2019-03-07, 19:47
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Dette er feil. Det som er riktig er at forskningsrapporten om økt sporingstid ble offentliggjort i januar 2015. Så kan man sette seg inn i Bendiksens situasjon. Dersom jeg var en lege som skulle dope utøveren min med clostebol. Hvor sannsynlig er det at jeg i løpet av 19 måneder ikke skulle greie å fange opp at deteksjonstiden er vesentlig økt? Dette er faktisk det aller minst sannsynlige aspektet ved hele saken. Ikke dermed sagt at jeg tror på hele historien (det gjør jeg ikke), men dere ser nok også at det er veldig mange ting som skurrer veldig på den andre siden som ikke er veldig lett å forklare. Du legger for øvrig også inn en annen feil i innlegget ditt. Det er ikke riktig at Bendiksen gikk til en helsekostbutikk. Han gikk til et apotek, men et mindre fullverdig apotek enn det som lå noen hundre meter lenger unna. La oss i det minste diskutere faktabasert og ikke basert på rene feil.
Forskningsrapporten kom i mars 2016: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27085012
Känner du till en tidigare rapport? I sådant fall ändrar jag gärna i mitt inlägg. I Livigno fanns och finns det två riktiga apotek (farmacias) : Chemist Dr. Pedrini. Didier och Farmacia Succursale Pedrini Didier. Bendiksen gick till en Parafarmacia: Faifer Dott.ssa Monica

Parafarmacia kan översättas med drugstore. Till svenska är hälskostbutik en fullt rimlig översättning. Om du har ett bättre förslag ändrar jag gärna i mitt inlägg.
Senast redigerad av Discgear 2019-03-07 kl. 20:02.
Citera
2019-03-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är flera fel i den återgivning som du citerar. Bendiksen gick till ett apotek och föklarade där att han ville ha en antibakteriell salva. Den salva som Johaug hittills använt hade inte gett någon effekt. Han får på apoteket en salva som innehåller nyomecin, vilket var vad han ville ha. Han såger i förhör att han även läste clostebol asetat som han visste var en steroid, men inte en anabol steroid. På dessa grunder ger han salvan till Johaug samma kväll och ordinerar henne att använda salvan i 8-10 dagar med två påstrykningar per dag.

Bendiksen påstår att han inte var bekant med dopningssymbolen och aldrig hade sett något sådant tidigare.

Haha inte bekant med dopingsymbolen. Är som jag klättrar in på ett skyddat område och säger, "men jag visste inte det var ett stängsel eftersom jag inte sett just ett sånt innan. I mitt hemland är stängsel röda, detta var ju blått "

Och min andra fråga om denna salva kan upptäckas i urinen?
Citera
2019-03-07, 20:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perguitar
Publicerat i Expressen 4:e mars 2019 kl 15.01

>>>SVT-experten Anders Blomquist och kanadensiske stjärnan Alex Harvey tyckte båda att den norska dominansen gick för långt.

– Det är helt fruktansvärt så som norrmännen har dominerat de här mästerskapen, det har varit spel mot ett mål nästan varje lopp. De har varit otroligt duktiga, sa Blomquist i SVT.

– Vi andra måste skärpa oss helt enkelt. Norrmännen kommer inte slå av på takten. Och de håller inte på med någon magi, det är bara väldigt hårt arbete som det handlar om, sa Harvey.
<<<

Enklare än så kan inte en sanning sägas. Men visst, alla osportsliga konspirationsteoretiska dåliga förlorare kommer givetvis med en massa jidder om uppdiktade dopingstories m m, men dessa stollars inlägg kan man lugnt sätta en fet parentes runt! :-)

Gamla häxan Avundsjuka,
lömsk som alla häxor bruka,
tassar fram med steg så mjuka,
ryggen uti krum.
Andras glädje vill hon sluka,
girigt sluka, listigt sluka,
gamla snåla Avundsjuka,
stygg och ful och dum.

Du projicerar, och din uppfattning om norsk idrott bygger inte på evidens, utan på att du tycker det är ett fint och bra folk.

