2017-03-08, 11:44
Medlem
borjegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag kan hålla med om att Halebop inte skött det på rätt sätt utan man borde gjort som t.ex. arbetsförmedlingen och försäkringskassan, meddelat på sin hemsida att fr.o.m ett visst datum så går det inte att logga in på mina sidor med lösenord längre utan man skall använda sitt bank-id istället.

Naturligtvis ska måste man ha andra lösningar än BankID. Det har de flesta andra, dvs om de verkligen vill att alla ska kunna använda tjänsterna.

Det går alldeles utmärkt att ha login/lösenord-lösning på liknade sätt som banker har. Man får logga in, men kanske inte har tillgång till alla tjänster den vägen.
Citera
2017-03-08, 12:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeg
Naturligtvis ska måste man ha andra lösningar än BankID. Det har de flesta andra, dvs om de verkligen vill att alla ska kunna använda tjänsterna.

Det går alldeles utmärkt att ha login/lösenord-lösning på liknade sätt som banker har. Man får logga in, men kanske inte har tillgång till alla tjänster den vägen.
Banker använder inte lösenord längre det är bank-id som gäller ta swedbank t.ex.
Men visst skulle man kunna ha andra säkra lösningar tidigare kunde man logga in med sin telefon, man fick ett sms med ett lösen man kunde logga in med fungerade alldeles utmärkt visserligen mindre säkert än bank-id men säkrare än vanligt lösenord.

Idag har ju alla bank-id så använd det...
Senast redigerad av kimdah2002 2017-03-08 kl. 12:05.
Citera
2017-03-08, 14:18
Medlem
borjegs avatar
Citat:
Banker använder inte lösenord längre det är bank-id som gäller ta swedbank t.ex.
Men visst skulle man kunna ha andra säkra lösningar tidigare kunde man logga in med sin telefon, man fick ett sms med ett lösen man kunde logga in med fungerade alldeles utmärkt visserligen mindre säkert än bank-id men säkrare än vanligt lösenord.

Idag har ju alla bank-id så använd det...

Nej alla de banker jag har kontakt med accepterar naturligtvis annan inloggning än BankID, men då med vissa begränsningar på vilka funktioner som är öppna.

Nej, alla har inte BankID. Det är en grov överdrift. Du påstår att alla har BankID då får du komma med en mer trovärdig källa på det, eftersom jag vet att inte alla har det. Kanske i den lilla grupp människor du träffar, men absolut inte generellt.
Citera
2017-03-08, 15:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeg
Nej, alla har inte BankID. Det är en grov överdrift. Du påstår att alla har BankID då får du komma med en mer trovärdig källa på det, eftersom jag vet att inte alla har det. Kanske i den lilla grupp människor du träffar, men absolut inte generellt.

Sverige har ca 10 miljoner invånare mellan 0-112 år, tittar man på dom mellan 15-74 så är det ca 74% av befolkningen vilket ungefär blir 7.4 miljoner

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/

Enligt statistik från Bank-id så har 7.5 miljoner bank-id och av dom har 6 miljoner mobit bank-id men det ökar stadigt.

https://www.bankid.com/assets/bankid/stats/2017/statistik-2017-02.pdf

Så ja, jag skulle vilja påstå att ALLA har bank-id idag, visst kan det finnas några undantag som är mentalt handikappade, analfabeter eller lever i utkanten av samhället och ändå inte bryr sig... men ja alla har eller kan ha Bank-id.
Citera
2017-03-08, 19:36
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Sverige har ca 10 miljoner invånare mellan 0-112 år, tittar man på dom mellan 15-74 så är det ca 74% av befolkningen vilket ungefär blir 7.4 miljoner

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/

Enligt statistik från Bank-id så har 7.5 miljoner bank-id och av dom har 6 miljoner mobit bank-id men det ökar stadigt.

https://www.bankid.com/assets/bankid/stats/2017/statistik-2017-02.pdf

Så ja, jag skulle vilja påstå att ALLA har bank-id idag, visst kan det finnas några undantag som är mentalt handikappade, analfabeter eller lever i utkanten av samhället och ändå inte bryr sig... men ja alla har eller kan ha Bank-id.

Mycket cyniskt att anta att man ska räkna bort resten av befolkningen, som du gör. Det finns ju en anledning till att så många företag/myndigheter har fler alternativ till inloggning, nämligen att man vill inkludera istället för att exkludera.

Jag tror inte att denna del av tråden kommer så mycket längre. Det finns risk att den inte kommer att handla om Telia/Halebop, utan om människosyn. Det kommer alltid att finnas folk som inte tycker att alla ska ha samma möjligheter.
Citera
2017-03-08, 20:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Mycket cyniskt att anta att man ska räkna bort resten av befolkningen, som du gör. Det finns ju en anledning till att så många företag/myndigheter har fler alternativ till inloggning, nämligen att man vill inkludera istället för att exkludera.

