittade Gudar. Men annars smarta personer för sin tid !!

Dom hade bra förslag till lagar och förklaringar och hur man skall uppföra sig, osv. Som passade på den tiden !!
Citera
2017-03-13, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Det är väl mkt troligt att Jesus existerade, en häftig och annorlunda person, med ett budskap och en vision. En ledar-typ som ville föra fram annorlunda och nya ideer.

Precis som Buddha och Profeten Muhammed.

Men dom kände inte till modern kunskap och vetenskap, utan trodde fortfarande på gamla påhittade Gudar. Men annars smarta personer för sin tid !!

Dom hade bra förslag till lagar och förklaringar och hur man skall uppföra sig, osv. Som passade på den tiden !!

Jasså Jesus budskap passar inte bra i dagens samhälle menar du?
Citera
2017-03-13, 22:34
Medlem
Bara delvis såklart. Dom regler och ideer som Jesus och Profeten Muhammed och Buddha kom fram till för mkt längesen kan inte överföras rakt av till Swe 2017.

Folk borde försöka fatta att alla dom gamla religiösa lagarna som passade i mellanöstern för 1400-2000 år sen, inte alltid är relevanta längre -----
Citera
2017-03-13, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Bara delvis såklart. Dom regler och ideer som Jesus och Profeten Muhammed och Buddha kom fram till för mkt längesen kan inte överföras rakt av till Swe 2017.

Folk borde försöka fatta att alla dom gamla religiösa lagarna som passade i mellanöstern för 1400-2000 år sen, inte alltid är relevanta längre -----

Du kan inte jämföra Jesus med Buddha eller Muhammed.
Citera
2017-03-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
En person som man räknar före eller efter, inte skulle man räkna så om Jesus inte funnits?
Är det lika med namn för våra dagar? Torsdag bevisar Tor, o.s.v. ?
Och dom delar i världen där man räknar tid annorlunda, är det bevis för att Jesus inte funnits?
Har Jesus funnits, och inte funnits alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in