Det är därför inte att undra på att du använder dig av härskarteknik och mobbning för att försöka tysta legitimt tvivel. Det är ett mycket dåligt beteende. Tyvärr är du inte ensam i det.
Citera
2019-03-07, 20:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Haha inte bekant med dopingsymbolen. Är som jag klättrar in på ett skyddat område och säger, "men jag visste inte det var ett stängsel eftersom jag inte sett just ett sånt innan. I mitt hemland är stängsel röda, detta var ju blått "

Nu menar han alltså att sådana symboler inte existerar i Norge, så färgjämförelsen blev inte riktigt korrekt.

Det som bör betänkas är att det är på detta vis som Bendiksen svarat i förhör och det är på dessa grunder som bemyndigade instanser valt att bedöma det hela som oaktsamt från utövarens [Johaug] sida. Det hela är ju något vi diskuterade redan för två år sedan så alla borde ju känna till detta.

Känns en aning besvärande när vissa pompösa och självutnämnda låtsasmoderatorer ska sammanfatta vad som hänt utan att kunna sammanfatta det vare sig objektivt eller korrekt.
Citera
2019-03-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Forskningsrapporten kom i mars 2016: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27085012
Känner du till en tidigare rapport? I sådant fall ändrar jag gärna i mitt inlägg. I Livigno fanns och finns det två riktiga apotek (farmacias) : Chemist Dr. Pedrini. Didier och Farmacia Succursale Pedrini Didier. Bendiksen gick till en Parafarmacia: Faifer Dott.ssa Monica

Parafarmacia kan översättas med drugstore. Till svenska är hälskostbutik en fullt rimlig översättning. Om du har ett bättre förslag ändrar jag gärna i mitt inlägg.

Ja, det kom ut en artikkel 19. januar 2015 som fortalte om økt deteksjonstid av clostebol. Et parafarmacia oversettes i alle fall på norsk til en form for apotek (men ikke et fullverdig apotek, som vi nok kan være enige om at Bendiksen burde oppsøkt.)
Citera
2019-03-07, 21:07
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ja, det kom ut en artikkel 19. januar 2015 som fortalte om økt deteksjonstid av clostebol. Et parafarmacia oversettes i alle fall på norsk til en form for apotek (men ikke et fullverdig apotek, som vi nok kan være enige om at Bendiksen burde oppsøkt.)
Har du länk till den artikeln? Den artikeln jag hänvisar till är mig veterligt, den som först visar på att Clostebol är möjligt att upptäcka så sent som 30 dagar efter intag.
Senast redigerad av Discgear 2019-03-07 kl. 21:09.
Citera
2019-03-07, 22:44
Medlem
Citat:
Nu menar han alltså att sådana symboler inte existerar i Norge, så färgjämförelsen blev inte riktigt korrekt.

Det som bör betänkas är att det är på detta vis som Bendiksen svarat i förhör och det är på dessa grunder som bemyndigade instanser valt att bedöma det hela som oaktsamt från utövarens [Johaug] sida. Det hela är ju något vi diskuterade redan för två år sedan så alla borde ju känna till detta.

Känns en aning besvärande när vissa pompösa och självutnämnda låtsasmoderatorer ska sammanfatta vad som hänt utan att kunna sammanfatta det vare sig objektivt eller korrekt.

Jo det blev den eftersom man i båda fallen måste va precis lila dum.

Är du läkare och det står doping och en stor varningssymbol på paketet, och sen kommer och säger du inte hade en aning eftersom du aldrig sett sånt innan, då är det nåt som är stort fel i hjärnan.
Citera
2019-03-07, 23:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Jo det blev den eftersom man i båda fallen måste va precis lila dum.

Är du läkare och det står doping och en stor varningssymbol på paketet, och sen kommer och säger du inte hade en aning eftersom du aldrig sett sånt innan, då är det nåt som är stort fel i hjärnan.

Ja, frågan är vem som är dum? Hur är det med de bemyndigade instanserna som köpte detta?
Citera
2019-03-07, 23:22
Medlem
Citat:
Det är flera fel i den återgivning som du citerar. Bendiksen gick till ett apotek och föklarade där att han ville ha en antibakteriell salva. Den salva som Johaug hittills använt hade inte gett någon effekt. Han får på apoteket en salva som innehåller nyomecin, vilket var vad han ville ha. Han såger i förhör att han även läste clostebol asetat som han visste var en steroid, men inte en anabol steroid. På dessa grunder ger han salvan till Johaug samma kväll och ordinerar henne att använda salvan i 8-10 dagar med två påstrykningar per dag.

