Citat:
Ursprungligen postat av
rainbowia
Faktiskt. Pengar är en sak, till dags dato 700' så lär springa iväg över millen strax. Sundbysaken kostade NSF dryga 3 mille. Fast framförallt är det skeva signaler det skickar ut till övriga världen angående Norges syn på dopingärenden.
http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/skiforbundets-johaug-praksis-moetes-med-forundring-uvanlig/a/23945194/
Jag har funderat och försökt förstå logiken från NSF:s sida. Det verkar rent allmänt som att man ser sina skidåkare som tillgångar som skall försvaras, man gör helt enkelt allt för att varken Sundby eller Johaug ska få för sig att avsluta sina karriärer i förtid. Man vill att de ska fortsätta länge till och ta fler medaljer och kostar det några miljoner så är det värt det, stjärnorna drar ändå in tiotals miljoner i sponsorintäkter. Därför tar man alla rättegångskostnader och ersätter dem dessutom för förlorade inkomster. Att det ser väldigt illa ut verkar man inte tänka på, i Norge råder nämligen ett väldigt likriktat grupptänkande och övertygelsen om att man gör det rätta är stark.
I hela Johaughistorien är det dessutom så övertydligt att det är idrottarens goda rykte som ska skyddas i första hand, man offrar hellre en läkares heder än att medge att nationalhjälten varit försumlig. Det skulle inte förvåna mig om något i stil med den berömda bastuuppgörelsen i Lahti 2001 ligger bakom agerandet.
Personligen tror jag inte att historien som Johaug och Bendiksen berättat den är hela sanningen, den verkar helt enkelt för otrolig. Jag gissar på något av dessa två alternativ i stället, men utan att ta ställning till vad som är troligast:
1. Johaug köper salvan själv och använder den några dagar innan Bendiksen kommer ner till Italien. Bendiksen slänger en snabb blick på hennes läppar och salvan hon köpt och konstaterar att risken för positivt dopingprov är stor. Redan här funderar de tillsammans ihop en bra ursäkt som ska rädda henne om det värsta skulle inträffa.
2. Johaug har i flera års tid kört med Clostebol för att bygga muskler under sommaren. Någon medicinskt kunnig som är insyltad i ADN ger henne råden hur hon ska göra för att undgå upptäckt och när hon kan vänta sig att testarna knackar på dörren. Detta alternativ stämmer förskräckande väl med hur hon kroppsmässigt såg ut 2009 och hur hon ser ut idag, hur mycket bättre skidåkare hon blivit och hur lämplig just denna typ av steroid är om man vill uppnå de resultaten. Under 2016 blir dopingjägarna bättre på att upptäcka även små koncentrationer av Clostebol och hon blir avslöjad under en period där hon borde varit ren.