2017-03-11, 13:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbenomimmi
Det är såklart väldigt fint med det svenska och så. Ingen Sverigevän lär säga emot. Men ingen av jon henriks fanboys i tråden som pratar om samer och norrland har lyckats förklara hur alla europeiska jurys och framförallt alla europeiska tittare ska förstå detta? Majoriteten har garanterat inte en aning om vad vare sig norrland, jojk eller renskötare är för något. De kommer tro att Sverige har hyrt in en indian som står å sjunger om ridande oxen eller flygande laxen. Och ovanpå detta står det en blond brud i bakgrunden som inte ser riktigt klok ut och skränar?

Tyvärr liknar jon henriks bidrag det rickard söderberg och amaranthe kom med för några år sedan när de satte ihop olika genrer. Visst det lät jättefint. Men det blir för konstigt. Och speciellt för europeer som inte har en aning om vad bakgrunden är.

Vi har skrivit om det, du har inte kollat bakåt. Vet inte om jag orkar formulera om allt men: Jojk är ordlös sång som uttrycker en känsla och det är universellt. Aninia sätter ord på detta och deras röster förs samman i en fantastiskt fin synergi, troligen kryddad av förälskelse eller i vart fall nån form av djup själsgemenskap. Man förstår det med ryggmärgen. Du tycker bruden inte ser klok ut, själv ser jag urkult-deluxe-stuk och kreativitet, lite som Roger Pontare t ex brukar klä sig men är dessutom vacker. Att sången är på svenska + samiska spelar faktiskt ingen roll eftersom känslan går fram ändå, det ser man på youtubekommentarerna.

Om Jon Henrik går till final kommer det att väcka nyfikenhet och det kommer att skrivas om honom och samisk/svensk kultur. Kommentatorerna i respektive land kommer säkert ta upp det också eftersom paret är exotiska och intressanta för europapubliken. Vi kanske inte vinner, i år finns ingen självklar som Euphoria eller Heroes, men bidraget kommer sticka ut och inte lämna någon oberörd.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-03-11 kl. 13:59.
Citera
2017-03-11, 13:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Så Jon Henrik körde i vardagskläder i det numret som internationella juryn röstar efter? Då är han ju mer eller mindre körd.

Nej, det var på repetitionen och juryn var inte den rätta som röstar ikväll, bestående av jurygrupper som ska diskutera sig fram till vilken låt som kan ha bäst chans. De tittar ju i direktsändning och bedömer vad de ser på scenen.

Den här så kallade "juryn" (det borde varit med citationstecken) var några bloggare och youtubare i utlandet som man frågat om vilken låt de gillade bäst när de fick se repetitionerna.
Citera
2017-03-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nej, det var på repetitionen och juryn var inte den rätta som röstar ikväll, bestående av jurygrupper som ska diskutera sig fram till vilken låt som kan ha bäst chans. De tittar ju i direktsändning och bedömer vad de ser på scenen.

Den här så kallade "juryn" (det borde varit med citationstecken) var några bloggare och youtubare i utlandet som man frågat om vilken låt de gillade bäst när de fick se repetitionerna.
Ok! Jag kanske blandade ihop det med ESC där väl juryn röstar efter genrepet? (Har jag för mig)...
Citera
2017-03-11, 14:53
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hörde just på P4 sporten från Holmenkollen, och de spelade Boris Renees låt, och nämnde specifikt att det var ett bidrag i årets melodifestivalen.

Mycket märkligt, men statsmedia gör väl allt man kan för att få fram någon med rätt hudfärg som vinnare, och allt man kan för att Owe Thörnqvist inte ska få en bra placering.
Citera
2017-03-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vi har skrivit om det, du har inte kollat bakåt. Vet inte om jag orkar formulera om allt men: Jojk är ordlös sång som uttrycker en känsla och det är universellt. Aninia sätter ord på detta och deras röster förs samman i en fantastiskt fin synergi, troligen kryddad av förälskelse eller i vart fall nån form av djup själsgemenskap. Man förstår det med ryggmärgen. Du tycker bruden inte ser klok ut, själv ser jag urkult-deluxe-stuk och kreativitet, lite som Roger Pontare t ex brukar klä sig men är dessutom vacker. Att sången är på svenska + samiska spelar faktiskt ingen roll eftersom känslan går fram ändå, det ser man på youtubekommentarerna.

Om Jon Henrik går till final kommer det att väcka nyfikenhet och det kommer att skrivas om honom och samisk/svensk kultur. Kommentatorerna i respektive land kommer säkert ta upp det också eftersom paret är exotiska och intressanta för europapubliken. Vi kanske inte vinner, i år finns ingen självklar som Euphoria eller Heroes, men bidraget kommer sticka ut och inte lämna någon oberörd.

haha okej tack för du förklarade igen då Blir intressant att se vad som händer. Vi har ändå ingen chans att vinna eurovision med årets låtar så varför inte. SVT ville ju inte ha med några duktiga skånskar i år så hellre att norrlänningar vinner än någon metrosexuell stockholmare.
Citera
2017-03-11, 15:09
Medlem
emma80s avatar
Webbomröstning på Aftonbladets hemsida.

Ställningen just nu, efter drygt 16.000 röster:

Owe leder före Nano, nästan hälften av alla röster står de båda för.
Senast redigerad av emma80 2017-03-11 kl. 15:12.
Citera
2017-03-11, 15:15
Medlem
freeriderXIIs avatar
Nanos låt är överskattad skvalradiohousepop.
Citera
2017-03-11, 15:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Fast han är väl den av de "korrekta" som har störst chans att vinna? Alltså lär han hållas fram stort av SVT.
Citera
2017-03-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fast han är väl den av de "korrekta" som har störst chans att vinna? Alltså lär han hållas fram stort av SVT.

Ne, det är den importerade kokain-Jon.
Citera
2017-03-11, 15:34
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Så juryn röstade alltså efter genrepet?

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/4aVJE/artisterna-tavlingen-avgjordes-redan-i-gar

Jon Henriks odds höjs allt mer http://eurovisionworld.com/?odds=melodifestivalen
Citera
2017-03-11, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Håller med om att Nano är överskattad men tycker också att Jon Henrik är det. Han lever enligt mig på gamla meriter, precis som Loreen. Och Jojk är för resten av europa lika intressant och "exotiskt" som moldavisk folkmusik är för mig, det vill säga inte alls. Men det är bara min teori.

Tror Robin Bengtsson är den som kan lyckas bäst i ESC i år. Tionde plats.
Citera
2017-03-11, 15:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Så juryn röstade alltså efter genrepet?

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/4aVJE/artisterna-tavlingen-avgjordes-redan-i-gar

Så hafsiga regler kan det väl ändå inte vara.... Jon-Henrik sjöng i vardagskläder och Wiktoria körde playback... Dessutom kan man testa saker och faila i repetition eftersom det inte är då det verkligen gäller. Tror ni inte att AB har rört ihop det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in