Bendiksen påstår att han inte var bekant med dopningssymbolen och aldrig hade sett något sådant tidigare.
Du har även fel återgivning .
Han köpte två salvor och gav den "odopade salvan" först på kvällen.
Johaug använde den i nästan två dagar och sedan fick hon den som innehöll clostebol.
Man visade bilder på båda tuberna när ADNO släppte ut "dopingbomben".
Bilderna är borttagna nu, men jag minns att den som blev annvänd i två dagar var mera annvänd än den som var använd i 11 dagar.
Det är någon som ljuger hur salvorna användes.
Citera
2019-03-07, 23:46
Medlem
Fabulators avatar
Jøss, det er avslørt russisk statsdoping og bloddoping (nylig) men det er det visst ingen interesse for i nettets mørkeste underverden.

Her diskuteres det fremdeles bruken av en anvist sårsalve på en norsk utøver - som tydeligvis har traumatisert store deler av den svenske befolkning. Så mye at TJ er mer omtalt enn selveste Trump de siste to årene.
At man ikke greier å tro på dommen/bevis og gå videre i stedet for å konstruere den ene fantasifulle alternative forklaringen etter den andre som strander i logiske brister må bero på at man ikke har noe liv. Og at man er avundsjuk.
Citera
2019-03-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Jøss, det er avslørt russisk statsdoping og bloddoping (nylig) men det er det visst ingen interesse for i nettets mørkeste underverden.

Her diskuteres det fremdeles bruken av en anvist sårsalve på en norsk utøver - som tydeligvis har traumatisert store deler av den svenske befolkning. Så mye at TJ er mer omtalt enn selveste Trump de siste to årene.
At man ikke greier å tro på dommen/bevis og gå videre i stedet for å konstruere den ene fantasifulle alternative forklaringen etter den andre som strander i logiske brister må bero på at man ikke har noe liv. Og at man er avundsjuk.

Det kan mycket väl vara så att Johaugs historia är sann. Det kan även vara så att ljuger. Det får vi aldrig reda på. Det är bara Johaug och möjligtvis läkaren som vet sanningen. Resten av oss kan enbart spekulera i hur det ligger till, oavsett vilken "sida" man står på.

Och anledningen till att hon ifrågasätts är för att hon vinner samtliga lopp hon ställer upp i, ofta med förkrossande marginaler. Hon har flera gånger vunnit 10 km med runt en minut ner till den som slutar tvåa. Vi får helt enkelt leva med att folk ifrågasätter henne, vare sig man tycker om det eller inte. Om det hade varit en omvänd situation, där en svensk hade åkt fast i ett dopingtest och sen vunnit överlägset i lopp efter lopp, då lovar jag dig att norrmänn, finnar och ryssar hade ifrågasatt den åkaren lika mycket som vissa ifrågasätter Johaug. Det är så det fungerar.
Citera
2019-03-08, 00:19
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Nu har jag undersökt vidare och tror att jag vet vad det är för artikel du refererar till. I januari 2015 publicerades en kinesisk studie New clostebol metabolites in human urine by liquid chromatography time-offlight tandem mass spectrometry and their application for doping control baserad på en manlig voluntär av asiatiskt ursprung. Studien pekade på att sulfatkonjugatet S1 kunde detekteras i urinen, så sent som 25 dagar efter missbruk av Clostebol. Detta var en av anledningarna/anledningen till att WADA finansierade en spansk studie som skulle möjliggöra testmetoder baserade på denna upptäckt. Bland annat fanns det en osäkerhet om den kinesiska studien var relevant för annat än en kinesisk population då "inter-ethnic variations of the metabolizing enzymes can cause large differences in the excretion of AAS conjugates".
Den WADA-finansierade studien publicerades i mars 2016 och möjliggjorde nya testmetoder. Detection and characterization of clostebol sulfate metabolites in Caucasian population
Du hade delvis rätt då det fanns en studie i januari 2015. Men det var forskningsartikeln i 2016 som möjliggjorde nya testmetoder. Därför är min beskrivning i detta hänseende av "Johaugfallet" korrekt. För övrigt, välkommen i tråden! önskar självutnämnd låtsasmoderator ´
Parafarmacior har inga receptbelagda läkemedel, men receptfria läkemedel, hygienartiklar, hälskost mm. Ska förtydliga detta i sammanfattningen.
Senast redigerad av Discgear 2019-03-08 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in