2017-03-05, 22:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Läs artikeln mer noga istället för att hoppa över följande meningar:
Jag har inte hoppat över ett skit. Jag har inte citerat en jävla mening ens.
Citat:
De allra flesta våldtäkter begås alltså av någon som offret känner eller är bekant med.
Jaså.

I majoriteten av de sexualbrott som rapporteras i NTU är förövaren en helt okänd person (69 %)

BRÅ: https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html
Citera
2017-03-05, 22:50
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Verkar finnas behov av att klargöra
Ah, ytterligare ett "Merapi förklarar"-inlägg där du drar meningar ur arslet.

Du lever verkligen i en värld där din bubbla är en absolut sanning som du måste förklara för andra.

Verkar jobbigt.
Citera
2017-03-05, 23:32
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag har inte hoppat över ett skit. Jag har inte citerat en jävla mening ens.

Jaså.

I majoriteten av de sexualbrott som rapporteras i NTU är förövaren en helt okänd person (69 %)

BRÅ: https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html
Sexualbrott omfattar inte bara våldtäkter, utan också sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande, sexuellt ofredande (tafsningar, blottningar) m m.

Det är anmälda våldtäkter som diskuteras i den här tråden. NTU rapporterar om att så och så många procent utsätts för sexualbrott under ett år, inte om hur många våldtäkter som anmäls.
Citera
2017-03-05, 23:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Sexualbrott omfattar inte bara våldtäkter, utan också sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande, sexuellt ofredande (tafsningar, blottningar) m m.

Det är anmälda våldtäkter som diskuteras i den här tråden. NTU rapporterar om att så och så många procent utsätts för sexualbrott under ett år, inte om hur många våldtäkter som anmäls.
Märkligt nog så ser jag inte det normala hagelskottet med källor du normalt brukar bidra med.
Citera
2017-03-06, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnyjobbar
År 2015, det största invandringsåret någonsin, dömdes 176 personer för våldtäkt i Sverige, de flesta vita svenskar. Det var en minskning med tio procent.
Märkligt låg siffra med tanke på debatten.
Vars fanns dessa siffror på vita svenskar, den rapporten skulle jag gärna vilja läsa igenom.
Om du grundar ditt inlägg i vänstervurmaren Jan Guillou s krönika behöver du inte svara för det mesta som kommer från hans mun är vinklat svammel mer lämpat för böckerna han skriver, men tja han skriver i AB så ........
Citera
2017-03-07, 01:13
Medlem
Citat:
http://www.expressen.se/gt/poliser-havdar-de-flesta-anmalda-valdtakterna-ar-uppdiktade/

Läs vidare i den nästan tio år gamla GT-artikeln:

"[i]Spaningsroteln vid länskriminalen i Västra Götaland får cirka 150 sådana anmälningar per år. Bara i en bråkdel av fallen hittas en misstänkt gärningsman.

GT har talat med flera poliser som hävdar att uppåt åtta av tio anmälningar där gärningsmannen är okänd är falska.

Det vill inte rotelchefen PO Johansson skriva under på.

– Jag kan inte som tjänsteman påstå något sådant. Jag måste ha det svart på vitt. Det har vi inte, säger han.

Däri har han rätt. Det finns ingen sådan statistik."

Dessa hävdade 80 % falskanmälningar gällde Västra Götaland, inte hela riket. Vad som hävdas är helt irrelevant, det enda som har betydelse i sammanhanget är sakliga fakta. Gissningar, spekulationer och hävdanden duger inte som bevis.

Självklart kan inte rotelchefen skriva under på något sånt, han har ju ett rykte att värna om och skulle han trots allt våga säga det han ser och detta inte stämmer överens med det politiska klimatet (d.v.s. att män är alltid problemen till allt) så får han sparken.

"Vanliga" poliser, som har förstahandsupplevelser av detta, har däremot inte lika mycket att riskera och naturligtvis spelar deras påståenden någon roll. Dem jobbar ju med det här, varför skulle deras åsikter inte åtminstone betraktas som en indikation?

Tror du poliser, helt omotiverat, går till pressen och bara hittar på saker rakt upp och ner?

Edit: Lupac, innan du kör det klassiska retoriska knepet att inte svara på något av det jag skriver och bara ställa en motfråga som "Tror du kvinnor helt omotiverat bara hittar på saker rakt upp och ner?" så kan jag svara dig redan nu:

Det finns en skillnad mellan att vara brottsoffer och polis. Det är mer sannolikt att brottsoffret känner gärningsmannen, än vad det är att polisen som utreder fallet känner brottsoffret. Därför är det mer omotiverat av en polis att hitta på saker än ett (möjligt) brottsoffer.
Senast redigerad av Komann 2017-03-07 kl. 01:27. Anledning: Tillägg av text
Citera
2017-03-07, 01:55
Medlem
Klart de gör. Finns historier där detta använts som ett "vapen" mot ett ex, eller ifall tjejen haft sex med någon och sen ångrat sig. Inte ok.
Citera
2017-03-08, 17:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komann
Självklart kan inte rotelchefen skriva under på något sånt, han har ju ett rykte att värna om och skulle han trots allt våga säga det han ser och detta inte stämmer överens med det politiska klimatet (d.v.s. att män är alltid problemen till allt) så får han sparken.