Jag tror inte att denna del av tråden kommer så mycket längre. Det finns risk att den inte kommer att handla om Telia/Halebop, utan om människosyn. Det kommer alltid att finnas folk som inte tycker att alla ska ha samma möjligheter.
Jag har inte räknat bort någon, studera statistiken jag länkade till så ser du själv.

Eller vilka menar du är borträknade?
Citera
2017-03-09, 12:36
Medlem
hopp1s avatar
Citat:
Jag har inte räknat bort någon, studera statistiken jag länkade till så ser du själv.

Eller vilka menar du är borträknade?

Ovanligt korkad fråga!
Det är väl uppenbart att du räknar bort alla som inte har BankID.

Jag behöver bara titta runt mig själv, så ser jag många som inte har det.

Jag har BankID
Inte min fru, två döttrar och deras män, min mor, min bror och hans fru, mina två bästa kompisar och deras respektive och barn osv.

Vad är det som gör att du tycket det är ok att Telia skiter i dem?
Citera
2017-03-09, 14:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hopp1
Ovanligt korkad fråga!
Det är väl uppenbart att du räknar bort alla som inte har BankID.

Jag behöver bara titta runt mig själv, så ser jag många som inte har det.

Jag har BankID
Inte min fru, två döttrar och deras män, min mor, min bror och hans fru, mina två bästa kompisar och deras respektive och barn osv.

Vad är det som gör att du tycket det är ok att Telia skiter i dem?
Dom kanske inte har något behov av Bank-id och inte har någon dator eller mobiltelefon, dom har ingen kontakt med t.ex. skattemyndigheten, försäkringskassan, arbetsförmedlingen m.m. barn är under 18 och får inte teckna avtal ändå.

Varför skapa en lösning för någon som inte behöver ha den och skulle dom behöva logga in på Halebop kan dom skaffa bank-id som alla andra på mindre än en minut...

Jag har en ibm 286'a med windows 3.11 och en nokia 3110 hur skall jag logga in på Halebop sida och varför gör dom inte en generell lösning som passar just mig
Citera
2017-03-09, 14:32
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:
Dom kanske inte har något behov av Bank-id och inte har någon dator eller mobiltelefon, dom har ingen kontakt med t.ex. skattemyndigheten, försäkringskassan, arbetsförmedlingen m.m. barn är under 18 och får inte teckna avtal ändå.

Varför skapa en lösning för någon som inte behöver ha den och skulle dom behöva logga in på Halebop kan dom skaffa bank-id som alla andra på mindre än en minut...

Jag har en ibm 286'a med windows 3.11 och en nokia 3110 hur skall jag logga in på Halebop sida och varför gör dom inte en generell lösning som passar just mig

Vilket barnsligt trams!

Klart att Telia också kan göra rätt för alla. Varför skulle de INTE ha en allmän lösning?
Citera
2017-03-09, 14:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PretIdiotiem
Vilket barnsligt trams!

Klart att Telia också kan göra rätt för alla. Varför skulle de INTE ha en allmän lösning?
Dom har en allmän lösning bank-id fungerar alldeles utmärkt för de 7.5 miljoner svenskar som använder det. Det är väl bara barnsligt trams att vara så lat att man inte kan installera bank-id och sedan använda det som alla andra hur curlad kan man bli !?
Citera
2017-03-09, 22:49
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Dom har en allmän lösning bank-id fungerar alldeles utmärkt för de 7.5 miljoner svenskar som använder det. Det är väl bara barnsligt trams att vara så lat att man inte kan installera bank-id och sedan använda det som alla andra hur curlad kan man bli !?

Hur kom du fram till dina underliga slutsatser? Var kommer lättjan in? Vad är det som gör att du inte kan förstå att en komplett lösning är bättre? Om du är curlad eller inte är det ju ingen som egentligen bryr sig om, och det har säkert absolut noll betydelse när Telia beslutade sig för att exkludera folk.

Så ja, jag tycker också det känns väldigt omoget av dig att inte kunna förstå att folk som inte kan eller får ha BankID också har ett värde, i detta fall som kunder hos Telia.

Det var ju faktiskt ett aktivt beslut från Telias sida att ta bort möjligheterna att logga in på mer än ett enda sätt.

Jag får en känsla av att du trollar, men det kanske bara är jag...
Citera
2017-03-09, 22:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servalack
Så ja, jag tycker också det känns väldigt omoget av dig att inte kunna förstå att folk som inte kan eller får ha BankID också har ett värde, i detta fall som kunder hos Telia.

Ingen har än så länge gett ett exempel på varför man inte skulle kunna ha eller varför man inte får ha Bank-id. ALLA som kan teckna ett avtal får ha bank-id

Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan tog nyligen bort möjligheten att logga in med lösenord och accepterar numera endast Bank-id men det kanske också är fel då man utesluter människor som inte kan logga in !? Dom kan dessutom inte välja någon annan som man kan i Telias fall om man inte är nöjd med dom...
Senast redigerad av kimdah2002 2017-03-09 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in