Citat:
Ursprungligen postat av
beregistain
Hade Sisi och hans militärtopp varit shiiter så hade kanske landet fortfarande varit i konflikt tills idag är vad jag menar.
Det skulle ledare i resp land inte "beslutat" sig för att göra om det handlade om en shia/sunni (saudi/iran)(usa/ryssland) - rivalitet. Därför är det mindre oroligt om länderna i fråga är 100 % sunni.
Du som är pro-israel föredrar ju mer förödelse i Syrien för att du vill se ett svagare Iran. Har jag förstått dig rätt?
Ja visst, men Egypten har fortfarande en stor koptisk minoritet.
Sedan står väl konflikten mellan sekulariserade och militanta sunni. Vilket gäller både för Egypten och Syrien.
Egypten är överhuvudtaget ett intressant fall. Kristna förblev majoritet i Egypten ända till 1300-talet och sedan styrdes landet för en lång tid framåt av en shiitisk minoritet. MB:s muslimska extremism är egentligen något av en avart i just Egypten, som annars historiskt utmärkt sig för just brist på extremism jämfört med övriga muslimska länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Nja, det beror på att respektive ledare insåg att det står mellan dom att sitta kvar och regera eller försätta landet i kaos.
Det är skrattretande hur vissa tycker att Assad gjorde rätt val i att stanna kvar vid makten istället för att avgå redan från början och behålla landet intakt.
Men du sade ju igår i ett infall av plötslig ärlighet att målet var att förstöra Syrien. Då måste väl rimligen det vara bra för Syrien att Assad sitter kvar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Det är exakt det jag har skrivit sedan år tillbaka. I och med Rysslands intervenera borde USA försöka försvaga Assad och Ryssland. Försvaga Assad är enkelt. Däremot behövs långsiktiga och avancerade planer för att försvaga Ryssland i Syrien, och det bästa är nog att dra in Ryssland mer i kriget och göra kriget så kostsamt. Ryssland, med dess ekonomi och militärbudget, klarar inte av utländska krig under en längre period.
Samtidigt kan man tänka såhär; om Assad inte ska avsättas så kanske ökad rysk inflytande i Syrien är att föredra framför iransk influens. Vem vet. Det hela beror på hur hotfull USA uppfattar Ryssland som.
Här är jag beredd att hålla med. Ryskt inflytande är onekligen att föredra över iranskt med tanke på att Iran är ett potentiellt anfallsmål, medan Ryssland är en permanent rival som Väst helt enkelt bör hålla så lugn som möjligt. Dock är jag tveksam till att man planerade för att Ryssland skulle gripa in, verkar mest ha varit ett lyckosamt utfall. I vart fall är det sant att Rysslands ingripande marginaliserade Iran. Vilket är väldigt positivt.
Jag tror dock att Ryssland mycket väl klarar av kriget i Syrien. Du får tänka på att Sovjet lämnade över ett helt lager av skräp. Detta skräp duger dock alldeles utmärkt att sätta in mot ökenbarbarer. Så det kostar egentligen inte Ryssland något att använda detta. Tvärtom så tjänar de på att kunna använda material som annars skulle ha fått kasseras. Jämför med Rysslands konflikt mot Georgien där de sände in gammalt skräp först. I ryska liv är billiga, men deras material är dyrt.
Sedan bör man också ha i åtanke att genom sitt ingripande så försvagar Ryssland Västs position i Mellanöstern. Detta gör att resurser måste omfördelas till Mellanöstern, vilket gör att Ryssland under tiden kan säkra sitt innehav i Ukraina. Så ifrån den synvinkeln kan det också vara kostnadseffektivt för Ryssland att satsa i Syrien.
Hade Obama fortfarande varit president hade jag firat Rysslands framgångar, men nu när vi har Trump så ändras spelplanen och USA är återigen den goda sidan... Så jag hoppas att Trump kan använda situationen i Syrien till att söka goda relationer med Ryssland som gynnar båda parter och samtidigt arbeta på att separera Iran ifrån Ryssland. USA:s nya strategi är att säkra sin trovärdighet genom att tydligt bekämpa islamister och då måste deras strategi anpassas därefter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Tanken måste väl ha varit att Irakkriget skulle användas för att tämja Iran diplomatiskt men effekten gick uteblev.
Obama var nog inte inkompetent. Det handlar istället om att hans politik gick tvärsemot Bushs, och anledningen till att just Obama blev vald var ju på grund av det försvårade läget för USA i Irak.
Det var ungefär vad jag också skrev i de sista två styckena. Men vår analys skiljer sig åt i att du tycker att Obama är kompetent, medan jag menar att han är en spjutchuckande knoggångare