2017-03-12, 11:01
Medlem
Det är märkligt att av alla tusentals bidrag som kommer in så är de vinnande bidragen bara massa kändisar.
Dessutom hur kan hårfager Thomas G:son få med så många bidrag år efter år? Är han så ofantligt mycket bättre på att skriva låtar än de övriga 4000-5000 bidrag som kommer in? Hur många bidrag fick han med i årets tävling ? 5?
Citera
2017-03-12, 11:26
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Mycket bra att den internationella juryn fick hindra oss från att skicka en tjock intetsägande förortssnubbe till ESC. Det var ju precis det som var anledningen till att juryn infördes, för att hindra oss från att skicka folk som Martin Stenmarck, Anna Bergendahl osv. Vi klarar helt enkelt inte av det ansvaret.

Sen är det uppenbarligen svårt att hitta en bra balans mellan folkets och internationella juryns poäng. Tidigare var det precis tvärtom. De internationella rösterna fördelades som idag, lite 6or hit, lite 12or dit, och det blev ett spann på 0-100 poäng typ. Men då var tittarrösterna inte fördelade efter hur många som röstade, utan den som fick flest tittarröster vann garanterat eftersom de fick enormt mycket fler poäng även om skillnaden var 0,1%.

Sedan följde en bra period när rösterna fördelas på ett rimligt sätt. Det var dock före hjärtrösterna, där alla kids röstar fem gånger på alla låtar och smetar ut resultatet till totalt intetsägande.

Till den som tycker att Norge har ett bra system, så är det väl bara att jämföra Sveriges och Norges resultat i ESC sedan 2011 när Sveriges nuvarande system infördes...

Förresten blir Robin 3-6:a i ESC, helt ok men aldrig nära segern.

Håller med dig. Den internationella juryn finns där just för att undvika de misstag som begicks när vi t ex 2010 skickade Anna Bergendahl istället för Erik Saade. Anna har vad jag förstått ångrat sin medverkan och fick fly Sverige trots utmärkt framförande i ESC-semifinalen.

Christer Björkman är smart, den internationella juryn var ett smart drag, inte undra på att det också är han som nu producerar ESC i Kiev.

Själv brände jag 1.750:- på Unibet just för att Robin vann, men är ändå glad för jag tror att Robin har klart bättre chanser än vad Nano skulle haft.
Citera
2017-03-12, 11:34
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Håller med dig. Den internationella juryn finns där just för att undvika de misstag som begicks när vi t ex 2010 skickade Anna Bergendahl istället för Erik Saade. Anna har vad jag förstått ångrat sin medverkan och fick fly Sverige trots utmärkt framförande i ESC-semifinalen.

Christer Björkman är smart, den internationella juryn var ett smart drag, inte undra på att det också är han som nu producerar ESC i Kiev.

Själv brände jag 1.750:- på Unibet just för att Robin vann, men är ändå glad för jag tror att Robin har klart bättre chanser än vad Nano skulle haft.
Bra inlägg!

Nanos låt är jättebra, men framförandet är ytterst tråkigt att titta på. Wow-faktorn fattas helt. Rätt bidrag vann. Möjligen inte bästa låten, men rätt bidrag om man ser till helheten.
Citera
2017-03-12, 11:34
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Förstår vad du menar. (Tror jag.) Han är rapp i käften men blir väl märkvärdig i sin musiksmak alltsomoftast. Tror inte han är riktigt så jäklig som han låter.

Trodde jag var den enda som inte förstått hypen kring Loreen. För mig är hon en i mängden även om hon vill vara lite alternativ. Lyssnade för första gången på Statements för någon timme sedan. För avancerad och tråkig för mig och jag förstår inte riktigt meningen med en sån låt i melodifestivalen.

Äh....Loreen är så jävla överskattad men medias gunstling och det hjälper henne. Senast igår på TV4 Godmorgon var hon med och programledaren kunde inte förstå att hon inte var med i finalen. Man bara spyr på sådan jävla inställsamt fjäsk, de vågar fan inte ha en egen uppfattning. Det roliga i hela historien är ju ett jävla gnäll att Robin vann pga utländska röster, men Loreen åkte ju ut pga de inhemska rösterna, var är logiken, svenska folket ville inte ha henne med. Ingen tar upp den vinklingen.

Det som stör mig mest är den ton har har i sina artiklar, typ gillade man inte Loreen är man idiot, samma med de som gillade Robin, sen kan jag tycka det är oproffsigt av en sådan journalist att sänka sig att kalla Robin "Dressman" under hans chatt när han listade läget vilka som låg närmast att vinna.

