2017-03-10, 10:00
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När Johaug-fallet ska upp till CAS kommer tre domare att ingå i den nämnd som fastställer påföljd. Det är lite komiskt att den tilltalade (alltså Johaug) enligt reglerna har rätt att utse en av dessa tre. Att norska förbundet dessutom även fortsättningsvis tar alla kostnader förknippat med processen smakar väl även det lite tveksamt.

På det hela taget är det fortfarande så att de allra flesta inte ser någon som helst skuld i Johaugs agerande. Vissa talar till och med om »justitiemord«. Till och med kritikerna till sådana som talar om »justitemord« är väldigt milda i tonen.

Faktiskt. Pengar är en sak, till dags dato 700' så lär springa iväg över millen strax. Sundbysaken kostade NSF dryga 3 mille. Fast framförallt är det skeva signaler det skickar ut till övriga världen angående Norges syn på dopingärenden.

http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/skiforbundets-johaug-praksis-moetes-med-forundring-uvanlig/a/23945194/
Citera
2017-03-10, 10:02
Medlem
Citat:
Det är ju stor skillnad på texten med Trofodermin och den med Clostebol.

På den här är den mycket större.

http://2.bp.blogspot.com/-bDdSdKnE9Ho/VhQPOAHuOUI/AAAAAAAADsA/rpiOTOQZgwE/s640/12083916_767493743361607_2096659586_n.jpg

Du saknar poäng. Om det är den tub jag länkade till, som det verkar, syns ordet clostebol väldigt tydligt. Bara man tittar på tuben en sekund hinner hjärnan identifiera ordet clostebol och producerar ljudet för ordet clostebol i betraktarens medvetande.
Citera
2017-03-10, 10:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Du saknar poäng. Om det är den tub jag länkade till, som det verkar, syns ordet clostebol väldigt tydligt. Bara man tittar på tuben en sekund hinner hjärnan identifiera ordet clostebol och producerar ljudet för ordet clostebol i betraktarens medvetande.

Jag tycker inte alls det. Om man är så godtrogen som Johaug påstår sig ha varit [och fått mångas förståelse för det] då är man inte uppmärksam på sidotexter. Det är utan tvekan så att texten Clostebol syns mycket tydligare på den tub jag länkade till. Där ligger det ordet precis under produktnamnet. I din bild ligger det vid sidan och kräver att man är ute efter att hitta information om innehållet.

Det senare är ju hela poängen i hennes historia. Det vill säga att hon litade på läkaren och därmed inte sökte efter en varudeklaration. Jag tycker alltså att det är ett meningslöst resonemang att försöka hävda att hon »borde sett texten Clostebol«, när hennes historia handlar om att hon godtog läkarens försäkran eller åtminstone upplevde att det var klart från honom.

Min egen uppfattning är att hon »borde ha letat på alla upptänkliga ställen« för att försäkra sig själv om vad det var för preparat och vilka verksamma substanser det innehåller. Det handlar inte om att plötsligt se att det står »-bol« på tuben. Det handlar om ett mycket större ansvar.

Det är det jag menar med att sluta älta om tubens text.
Citera
2017-03-10, 10:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Faktiskt. Pengar är en sak, till dags dato 700' så lär springa iväg över millen strax. Sundbysaken kostade NSF dryga 3 mille. Fast framförallt är det skeva signaler det skickar ut till övriga världen angående Norges syn på dopingärenden.

http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/skiforbundets-johaug-praksis-moetes-med-forundring-uvanlig/a/23945194/

Tvärtom.
Det skickar en tydlig signal till världen hur Norge ser på detta. De står bakom sina avstängda åkare fullt ut.
Citera
2017-03-10, 10:41
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:

Jag har funderat och försökt förstå logiken från NSF:s sida. Det verkar rent allmänt som att man ser sina skidåkare som tillgångar som skall försvaras, man gör helt enkelt allt för att varken Sundby eller Johaug ska få för sig att avsluta sina karriärer i förtid. Man vill att de ska fortsätta länge till och ta fler medaljer och kostar det några miljoner så är det värt det, stjärnorna drar ändå in tiotals miljoner i sponsorintäkter. Därför tar man alla rättegångskostnader och ersätter dem dessutom för förlorade inkomster. Att det ser väldigt illa ut verkar man inte tänka på, i Norge råder nämligen ett väldigt likriktat grupptänkande och övertygelsen om att man gör det rätta är stark.

I hela Johaughistorien är det dessutom så övertydligt att det är idrottarens goda rykte som ska skyddas i första hand, man offrar hellre en läkares heder än att medge att nationalhjälten varit försumlig. Det skulle inte förvåna mig om något i stil med den berömda bastuuppgörelsen i Lahti 2001 ligger bakom agerandet.