"Vanliga" poliser, som har förstahandsupplevelser av detta, har däremot inte lika mycket att riskera och naturligtvis spelar deras påståenden någon roll. Dem jobbar ju med det här, varför skulle deras åsikter inte åtminstone betraktas som en indikation?

Tror du poliser, helt omotiverat, går till pressen och bara hittar på saker rakt upp och ner?

Edit: Lupac, innan du kör det klassiska retoriska knepet att inte svara på något av det jag skriver och bara ställa en motfråga som "Tror du kvinnor helt omotiverat bara hittar på saker rakt upp och ner?" så kan jag svara dig redan nu:

Det finns en skillnad mellan att vara brottsoffer och polis. Det är mer sannolikt att brottsoffret känner gärningsmannen, än vad det är att polisen som utreder fallet känner brottsoffret. Därför är det mer omotiverat av en polis att hitta på saker än ett (möjligt) brottsoffer.

http://www.expressen.se/gt/17-arig-flicka-anhallen-for-falsk-valdtakt/

"FAKTA

Antalet våldtäktsanmälningar ökar
2009: 77 anmälningar 2010: 97 anmälningar
2011(t o m 15 september): 53 anmälningar
En handfull (3-5) av dem är varje år konstaterade som osanna.
Av 100 polisanmäla våldtäkter i Göteborg avskrivs 80 i brist på bevis. I de 20 fall som leder till åtal blir det fällande domar i 15.
En analys som Västra Götalandspolisen gjorde 2008 visar att av 800 anmälda våldtäkter var endast fyra påhittade. Analysen visar också att antalet våldtäktsanmälningar ökar.
"

Den typiska falskanmälaren är en tonårsflicka som påstår att hon blivit våldtagen av en eller flera män på en offentlig plats. Men i sådana fall kan uppgifterna motbevisas genom utredning eller genom att signalementen är så vaga att det inte går att hitta en gärningsman. Kvinnan kan vara psykiskt sjuk, är missbrukare eller ha psykosociala problem. Dessutom är många av de falska anmälningarna felaktiga. En del av kvinnorna kan ha utsatts för "övertalningssex", sexuellt tvång eller utnyttjande. Då blir brottsrubriceringen inte våldtäkt.

Mer om falska och felaktiga anmälningar kan du läsa här. Där tas det upp att fördomar om falska våldtäktsanmälningar är vanliga hos vissa poliser och åklagare, t ex utredarna i Västra Götaland som ju hävdade att 80 % av de anmälda överfallsvåldtäkterna var falska. Det finns faktiskt individer inom både poliskår och rättsväsende som har förutfattade meningar om kvinnor och är sexistiska i sina omdömen om våldtäktsoffer.
Citera
2017-03-08, 17:47
Medlem
Givetvis finns det massor av kvinnor som ljuger om våldtäkt. Det brukar vara mentalt sjuka kvinnor, kvinnor som varit otrogna eller kvinnor som haft sex men dagen efter ångrat sig och känner att det är en bra idé att förstöra en mans liv, varför vet jag inte.
Så ja, dessa kvinnorna finns och jag tror att det egentligen är väldigt många kvinnor som ljuger om detta. Vanligare nu i och med feminism och PK.

//Siegestor
Citera
2017-03-08, 17:55
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
http://www.expressen.se/gt/17-arig-flicka-anhallen-for-falsk-valdtakt/

"FAKTA

Antalet våldtäktsanmälningar ökar
2009: 77 anmälningar 2010: 97 anmälningar
2011(t o m 15 september): 53 anmälningar
En handfull (3-5) av dem är varje år konstaterade som osanna.
Av 100 polisanmäla våldtäkter i Göteborg avskrivs 80 i brist på bevis. I de 20 fall som leder till åtal blir det fällande domar i 15.
En analys som Västra Götalandspolisen gjorde 2008 visar att av 800 anmälda våldtäkter var endast fyra påhittade. Analysen visar också att antalet våldtäktsanmälningar ökar.
"
Spännande.

I länken står det "Hon anser att allt fler anmälda våldtäkter i Halland är påhittade."

Inger Olsson är alltså kvinnohatare enligt lupac.

Eller så är kvinnor i Halland mycket värre än de i Västra Götaland.
Citera
2017-03-08, 18:41
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Spännande.

I länken står det "Hon anser att allt fler anmälda våldtäkter i Halland är påhittade."

Inger Olsson är alltså kvinnohatare enligt lupac.

Eller så är kvinnor i Halland mycket värre än de i Västra Götaland.
Läs också vad som står i artikeln:

"Halland tar emot färre än hundra våldtäktsanmälningar om året. En handfull av dem är påhittade, menar Inger Ohlsson. Hittills i år har man tre konstaterade fall."

En "handfull" är i denna kontext 3-5 falska eller felaktiga anmälningar.

Halland är bara en liten bit av hela riket och således inte representativt. En del av Halland hör till Västra Götaland.

Kom ihåg att endast var femte våldtäkt blir anmäld och kommer till polisens kännedom. De allra flesta våldtäktsoffer gör ingen polisanmälan utan lider istället i tysthet. T o m i många år.
Citera
2017-03-08, 18:58
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Läs också vad som står i artikeln:

"Halland tar emot färre än hundra våldtäktsanmälningar om året. En handfull av dem är påhittade, menar Inger Ohlsson. Hittills i år har man tre konstaterade fall."

En "handfull" är i denna kontext 3-5 falska eller felaktiga anmälningar.
Tre till fem av hundra är inte samma som fyra av åttahundra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in