Men vad att vänta av en PK-journalist på AB.
Senast redigerad av Bavaro 2017-03-12 kl. 11:41.
Citera
2017-03-12, 11:37
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Äh....Loreen är så jävla överskattad men medias gunstling och det hjälper henne. Senast igår på TV4 Godmorgon var hon med och programledaren kunde inte förstå att hon inte var med i finalen. Man bara spyr på sådan jävla inställsamt fjäsk, de vågar fan inte ha en egen uppskattning. Det roliga i hela historien är ju ett jävla gnäll att Robin vann pga utländska röster, men Loreen åkte ju ut pga de inhemska rösterna, var är logiken, svenska folket ville inte ha henne med. Ingen tar upp den vinklingen.

Det som stör mig mest är den ton har har i sina artiklar, typ gillade man inte Loreen är man idiot, samma med de som gillade Robin, sen kan jag tycka det är oproffsigt av en sådan journalist att sänka sig att kalla Robin "Dressman" under hans chatt när han listade läget vilka som låg närmast att vinna.

Men vad att vänta av en PK-journalist på AB.

Så du tror att de velat sänka Robin och lyfta fram Loreen? Kan det vara så att den här Robin även blir anklagad för att ha något med narkotikan att göra också?
Citera
2017-03-12, 11:40
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Håller med!

Fattar inte problemet......det är ju så jävla fint med mångkultur i Sverige, gamla Sverige finns ju inte, nu får övriga Europa vara med o bestämma, då blir det ett jävla liv och alla skriker bara svenskar ska få rösta, alltså jag anar lite främlingsfientliga vibbar, jag är chockad!!!
Citera
2017-03-12, 11:44
Medlem
Bavaros avatar
[quote=ModerRota|60139698]Så du tror att de velat sänka Robin och lyfta fram Loreen? Kan det vara så att den här Robin även blir anklagad för att ha något med narkotikan att göra också?[/QUOTE

Ehhh....va???
Citera
2017-03-12, 11:53
Medlem
de.Montforts avatar
Om folkets röster gick till en kriminell blir det svårt att anklaga folket för rasism. Jag som trodde att svenska folket var dödsnazister.
Citera
2017-03-12, 12:47
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vore intressant att veta hur folkets röst låg till innan juryn gett sina poäng. De två i täten tjänade på att var just i täten. När den fortsatta röstningen pågick. Då folk t.ex. röstade på Robin för att inte Nano skulle vinna och tvärtom.

Citat:
Mellan tittartrean Robin Bengtsson och tittarfyran Jon Henrik skiljde det 0,3 procentenheter. Omräknat i poäng blev det: en (1). -Anders Nunstedt

http://www.expressen.se/noje/kroniko...-att-han-vann/

Så hade inte juryn placerat Jon som 4 utan högre upp så hade han troligtvis fått fler röster av folket. Nano och Robin som tävlade om segern efter juryns röstning gynnades av att de fick extra röster.

Ännu mer missgynnades Wiktoria av det hela efter som hennes fans säkert gav upp och istället försökte rösta på de bidrag i toppen de helst ville se vinna.

Dock är jag glad att det blev Robin och inte Nano. Gillade inte heller Wiktorias sötsliskiga låt.
Senast redigerad av freeriderXII 2017-03-12 kl. 13:32.
Citera
2017-03-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Bra inlägg!

Nanos låt är jättebra, men framförandet är ytterst tråkigt att titta på. Wow-faktorn fattas helt. Rätt bidrag vann. Möjligen inte bästa låten, men rätt bidrag om man ser till helheten.

Att vara en engelsk/amerikansk pojkgrupp - tycker jag inte var rätt bidrag. Snarare visar på hur tråkiga människor vi har att välja utav. Nanos låt borde vinna, yepp, hans medverkande kunde varit hundra hästar bättre eller i alla fall att man på något sätt valt en show. Som https://www.youtube.com/watch?v=asZwDUTEXls hade gjort en ny vinst
Citera
2017-03-12, 13:27
Medlem
Stockholm borde bryta sig ur det här och skicka sina egna bidrag. Då hade vi skickat Nano.
Citera
2017-03-12, 13:29
Medlem
freeriderXIIs avatar
Nanos låt är överskattad skvalpopradiohouse.
Senast redigerad av freeriderXII 2017-03-12 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in