Personligen tror jag inte att historien som Johaug och Bendiksen berättat den är hela sanningen, den verkar helt enkelt för otrolig. Jag gissar på något av dessa två alternativ i stället, men utan att ta ställning till vad som är troligast:

1. Johaug köper salvan själv och använder den några dagar innan Bendiksen kommer ner till Italien. Bendiksen slänger en snabb blick på hennes läppar och salvan hon köpt och konstaterar att risken för positivt dopingprov är stor. Redan här funderar de tillsammans ihop en bra ursäkt som ska rädda henne om det värsta skulle inträffa.

2. Johaug har i flera års tid kört med Clostebol för att bygga muskler under sommaren. Någon medicinskt kunnig som är insyltad i ADN ger henne råden hur hon ska göra för att undgå upptäckt och när hon kan vänta sig att testarna knackar på dörren. Detta alternativ stämmer förskräckande väl med hur hon kroppsmässigt såg ut 2009 och hur hon ser ut idag, hur mycket bättre skidåkare hon blivit och hur lämplig just denna typ av steroid är om man vill uppnå de resultaten. Under 2016 blir dopingjägarna bättre på att upptäcka även små koncentrationer av Clostebol och hon blir avslöjad under en period där hon borde varit ren.
Citera
2017-03-10, 10:42
Medlem
Citat:
Jag tycker inte alls det. Om man är så godtrogen som Johaug påstår sig ha varit [och fått mångas förståelse för det] då är man inte uppmärksam på sidotexter. Det är utan tvekan så att texten Clostebol syns mycket tydligare på den tub jag länkade till. Där ligger det ordet precis under produktnamnet. I din bild ligger det vid sidan och kräver att man är ute efter att hitta information om innehållet.

Det senare är ju hela poängen i hennes historia. det vill säga att hon litade på läkaren och därmed inte sökte efter en varudeklaration. Jag tycker alltså att det är ett meningslöst resonemang att försöka hävda att hon »borde sett texten Clostebol«, när hennes historia handlar om att hon godtog läkarens försäkran eller åtminstone upplevde att det var klart från honom.

Min egen uppfattning är att hon »borde ha letat på alla upptänkliga ställen« för att försäkra sig själv om vad det var för preparat och vilka verksamma substanser det innehåller. Det handlar inte om att plötsligt se att det står »-bol« på tuben. Det handlar om ett mycket större ansvar.

Du måste skämta? Man registrerar direkt ordet clostebol när man ser tuben. Det är helt orimligt att anta att hon inte har sett ordet eller att hon inte förväntas ska ha registrerat ordet under 10 dagars hantering av tuben. Har du läst något av det jag skrivit och det stöd CAS ger till resonemanget i blake domen.

Man kan inte ignorera klara varningar och inte agera på dessa genom egen undersökning med hänvisning till tredje part. Det har Johaug själv medgett och det är tydligt i reglerna. Det är ju viktigt i sakfrågan vilken info Johaug har haft framför ögonen och hur hon agerat på det när man bedömer no significant fault. Det måste ältas. Detta stödjer CAS i blakedomen.

Edit: ser att du skriver att hon ska förväntas leta på alla ställen. Då är vi eniga. Men ska man diskutera hennes salvhistoria medger ju den i sig inte no significant fault pga de tydliga varningarna som därför är relevanta. Känns som CAS kommer diskutera utifrån krämhistorien nämligen.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-03-10 kl. 10:52.
Citera
2017-03-10, 11:07
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tvärtom.
Det skickar en tydlig signal till världen hur Norge ser på detta. De står bakom sina avstängda åkare fullt ut.

Ja, det är ju det jag menar. Uttryckte mig lite luddigt kanske. Visst är det klara signaler, fast det ger en uppfattning från omvärlden att NSF inte ser sunt på det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
Jag har funderat och försökt förstå logiken från NSF:s sida. Det verkar rent allmänt som att man ser sina skidåkare som tillgångar som skall försvaras, man gör helt enkelt allt för att varken Sundby eller Johaug ska få för sig att avsluta sina karriärer i förtid. Man vill att de ska fortsätta länge till och ta fler medaljer och kostar det några miljoner så är det värt det, stjärnorna drar ändå in tiotals miljoner i sponsorintäkter. Därför tar man alla rättegångskostnader och ersätter dem dessutom för förlorade inkomster. Att det ser väldigt illa ut verkar man inte tänka på, i Norge råder nämligen ett väldigt likriktat grupptänkande och övertygelsen om att man gör det rätta är stark.

I hela Johaughistorien är det dessutom så övertydligt att det är idrottarens goda rykte som ska skyddas i första hand, man offrar hellre en läkares heder än att medge att nationalhjälten varit försumlig. Det skulle inte förvåna mig om något i stil med den berömda bastuuppgörelsen i Lahti 2001 ligger bakom agerandet.

Personligen tror jag inte att historien som Johaug och Bendiksen berättat den är hela sanningen, den verkar helt enkelt för otrolig. Jag gissar på något av dessa två alternativ i stället, men utan att ta ställning till vad som är troligast:

1. Johaug köper salvan själv och använder den några dagar innan Bendiksen kommer ner till Italien. Bendiksen slänger en snabb blick på hennes läppar och salvan hon köpt och konstaterar att risken för positivt dopingprov är stor. Redan här funderar de tillsammans ihop en bra ursäkt som ska rädda henne om det värsta skulle inträffa.

2. Johaug har i flera års tid kört med Clostebol för att bygga muskler under sommaren. Någon medicinskt kunnig som är insyltad i ADN ger henne råden hur hon ska göra för att undgå upptäckt och när hon kan vänta sig att testarna knackar på dörren. Detta alternativ stämmer förskräckande väl med hur hon kroppsmässigt såg ut 2009 och hur hon ser ut idag, hur mycket bättre skidåkare hon blivit och hur lämplig just denna typ av steroid är om man vill uppnå de resultaten. Under 2016 blir dopingjägarna bättre på att upptäcka även små koncentrationer av Clostebol och hon blir avslöjad under en period där hon borde varit ren.

Ja, jag har med funderat mest på dessa två scenarion. Möjligen ett tredje där Benediksen köper salvan och (av någon anledning) resonerar "går det, så går det".

Intressant det du skriver om likriktat grupptänkande och övertygelsen om att de gör det rätta. Verkar inte finnas någon form av självinsikt och ödmjukhet. Att t ex MB delar ett av sina VM-guld till en dopingavstängd åkare visar på detta. Tragiskt.
Citera
2017-03-10, 11:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag har funderat och försökt förstå logiken från NSF:s sida. Det verkar rent allmänt som att man ser sina skidåkare som tillgångar som skall försvaras, man gör helt enkelt allt för att varken Sundby eller Johaug ska få för sig att avsluta sina karriärer i förtid.

Det är väl lite värre än så? Stora delar av den offentliga övriga världen verkar tycka detsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Edit: ser att du skriver att hon ska förväntas leta på alla ställen.

Precis och det är därför som »läsa på tuben« blir ett meningslöst resonemang.
Citera
2017-03-10, 11:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Intressant det du skriver om likriktat grupptänkande och övertygelsen om att de gör det rätta. Verkar inte finnas någon form av självinsikt och ödmjukhet. Att t ex MB delar ett av sina VM-guld till en dopingavstängd åkare visar på detta. Tragiskt.

Det här är ju ett obehagligt fenomen som du kan hitta lite varstans och som är grunden för att fanatism uppstår. Du hittar spår av sådant överallt och det är starkt förknippat med att se grandet i sin broders öga, men inte bjälken i sitt eget.

Du hittar spår av sådant på arbetsplatser, hos politiska partier hos fansen till klubblag och i kommentarsfältet på Flashback. En faktor i detta är människors förmåga till förnekelse.
Citera
2017-03-10, 11:59
Bannlyst
Citat:

Det senare är ju hela poängen i hennes historia. Det vill säga att hon litade på läkaren och därmed inte sökte efter en varudeklaration. Jag tycker alltså att det är ett meningslöst resonemang att försöka hävda att hon »borde sett texten Clostebol«, när hennes historia handlar om att hon godtog läkarens försäkran eller åtminstone upplevde att det var klart från honom.

Det är meningslöst att resonera kring hur stort det står på förpackningen. CAS kommer inte ta någonsin helst hänsyn till det ändå. CAS kommer att hävda att Johaug borde upptäckt DOPING samt att salvan innehöll Clostebol.
Hon borde således gjort en grundlig genomgång av salvan. Enligt Johaug gjorde hon inte någon genomgång överhuvudtaget. Detta kommer att ge ett stenhårt straff.
Sprintern Blake hade en klart bättre förklaring men lyssnade inte ett dugg på det utan hävdar att man är tvungen att vara aktsam när man handskas med nya preparat. Hon fick först 6 PR men det nedmonterades sen till 4,5 år.
Johaug kommer att få 2-4 åts avstängning.
Citera
2017-03-10, 12:09
Bannlyst
Citat:

Det är dem två scenarierna jag också har. Att Johaug köper salvan i Seiser Alm.
Det andra scenariet tror jag lite mer på. Då Weng också har problem med munsår( också biverkan på Clostebol) så tror jag att det kan finnas en systematik där norska landslagsläkare är inblandade. Precis som det finns med astmamedicinerna.
Kai Hakon Carlsen tror jag var kontrollpersonen på norska skidförbundet. Han hade kontakten med ADN.
Sedan har Ingaard Lerheim kontroll på FIS dopingtester dvs när skidåkarna är på träningsläger utomlands. Lerheim har funnits ca 20 år på FIS.
Carlsen har funnits inom norsk längdskidåkning i 25-30 år så det stämmer bra att Norge inte åkt fast tidigare.
När Carlsen går i pension 30/6 2016 så smäller det till direkt..
Citera
2017-03-10, 12:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Nu kommer nästa Johaug-bejakare ut i media. Naturligtvis också talande i egen sak:

http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/sundby-om-aa-vaere-i-cas-du-sitter-der-og-foeler-at-du-har-begaatt-et-drap/a/23945927/

Det påminner en hel del om att försöka peka på att »andra har gjort värre saker« för att förminska den egna skulden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in